Roskilde syge af varme rejer?
Fra : Inger

Dato : 17-01-06 19:47

Hej NG

Min kæreste spiste i torsdags en pizza med rejer. Det har han gjort
mange gange, men denne gang fik han dårlig mave af det. Han var på
toilettet et par gange i løbet af natten, og fredag morgen tog han to
Immodium. Så var han ikke "ude" en dags tid eller to, men derefter er
det fortsat med mavekneb og tynd mave.

Han har spist nogenlunde normalt, men dog ikke så meget da appetiten
ikke er den helt store. Vi har undgået al for fed mad.

Normalt plejer sådan en gang madforgiftning (eller hvad det nu er) at gå
væk i løbet af et par dage, men nu har det stået på i mange dage. Hvad
er det for nogen baktusser han har raget til sig, som ikke vil gå væk?
Og hvad kan han gøre? Bør han søge læge, her tænker jeg på om det kan
være noget der ikke vil gå væk af sig selv? Eller skal han mon fortsætte
med Immodium?

Gode råd ønskes, men ikke alle dem dér mod dårlig mave. Vi har prøvet
yoghurt, revet æble, cola, æblejuice, osv. osv...

Mvh. Inger

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-01-06 20:17

Inger skrev:

> Hvad er det for nogen baktusser han har raget til sig, som ikke
> vil gå væk?

Det er næsten helt sikkert ikke Roskilde-syge (som i øvrigt skyldes en
virus), for så ville du med stor sandsynlighed osse være blevet smittet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Inger

Dato : 17-01-06 20:58

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det er næsten helt sikkert ikke Roskilde-syge (som i øvrigt skyldes en
> virus), for så ville du med stor sandsynlighed osse være blevet smittet.
>
> Mvh,

Okay, jeg brugte bare Roskilde-syge som en slags generel betegnelse for
dårlig mave. Men nej, jeg er ikke smittet. Men jeg gør altså også rent
på det toilet hele tiden... Jeg må indrømme at mine bange anelser går i
retning af salmonella, men jeg aner ikke om man kan få det af rejer...

Inger

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-01-06 22:41

Inger wrote:

> [...]
> rent på det toilet hele tiden... Jeg må indrømme at mine bange
> anelser går i retning af salmonella, men jeg aner ikke om man kan få

Hvis køkken hygiejnen ikke er i orden, kan man sagten få både salmonella og
Camporlybactor (staveplade) mm.

Smut op til lægen og få sendt nogle afføringsprøver afsted til laboratoriet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-01-06 00:02

> på det toilet hele tiden... Jeg må indrømme at mine bange anelser går i
> retning af salmonella, men jeg aner ikke om man kan få det af rejer...

Det er jo langt fra sikkert at det er rejerne. Det kan være alt andet, som
du bare har spist mindre af eller slet ikke spist. Send ham til lægen, og
helst hurtigt. Mere end 3-4 dage med den slags kræver et lægebesøg.

Mvh Maria

Fra : Ole Christiansen

Dato : 18-01-06 09:44

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Gode råd ønskes, men ikke alle dem dér mod dårlig mave. Vi har prøvet
> yoghurt, revet æble, cola, æblejuice, osv. osv...

Er det fra en butik skal I vel følge sagen op, hvordan ved jeg ikke lige.
Det må lægen vide. Jeg ville ikke komme det sted mere.

Ole

Fra : Inger

Dato : 19-01-06 20:32

Tak for svarene. Lidt opfølgning

Nej, det pizzaria springer vi nok over næste gang vi skal have hurtig
mad. Ærgerligt, for de ligger lige ved siden af, men sådan er det nu
engang.

Han er en af den slags der skal sparkes 15.000 gange i r... før han går
til lægen. Og "det er der da ingen grund til - og jeg har heller ikke
tid, jeg skal på arbejde"... Så endnu er det ikke lykkedes mig at få ham
til at ringe derned. Men han siger at det er på retur, så forhåbentlig
er det ved at være gået over... Men bliver det ved, må jeg jo bare i
gang med at sparke

Inger

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-01-06 11:44

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev

> Nej, det pizzaria springer vi nok over næste gang vi skal have hurtig
> mad. Ærgerligt, for de ligger lige ved siden af, men sådan er det nu
> engang.

Det er vist almindelig kendt blande EDBnørder, at rejepizzaer skal undgås
netop på grund at infektionsrisikoen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Inger

Dato : 21-01-06 19:28

Uffe Ravn wrote:
> "Inger" <no@emailToMe.org> skrev

> Det er vist almindelig kendt blande EDBnørder, at rejepizzaer skal undgås
> netop på grund at infektionsrisikoen.
>
> Mvh. Uffe Ravn

He he... Sjovt nok så er han faktisk en ægte Nørd, og arbejder som
IT-administrator
Men han har nu ofte spist rejepizza og siger at han da også vil spise
det fremover, måske bare ikke lige derfra

Mvh. Inger