Diabetes type 1 - styr på langstidsblodsuk~
Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 17:24

Hej jeg er 28 år og har haft type 1 sukkersyge i ca 3 år.
For tiden har jeg problemer med at få mit langtidsblodsukker ned på det
rette niveau. Af en eller anden grund er jeg tit nervøs for at få for lavt
blodsukker og spiser så lige lidt ekstra. Jeg har ikke haft nogle
ubehagelige oplevelser i forbindelse med lavt blodsukker og kan også altid
mærke det (og ved hvordan jeg skal reagere. Jeg har også altid juice eller
druesukker med mig) Jeg tror jeg måske bare har hørt for mange
skræmme-historier om hvad der kan ske og det sidder ubevist i baghovedet
hele tiden. Desværre får dig mig tit til at spise mere end nødvendigt i
hvert fald i forhold til mængden af insulin jeg ta'r. Jeg kender jo godt alt
'teorien' - det er bare med at gøre tingene i praksis også...
Er der andre, der har oplevet samme situation eller kan komme med nogle råd
til, hvordan jeg får det hele under kontrol igen?

Mange hilsner Mette

Fra : hammock

Dato : 08-01-06 19:10

"Mette" <xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der andre, der har oplevet samme situation eller kan komme med nogle
> råd til, hvordan jeg får det hele under kontrol igen?

hvilke insulintyper tager du og hvor ofte måler du blodsukker?

Fra : hammock

Dato : 11-01-06 16:14

"hammock" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Mette" <xx> skrev i en meddelelse

> hvilke insulintyper tager du og hvor ofte måler du blodsukker?
Du vil jo øjensynlig ikke have nogen hjælp siden du ikke gider svare på et
par fundamentale spørgsmål som kan give dig et bedre diabetesliv.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 06:46

"hammock" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> "Mette" <xx> skrev i en meddelelse

> hvilke insulintyper tager du og hvor ofte måler du blodsukker?

Jeg får Lantus 18 i.e. til natten og atrapid til måltiderne - det varierer;
ca. 5-8, 10-12 og 8-9 om aftenen.
Det er forskelligt hvot tit jeg måler blodsukker - 2- 5 dage om ugen
Mvh Mette

Fra : hammock

Dato : 13-01-06 15:00

> Jeg får Lantus 18 i.e. til natten og atrapid til måltiderne - det
> varierer; ca. 5-8, 10-12 og 8-9 om aftenen.
> Det er forskelligt hvot tit jeg måler blodsukker - 2- 5 dage om ugen
> Mvh Mette
jeg måler fast 5 gange om dagen og har skiftet til den langsom/moderat
virkende insulin,insulatard,som jeg tager morgen og aften.derudover anvender
jeg selvfølgelig actrapid til måltiderne.Jeg spiser stort set hvad jeg har
lyst til"med måde" og har et langtidssukker ved sidste måling på 5,8.
Det er bare at komme ind i en god rytme.Hvis du ikke,som du skriver,har
prøvet en ubehagelig føling vil jeg råde dig til at fremprovokere en sådan
føling så du ved hvad du har med at gøre og så du ved hvilket ubehag det
medfører og hvordan det føles.Men ha en glukogenpen ved hånden før du
forsøger.
Hvis du vil vide mere så står jeg gerne til rådighed hvis jeg kan komme med
nogen tips.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 10:37

> [...]
> forsøger.
> Hvis du vil vide mere så står jeg gerne til rådighed hvis jeg kan komme
Det laveste jeg har været nede på er 1,7 i blodsukker. Jeg har også fået en
glukogenpen som min omgangskreds er blevet instrueret i at bruge. Derudover
synes jeg også mine nærmeste kollegaer + herhjemme er obs på om jeg ser ud
til at have det godt, men jeg mærker jo også selv flere tegn på at jeg er
ved at få lavt blodsukker.
Har du prøvet at besvime af for lavt blodsukker? Det frygter jeg helt vildt.
Dyrker du meget sport når du har så flot et langtidsblodsukker??

Hilsen Mette

Fra : hammock

Dato : 17-01-06 18:29

> [...]
> vildt.
> Dyrker du meget sport når du har så flot et langtidsblodsukker??

jeg er murer og i kraft af dette fysisk hårde arbejde har jeg ingen
problemer med højt blodsukker eller vægten som også er meget vigtigt at
passe på.
Jeg har prøvet at miste bevistheden på grund af lavt sukkertal(1,1)som kom i
forbindelse med støbning af betongulve som er fysisk trættende at
lave.Derfor kompenserer jeg nu med sukkerholdige ting når der skal slides og
det aller vigtigste...mål hellere sukker 5 gange for meget end en gang for
lidt.På en hård arbejdsdag er det ikke sjældent at jeg kan måle 7-8 gange
mod 2-4 gange i weekend.

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 12:11

Mette skrev den 08-01-2006 17:24:
> Hej jeg er 28 år og har haft type 1 sukkersyge i ca 3 år.

Type 1????
som voksen?

Det kan være, at det kun er min mangel på viden om diabetes som gør, at
jeg ikke ved, at man kan få diabetes1 som voksen.

er det ikke diabetes2 man får som voksen?

Der er i hvert fald ingen forskel på hvad man skal gøre nemlig: nemlig
have kontrol over sit blodsukker!
(ikke-diabetikere har også godt af, at holde styr på deres blodsukker,
men for diabetikere er det jo bare bare vigtigt).

> For tiden har jeg problemer med at få mit langtidsblodsukker ned på det
> rette niveau.

Det tro da pokker

> Af en eller anden grund er jeg tit nervøs for at få for lavt
> blodsukker og spiser så lige lidt ekstra.

Ser du! Tror du ikke, at det er din nervøsitet som gør, at har et for
højt langtidsblodsukker?

Det er altså lidt af et skråplan, at du bruger mad som medicin
(blodsukker-justering). Men det er du vel godt klar over, at du er ude på.

Du må finde ud af hvad din nervøsitet skyldes. At du er bange for
forlavt-blodsukker....så tror jeg (nej, så ved jeg) at du som det
naturligste i verden styrer henimod ikke at komme i nærheden af for lavt
blodsukker. Desværre styrer du så over i den anden grøft: for højt
blodsukker.
Jeg undrer mig i hvert fald ikke over dine resultater, når man tager din
nervøsitet med i analyse om hvorfor du har for højt blodsukker.

Du må gå tilbage til din basisviden omkring hvordan man holder et
stabilt blodsukker.

> Jeg har ikke haft nogle
> ubehagelige oplevelser i forbindelse med lavt blodsukker og kan også altid
> mærke det

Det er en selvmodsigelse!

Hvis ikke du har haft ubehagelig oplevelser, så kan du ikke mærke det!

Hvis du altid kan mærke det, så er har du altid en ubehagelig oplevelse
og derfor kan opfatte din ubehagelige oplevelse som noget almindeligt.

> (og ved hvordan jeg skal reagere. Jeg har også altid juice eller
> druesukker med mig)

Problemet er - som jeg ser det: Du bruger juice og druesukker som
almindelig/dagligdags justeringsmiddel.
Juice og druesukker er ment som en diabetikernes "førstehjælpskasse".

Prøv at følge de almindelige kostråd for diabetikere, så kan du jo se om
dit blodsukker ikke stabiliserer sig.

> Jeg tror jeg måske bare har hørt for mange
> skræmme-historier om hvad der kan ske og det sidder ubevist i baghovedet
> hele tiden.

Tror????? Prøv at se på din adfærd, så vil du vide det.

> Desværre får dig mig tit til at spise mere end nødvendigt i
> hvert fald i forhold til mængden af insulin jeg ta'r.

Og du undrer dig stadig over at dit blodsukker er ustabilt?

> Jeg kender jo godt alt
> 'teorien' - det er bare med at gøre tingene i praksis også...

Kender du også den del af teorien om hvad du skal gøre i det daglige.

Så vidt jeg kan læse mig til det i dit indlæg, så har du læst den del af
teorien som drejer sig om "hvis det går galt....."-situationerne OG af
en eller anden grund tror du, at "det går galt"-situationen opstår
hyppigere end det reelt gør.

ELLER

"det går galt"-situationen opstår hele tiden og derfor har du ikke til
teorien. For hvis du kendte teorien, så vil "det går galt"-situationen
ikke opstå.

> Er der andre, der har oplevet samme situation eller kan komme med nogle råd
> til, hvordan jeg får det hele under kontrol igen?

One word: kostdagbog

Skrive en kostdagbog i 1-2 uger over ALT (inkl. druesukkeret og juicen)
hvad du indtager, samhold det med alle dine blodsukker-målinger.
Bed derefter din læge om en henvisning til diætist.
Vis diætisten dagbogen.
Følg så hans/hendes råd.

NB: Diætisten vil sandsynligvis bede dig om at føre en kostdagbog også.
Det kan du jo bare gøre igen. Du er jo allerede igang.

alternativ: få rigtig indsigt (ikke kun teorien, men også pratisk
erfaring fx snakke med andre diabetikere) hvad det vil sige, at have for
lavt blodsukker. Hvilket niveau er /for lavt/; hvor hurtigt opstår det
, hvad gør man for at undgå "det går galt"-situationerne osv osv osv
For mig lyder det til, at du for en "sikkerhedsskyld" lige spiser noget
druesukker eller drikker juice og derved faktisk jager dit blodsukker
UNØDIGT i vejret og resultatet: tja, det er jo dit langtidsblodsukker
som er for højt.

mvh

Carsten

Fra : Martin Andersen

Dato : 09-01-06 13:07

Carsten Riis wrote:

> [...]
> jeg ikke ved, at man kan få diabetes1 som voksen.
>
> er det ikke diabetes2 man får som voksen?

Man kan godt få type I som voksen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diabetes#Type_1 (engelsk)

Mette du kan læse om hvordan man lever med diabetes her: (engelsk)
http://en.wikipedia.org/wiki/Diabetes_management

Martin.

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-06 15:52

Martin Andersen skrev den 09-01-2006 13:07:

> Man kan godt få type I som voksen:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Diabetes#Type_1 (engelsk)

ok.

mvh

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 06:48

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> [...]
> druesukker eller drikker juice og derved faktisk jager dit blodsukker
> UNØDIGT i vejret og resultatet: tja, det er jo dit langtidsblodsukker som

Tak for dit lange svar.
Har du selv sukkersyge eller kender du nogen der har?
Jeg har selv overvejet kostdagbogen, så nu har jeg fået et skub til at
starte på den, det giver forhåbenligt et langt bedre resultat!

Mvh. Mette

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-01-06 13:43

Mette skrev den 12-01-2006 06:47:

> Tak for dit lange svar.

> Har du selv sukkersyge eller kender du nogen der har?

Min far havde sukkersyg
Og jeg er selv i risikogruppen for at få det, men er igang med et
vægttab, hvor jeg bl.a. har brugt de teknikker (gå tilbage til
basisviden; erkende mine unaturlige reaktioner, som jeg selv tror er
naturlige osv osv osv) jeg har beskrevet.

> Jeg har selv overvejet kostdagbogen, så nu har jeg fået et skub til at
> starte på den, det giver forhåbenligt et langt bedre resultat!

Godt. Det er jeg glad for at høre.

mvh

Carsten

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 14-01-06 00:17

> [...]
> Er der andre, der har oplevet samme situation eller kan komme med nogle
> råd til, hvordan jeg får det hele under kontrol igen?

Hej Mette

Det du går igennem er faktisk meget normalt. Episoder med for lavt
blodsukker (føling) er drøn-ubehageligt, og derfor får man naturligvis en
helt naturlig angst for dem.

Det som du skal vide, og som jeg gerne vil slå fast med syvtommersøm, er at
du ikke dør af hverken insulintilfælde eller insulinchok. Man besvimer i
nogen tid (timer), hvorefter kroppen ved hjælp af glucagon fra
bugspytkirtlen og leversukker selv regulerer blodukkeret op igen.
Det eneste tidspunkt den mekanisme ikke fungerer på, er hvis du er fuld,
hvorfor blodsukkeret gerne skal ligge til den høje side i branderter og
natmad er vigtigt (uanset blodsukkerets størrelse).

Du skal ikke rende rundt med din glucagon-pen på dig, for i de tilfælde hvor
du evt. har brug for den, kan du ikke selv tage den alligevel. Det skal
gerne være din mand eller sambo der kender dens faste plads, og kan give dig
glucagon hvis du besvimer. Når I er på ferie bør den være med, og
rejseledsageren skal kende brugen af den. Din diabetessygeplejerske i
ambulatoriet vil med garanti gerne lære din mand/sambo/rejseledsager at
bruge den.

Du er skiftet over på en af de nyere analog-insuliner, nemlig Lantus. Den
reducerer din risiko for lave blodsukker en del i forhold til insulatard.

Det som du yderligere kan overveje, det er at få udskiftet din actrapid med
en hurtigtvirkende analog (novorapid eller humalog).
De hurtigtvirkende analoger giver nogle fordele idet de virker meget
hurtigere, og også er meget hurtigere ude af kroppen igen. Virkningskurven
ligger tæt op af den insulin bugspytkirtlen selv producerer.
Det reducerer risikoen for lavt blodsukker imellem måltiderne, da man ikke
har actrapids lange virkning (6-8 timer) at regne med, men kun 3-4 timer.
Til gengæld kan man regne med at skulle bruge insulin til mellemmåltiderne
også (hvis man altså spiser sådan nogle).
De hurtigtvirkende analoger passer også bedre til slik og kage hvis man er
til det

Held og lykke

Christian Jacobsen

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 14-01-06 00:22

> [...]

rejseledsageren skal kende brugen af den. Din diabetessygeplejerske i
ambulatoriet vil med garanti gerne lære din mand/sambo/rejseledsager at
Glucagonpennen virkning er den samme som glucagon fra din bugspytkirtel, den
er bare temmelig meget hurtigere (10-15 minutter). Uanset, så giver det en
drønende hovedpine og træthed (og høje blodsukre) resten af dagen.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 10:55

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen00@gmail.com> wrote in message
> [...]
> også (hvis man altså spiser sådan nogle).
> De hurtigtvirkende analoger passer også bedre til slik og kage hvis man er

Hej Christian
Har du selv prøvet at besvime af for lavt blodsukker? Hvis ja hvordan skete
det og hvordan oplevede du det?
Jeg har fået en glukogenpen som jeg har instrueret de nærmeste i at bruge.
Når mine kollegaer, venner og andre spørger hvordan de skal reagerere hvis
jeg får det dårligt har jeg også instrueret dem i at bruge den. Nogle gange
kan folk dog godt være lidt hyper over det - hvis bare jeg rejser mig for
hurtigt og blir svimmel, tror de straks det kan være fordi jeg er dårlig (og
det er jeg aldrig blevet - ikke mere end et 'normalt' lavt blodsukker) -
selvom jeg har prøvet at forklare at ikke alt kan relateres til sukkersygen.
Men det er selvfølgelig betryggende at der er nogen der lige holder lidt øje
med en nogle gange...

Jeg har fået kontakt til en diabetes sygeplejerske da jeg ikke var tilfreds
med lægen på hospitalet, der bare har blevet ved med at sige til mig at jeg
bare skal "prøve mig frem" på trods af for høje langtidsblodsukre flere
gange og at jeg sagde, jeg ikke ku finde ud af at styre tingene for tiden.
Diabetessygeplejersken har fuldt mig et stykke tid. Nu har jeg så netop
skiftet til atrapid da rapid blev brændt for hurtigt af hos mig i forhold
til hvor længe der er mellem måltiderne, med det resultat at jeg ku ryge
helt vildt højt op sidst på eftermiddagen/før aftensmaden også uden at spise
noget som helst. Men det har atrapid hjulpet lidt bedre på. Jeg kan jo så
bare ikke tage en kage/noget slik midt på dagen, men det er ok for hvis jeg
vil, kan jeg bare gøre det i forbindelse med et hovedmåltid. Jeg synes det
kan være svært ikke at falde i og nuppe lidt kage eller andet feks når der
tit er kageordning på mit arbejde. Jeg ved godt man godt kan tage et mini
stykke en gang imellem, men jeg tror det er bedre at lære at holde sig fra
det.

Hvor længe har du haft sukkersyge og hvordan synes du det var lige i
starten?
Hvordan styrer du dit blodsukker til sport? jeg har bla dyrket kickboxing og
roning og der syntes jeg det var ufattelig svært at få det hele til at passe
og endte egentlig med at blive mere irriterret over at sku afsted. 1 fordi
jeg underbevist frygtede lavt blodsukker hele tiden og 2 - fordi jeg synes
man ikke ku være så impulsiv med at ku tage afsted og mere sku planlægge i
forvejen med at få spist osv.

Hilsen Mette