Ondt i maven
Fra : dktekno

Dato : 19-01-06 18:32

Jeg har siden Septemper haft ondt i maven i perioder.
Dvs. hvor jeg i længere tid har haft det med at jeg i 5 timer før jeg skulle
slå en prut eller på toilettet, har haft småkvalme og ondt i maven.

Jeg har prøvet at spise rugbrød og droppe hvidt brød. Det hjalp ikke. Jeg
har også prøvet afføringsmidlet Laktulose, dog ikke i nogle brugbare
mængder, idet jeg får kvalme af den søde smag. Godt nok kan jeg tage meget
sødt, men laktulose kan jeg ikke klare.

Jeg har i gennem længere tid haft afføring ca. hver 2. eller 3. dag. Men nu
er der gået 4 dage hvor jeg ikke har haft afføring, eller dvs. jeg har lige
været ude, men det er 4 dage siden jeg sidst har haft afføring. Og denne
gang var det svært at komme af med.

Hvad skal jeg gøre?
Jeg er kun 19 år og er hverken overvægtig, drikker ikke særlig meget
alkohol, spiser kun meget lidt slik.
Jeg drikker meget cola, men jeg har nu også prøvet ikke at drikke cola i 1-2
uger og det hjalp stadig ikke.

Fra : Sabina H.

Dato : 19-01-06 18:59

dktekno wrote:
> [...]
>
> Hvad skal jeg gøre?
> Jeg er kun 19 år og er hverken overvægtig, drikker ikke særlig meget

får du nok at drikke i løbet af dagen?? du skal gerne have mellem 2 og 3
liter væske dagligt.....
noget tyder på at du ikke får gang i din mave, og jeg vil anbefale dig at
for det første sørge for at drikke rigeligt.... vand er naturligvis bedst,
men alt tæller på tavlen... prøv engang at holde øje med hvor meget du
drikker hver dag...

derudover skal der bevægelse til... du skal have gang i peristalikken....
alle former for motion hvor du bevæger benene hjælper, men ellers kan du
også bare lægge dig ned på gulvet og lave maveøvelser og benhævninger....
det masserer tarmen og fremmer tarmbevægelserne.... er du ikke til motion
kan du massere tarmen med hånden.... masser i små cirkelbevægelser fra højre
side ved lysken, op langs siden til ribbenene, så på tværs og ned igen i den
anden side....

derudover kan du prøve med almindeligt magnesium (kan anbefale blå magnesia
500 mg, som kan købes i håndkøb på apoteket).... det vil trække væske fra
kroppen og ind i tarmen, og dermed gøre afføringen mere lind og nemmere at
komme af med.... hvis du tager 2 tabeletter ved sengetid, vil du opleve lidt
mere gang i din mave næste morgen.....

sidst men ike mindst kan du forsøge med laxoberaldråber (også i håndkløb på
apoteket).... 10-20 dråber ved sengetid, og der er gang i din mave ca 6-7
timer efter.... sørg dog for at første gang du tager dem, er en dag hvor du
ikke skal noget lige fra morgenstunden....
disse skal du dog passe på med, da de kan gøre peristalikken "doven" ved
længere tids brug....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på