Båden i vandet vinteren over
Fra : Jakob

Dato : 29-12-05 21:03

Hej
Er der nogen som har erfaringer med at lade båden blive i vandet vinteren
over? Tar glasfiberen skade? hvad med is?
Jeg har en soling i glasfiber årgang 1972 som pt. ligger i vandet.
Mvh
Jakob

Fra : tjow

Dato : 29-12-05 21:26

Ja, det har jeg.
Vi har haft båden i vandet vinteren over de sidste 5-6 sæsoner.
Glasfiberen tar ikke skade, træbåde kan tage skade.
Vi har flere gange prøvet, at båden frøs fast i isen uden problemer.
Du skal dog være opmærksom på, at du skal have din båd liggende i en A-havn
både af forsikringsmæssige grunde og fordi i en A-havn, kan du ikke have
skrueis eller is, der kan skade din båd i uroligt vejr.
Dit forsikringsselskab kan oplyse dig om klassifikationen af havnene.
Tilsyn med båden, har heller aldrig skadet!
Ole

Fra : Søren

Dato : 30-12-05 12:57

Jeg har også haft min gamle Bandholm liggende i vandet i flere vintre i
Svendborg, incl. 2 som blev til isvintre.
Forinden forhørte jeg mig bl.a. hos Walsted, som sagde at der ikke ville
ske strukturel skade hvis der ikke kom isskruninger, men at det
selvfølgelig ville komme en ekstra belastning af gelcoaten.
Og ganske rigtigt, - begge isvintre skubbede isen stille og roligt båden
op så den til sidst nærmest sad fastfrossen på/i kølen.
Man slipper ikke for at tage båden op om foråret og småreparere
sli-polere, bunde mm. men den helt store fordel er de skønne vinterdage
med høj sol hvor man står ud og har en skøn dag på vandet, - godt
emballeret.
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : Per Ravn

Dato : 03-01-06 23:48

Hvordan med frostsikring? Frostsikrer i søventiler og motoren eller hvordan
og hvorledes? Jeg tænker at, i så fald, skal det vel gøres efter hver
sejltur i vinteren?

Per

Fra : Søren

Dato : 06-01-06 21:17

Per Ravn wrote:
> Hvordan med frostsikring? Frostsikrer i søventiler og motoren eller hvordan
> og hvorledes? Jeg tænker at, i så fald, skal det vel gøres efter hver
> sejltur i vinteren?
>
> Per

Det er klart at når man har været ude, og brugt sin motor (hvad jeg som
regel undgik), skal vandet tappes af blokken, og/eller man skal køre
motoren med sugeslangen nede i en spand med glykol/vand-blanding.
Det tager ikke meget over 10 minutter.
Til vintersejlads har man selvfølgelig tømt vandtank og slanger for hele
vinteren og pumpet glykol/vand i toiletslangerne samt lukket alle
søventiler, - undtagen kølevand når man sejler for motor selvfølgelig.
Mvh
Søren

Fra : Jakob

Dato : 13-01-06 23:25

Hej igen
Min båd har hverken toilet, motor eller andre huller i skroget
Så det problem slås jeg ikke med..........

Jakob