Ferie v/sygedagpenge.
Fra : P&H

Dato : 04-01-06 14:41

Hej
Jeg håber denne gruppe kan bruges til mit spørgsmål.
Kan man holde en uges ferie når man er på sygedagpenge, til f.eks en rejse
til Spanien.

Mvh
Per.

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 04-01-06 17:32

> Hej
> Jeg håber denne gruppe kan bruges til mit spørgsmål.
> Kan man holde en uges ferie når man er på sygedagpenge, til f.eks en rejse
> til Spanien.

Jeg tvivler - for så er man jo ikke syg og skal derfor stå til rådighed for
arbejdsmarkedet.

Mvh.

Mads

Fra : Mette M

Dato : 04-01-06 17:36

Prøv at poste i dk.forbruger.offentlig-service

Mette

Fra : Ann

Dato : 04-01-06 19:25

P&H (fjern qwe) skrev:

> [...]
> Jeg håber denne gruppe kan bruges til mit spørgsmål.
> Kan man holde en uges ferie når man er på sygedagpenge, til f.eks en rejse

Hej Per

Ring til din sagsbehandler og spørg ham/hende.

venlig hilsen

ann.

Fra : P&H

Dato : 04-01-06 22:23

Hej Alle
Tak for svarene.

Per

Fra : JH

Dato : 05-01-06 09:34

Ring IKKE til din sagsbehandler, før alle andre muligheder er udtømte. Din
sagsbehandler vil højst sansynligt gøre hvad som helst for at prøve at spare
penge på bekostning af dine rettigheder.

Hvis du er på sygedagpenge fordi du er syg, så kan du sansynligvis godt
rekrere i udlandet mens du er syg, såfremt du vender hjem så snart du igen
er rask og til rådighed for arbejdsmarkedet.

Er du medlem af en fagforening, så ring derind og de vil hjælpe dig, ellers
prøv dk.videnskab.jura.
Oplysning om du er i arbejde eller ej, kan også være relevant.

JH

Fra : P&H

Dato : 05-01-06 15:58

Hej JH
Har talt med sagsbehandleren og hun siger NEJ, men jeg syntes det lyder
underligt man ikke han tage på ferie derfor prøver jeg at spørge her.

Per

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 05-01-06 16:56

P&H wrote:
> [...]
> Har talt med sagsbehandleren og hun siger NEJ, men jeg syntes det
> lyder underligt man ikke han tage på ferie derfor prøver jeg at

Hej Per

Det kan tilsyneladende ikke undre dig, at man ikke kan være syg og holde
ferie samtidig, men sådan er det altså. Noget andet er hvis du tager på
rekreation, men det kan du nok ikke overbevise din sagsbehandler om nu.

Hvis du f.eks er i arbejde og har planlagt ferie, men bliver syg inden
ferien påbegyndes er du syg og kan så heller ikke holde ferie. Den kan du så
afholde senere når du er blevet rask.
Ebbe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-01-06 23:09

> Har talt med sagsbehandleren og hun siger NEJ, men jeg syntes det lyder
> underligt man ikke han tage på ferie derfor prøver jeg at spørge her.

Ja, jeg har det lige modsat. Det er da underligt at man er for syg til at
arbejde men ikke for syg til at holde ferie. Det lyder af pjæk.

Mvh Maria

Fra : JH

Dato : 06-01-06 15:02

> Ja, jeg har det lige modsat. Det er da underligt at man er for syg til at
> arbejde men ikke for syg til at holde ferie. Det lyder af pjæk.

Nej, man kan da sagtens være i stand til at rejse selv om man er sygemeldt,
det kommer fuldstændig an på omstændighederne. Se min anden post i denne
tråd, skrevet for 1 minut siden.

JH

Fra : JH

Dato : 06-01-06 15:00

> Hej JH
> Har talt med sagsbehandleren og hun siger NEJ, men jeg syntes det lyder
> underligt man ikke han tage på ferie derfor prøver jeg at spørge her.
>
> Per

Som andre skriver, så kan man ikke holde "ferie" når man er syg, men man kan
godt rejse udenlands mens man rekreerer under visse forudsætninger.

Hvis du f.eks. er spinninginstruktør og har brækket begge ben, så kan du
godt sidde nede i spanien og blive rask selv om du modtager sygedagpenge.

Snak med din fagforening.

JH

Fra : Ann

Dato : 05-01-06 22:08

Hej

Når din sagsbehandler har sagt NEJ er det formentlig fordi hun mener
at du ikke opfylder betingelser for ret til sygedagpenge under ferie.

Jeg skal anbefale dig at se nærmere på www.dsa.dk - vælg
"AFGØRELSER" (3. felt fra venstre side) - under denne fane vælger du
"Sociale Meddelser" - du skulle nu gerne have et søgefelt.

I felt "Fritekstsøgning" skriver du "ferie" og i felt Alle SM-medd.
vælger du SM-Dére (som er alle afgørelser om sygedagpengesager) -
tryk derefter på "søg".

Du bør nu have 28 afgørelser omkring ferie og sygedagpenge - her kan
du læse om din situation ligner den som der er truffet afgørelser om
- og hvad afgørelsen er blevet - ret til sygedagpenge eller ikke ret
til sygedagpenge.

Du kan også læse her:

Vejledning om syge- og barselsdagpenge - VEJ nr 185 af 18/09/1998
(Gældende):

"Ferie
27. Hvis uarbejdsdygtigheden indtræder under en ferie, er der ikke ret
til dagpenge, idet den pågældende ikke er fraværende fra arbejdet
på grund af sygdom, men ferie. Hvis uarbejdsdygtigheden indtræder
før ferien, vil der være mulighed for at udsætte ferien efter
ferielovens bestemmelser. Hvis ferien ikke udsættes, er der ikke ret
til dagpenge under ferien, da der ikke foreligger uarbejdsdygtighed,
når der kan afholdes ferie med rekreativt udbytte. Ved fortsat sygdom
efter ferien vil der imidlertid være ret til dagpenge fra arbejdsgiver
eller kommune.

Der er ikke i dagpengeloven hjemmel til at afslå at udbetale dagpenge
alene under henvisning til, at der allerede er udbetalt feriepenge for
den periode, der søges dagpenge for, hvis betingelserne for
dagpengeudbetaling i øvrigt er opfyldt. Udbetaling af dagpenge kan
således ikke stoppes, hvis den sygemeldte rent faktisk ikke har
afholdt ferie og i øvrigt må vurderes at være uarbejdsdygtig på
grund af sygdom, se SM D-7-97.

Attestation af feriekort i kommunen kan sidestilles med raskmelding i
den erklærede ferieperiode, hvis den sygemeldte er vejledt om
konsekvenserne af at hæve feriepenge og ikke inden starten af ferien
har oplyst, at ferien på grund af sygdom ikke kan afholdes, og hvis
det må vurderes, at sygemeldtes lidelse ikke hindrer afholdelse af
ferie med rekreativt formål, se SM D-21-96."

Hvis du har et feriekort kan du jo afbryde din sygedagpengeperiode og
så evt. klage over afgørelsen om stop af sygedagpenge - i så fald
vil det være Det Sociale Nævn i det statsamt du bor i som vil komme
til at afgøre sagen - får du medhold vil du få efterbetalt dine
sygedagpenge.

mange hilsner

Ann

Fra : Ann

Dato : 06-01-06 19:17

Hej JH

Jeg forstår ikke, at du flere gange anbefaler spørgeren at kontakte
fagforeningen.

Som jeg læser det modtager spørgeren sygedagpenge fra kommunen - dvs.
det er kommunens sagsbehandler som har kompetance til at afgøre om
hvorvidt spørgeren har ret til at tage på ferie og samtidig modtage
sygedagpenge eller ikke.

venlig hilsen
Ann

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-01-06 23:30

Ann wrote:

> [...]
> det er kommunens sagsbehandler som har kompetance til at afgøre om
> hvorvidt spørgeren har ret til at tage på ferie og samtidig modtage

Fagforeningen kan være en god hjælp i kampen med/imod kommunen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 08-01-06 11:09

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> Fagforeningen kan være en god hjælp i kampen med/imod kommunen.
>
> Mvh. Uffe Ravn

Og mange fagforeninger har en socialrådgiver tilknyttet, som må formodes at
være inde i reglerne, så jeg syntes rådet er ganske udmærket. Det er i hvert
fald bedre at få et svar der, end hos alle os amatører. Undskyld
Ebbe

Fra : JH

Dato : 09-01-06 12:25

> [...]

> det er kommunens sagsbehandler som har kompetance til at afgøre om
> hvorvidt spørgeren har ret til at tage på ferie og samtidig modtage

Hvis spørgeren er i arbejde, så er fagforeningen det rette sted at spørge da
de arbejder FOR dine interesser og rettigheder. Også selv om sygedagpengene
modtages fra kommunen.

Sagsbehandleren ved kommunen vil tværtimod gøre alt for at spare kommunens
penge, hvilket ofte konflikter med dine interesser. Desuden er
sagsbehandleren ofte meget lidt inde i den bagved liggende jura, hvor der i
en fagforening både er tilknyttet jurister og advokater.

Kort fortalt:
Hvis spørgeren er i arbejde, og stiller ovenstående spørgsmål til kommunen,
så er svaret "nej", men hvis spørgeren spørger sin fagforening, så er svaret
nærmere: "ja, men kald det for en rejse fremfor ferie"

P.S. Jeg taler af egen erfaring.

JH