Bore hul i 135 graders vinkel
Fra : Ann Nissen og Preben~

Dato : 18-01-06 10:18

Jeg skal lave en gennemføring for en 22 mm slange i et 10 mm skot i en
vinkel på 135 grader. Hvordan borer eller skærer jeg, så det bliver
nogenlunde smukt og velformet? Kan handy'erne i gruppen hjælpe med gode råd?
Sejlerhilsen P.

Fra : Per Nordahl

Dato : 18-01-06 11:06

"Ann Nissen og Preben Heide" <gasten@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinkel på 135 grader. Hvordan borer eller skærer jeg, så det bliver
> nogenlunde smukt og velformet? Kan handy'erne i gruppen hjælpe med gode
Hvis der er plads, så sæt et længere centerbor i kopboret, hvis du ikke har
sådan et - så en billig "ny" hulsav burde kunne klare det på samme måde.
Og ikke for mange omdrejninger

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-01-06 12:03

Hej Ann og Preben,

Der er et par værktøjer som kan bruges.
Det ene er et hulbor af den lange type, de er ca 5-6 cm lange,
den anden type er et tapbor/tapfræser, den type med et centerhul.
De skal begge køre med en passende perifihastighed for ikke at
flænse i materialet ved begyndelsen og afslutningen af
gennemboringen.
Forinden skal du bore et centrumshul i den rigtige dimmension og
i vinklen 135 grader.
Herefter kan du sætte et langt bor i hhv tapfræser eller hulbor.
Er der mulighed for at komme til at beskadige noget bagved på
grund af nærheden af andet (det kunne være skroget) så ville jeg
foretrække at erstatte boret med en stang stål i samme
dimmension som boret.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-01-06 20:03

Det lyder svært og "farligt" (primært for træet <smile>). Tager jeg fejl,
hvis det kræver lidt håndelag at få pænt ??

Jeg tror jeg ville øve mig på et stykke træ hjemme i garagen ...

/Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 06IX5)" <harding@06IX5larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11375823910.930248812024143@dtext.news.tele.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-01-06 20:03

Er 135 grader iøvrigt ikke det jeg kalder 45 grader <smile>

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-01-06 20:54

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Er 135 grader iøvrigt ikke det jeg kalder 45 grader <smile>
>
> Bjarke
Det kommer vel an på hvilken side du vil bore fra. Jeg har samme problem med
kæresten, men her er graderne meget variable.
Hilsen
Steffen
------
"I begyndelsen var det værst,
derefter blev det værre"!
Ukendt

Fra : Per Nordahl

Dato : 19-01-06 17:43

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Er 135 grader iøvrigt ikke det jeg kalder 45 grader <smile>

JO JO , men det kommer an på hvilken vinkel du ser det fra

> Bjarke

Ann og Preben Heide"

Hvis jeres forespørgsel og de givne svar kunne bruges til noget, ville det
være rart med en repons !
Ellers er det jo svært at hjælpe.

Fra : Gasten

Dato : 20-01-06 11:35

Jamen PN har da ret...tak for alle de gode svar...temperaturen er oppe med
et sted mellem 45 og 135 grader...

P.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-01-06 19:23

Bjarke Christensen wrote:
> Er 135 grader iøvrigt ikke det jeg kalder 45 grader <smile>

Hmmm - nu er det jo en sejlergruppe så det hedder vel henholdsvis 20
eller 4 streger?

- Lars

Fra : Per Nordahl

Dato : 20-01-06 05:33

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm - nu er det jo en sejlergruppe så det hedder vel henholdsvis 20 eller
> 4 streger?
>
> - Lars

Øhh, skal det så ikke være, 12 eller 4 streger

Per

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-01-06 17:20

Per Nordahl wrote:
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh, skal det så ikke være, 12 eller 4 streger

Doh - der sov jeg vist lidt... 180° + 45° er naturligvis ikke 135°

Og her prøvede jeg at være morsom, og så kommer du bare og ødelægger det
hele

- Lars

Fra : Per Nordahl

Dato : 21-01-06 08:31

> Doh - der sov jeg vist lidt... 180° + 45° er naturligvis ikke 135°
>
> Og her prøvede jeg at være morsom, og så kommer du bare og ødelægger det
> hele
>
> - Lars

Godt ord igen. Nogen gange kører det, (næsten), helt i ring
P Nordahl

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-01-06 23:05

> [...]
> vinkel på 135 grader. Hvordan borer eller skærer jeg, så det bliver
> nogenlunde smukt og velformet? Kan handy'erne i gruppen hjælpe med gode

Og skulle det ikke fungere med et hulbor... Tja... så er der kun håndværk
tilbage...

Her laver man en "udfoldning" d.v.s. det bliver en ellipse... som set i 45°
er cirkel rund...

Tegn det op på et stykke pap... skær hullet ud... så har du en skabelon
således du kan tegne
det på skottet. og igen fjerne det uønskede materiale... og vupti, har du et
hul i en 45° vinkel...

Kan du ikke den slags, kan du gå ned og spørge om hjælp ved den lokale
isolatør / VVS mand...

mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-02-06 08:32

Hej Jan,

Den metode du nævner er anvendelig i tyndplade; men et skot
har en vis tykkelse fra ca 9 mm og helt op til 25 mm givetvis og
med den ensidige opmåling og skæring af et elliptisk hul vil
hullet enten blive meget for stort eller slangen som skal gennem
hulle vil beskrive et "S" i gennemføringen.
At bore hullet med et ringbor/tapfræser er det rigtige.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen