Sammenkobling af gammel Autohelm 1000 med ~
Fra : Martin

Dato : 09-01-06 05:42

Hej alle

Jeg ejer en ældre velfungerende Autohelm 1000 er der mulighed for at
den kan arbejde sammen med en Garmin 12. Autopiloten er foruden
spændingsforsyningen udstyret med et 4 benet stik, kan man sammenkoble
de to enheder ved hjælp af dette stik. Hvis muligt, HVORDAN.

Hilsen
Martin
MAXI 87

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-01-06 09:02

Martin <omegamartin@hotmail.com> skrev:
>Hej alle

> [...]

Hej Martin,

Prøv at se på AH 1000 typerne på dette link:
http://www.raymarine.com/raymarine/Default.asp?Page=657&Section=3
Er det en ST 1000 du har, har du muligheden for at tilslutte en
GPS.
Er det en gammel analog type kan det ikke lade sig gøre.
Herunder er et par link fra DS´hjemmeside med informationer om
tilslutningsanvisninger.

Opkobling af Garmin GPS til COM-port
Benyt nedenstående dokumenter som vejledning til, hvorledes
ledningerne skal forbindes, hvis du selv laver et kabel mellem
en (Garmin) GPS og din COM-port.
Hvis du selv laver kablet kan det være en god idé at 'slagte' en
udtjent mus, som var tilsluttet COM-porten. Dette stik+ledning
skal så blot have et GPS-stik (afhængig af fabrikat) loddet i
den anden ende.

Skitse af forbindelse mellem Garmin stik og COM-stik (Gif-
billede)
Uddybende vejledning om tilslutning af Garmin GPS (PDF)

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-01-06 09:07
Fra : KM

Dato : 09-01-06 17:38

Hej Martin

Jeg har selv en ST3000 og den kan ikke kobles direkte til en Garmin
GPS da de ikke taler samme sprog. Dette er muligvis også tilfældet med
din ST1000 (men jeg ved det ikke med sikkerhed!).

Garmin bruger standard sproget der hedder NMEA og Autohelm har deres
eget sprog som hedder Seatalk.

Jeg er selv elektronikmand så jeg har lavet en "oversætter boks" (på
teknisk sprog en protokolconverter) til at koble mellem min Garmin128
og Autohelm ST3000 piloten.

En sådan boks kan også købes, men det er en avanceret udgave som kan
oversætte al NMEA og Seatalk kommunikation. Desværre er prisen også
avanceret (2000,- DKK)...

Mvh. Karsten Moisen

Fra : Martin

Dato : 09-01-06 19:11

Tak for svarene...

Min Autopilot er desværre ikke af "ST typen", den er af ældre dato. I
min brugsanvisning kan jeg se, er der står noget om seatalk og NMEA.
Kan jeg også bruge sådan en "oversætter boks" til min selvstyre,
selvom den er af ældre dato?

MVH
Martin
MAXI 87

Fra : KM

Dato : 10-01-06 17:39

Du skal starte med at checke i manualen om der er en dataport på
piloten.
Seatalk porten kendes ved at der kun er 1 dataforbindelse som
refererer til stel. Der er altså 1 forbindelse som både bruges til
data ind og data ud. Hvis den har NMEA forbindelse er der 2
dataforbindelser (1 til data ind og 1 til data ud) som enten refererer
til stel eller har deres egen stelforbindelse.

Fra : Jørgen N

Dato : 15-01-06 22:31

Hej Martin
Så vidt jeg ved er det kun GARMIN 12XL, der har NMEA-tilslutning.

Hilsen
Jørgen

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 16-01-06 17:20

Garmin 12 har NMEA, men det har din ældre Autohelm sikkert ikke, hvis den
forstår noget, vil det nok kun være Seatalk, og det duer ikke.

viring diagram for Garmin, kan du finde på deres hjemmeside.

mvh
/Børge