Køb af teaktræ.
Fra : Rasmus Lind Hansen

Dato : 24-01-06 20:36

Hej NG

Jeg har en ældre Drabant 22, den trænger til at få en nye cockpitkant-liste
(i teaktræ).

Men hvor køber man det??? (Jeg har ikke kunne finde det i de almindelige
tømmerhandler.)

PFH. Tak
Rasmus - Odense

Fra : Jens Mogensen

Dato : 24-01-06 22:31

Silvan har nogle terrassebræder i hårdtræ. Det er ikke rigtigt teak - men
ligner tilstrækkeligt, og er somsagt hårdtræ.

Det ligger 150 x 20 x 3000 mm. til ca 120 kr.
Det svaret til ca. 8 kr / meter hvis du flækker det på langs.

mvh
jens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-01-06 23:54

Fint om læ, men i cockpittet skal det være rigtigt teak

/bjarke

snip

Fra : Rasmus Lind Hansen

Dato : 25-01-06 01:42

Men tak alligevel.

Kan det virklig passe at kun bådbygger har adgang til teaktræ?
(Receptpligtigt træ?????)

Rasmus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-01-06 07:06

Nej, det er jo bare fordi der ikke går så meget af det. Derfor han mange
tømmerhandlere valgt ikke ligge inde med denne dyre vare, som ikke sælger
ret meget.

Hvis du boede i København ville jeg kunne hjælpe dig. Vi har en på Østerbro
og en ovre i Malmø der sælger "masser" af teaktræ.

Er der ikke en Fynbo der lige kan komme med en adresse på Fyn ?

Bjarke

Fra : Joakim Von And

Dato : 25-01-06 15:05

> [...]
>
> Hvis du boede i København ville jeg kunne hjælpe dig. Vi har en på
> Østerbro og en ovre i Malmø der sælger "masser" af teaktræ.

Ikke Øbro-træhandel, hvis det er den du tænker på. De havde i hvert fald
ikke teakkrydsfiner på lager sidst jeg var der, ( for 4-5 mdr. siden).
Hos et bådvært blev der forlangt omkring 800 kr for en restplade på 70*70
cm, 1 cm tykkelse.

Det synes jeg altså var lige i overkanten må jeg ærligt tilstå og jeg købte
det da heller ikke.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-01-06 21:00

NÅ... det har ellers tidligere været populære og meget anvendt. beklager,
hvis det var et forældet tip.

Ja, Man skal ikke købe ret meget teak i København, før det kan betale sig at
køre til Malmø.

/Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 25-01-06 14:02

> [...]
> Men tak alligevel.
>
> Kan det virklig passe at kun bådbygger har adgang til teaktræ?

Teaktræ hører vist til de "truede" arter, og der er restriktioner på hvem
der må købe af hvem, og hvor meget.
Junglebeskyttelse osv, og der er kun få plantager.
Tror jeg nok

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-01-06 21:02

Nej, det er vist kun hvis det er "vildt voksende" teak. Teak fra plantager
kan afsættes frit. Bare se nede i Bilka hvor populære *rigtige* teak
havemøbler er ved at blive igen. - og til overkommelige priser.

/Bjarke

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-01-06 09:53

"Jens Mogensen" <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> skrev

> [...]
>
> Det ligger 150 x 20 x 3000 mm. til ca 120 kr.
> Det svaret til ca. 8 kr / meter hvis du flækker det på langs.

Det er ikke ligegyldigt, hvilken vej årene vender.....

Afhængigt af placering, tykkelse osv, så er spejlskåret at foretrække.

Men iøvrigt er der meget stor forskel på de forskellige billige hårdtræes
kvaliteter. Jeg har haft en ret stor samling af den slags, og meget af det
holder simpelthen ikke på en båd.

Så man kan lige så godt købe ordentlig træ fra starten. Det er næppe
arbejdet værd at bruge billigt træ...

Claus

Fra : Allan

Dato : 25-01-06 15:41

Prøv her, der er jo ikke så langt til Skanderborg...og broen er gratis :)
http://www.groenning-hardwood.dk/

mvh
Allan

Fra : Roderiet

Dato : 25-01-06 21:28

I vallensbæk er der på noget der hedder Midtager en tømmerhandel som har
ædeltræ f.eks. rundholter i mahogny. jeg har det fra vistnok pålidelig kilde
.. men skyd mig nu ikke hvis det er en and, for jeg skal selv derind i nær
frmtid Niels f.

Fra : Hanne og Hans

Dato : 26-01-06 18:11

Hos Risør i Rødovre har jeg købt teak til en rimelig pris.
Staver i 10x45 mm til ca 50 kr/m.
Hans.

Fra : claus / lene

Dato : 27-01-06 09:41

Hej Rasmus
vedr. køb af teaktræ....
enhver bådbygger med respekt for sig selv, ligger inde med teaktræ.
både med Burma teak og plantage teak.
tjek i telefonbogen ( fagregister )
hilsen
claus

Fra : Rasmus Lind Hansen

Dato : 31-01-06 19:17

Tak for de mange svar, her og på email.

MVH.
Rasmus Lind Hansen - Drabant 22

Fra : HKN

Dato : 01-02-06 09:37

> [...]
> cockpitkant-liste (i teaktræ).
>
> Men hvor køber man det??? (Jeg har ikke kunne finde det i de

http://www.malmolist.se/

Mvh
Henrik