Hurtig hjælp!
Fra : martin

Dato : 18-01-06 10:46

Hvad gør man når man har en pige liggene som siger at:

1. hun er gravid og her deraf kvalme svimmelhed mv

2. hun vil ikke side op siger bare"jeg kan ikke" og derfor kan hun fx ikke
komme af med urin osv udover i sofaen. Ikke holdbart. Men når vi forsøger at
få hende på toilettet bliver hun svimmer og ligger sig på stedet.

Hvad er mit bedste næste træk?

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-01-06 11:51

martin skrev den 18-01-2006 10:45:
> [...]
> komme af med urin osv udover i sofaen. Ikke holdbart. Men når vi forsøger at
> få hende på toilettet bliver hun svimmer og ligger sig på stedet.

Såfremt det er det rene pyld:
Lad hende købe sofa'en.

Såfremt det er graviditetsbetinget sygdom: Kontakt en læge!

For at hjælpe hende på toilettet så kunne du vel støtte hende på vej
derud og tilbage igen i sengen/sofaen.

man bliver naturligvis noget svimmel af at ligge ned hele tiden og så
pludselig rejse sig op.

mvh

Carsten

Fra : martin

Dato : 18-01-06 12:15

> Såfremt det er det rene pyld:
> Lad hende købe sofa'en.

Det er jo det jeg ikke helt kan finde ud af om det er. Hun har kun "pisset"
omkring 1 Deciliter siden i går... jeg plejer da at komme af med en del
mere - i sær om morgenen. Lige nu sover hun. Hvad bør jeg holde øje med i
forbindelse med at sige NU er det sgu til lægen (hun vil nemlig ikke selv)

> Såfremt det er graviditetsbetinget sygdom: Kontakt en læge!

Det ved jeg sådan set heller ikke 100% om det er. Hmmm prøver at ringe og
høre ad hvad han mener.

> For at hjælpe hende på toilettet så kunne du vel støtte hende på vej
> derud og tilbage igen i sengen/sofaen.

Ja seføli men bare hun sætter sig op i sofaen brækker hun sig og når man
endelig har sat hende på tønden , ja så kan man ikke få hende til at presse
det ud...

> man bliver naturligvis noget svimmel af at ligge ned hele tiden og så
> pludselig rejse sig op.

Ja det er klart... men så ligger hun sig bare ned igen jo... hmmm må vist
lige tjekke med lægen hvad jeg gør ved hende.

Fra : martin

Dato : 18-01-06 12:30

Nå det viste sig at være svært, Jeg aner ikke hvilken læge hun har og
lægevagten er lukket...

Fra : Ole Christiansen

Dato : 18-01-06 12:45

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nå det viste sig at være svært, Jeg aner ikke hvilken læge hun har og
> lægevagten er lukket...
>
>Så ring dog til en anden læge eller skadestuen.
Hvis du mener det alvorligt, skal du sidde og glo på en skærm.!!!!
L E T R Ø V E N.
Ole

Fra : martin

Dato : 18-01-06 13:17

> L E T R Ø V E N.

Ja gu fanden mener jeg det da alvorligt... men er det sådan noget men ringer
112 med eller skal hun bare en tur på psykiatrisk eller hvor filan starter
man?

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 14:56

> Ja gu fanden mener jeg det da alvorligt... men er det sådan noget men
> ringer
> 112 med eller skal hun bare en tur på psykiatrisk eller hvor filan starter
> man?

Nej, ro på!!
112 er til akut-tilfælde, og det er det her vist ikke (endnu da).
Psykiatrisk, altså tag den lige med ro.

Sørg for hun drikker rigeligt med vand, uanset om hun er gravid eller ej, så
bliver man svimmel når man dehydrerer.
Og inden hendes blære sprænger af for meget urin, er jeg sikker på at det
nok skal komme ud den naturlige vej.

Mht. til læge, hvis du ikke kan få fat i hendes læge (har du tjekket hendes
sygesikringsbevis?) må du jo prøve vagtlægen igen!

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-01-06 15:06

martin skrev den 18-01-2006 12:30:
> Nå det viste sig at være svært, Jeg aner ikke hvilken læge hun har og
> lægevagten er lukket...

Hvis du har hendes sygesikringskort, så står lægens navn påtrykt kortet.

Medmindre hun har valgt Gruppe 2, hvor der intet fast lægeforhold er.
I det tilfælde må du jo kunne spørge hende hvilken læge hun vil tale
med. Hun er vel ved bevidsthed og kan føre en simpel samtale omkring
hvad læge hun vil tale med.

Må jeg gætte: Er det jeres første graviditet?

mvh

Carsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-01-06 15:09

martin skrev den 18-01-2006 12:15:

> [...]
> endelig har sat hende på tønden , ja så kan man ikke få hende til at presse

Så har hun vel ikke det store tissebehov.

Og det med at kaste op (brække sig). Tja, så må I jo have en
skål/spand eller anden beholder som hun kan kaste op i.
Og når opkastningen er overstået, så videre i forløbet.

> Ja det er klart... men så ligger hun sig bare ned igen jo... hmmm må vist
> lige tjekke med lægen hvad jeg gør ved hende.

Tja, så er hendes behov for at lægge sig større end det at tisse.

Men kan det være, at du lægger mere i problemet end det reelt er?

mvh

Carsten

Fra : martin

Dato : 18-01-06 23:52

Hej Alle

Jo jeg havde nok lagt mere i problemet end der reelt var. Hun ligger da
stadig i sofaen og nogen påstår at hun har tisset i normale mængder mens jeg
var væk.

Dog er jeg da stadig bekymret over at hendes foretruknes opholdssted
konsekvent er sofaen...

Jeg sporer manglende selvtillid i den form at hun ikke tror på sig selv -
det er lige før at hun mener at hun er så ringe at hun ikke kan tørre sin
egen røv hvis man har skidt... men det ved jeg sgu ikke lige hvad man kan
gøre ved....

Fra : Workingmom

Dato : 19-01-06 17:53

martin skrev:
> [...]
> egen røv hvis man har skidt... men det ved jeg sgu ikke lige hvad man kan

Jeg var så træt som et alderdomshjem de første 13 uger. Jeg kunne
ingenting - og jeg mener ingenting.

Jeg er normalt selvforsørgende og meget handlekraftig.

Efter 13 uger gik det over i løbet af en uge, og jeg havde masser af
energi de næste 3 mdr.

Det er en omvæltning at være gravid. Tænk hvis du skulle tænkte på at
have en alien til at gro inden i dig?

Tine

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-01-06 14:00

> [...]
>
> Ja det er klart... men så ligger hun sig bare ned igen jo... hmmm må vist
> lige tjekke med lægen hvad jeg gør ved hende.

Så sæt hende op, og hav en spand klar, så du skåner gulvet.... Er der noget
der skal ud, så skal det ud, om det så er den ene, eller den anden vej.
Det er langt mere behageligt at brække sig, end en tarmsprængning.

Nu har du jo intet nævnt om, hvor langt hun er henne. Men find hendes
sygesikringsbevis, der står hendes læges navn og tlf, og få så ringet
dertil, inden de går hjem.

M.V.H....Benny..

Fra : Marianne

Dato : 18-01-06 16:03

"martin" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> at
> få hende på toilettet bliver hun svimmer og ligger sig på stedet.

Er det kærestes lillesøster?

Nogen bliver enormt dårlige i graviditeten og indlægges med drop osv. Så det
*behøver* ikke være pjat. Men er det psykisk, mon? I så flad må du/I prøve
at få hende ind i systemet, hvor nogen kan støtte hende og hun kan finde
hjælp til de ting, hun nu måtte have brug for. Lægen har garanteret et par
bud.

Om galt er, så kan du måske kontakte din egen læge og spørge, hvad du/hun
skal gøre?

mvh
Marianne

Fra : Tina

Dato : 18-01-06 17:34

> [...]
> at
> få hende på toilettet bliver hun svimmer og ligger sig på stedet.

Få fat i lægen/vagtlægen, hvad jeg håber du allerede har gjort. Der er jo et
eller andet galt hvis hun har det så dårligt.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 20-01-06 20:27

> [...]
>bare"jeg kan ikke" og derfor kan hun fx ikke
>komme af med urin osv udover i
>sofaen. Ikke holdbart. Men når vi forsøger at

Ud i kulden, og hvis det er fra 4. etage, så er det bare
ærgerligt- prøv at være lidt mindre morsom næste gang,eller
måske mere!
"Allways look at the bright side on life"