Koste vs Bøjer
Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-01-06 00:29

Hej NG
For adskellige år tilbage var der en afmærkning der hed eller blev kaldt en
Kost
f.eks 3 Kost eller en 2 Kost, er der nogen i gruppen der ved om de eksistere
endnu.
Jeg mener at kan huske det var en "stage" med påsat birkeris eller lignede.
Spørgsmålet er, hvor var de placeret? hvad var deres opgave? var det en alm.
kendt farvandsafmærkning? og hvornår blev de udskiftet med den afmærkning vi
kender
i dag.
Vi har diskuteret det på i navigationsgruppe, men ingen ved noget, ud over
de naturligvis
blev brugt til at navigere efter.
Måske sejlere med års erfaring kan huske dem.

vh/Torben H.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 00:53

"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> ved noget, ud over de naturligvis
> blev brugt til at navigere efter.
> Måske sejlere med års erfaring kan huske dem.

Som jeg husker det, var koste, der var bundet I "toppen", så
"birkerisene" vendte "spidsen" opad, det, der svarer til de
grønne afmærkninger = stb-kost og dem, der var bundet i
"bunden" og dermed viste spidsen nedad det, der svarer til
røde = bb-kost. For indadgående skulle man altså have dem,
der på afstand ligner et Y til bagbord ... For at
differentiere dem, kunne man så tale om en "et-kost", en
"to-kost" osv.

De blev i løbet af firserne erstattet med "rigtige røde og
grønne afmærkninger" med farvet "plastik-hat" samt den nu
udbredte kompasafmækning: "YB, YBY, BY BYB", der viser i
hvilken retning fra afmærkningen, forhindringen er
beliggende.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-01-06 02:18

Hej Flemming

Tak for dit hurtige svar.
Kan jeg hermed udlede, at de var alm. benyttet overalt i de danske
farvande incl. dybvandsruter m.m.

vh/Torben H.

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-06 09:22

> Hej Flemming
>
> Tak for dit hurtige svar.
> Kan jeg hermed udlede, at de var alm. benyttet overalt i
> [...]

Hej Torben,

Det tør jeg ikke udtale mig om, men det var meget udbredt -
og de steder jeg kom i danske farvande -, var "koste" (af
forskellig størrelse og struktur) den typiske
afmærkningsmetode i løb og ved diverse forhindringer. Men
der var jo også diverse bøjer med blink (f.eks.
dybvandsruterne i Kattegat og løbene ved Københavns Havn),
så de omtalte "koste" har i min tid ikke været den eneste
afmærkningsform i danske farvande ... så gammel er jeg ikke!

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-01-06 16:39

Tak for dine svar Flemming. ... så gammel er jeg ikke!
Det er jeg heller ikke!! men dåbsattesten er begyndt at
blive lidt gul i kanterne )

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-01-06 09:19

Hej Torben,

I "de gode gamle dage" var der i farvandene omkring de
forskellige lande en meget varieret afmærkning.
Formålet var selvfølgelig at markere indsejlinger til havne
sejlrender og vejledning for skibsfarten.
Der kunne forekomme mange kunstfærdige prydgenstande på disse
stager. I sejlruterne på Kattegat blev der ved juletid ofte
anbragt juletræer i toppen. Det var der også på masterne på jule
passagerbådene mellem København - Århus og Ålborg.
I de danske farvande brugte man normalt stager med påsatte
birkeris.
De var bundet hh. for neden eller for oven og fik derfor
silhouetform som kegler. De blev af hensyn til genkendelsen og
overskueligheden lavet med én-, to-, eller tre koste op ad
stagen.
De blev betegnet som etkosten, tokosten og trekosten.

I 1970 nedsatte IALA (International Association of Lighthouse
Authorities) en arbejdsgruppe, der skulle søge at skabe
ensartede regler for afmærkning til brug i alle lande. I 1975
havde man udviklet et afmærkningssystem, der benyttede såvel
sideafmærkning som kompasafmærkning.
Systemet, der benævnes "System A" blev anbefalet af IMOC (Inter-
Goverment Maritime Consultative Organization). I 1982 blev
navnet ændret til IMO (International Maritime Organization),
FN´s søfartsorganisation, og blev i årene op til 1980 indført i
en række lande deriblandt Danmark.
En del lande kunne ikke tilslutte sig "System A", men ønskede at
beholde rødt om styrbord for indadgående. Der blev derfor
udarbejdet et "System B" for disse lande, og dette sysyem fik
sin endelige udformning i 1980.
På en konference i Tokyo i november 1980 vedtog 50 lande en
sammenlægning af IALA System A og IALA system B til et
samlet "IALA maritime afmærkningssysten". I dette system skelner
man mellem Region A og Region B.
Den eneste forskel på afmærkningerne i de to regioner vil være
anvendelsen af den røde og grønne farve på sideafmærkningen,
idet al anden afmærkning vedtaget i System A kan anvendes fuldt
ud i begge regioner.
På konferencen i Tokyo blev det ligeledes vedtaget at indføre et
nyt sømærke - et skillepunktsmærke - i sideafmærkningen.
System B anvendes på begge sider af Nord- og Sydamerika og
Japan, System i resten af verden.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-01-06 10:03

I sidste sætning skulle der stå:

System A i resten af verden.

Mvh/Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-01-06 16:19

Hej Harding

Mange tak for din informative oplysninger. Jeg vil tage den med til
vort næste møde i nav. gruppen så vi kan få sat det på plads.

Mvh/Torben H.

"Harding E. Larsen (slet OKZ9Z)" <harding@OKZ9Zlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11374861460.618673525366468@dtext.news.tele.dk...

Fra : Steffen Skov

Dato : 17-01-06 17:52

> Hej Harding
>
> Mange tak for din informative oplysninger. Jeg vil tage den med til
> vort næste møde i nav. gruppen så vi kan få sat det på plads.
>
> Mvh/Torben H.

Så kan I få "fejet op"
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-01-06 21:34

Ja, men det må så blive med gamle koste.
Mvh/Torben H.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-01-06 23:51

Hvorfor skal vores koner pludselig bringers ind i debatten ?

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 00:17

Jeg vil prøve at få min til at feje havegangen - koste, hvad
det vil ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en
meddelelse

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-01-06 19:59

Hæ - jeg er gudskelov ugift og bor på 3. sal i midtbyen, så her er ingen
"hekse".
--
"Livet er som en golfkugle:
Det går slag i slag til man falder i et hul"!

Fra : Torben Bach

Dato : 19-01-06 21:34

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> wrote in message
> Hæ - jeg er gudskelov ugift og bor på 3. sal i midtbyen, så her er ingen
> "hekse".

Hekse m/kost er nu ikke det værste man kan forestille sig. De forsvinder som
regel til Sct. Hans - helt automatisk - af sig selv eller på bålet

Min egen heks er nu ok - sommetider, så set i bagklogskabens klare lys, går
det ganske fint trods tendenser af og til med hensyn til at være fører af en
luftbåren kost.

I øvrigt vil jeg lige citere min tidligere og nu pensionerede chef. Han
påstod hårdnakket, at han havde en overenskomst med sin i øvrigt noget yngre
kone gående ud på, at han klarede havearbejdet om vinteren, men hun klarede
fortov og gade, og at de så byttede roller, når det blev forår og sommer.
Behøver jeg at sige, at han var og er passioneret sejler?

Torben

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 17-01-06 19:07

> [...]
> over de naturligvis
> blev brugt til at navigere efter.
> Måske sejlere med års erfaring kan huske dem.

Lidt historisk fra Th.P.Funder: Praktisk Navigation: Styrbords Side af
Farvandet afmærkes med røde Stager eller spidse, røde Sømærker med
opadvendte Koste på rød Stage, og bagbords Side af Farvandet afmærkes
med hvide Stager eller stumpe, hvide Sømærker med nedadvendte Koste.
Citat slut.
Så vidt jeg husker, mødte man, når man sejlede ind i et løb, først en
3-kost, der efter en 2-kost og så en 1-kost. Jeg husker ikke om det så
startede forfra eller skiftede på en anden måde. Men fidusen var god
nok, den gav en mulighed for at gisse, hvor langt man var kommet.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Tage Danielsen

Dato : 17-01-06 21:10

Fandt en oversigt i Komma's Havnelods fra 1979 med de Danske, Norske,
Svenske og Vesttyske sømærker.

Har scannet den og du kan se den her: http://www.pd26.dk/img/gamle_koste.jpg

T Danielsen

Fra : Torben Henriksen

Dato : 17-01-06 21:22

Tak Tage
er printet ud

Mvh/Torben H.

Fra : HKN

Dato : 21-01-06 17:11

> [...]
> startede forfra eller skiftede på en anden måde. Men fidusen var god nok,
> den gav en mulighed for at gisse, hvor langt man var kommet.

Rigtigt - men man støder stadig på koste udenfor de danske farvande.
Svensken benytter sig ofte af den form for afmærkning.

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 23:39

Er det ikke overraskende, at det ifølge Funder er
*styrbords* side af farvandet, der afmærkes med røde stager?
.... Var det i "rigtig gamle dage" - Eller er der noget, jeg
har misforstået?

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 22-01-06 17:07

> [...]
> farvandet, der afmærkes med røde stager? ... Var det i "rigtig gamle
> dage" - Eller er der noget, jeg har misforstået?

Nej, men nu kom jeg i tvivl om jeg skulle have skrevet forkert, men det
har jeg ikke. Det står der virkelig, og så vidt jeg kan se, er første
udgave skrevet af Th. P. Funder i 1901. Den udgave jeg har, er 8 udgave
fra 1946 og er udgivet af 2 sønner.
Så vidt jeg kan regne ud efter andre halvgamle bøger, jeg har f. eks.
Politikens "Jeg er sejler" 1963, kom der nye regler i 1960, som fik
gyldighed i Danmark fra foråret 1965. Da blev de røde mærker flyttet
over i bagbordside.
Det var før jeg fik båd.

--
Med sejlerhilsen