overvægtsrelaterede sygdomme?
Fra : Carsten Riis

Dato : 19-01-06 11:56

Hej alle

vi kender jo alle de tre klassiske overvægtsrelaterede sygdomme/tilstande:

- Diabetes2
- Hjerte- og karsygdomme
- forhøjet blodtryk

men der er også andre

jf. netdoktor fandt jeg også

- hælspore (http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/haelspore.htm)
- Venøse sår (http://www.saarheling.dk/saartyper/venose_ulcus_cruris.htm)
- kræft
(http://www.cancer.dk/alt+om+kraeft/fakta+om+kraeft/forebyg+kraeft/fedme1.asp)

- urinsur gigt
- galdesten
- slidgigt
- Polycystisk ovarie-sydrom (altså kun for kvinder
- brystkræft
- tarmkræft
- livmoderkræft
- dyslipidæmi (noget med kolesterol)
- åndenød
- søvnapnøe
- smerter i de vægtbærende led i ryggen.
(alle fra:
http://www.laegemagasinet.dk/C1256E92003FBA0F/(internet_articlesArch)/01-05-9)

Og så spørger jeg mig selv og hermed også jer:

Er der mere?

Grunden til jeg spørger er fordi jeg er ved at lave mig en oversigt over
hvilke helbredsmæssige fordele det vil være ved at nedsætte sin overvægt.

Jeg håber, at I vil være med til at lave en sådan oversigt.

mvh

Carsten Riis

Fra : Helle

Dato : 19-01-06 12:24

For mit vedkommende har jeg fået fedtlever fordi jeg vejer så meget for
meget. Det betyder, at min lever ikke fungerer optimalt hvilket giver
træthed, kvalme, dårlig fordøjelse og utilpashed samt smerter. Og hvis ikke
jeg taber mig vil min lever svigte mere og mere...

Fra : Workingmom

Dato : 19-01-06 17:54

Helle skrev:
> [...]
> træthed, kvalme, dårlig fordøjelse og utilpashed samt smerter. Og hvis ikke
> jeg taber mig vil min lever svigte mere og mere...

Det er vist det, man gør ved ænder i Frankrig, når man vil lave Foie
Gras, ikke

Hvordan går det med vægttabet? Kommer du nogen vegne?

Tine

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 19-01-06 19:18

On Thu, 19 Jan 2006 17:53:51 +0100, Workingmom <ta@uu.dk> wrote:

>Det er vist det, man gør ved ænder i Frankrig, når man vil lave Foie
>Gras, ikke

Bortset fra at det er gæs
mvh Ebbe

Fra : Workingmom

Dato : 19-01-06 20:02

Ebbe Hansen skrev:

> Bortset fra at det er gæs
> mvh Ebbe

Eller ænder. Foie Gras betyder bare fed lever. Af og til står der så
Foie Gras de Canard (and).

Tine

Fra : Helle

Dato : 19-01-06 19:53

"Workingmom" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vist det, man gør ved ænder i Frankrig, når man vil lave Foie Gras,
> ikke
>
> Hvordan går det med vægttabet? Kommer du nogen vegne?
>
> Tine

Jeg har tabt 1,3 kg på en uge så det er jeg meget tilfreds med, jeg er godt
igang på Slankedoktoren og er slet ikke afhængig af sukker mere nu. Det er
så dejligt

Fra : Workingmom

Dato : 19-01-06 20:03

Helle skrev:
> [...]
> igang på Slankedoktoren og er slet ikke afhængig af sukker mere nu. Det er

Flot klaret, Helle!!

Kender det. Har ikke været sukkerafhængig i 3.5 md nu. Det har givet 6
kg på vægten.

Husk at alkohol også omdannes til sukker og derfor medvirker til
sukkerafhængigheden.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-06 12:55

> [...]
overvægt.

> Jeg håber, at I vil være med til at lave en sådan oversigt.

Jeg synes du skal tilføje:

Halsbrand
Formeget mavesyre

til din liste, da det er klassiske probleblemer ved overvægt

Louise

Fra : Ole Christiansen

Dato : 19-01-06 12:54

> [...]
> hvilke helbredsmæssige fordele det vil være ved at nedsætte sin overvægt.

Dårlig kondi
Knæskader
For lidt plads i flyveren
Gå du bare i gang med at tabe dig.

/Ole

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-01-06 13:42

Ole Christiansen skrev den 19-01-2006 12:54:

> Dårlig kondi

det går vist under åndenød (i form af, at man bliver hurtig forpustet
ved fysisk aktivitet).

> Knæskader

Det går vist under: slidgigt

> For lidt plads i flyveren

og
- biografen
- toget
- bilen
mv.

Det har dog ikke så meget med helbredet at gøre

> Gå du bare i gang med at tabe dig.

er fuld igang!

mvh

Carsten Riis, tidl. over 130. nu omkring 117.

Fra : Workingmom

Dato : 19-01-06 17:55

Carsten Riis skrev:
> og
> - biografen
> - toget
> - bilen
> mv.

Og forlystelserne i Tivoli

Tine

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-01-06 13:26

Carsten Riis wrote:

Større risiko for Alzheimer og visse øjensygdomme.

Martin