Urinsyre tal , hvad betyder det?
Fra : Svend Åge Sørensen

Dato : 13-01-06 00:22

Hej Gruppe

Jeg er er ny i dennne gruppe, så måske har emnet været opppe uden mit
kendskab.

Mig: Midaldrende person af hankøn, som nok har set bedre dage, men
alligevel..

Jeg var til undersøgelse hos min læge for nylig for at blive checket i hoved
og r.., man ved jo aldrig.
I den forbindelse fik jeg taget en del blodprøver for både det ene og det
andet.

Da jeg lider lidt af ømme led nu og da, forbigående "knyst" ved første led
på højre lillefinger, havde jeg jo nok en fornemmelse af hvor det bar hen..

Alle andre prøver var fine ifølge lægen; bortset fra urinsyre tallet; som
var 2,4, som dog han ikke mente var alarmerende.

Er der nogen der har en forklaring på, hvad dette tal egentlig relaterer til
? Jeg kunne selvfølgelig have spurgt mere ind til det ved konsultationen,
men mit egentlige problem med blodtrykket optog mig nok mere.

Jeg har søgt på Google for ligesom at finde en referance, men jeg er ikke
den store kemiker.

Jeg er sådan set ikke i tvivl om, hvad der kan bedre min tilstand hvad angår
urinsyregigt/podagra (= alt det sjove). Jeg har ikke været seriøst plaget af
det hidtil, men det er alligevel generende når det står på.

Hvis der er nogen der ligesom kan hjælpe mig med at få det sat i
perispektiv, ville jeg være glad

På forhånd tak

Svend

Fra : Leo

Dato : 13-01-06 07:11

At dine urinsyretal er for høje kombineret med dine ledsmerter er ikke det
samme som at dine ledsmerter skyldes urinsyregigt.
For at stille den diagnose skal ledet punkteres og undersøges for
krystaller.

Dine ledsmerter kan for den sags skyld også skyldes almindelig slidgigt. Som
du beskriver det - "lidt ømme" - vil jeg stille mig lidt tvivlende over for
om du skulle lide af urinsyregigt. Det plejer ikke bare at give lidt ømhed.
Det plejer at gøre allerh... ondt, hæve en del op og blive meget rødt og
varmt - en virkelig gedigen irritation.
At dit urattal er lidt for højt vil jeg ikke lægge alverden i - det er det
for ganske mange og kan skyldes et hav af årsager.

Men derfor kan du jo godt tage den med ro med hensyn til det røde oksekød,
ærterne og alt det andet sjove, som du kalder det.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 13-01-06 09:58

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ærterne og alt det andet sjove, som du kalder det.
>
>Indmad, lever og hjerte må du ikke spise for meget af.

Ole