Sure opstød
Fra : Inger

Dato : 01-01-06 20:13

Hej NG

For nogle måneder siden skrev jeg herinde om at jeg havde mange slemme
sure opstød. I opfordrede mig til at gå til lægen, hvilket jeg gjorde.
Jeg fik nogle piller der skulle nedsætte syren i min mave (Pariet). Jeg
fik af vide at hvis jeg tog dem en uge ville de gøre at jeg kunne gå
nogen tid uden gener. Når generne så kom tilbage kunne jeg bare gentage
proceduren.

Det gjorde jeg så. Første gang gik der et stykke tid (ca. 3 uger) før
generne kom tilbage. Anden gang gik der lidt kortere. Da jeg var til
lægen af en anden grund her i december spurgte jeg lige om det kunne
være rigtigt at der gik så kort tid. Det kunne det godt. Jeg kunne
eventuelt prøve at tage 14 piller istedet for syv, så skulle der gå lidt
længere tid før jeg igen fik sure opstød.

Det gjorde jeg så, og den sidste af de 14 tog jeg juleaftens morgen. D.
27. havde jeg atter surt opstød og har haft det et par gange siden da.
Ikke så slemt endnu, men det bliver værre og værre for hver dag der går.
Jeg har ikke spist specielt meget fed mad udover lige juleaften, da jeg
har været syg i julen og derfor ikke har spist så meget overhovedet.

Nu er spørgsmålet så: Skal jeg bare fortsætte med at tage Pariet (fik en
recept til flere gange) eller skal jeg gå til lægen igen? Sidst fik
jeg jo af vide at jeg bare skulle fortsætte med dem. Og at der umuligt
kunne være noget andet galt end for meget mavesyre. Men jeg synes at 4
dage er meget kort tid, endda efter at have taget dem i 14 dage... Er
der nogle andre der har erfaringer med gentagne sure opstød som bare
ikke vil gå væk?

Mvh. Inger

Fra : Is

Dato : 01-01-06 20:21

> [...]
> dage er meget kort tid, endda efter at have taget dem i 14 dage... Er
> der nogle andre der har erfaringer med gentagne sure opstød som bare

Måske ikke pænt at nævne det, med hvad med din vægt ??

Kender en der havde samme symtomer, som var godt istand, ved et vægttab
ophørte syreproblemet !

mvh erik

Fra : Inger

Dato : 01-01-06 20:50

Is wrote:

> Måske ikke pænt at nævne det, med hvad med din vægt ??
>
> Kender en der havde samme symtomer, som var godt istand, ved et vægttab
> ophørte syreproblemet !
>
> mvh erik

Det er da helt i orden Jeg er buttet. Jeg er vejer 74 kg. og er 164
cm. høj. Jeg er kraftig bygget og ville have godt af at tabe mig ca. 10
kg. Sådan har det været siden jeg var teenager (er 28), men problemerne
er af nyere dato, ca. 2 år...

Inger

Fra : Cocoamum

Dato : 01-01-06 21:33

Inger skrev:

> [...]
> cm. høj. Jeg er kraftig bygget og ville have godt af at tabe mig ca. 10
> kg. Sådan har det været siden jeg var teenager (er 28), men problemerne

Det kan jo godt være derfor alligevel. Hvad kan holde til i nogle år,
går måske ikke i længden.

når jeg har for meget mavesyre bruger jeg balancid eller alminox
(håndkøb). Så undgår jeg kaffe/te og spiser banan og drikker mælk.

Tine

Fra : Inger

Dato : 01-01-06 22:39

Cocoamum wrote:

> Det kan jo godt være derfor alligevel. Hvad kan holde til i nogle år,
> går måske ikke i længden.

Det har du ret i... Jeg er da også midt i et forsøg på at bedre min
livsstil og smide nogle kilo. Men der er et stykke vej endnu...

> når jeg har for meget mavesyre bruger jeg balancid eller alminox
> (håndkøb). Så undgår jeg kaffe/te og spiser banan og drikker mælk.
>
> Tine

Ja, jeg er storforbruger af Balancid. Problemet er at det bliver så
slemt at Balancid og lignende midler er omtrent ligeså effektive som en
snehold til at køle helvede... Kaffe og te drikker jeg stort aldrig og
slet ikke efter mine problemer er begyndt. Kan ikke tåle mælk, så det
kan jeg ikke prøve Banan er da værd at overveje

Egentlig går mine spekulationer mere på, om der er grund til at gå til
lægen og bede om en undersøgelse (bare tanken om kikkertundersøgelse får
det ellers til at løbe koldt ned af ryggen på mig!) eller om jeg bare
skal fortsætte med Pariet og så ellers bare lade stå til, fordi det ikke
er farligt og sandsynligvis går over på et tidspunkt.

Inger

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-01-06 11:47

Hej Inger

Jeg ved selvfølgelig ikke, om det kan hjælpe dig, men det er da værd at
prøve, og hvad der er endnu bedre, det er helt gratis, og kan måske endda
hjælpe dig lidt, med de 10 Kg du har for mange. Når jeg får problemet, så
starter jeg en periode, hvor jeg tygger maden rigtigt grundigt. Der er
masser af fordele ved at gøre dette, og hvilken af dem, det er der afhjælper
problemet, det ved jeg ikke, men det hjælper helt sikkert, hvorfor så
bekymre sig om hvorfor ...

M.V.H.....Benny..

Fra : Inger

Dato : 02-01-06 21:12

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> problemet, det ved jeg ikke, men det hjælper helt sikkert, hvorfor så

Hmm... Det var da en interessant tanke... For nogle år siden klagede jeg
over at jeg ikke blev ordentligt mæt da jeg spiste frokost med nogle
kollegaer. En af dem påpegede at jeg jo nærmest slugte maden (var bare
så sulten!). Efter det begyndte jeg at gøre en dyd ud af at spise
langsomt. Men jeg ved såmænd ikke om jeg tygger mere eller om jeg bare
bruger længere tid mellem bidderne. Det må jeg prøve at lægge mærke til
når jeg spiser de næste par dage

Inger

Fra : preben nielsen

Dato : 02-01-06 21:09

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> har været syg i julen og derfor ikke har spist så meget
> overhovedet.

Og mon ikke det er en del af forklaringen. Giv dog maven noget
fornuftigt at arbejde med.

Men ellers..... hvad består din kost af ? Brød ? ...og i så fald
hvilken slags brød ? Etc etc....

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Inger

Dato : 02-01-06 21:26

preben nielsen wrote:
> "Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> Og mon ikke det er en del af forklaringen. Giv dog maven noget
> fornuftigt at arbejde med.

Det har den såmænd også haft Bare ikke fed mad, men almindelig
hverdagsmad, bare lidt mere lyst brød fordi det var ferie. Og lidt
rester fra en julefrokost (grøntsagstærte og hamburryg).

> Men ellers..... hvad består din kost af ? Brød ? ...og i så fald
> hvilken slags brød ? Etc etc....

Morgenmad: Havregryn med soyamælk og en teske akaciehonning (soyamælk
smager ikke så godt ) sommetider lidt hjemmelavet "mysli drys" lavet
af tørrede eksotiske frugter (papya, mango, ananas osv.)

Mellem måltid - formiddag: Hjemmelavet havregrynsbolle m. reven gulerod
med mager ost.

Frokost: Indtil nu to stykker hjemmelavet halv-groft rugbrød med diverse
pålæg (hamburryg, kylling/kalkun pålæg, mager ost osv.). Er lige
startet på nyt job i dag med kantine ordning, så den må jeg lige se an...

Mellem måltid - eftermiddag: Endnu en hjemmelavet bolle denne gang med
et stykke pålægs chokolade i.

Mellem måltid - eftermiddag 2 (på dage med sen aftensmad): Endnu en
bolle med ost eller pålægschokolade.

Aften: Typisk kylling med kartoffel skiver (dem fra frost) eller salat
eller andet grønt til. Somme tider sovs (knorr lavet på letmælk kun),
somme tider ris. Veksler med oksekød et par gange om ugen i en eller
anden afskygning (oftest en god bøf i weekenden) eller suppe (når det
bliver sent og maden skal være let).

Så altså ikke noget lyst brød, udover til morgenmad i weekenden hvor jeg
spiser én krydderbolle til morgenmad. Eller de føromtalte grovboller,
det veksler. Er jeg ekstremt lækkersulten og bare MÅ have et eller andet
er det måske en tebirkes istedet for formiddagsbollen. Eller et stykke
chokolade om eftermiddagen.

Nogen opklarende indtagelser?

Mvh. Inger

Fra : Poul-Erik Hansen

Dato : 02-01-06 21:32

Kære Inger
Sure opstød er vel mere en fællesbetegnelse for div.mave/tarm/hals-lidelser
end nogen egentlig diagnose, men sagen kan sagtens være at du lider med en
overanstrengt mave - vi fleste kender dette specielt efter jul og nytår,
hvor vi jo får for meget at spise.
Hvis du samtidig fornemmer en svien i halsen kan der være tale om
spiserørsbrok, hvilke hver 3'dansker lider af, men sjældent har symptomer
på. Til behandling af denne lidelse kan anvendes pantoloc, men tal evt. med
din læge herom, idet disse skal anskaffes på recept.
med venlig hilsen-og god bedring
Poul-Erik Hansen