Fodsmerter
Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 06-01-06 19:55

Kan nogen hjælpe mig med mit problem? Jeg har virkelig ondt når jeg
går, forstået på den måde at det er under højre fod. Venstre er der
ikke noget galt med, men højre fods "trædepuder" bliver ømme, eller
nogen gange som jeg går på glasskår. Jeg har en fornemmelse af at det
er når jeg bliver stresset, men det kan vel ikke være rigtigt? Er der
nogle creme eller andet der kan hjælpe, eller er der andre ting der
spiller ind. Jeg er 59 år og aktiv på arbejdsmarkedet - hjælp.
Thomas P
Allways look at the bright side of life

Fra : lis

Dato : 06-01-06 21:36

Hej Thomas
Jeg tror dit problem kaldes en hælspore (fascitis plantaris).
Tegnene på overbelastning af fodsålens senebånd og hælspore?
En skarp, stikkende smerte under eller på indersiden af hælen.
Smerten bedres typisk under hvile, men forværres, når du igen rejser dig.
Det er som regel særligt udtalt, når du står op om morgenen.
Smerterne forværres ved gang på hårdt underlag og ved langvarig gang med
ekstra vægt.
Smerterne kan være så voldsomme, at det bliver problematisk at passe sit
arbejde.
Det er som regel mest udtalt hos overvægtige, midaldrende personer. Dette
hænger sammen med, at den støddæmpende fedtpude under foden med alderen
skrumper og til sidst reduceres til næsten ingenting.

Der er flere ting du kan gøre for at afhjælpe bl.a fodtøj med rigtig god
hælaffjedring , evet hælindlæg, som skåner trykket.
Kig evet her : http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/haelspore.htm

Jeg har selv haft "fornøjelsen" , det er ikke noget der helbredes over en
nat, så hav lidt tålmodighed.

God bedring
Lis

"Thomas Peter Bitsch (slet D2C7P)" <vitsbreaks@D2C7Psol.dk> skrev i en
meddelelse news:11365739510.0984532591433407@dtext.news.tele.dk...

Fra : Klaus Linnert

Dato : 07-01-06 23:14

lis wrote on 06-01-2006 :
> [...]
> Kig evet her : http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/haelspore.htm
>
> Jeg har selv haft "fornøjelsen" , det er ikke noget der helbredes over en

Og så få laserbehandling, det hjælper meget hurtigt.

--
Lev livet i dag - du ved ikke om du har det i morgen!

Fra : Sorgenfri

Dato : 09-01-06 18:58

> [...]
> går, forstået på den måde at det er under højre fod. Venstre er der
> ikke noget galt med, men højre fods "trædepuder" bliver ømme, eller

Når du skriver "trædepuder", mener du så under forfoden?
I bekræftende fald kan det lyde som om, du har en såkaldt nedsunken forfod -
eller finere: pes planus transversus, evt. med tendens til dannelse af hård
hud og ligtorne. Der behøver nu ikke være nogen synlige hudforandringer;
blot trætheds- og smertetilstande i forfoden. I øvrigt et meget udbredt
problem. Man kan afhjælpe det med en forfodspelotte (lille type indlæg) og
fornuftigt fodfod. Gå evt. til en statsaut. fodterapeut og få et
fod-gennemsyn og nogle gode råd.

Jeg vil desuden tilføje, at smerter fra hælsporer typisk sidder lige inde i
svangen.

Mvh. Sorgenfri

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 10-01-06 17:51

Sorgenfri <Sorgenfri2830FJERN@yahoo.dk> skrev:

> [...]
>så under forfoden?
>I bekræftende fald kan det lyde som
>om, du har en såkaldt nedsunken forfod -

Tak for svar, dette lyder som mest sandsynlig.
Thomas
Allways look at the bright side of life