Kan man dø af kulde?
Fra : Steen Jensen

Dato : 12-01-06 20:28

Hej NG

Mit spørgsmål er om man kan dø af kulde hvis man sover i telt om vinteren?

Jeg vil mene at man bare vågner og fryser, og måske får en god gang
forkølelse. Eller er det sådan, at man bare ikke vågner igen?

Det drejer sig om voksne mennesker med en gennemsnitlig vægt og kondi. Og
temperaturen er på ca. 0 grader.

Mvh. NoBrain

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-01-06 20:53

> Mit spørgsmål er om man kan dø af kulde hvis man sover i telt om vinteren?
>
> Jeg vil mene at man bare vågner og fryser, og måske får en god gang
> forkølelse. Eller er det sådan, at man bare ikke vågner igen?

Jeg har sovet i telt i frostvejr og døde selvsagt ikke, men hver vinter er
der hjemløse, der dør af kulde.

Mvh Maria

Fra : Steen Jensen

Dato : 13-01-06 17:54

> Jeg har sovet i telt i frostvejr og døde selvsagt ikke, men hver vinter er
> der hjemløse, der dør af kulde.

Kan det være at de hjemløse er småsyge, underernæret eller fulde.

Mvh. NoBrain

Fra : Workingmom

Dato : 12-01-06 22:03

Steen Jensen < skrev:
> [...]
> forkølelse. Eller er det sådan, at man bare ikke vågner igen?
>
> Det drejer sig om voksne mennesker med en gennemsnitlig vægt og kondi. Og

Hvis ens legemstemperatur bliver for lav, så dør man.

Hvis man har tøj nok på og en polarsovepose, så gør man nok ikke.

Tine

Fra : Ole Christiansen

Dato : 13-01-06 09:53

"Steen Jensen nobrain@c.dk>" <<slet> skrev i en meddelelse
> [...]
> forkølelse. Eller er det sådan, at man bare ikke vågner igen?
>
> Det drejer sig om voksne mennesker med en gennemsnitlig vægt og kondi. Og

Hej Nobrain.

Spørg du blot dem i Afghanistan.

/Ole

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-01-06 13:56

> [...]
> forkølelse. Eller er det sådan, at man bare ikke vågner igen?
>
> Det drejer sig om voksne mennesker med en gennemsnitlig vægt og kondi. Og

Ja det er sådan set let nok. Hvis bare folk glemmer at bruge hovedet, så dør
man.
Soveposen skal være beregnet til at blive brugt til den pågældende
temperatur, og man skal huske, at man helst skal være nøgen i soveposen. For
at kunne virke efter planen, så skal soveposen bruge kroppens varme, for at
holde temperaturen oppe. Har du for meget tøj på i soveposen, så fryser du,
og du kan som før nævnt, IKKE have for lidt på. Men du KAN bruge en
sovepose, som ikke er beregnet til temperaturen, så fryser du også. Kan kun
anbefale millitærets soveposer. I en sådan, har jeg sovet, direkte på sneen,
som vorherre skabte mig, i -20 til -25 grader,og måtte endda linde lidt på
lynlåsen af og til.

M.V.H.....Benny..

Fra : Futte

Dato : 13-01-06 15:28

Mon ikke spørgsmålet mere drejede sig om om man "opdager" man er ved at dø,
eller man bare lige så stille sover ind i døden af kulde. Jeg forstod det
også sådan at der blev stillet spørgsmål ved óm man ikke vågnede ved at man
frøs "først".
LH

Fra : Steen Jensen

Dato : 13-01-06 17:52

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller man bare lige så stille sover ind i døden af kulde. Jeg forstod det
> også sådan at der blev stillet spørgsmål ved óm man ikke vågnede ved at

Hej Alle

Hvis man nu tænker sig at sove posen ikke er god nok, og det opdager man
først ud på natten.

Så er det at jeg gerne ville vide var om man (bare) sover stille ind eller
om man vågener før det sker?

Mvh NoBrain

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-01-06 16:34

> [...]
> først ud på natten.
>
> Så er det at jeg gerne ville vide var om man (bare) sover stille ind eller

Alt er der muligt... Er man påvirket af alkohol, så afgiver kroppen langt
mere varme end ellers, og da alle kroppens sanser er svækket, kan man
faktisk dø, uden at opdage det.

Men er man normalt sovende, og ikke sådan en som sover megatungt, hvad man
normalt ikke gør, i en sovepose, så vil langt de fleste nok vågne, og ville
kunne få startet gasblusset, og få varmen igen.

Men ved drastiske temperaturfald, kan det godt få fatale følger, og igen,
ved forkert brug af soveposen.

M.V.H....Benny..

Fra : Steen Jensen

Dato : 14-01-06 23:21

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne få startet gasblusset, og få varmen igen.
>
> Men ved drastiske temperaturfald, kan det godt få fatale følger, og igen,

Hej alle
og tak for hjælpen

Jeg tror at jeg prøver lykke og tager på en vinter tur langs Gudenåen.
Måske kan i læse om det i avisen hvis det gik galt

Mvh. NoBrain

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-01-06 12:41

Steen Jensen < skrev den 14-01-2006 23:20:
> [...]
>
> Jeg tror at jeg prøver lykke og tager på en vinter tur langs Gudenåen.
> Måske kan i læse om det i avisen hvis det gik galt

Du skal såmend bare have det rette udstyr med.

Der er masser af soldater som tager på den ene vinterøvelse efter den
anden uden at dø af selve kulden.

Jeg har kun oplevet én gang, at en militæraktivitet blev aflyst pga.
vejret. Det skyldes dog kun fordi man ikke kunne skaffe det rette
udstyr (påklædning og køretøjer) til formålet.

Min anbefaling:

- Fiberpels
- Termobukser
- handsker
- Russer-hue
- Flere lag tøj. gerne luftigt.
- en ordentlig sovepose
- Lær og byg en bivuak!
- ta' ikke alene afsted. På den måde kan I holde øje med hinanden*.

Og når du kravler ned i soveposen om aftenen, så ta' så lidt tøj på som
overhovedet muligt. Hvis du har for meget på, så vil du fryse som en
våd hund, når du stiger ud af soveposen igen. Plus at du heller ikke
afgiver så meget sved som på sigt vil køle din krop ned også. Specielt
her i vintermånederne er det uhensigtsmæssig at svede, når du er på
"overlevelsestur".

*: så er vi også fri for at læse om jer i avisen.

mvh

Carsten

Fra : Steen Jensen

Dato : 16-01-06 17:12

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> [...]
> "overlevelsestur".
>

> *: så er vi også fri for at læse om jer i avisen.

Hej Carsten

Tak for rådet

Mvh. NoBrain