Søkort på PDA/Pocket PC
Fra : Finn

Dato : 22-01-06 15:43

Hej,

Som så mange andre har jeg erhvervet mig en PDA og hertil en GPS antenne og
det danskproducerede (og forøvrigt meget gode) www.x-road.com
navigationsprogram til bilen.
Som lystsejler (for sejl) uden det store behov for kortplotter, melder der
sig hurtigt spørgsmålet om en PDA kan bruges på vandet.
Jeg er faldet over et program: "GPSTuner" som jeg nu prøver en demo af - dog
kun i min bil da båden desværre er strandet nogle måneder endnu.
Det er forholdsvist enkelt at scanne (sine søkort), installere og calibrere
disse. Hvis du vil se et eksempel på et søkort, skal du på startsiden
www.gpstuner.com taste på `for pocket pc´ og dernæst på ´Mapshare´ og gå så
(langt) ned til du finder ´Seamap 170 - Faaborg Fjord´.

Umiddelbart ser det ud til at programmet virker godt, men jeg kan ikke
rigtig bedømme hvordan det vil virke til søs - og om det i det hele taget er
brugbart. Nøjagtigheden skulle jo være på plads.

Er der nogen der har erfaringer med GPSTuner ?? Så lad høre.

NB. Jeg er godt klar over/tilfreds med at det kun er "legetøj" til
godtvejrssejlads.
En anmeldelse: http://www.clieuk.co.uk/gpstuner.shtml

Mvh. Finn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-01-06 16:25

Jeg prøvede med Ozi. Men mit problem var meget mere grundlæggende. Jeg havde
en Compaq/HP iPaq og "glasset" i skærmen var så blankt, at det var umuligt
at læse den oppe i cockpittet. - og det er noget kløjs at skulle ned hver
gang man skal se på den (selvom motion jo er sundt)

Bjarke

Fra : jdragsbaek@gmail.com

Dato : 22-01-06 21:37

Hej

Memory-map lavet et meget fint produkt - memory-map navigator som
anvender rasterkort - ok produkt som også kan udvides med AIS
informationer hvis man er til det.

mvh /Jørgen Dragsbæk

Fra : jdragsbaek@gmail.com

Dato : 22-01-06 21:37