Hypertensio arterialis essentialis (DI109)~
Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 11-01-06 21:57

Jeg var for nogle måneder siden indlagt på sygehuset i nogle dage. På
www.sundhed.dk er diagnosen:

Diagnoseart Diagnose
Aktionsdiagnose (A) Hypertensio arterialis essentialis (DI109)
Bidiagnose (B) Forstyrrelser i den vestibulære funktion, andre (DH818)

Er der nogen der kan oversætte ovenstående til "normaldansk"?

(Det var vist noget med balancenerven/balancecenteret)

/michael

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-01-06 02:04

Michael C. Nielsen skrev:

> Det var vist noget med balancenerven/balancecenteret

Det lyder mere som forhøjet blodtryk.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 12-01-06 08:43

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i

> Det lyder mere som forhøjet blodtryk.

Ja, det har jeg også, men hvad betyder

"Bidiagnose (B) Forstyrrelser i den vestibulære funktion, andre (DH818)"

så?

/michael

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-01-06 11:19

Michael C. Nielsen skrev:

> "Bidiagnose (B) Forstyrrelser i den vestibulære funktion,
> andre (DH818)"

Det kunne godt lyde som noget balance-noget. Se fx <http://www.vestibular.org/>.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Joachim

Dato : 12-01-06 19:07

Hejsa

> Diagnoseart Diagnose
> Aktionsdiagnose (A) Hypertensio arterialis essentialis (DI109)

Forhøjet blodtryk, ikke som følge af anden sygdom

> Bidiagnose (B) Forstyrrelser i den vestibulære funktion, andre (DH818)

Kan vel bedst oversættes med "svimmehed" (Forstyrrelse i balanceorganet
i det indre øre)

MVH

Joachim Nørmark

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 12-01-06 21:15

"Joachim" <joachimnormark-fjerndette@hotmail.com> skrev i

> Hejsa

> Forhøjet blodtryk, ikke som følge af anden sygdom

> Kan vel bedst oversættes med "svimmehed" (Forstyrrelse i
> balanceorganet i det indre øre)

Jeg synes at jeg stadig af og til har en mild grad af det. Jeg føler mig af
og til lettere køresyg, uden at jeg er ude at køre. Da jeg blev indlagt på
sygehuset, var jeg søsyg og kastede op uden at være ude at sejle. Kan man
gøre nogle øvelser, massage el.lign., som virker positivt på
balancecenteret? Jeg husker at lægen på sygehuset sagde at jeg var meget
anspændt i skuldre, ryg og "et sted på endebalden", hvor jeg var meget øm
når han trykkede.

/michael