Erfaringer med redningsveste?
Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-12-05 20:45

Hej

Inden foråret skal vi have indkøbt redningsveste, men vi er i tvivl om
hvilken type vi skal vælge.
Der er manuelle oppustelige, automatisk oppustelige og de "faste" ældre
modeller.

Den manuelle Oppustelige har vel en direkte brist, hvis man slår hovedet på
vej i baljen?

Vi skal sejle i en 24 fods motorsejler på Limfjorden og en enkelt tur på
Kattegat.

Hvad kan i anbefale?

--
Leif Langgaard

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-12-05 20:48

Automatveste. Ingen tvivl. Bare alene af den grund, at den fristes man ikke
til at tage af hele tiden (som man gør med de gamle).

/Bjarke

Fra : Henning

Dato : 30-12-05 22:20

On Fri, 30 Dec 2005 20:48:12 +0100, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg
er dansker)> wrote:

>Automatveste. Ingen tvivl. Bare alene af den grund, at den fristes man ikke
>til at tage af hele tiden (som man gør med de gamle).

Det skal være de dyrere modeller, dem med tryk-føler som ikke bare
udløses hvis den bliver våd.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : *** Calle ***

Dato : 31-12-05 01:37

Henning wrote:
> [...]
> <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg

> Det skal være de dyrere modeller, dem med tryk-føler som ikke bare

Ja, det er sku ikke sjov at stå på havet i en byge, og Vups er man michelin
;-(
--
*** Calle ***

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-12-05 11:38

Jeg ved ikke hvilken type min automat-vest er (det er en Secumar til ca 1000
kr). Jeg har sejlet over 20 timer i kuling i vesten så der var vand
*overalt* og vesten var *gennemblødt*. Ingen problemer. Man skal bare
udskifte den lille "pille" med jævne mellemrum (hvert eller hvert andet år).

Jeg er enig i at den skal have skridtgjord og synes også en vest til sejlads
i hårdt vejr og/eller til tunge drenge bør have harness. Til tøsen på 30 kg
har vi en automatvest uden harness. Hende skal vi nok få op uden og hun kan
få den løse harness på hvis hun skal styre i kuling.

/Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 31-12-05 12:37

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Ja, det er sku ikke sjov at stå på havet i en byge, og Vups er man
michelin
> ;-(
> --
> *** Calle ***

Så har du da vist været "uheldig"?
Jeg har i mange år sejlet med Secumar veste, med opløselig pille, og har
hidtil aldrig oplevet ufrivillig oppustning. (bank under bordet

Hvis dette generelt var et problem, ville det formodentlig være cirkulere på
"kabystelegrafen"?
MVH
Egon

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 01-01-06 15:47

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hidtil aldrig oplevet ufrivillig oppustning. (bank under bordet
>
> Hvis dette generelt var et problem, ville det formodentlig være

Jeg kender et tilfælde, hvor en 1 år gammel vest pustede sig op i høj
solskin.

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Egon Stich

Dato : 31-12-05 00:52

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg

> Det skal være de dyrere modeller, dem med tryk-føler som ikke bare

Hvorfor mener du det?
Erfaringer?

MVH
Egon

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 31-12-05 10:25

være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Automatveste. Ingen tvivl. Bare alene af den grund, at den fristes man
> ikke til at tage af hele tiden (som man gør med de gamle).

Mange af de selvoppustelige veste sælges uden skridtrem. I så fald skal man
som minimum sørge for, at vesten er spændt ordentligt til kroppen.
Eller risikerer man i værste fald at glide ud af vesten. Uden skridtrem
kommer man også nemt til at ligge dårligt i vandet, fordi vesten glider op
ad kroppen og derfor ikke "fordeler" opdriften ordentligt.
Moralen er, at en skridtrem måske ikke øger komforten eller ser særlig
moderigtig ud, men at den gør en verden til forskel for vestens
funktionalitet.

Jeg har ovenstående fra en test af veste i et engelsk bådblad

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Allan

Dato : 31-12-05 10:47

> [...]

> vej i baljen?
>
> Vi skal sejle i en 24 fods motorsejler på Limfjorden og en enkelt tur på

Hej NG
Jeg er mest til de faste veste:
De varmer bedre, lettere at vedligeholde, fungerer altid, ingen
patronskift.
Et forslag kunne være sejlerveste til godt vejr og redningsveste til
dårligt
vejr.

mvh
Allan

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 31-12-05 11:20

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hovedet på vej i baljen?
>
> Vi skal sejle i en 24 fods motorsejler på Limfjorden og en enkelt tur

Redningsveste er for klodsede. Køb sejlerveste eller hvad de nu hedder i
dag. De koster ikke så meget som oppustelige, kræver ingen
vedligeholdelse, varmer lidt og generer ikke. Køb også et par livliner.

God tur
henning

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 07-01-06 11:17

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Hvad kan i anbefale?

Hej

Tak for alle oplysningerne, jeg blev dog kun _lidt_ klogere.

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/