Advarsel for fuld tank
Fra : Søren

Dato : 22-01-06 21:07

Kender I det ?!
Man tanker, - fra dunk eller slange i havn, og pludselig er tanken fuld,
og der er allerede ved at løbe diesel ud af udluftningshullet i fribordet!
Tankmåleren er så "grov" at den ikke er til megen hjælp.
Skandale, og fat i opvaskemiddel for at afspænde det forræderiske slør i
vandoverfladen!
Jeg har selv lavet en "Georg Gearløs" med en dunk med et udskåret hul
som via en elastiksnor holdes over udluftningshullet. Jeg holder så
(lidt besværligt)øje med dunken, og stopper ankning når jeg kan se det
løber ud.
Men der må s.. være andre med samme problem og nogen et sted derude som
har fundet en genial løsning ??!!
Vetus har lavet en "splash"-løsning med et 2-liters reservoir under
tankhullet som tillempet ville kunne bruges, men desværre er der ikke
plads ved tankhullet på min Oceanis 320.
Jeg har funderet på noget med en niveaumæssigt parallel brændstofslange
med en eller anden slags signalgiver for vædskestand, men er ude i det
store ingeniørarbejde.
Geniale forslag efterlyses ! - Harding, det er nu du skal vise din værd,
- hvordan ser man at en A321 er fuldtanket ??!
Mvh
Søren Hedemand

Fra : Hanne og Hans

Dato : 23-01-06 10:00

Kunne løsningen være noget i stil med de fløjter, man bruger til olietanke i
villaer. Der er vist noget med at de holder op med at fløjte når tanken er
fuld eller omvendt.
Hans.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-01-06 01:33

Hanne og Hans wrote:

> Kunne løsningen være noget i stil med de fløjter, man bruger til olietanke i
> villaer. Der er vist noget med at de holder op med at fløjte når tanken er
> fuld eller omvendt.

Det tror jeg ikke. En forudsætning for at bruge sådan en løsning er at
der ikke kan slippe luft ud andre steder end igennem fløjten. Det vil
der normalt kunne ved konventionelle påfyldningsmetoder på en båd i
almindelig lystbådsstørrelse.

Man kommer nok til at skulle lave elektrisk løsning.
Måske en flyder der aktiverer en kontakt der sætter en alarm igang.
Nu ved jeg ikke om diesel er elektrisk ledende men ellers et par
elektroder. Når der bliver forbindelse imellem dem, er tanken fyldt og
en alarm vil gå i gang. Det kan nok godt laves relativt sikkert hvis
strømmen og spændingen begrænses til et sikkert niveau. Kan laves med få
og billige komponenter.
Alternativt skal man ud i andre og langt dyrere følere med tilhørende
elektronik.

- Lars

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-01-06 17:12

"Søren" <soren@helefamilien{fjerndette}.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Geniale forslag efterlyses ! - Harding, det er nu du skal vise din værd, -
> hvordan ser man at en A321 er fuldtanket ??!

Hva´ mæ en flyder og en skala som der er monteret i låget på benzintankene
til en påhængsmotor. Du kan købe disse låg i løsdel. Så er det bare at lave
et hul og en gevindflange på tanken.
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Søren

Dato : 24-01-06 20:03

Tak for de foreløbige svar.

Fløjter:
Som anført er det ikke en farbar vej, - der er ikke lufttæt, med mindre
man skal proppe udluftningen af eller sætte en fløjte i den, men hvordan
det skal gøres har jeg svært ved at se. Desuden er tankning på en båd
ikke så konstant som oliepåfyldning i en villatank. Man sidder typisk
med en jerry eller stor 20-liter-dunk og skvalper i via en tragt, - lidt
ad gangen for ikke at svine.

Elektrisk løsning:
Det hælder jeg også mest selv til, - men havde håbet at "nogen" havde
gjort en slags opfindelse eller erfaring.
En sådan skal dog arbejde i et seperat rør.
I et system som vores - meget almindeligt i sejlbåde - ligger en 50
liters ståltank nede tæt på motoren under vandlinien. Fra sidedækket
agter hældes diesel via en studs og en bøjet gummislange på omkring en
meter( ø ca. 4 cm) ned i tanken. en tynd udluftningsslange fra
tankoversiden er ført til et udluftningshul i fribordet, ca. 30 cm
lavere end påfyldningsstudsen.
Man kan ikke anbringe noget i selve påfyldningsslangen, da der jo hele
tiden kommer diesel ned fra dunken.
Man skal altså ha en "forbundne kar"-slange fra tanken og ind i
hovedslangen ved studsen (for at undgå endnu en udluftningsstuds)

Flyder med skala:
Absolut en mulighed, men da den skal sidde på tanken. skal man hver gang
rydde hele agterkahytten og tage pladerne op, skrue dæksel af, sætte
flyder i, og postere en m/k dernede som skal råbe op mår den er fuld.
Temmeligt bøvlet!

Jeg ved at man kan få flowmetre fra bl.a. Navman, som måler både fremløb
i brændstofledningen og subtraherer tilbageløbet, og som viser det
nøjagtige (??) forbrug, men de er hammerdyre, og jeg er stadigvæk meget
interesseret i ideer.
Hvad gør I andre med samme type dieselinstallation ???

Mvh
Søren Hedemand

Fra : Egon Stich

Dato : 24-01-06 20:56

> [...]
> interesseret i ideer.
> Hvad gør I andre med samme type dieselinstallation ???

Hælder på, og håber det bedste
Nu håber jeg også, at en eller anden kommer med en genial løsning?

Selv vil jeg, foreløbig, montere en timetæller, og så beregne, hvor meget
jag kan fylde på, udfra gået timetal.
Det burde virke.

MVH
Egon

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 24-01-06 21:04

<snip "tank fuld alarm">

2 løsninger...

På båden med mekanisk visning via rør.
Der har jeg tidligere benyttet en kort-rækkende induktiv føler.
Det kræver dog at røret kan følge med opfyldningen, dvs god top udluftning.
Det er ret simpelt med en sikring, afbryder, føler, relæ og tone-giver.
Det kan dog kræves at man er lidt kreativ med beslag til føleren, som skal
være justerbar.
Jeg lavede det i plast, som klemte om røret.

På både med elektronisk visning, ville det være oplagt at bruge den
originale tank-giver.
Dvs at man skal vide hvormange Ohm den giver ved fuldtank og så "trigge" på
det ohm- tal.
Giveren plejer at være hurtig nok, det er gerne uret der er en 1/4 tank
bagud når man fylder på.
Det skulle der ikke være det store i at lave... da der i forvejen findes
flere justerbar alarm givere til feks olietryk, vandtemp osv. (sådan en
justerbar 4i1 har jeg selv)

Mvh
Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-01-06 09:57

> [...]

> Geniale forslag efterlyses ! - Harding, det er nu du skal vise din værd, -
> hvordan ser man at en A321 er fuldtanket ??!

Et par fotodioder monteret som en fotocelle, der kan se diesel i
påfyldningsslangen. Det burde være forholdsvis nemt at lave.

Claus

Fra : Ole P.

Dato : 25-01-06 20:40

> Et par fotodioder monteret som en fotocelle, der kan se diesel i
> påfyldningsslangen. Det burde være forholdsvis nemt at lave.

- Jeps. sådan en fætter her:
http://kortlink.dk/rsonline/2cpk

med lidt elektronik skulle kunne gøre jobbet.

Måske bare en "bipper", der kan køre på 5V kunne være nok

Jeg har, henne på jobbet, sådan en niveaudetektor siddende på 10. år der
via noget relæværk tømmer en lille opsamlingstank for noget kondensvand, og
det fungerer perfekt.

--
hilsen Ole

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-01-06 22:55

Hmm... måske kan løsningen findes blandt handikappede...

F.eks. har blinde en lille dims til at sætte på kanten af koppen / glasset
når de hælder noget i... når vandstanden nærmer sig kanten eller niveauet,
begynder den lille dims at bippe... og så ved de at koppen er fylt...

Så det er altså opfundet og kan måske direkte bruges!!!

Hvad sådan en fætter koster aner jeg ikke...
Held til den der forsøger sig

Mvh
JR