1. gang køber af båd
Fra : Michael Kristensen

Dato : 24-12-05 14:10

Hej Sejllads gruppe

Jeg er ny indenfor sejllads og vil gerne købe en lille båd at sejle rundt i;
men hvilken?

Mine krav/forventninger til den:

1. Let at sejle.

2. Lille kahyt med soveplads til 2 personer.

3. Motor - Behøver ikke være så stor. Bare en 5-10 HK.
Indbords/påhængsmotor? Diesel/benzin?

4. Brug: Mest til små ture i bugten, men den skal også kunne sejles en tur
rundt i Danmark.

5. Mulighed for at sætte sejl.

6. Regner med at købe brugt.

Håber I kan hjælpe mig med at indsnævre, hvad jeg skal kigge efter, og i
hvilken prisklasse.

mvh
Michael Kristensen

Fra : Torben Bach

Dato : 24-12-05 21:37

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
> Hej Sejllads gruppe
>
> Jeg er ny indenfor sejllads og vil gerne købe en lille båd at sejle rundt
> i;
> men hvilken?

Snip -

Først og fremmest skal du sørge for, at du har mulighed for en plads i en
lystbådehavn (+ råd til indskud og leje eller, hvad der nu er gængs i
nærheden af, hvor du bor), medmindre det er en båd på trailer, du søger.

Dernæst skal du nok *ikke* gå efter dine minimumskrav, for det er næsten
mere end sikkert, at du efter nogle få sejlsæsoner vil begynde at tænke lidt
"større" - her tænker jeg på dit krav om ture rundt i Danmark.
Dit krav "i bugten" siger mig ikke så meget - hvilken bugt?

Nå, men jeg har sendt dig en mail direkte, fordi denne gruppe er til debat
omkring sejlads, og jeg vil uvægerligt bliver ponket og FUTTET, hvis jeg kom
med et indlæg med henvisning til feks. QXL eller til min egen salgsannonce i
udkik.dk.
Det er lidt af en gordisk knude, fordi det heller ikke er almindeligt
velset, at man sender mail direkte til en af deltagere i gruppen, medmindre
det er efter forudgående aftale i gruppen (det offentlige forum). Under alle
omstændigheder, så er førnævnte min helt personlige oplevelse i forbindelse
med deltagelse i en debatgruppe - ikke kun i denne, men det er noget, du vil
opleve, hvis du vedbliver at være med.

Med venlig hilsen
Torben

Fra : Steffen Skov

Dato : 25-12-05 18:35

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 5. Mulighed for at sætte sejl.
>
> 6. Regner med at købe brugt.
>
> Håber I kan hjælpe mig med at indsnævre, hvad jeg skal kigge efter, og i

Glædelig Jul, Michael
Det er meget udefinertbart med dine oplysninger.
Skal det fx. være en mortorsejler eller en sejlbåd med motor?
Hvor mange kroner vil du bruge?
O.S.V.
Er det sejlbåd med påhængsmotor for billige penge kan jeg varmt og trygt
anbefale Drabant 22 eller Maxi 68. Det er begge søstærke skibe, og de har
sejlet mig rundt i det meste af Danmark og omegn i alt slags vejr. Maxien
har mest plads om læ, men Drabanten er en klar vinder med sejlads (men våd).
Begge både fåes for under 30.000kr. Drabant i DK og Maxi i Sverige (Se
http://maximalt.dk/Artikler/koeb_i_sverige.htm )
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Michael Kristensen

Dato : 25-12-05 19:21

> Det er meget udefinertbart med dine oplysninger.
> Skal det fx. være en mortorsejler eller en sejlbåd med motor?

Tror jeg mest gælder et en motorsejler.

Har du nogle eksempler på, hvilke modeller, der så ville være at gå efter?

vh
Michael Kristensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-12-05 20:21

Så skal vi bare lige have et prisniveau...

Jeg ligger ved siden af en førstegangssejler i havnen. Han synes ikke at det
skulle blive en fiasko bare fordi båden var for lille, så han tog til
Tyskland og købte en helt ny båd til lidt over 1 mio DKK.

/Bjarke

Fra : Michael Kristensen

Dato : 25-12-05 21:01

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Så skal vi bare lige have et prisniveau...

Op til 50000, men gerne noget billigere. Regner med at købe noget brugt. Jeg
har kun krav til, at der skal kunne sove 2 personer i kahytten, men man kan
vel ikke få dem mindre end det.

Fra : *** Calle ***

Dato : 26-12-05 03:00

Michael Kristensen wrote:
> [...]
> brugt. Jeg har kun krav til, at der skal kunne sove 2 personer i
> kahytten, men man kan vel ikke få dem mindre end det.

Ja, optimistjolle med der til hørende sovepose.
Deyt er nok ikke lige det du sigter efter!
kig i diverse havne, og snak med folket.
Det err dem der kender udstyret, og kan hjælpe dig godt på vej.
Alt efter bådtype, anbefaler jeg dig at tage kursus i ærdiheder til søs.
Ligeså kønt som havet kan se ud, li så barsk kan det vise sig få minuter
efter.

--
*** Calle ***

Fra : *** Calle ***

Dato : 26-12-05 02:54

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> at det skulle blive en fiasko bare fordi båden var for lille, så han
> tog til Tyskland og købte en helt ny båd til lidt over 1 mio DKK.

Har man råd til det er det vel ok, men hvor mange hiver lige 1 mio (ikke
GPS) op af lommen, når man er førstegangs købere tilen båd
--
*** Calle ***

Fra : Per Krabbe

Dato : 25-12-05 18:44

> [...]
> Hej Sejllads gruppe
>
> Jeg er ny indenfor sejllads og vil gerne købe en lille båd at sejle rundt

Når du ved lidt mere om hvad du søger - så kan du finde en masse brugte både
at kigge på - på www.scanboat.com

God fornøjelse

mvh
scanboat.com / Per Krabbe

Fra : Dolph

Dato : 26-12-05 00:11

Sejlbåd - det er den måde Gud har tænkt at mennesket skal rejse...

Mange gange er der små sejlbåde til 10.000 kr, så bliver det ikke
billigere. Og du kan løfte hovedet højt, selv overfor motor-junkier i
million-kroners-klasse stink-både !

Du må bare være forberedt på at disse XXXXXX ikke tager hensyn til dig og
giver dig nogle store hoppeture - idet de som regel ikke har for 10 kr
begreb om hvad de laver på søen (med visse noble undtagelser).

Min søn lad dig ikke friste af den mørke side - vælg lysets og livets
side.: SEJL !
Sejl er den måde vores forfædre fandt Amerika på. Sejl er økologisk
korrekt. Sejl er afslappende. Sejl er smukt...

Fra : *** Calle ***

Dato : 26-12-05 02:51

Dolph wrote:
> Sejl er den måde vores forfædre fandt Amerika på.
Så kan vi da bekræfte, at de ikke stod på vandski !

--
*** Calle ***

Fra : N/A

Dato : 26-12-05 10:42

Fra : Sverre Stokke

Dato : 26-12-05 07:30

Dolph <dolph@ninjafasisme.com> den 26. december 2005 kl. 00:11 +0100 skrev:
>Sejl er økologisk
>korrekt.

Hvordan når du frem til det? Ganske vist er sejlbåde ikke miljøbelastende,
når de går for sejl, men hvad med miljøbelastningen ved fremstilling og
destruktion af rig, sejl, (bly)køl?

Økonomisk er det næppe den store gevinst at sejle med sejl, når man regner
det ud pr. time eller sømil - og er almindelig fritidssejler. Ud over
anskaffelsen af en motor, har man jo investeret i alt det, som får
sejlbåden til at bevæge sig, og det er ikke småpenge - sammenlignet med en
motorbåd.

Hilsen Sverre.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-12-05 10:42

Ahh den holder vist ikke rigtigt vand..... Jeg har haft 2 sejlbåde fra hhv
75 og 84 og ingen af dem har, efter hhv 30 og 20 år, haft behov for
destruere hverken rig eller køl. Og mht sejl, så holder de meget længere end
kalechen på en motorbåd, så mon ikke den miljøpåvirkning er lille ift så
meget andet ?

Men jer er enig med dig i det ikke er billigere. I store tal er prisen for
at have motor og sejlbåd nogenlunde det samme.

/Bjarke

Fra : Sverre Stokke

Dato : 26-12-05 19:05

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvf¯lgelig
vÊre med K da jeg er dansker)> den 26. december 2005 kl. 10:41 +0100 skrev:
> [...]
>end
>kalechen på en motorbåd, så mon ikke den miljøpåvirkning er lille ift så

Nu blev påstanden om det miljørigtige i at bruge sejl fremsat i for
motorbådssejlere lidtet smigrende vendinger, og det syntes jeg, jeg ville
sætte et spørgsmålstegn ved. Og du har da ret i, at kalecher er en
miljøbelastning - men det er sprayhood, windbreakere, bompresenning også.
Om end nok i mindre grad. Ganske mange kvadratmeter sejl - ikke at
forglemme. Og 100 meter wire og tovværk.
Jeg kender ikke data mht. fremstilling og destruktion af aluminium, men
set fra et rent miljømæssigt synspunkt er aluminium vist noget skidt. Selv
om det holder længe, er det jo blevet fremstillet - og skal en dag
destrueres. Og blykøl - fy da føj.
Måske går sejlbådsejere også noget mere op i at smøre spændende kemikalier
på undervandsskroget - og efterfølgende slibe det af med den til formålet
anskaffede maskinpark.
Alt i alt må man trække en smule på smilebåndet, når man møder påstande om
miljørigtighed i den sammenhæng.

>Men jer er enig med dig i det ikke er billigere. I store tal er prisen
>for
>at have motor og sejlbåd nogenlunde det samme.

Det er jeg glad for, at du skriver, for i praksis er motorbådene jo
udgiftskrævende, når de sejler og omvendt for sejlbådene . I praksis
bruges motorbådene næppe i lige mange timer / over lige så lange distancer
som sejlbådene.

Hilsen Sverre.

Fra : Dolph

Dato : 31-12-05 22:28

En udhulet træstamme med en dampmaskine er alt andet lidt mere upraktisk
end et sejl :)

http://www.saving-old-seagulls.co.uk/images/Steam%20Seagull!.jpg

Argumentet med Gud er der ingen der vil modsige - godt :)

---
"hvor brugen af plutonium-teknologi har bragt menneskehedenen på randen af
katastrofen, har den videnskablige ekperimentering med LSD dog givet
menneskeheden et håb..."
---

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 26-12-05 12:06

> [...]
>
> 5. Mulighed for at sætte sejl.
>
> 6. Regner med at købe brugt.
>
> Håber I kan hjælpe mig med at indsnævre, hvad jeg skal kigge efter, og i

Hej

Jeg stod samme sted som dig for ½ år siden, men fandt ud af at for at få
glæde af båden, feks have vennerne med ud at sejle, og for at få en båd men
rimelig komfort og sødygtighed, ja så valgte jeg en 24 fods motorsejler.

Her købte jeg båd:

http://www.blocket.se/li?q=&ca=20_s&th=1&c=18&w=3&ps=&pe=

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/

Fra : Michael Kristensen

Dato : 29-12-05 20:58

> Her købte jeg båd:
>
> http://www.blocket.se/li?q=&ca=20_s&th=1&c=18&w=3&ps=&pe=

Hej.

Dit link fører mig hen til forsiden på en hjemmeside.

mvh
Michael Kristensen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 29-12-05 21:35

> Hej.
>
> Dit link fører mig hen til forsiden på en hjemmeside.

Hej

Ja, det var også meningen, bemærk overskriften:
Hela Sverige, Båtar säljes
Du skrev at du ville køre rundt i omegnens havne for at kikke på
bådmodeller, for derved at pejle dig ind på hvilken der kunne være
interessant for dig, så derfor dette link til en meget aktiv side med mange
forskellige både i alle prisklasser. Det er da en let måde at få et overblik
på.
Jeg fik fra en annonce på netop denne side en Saga 24 Motorsejler ca.
30-35.000 under prisen i Danmark.

Det var bare det, hej.

Fra : Torben Bach

Dato : 01-01-06 02:41

> [...]
>
> 5. Mulighed for at sætte sejl.
>
> 6. Regner med at købe brugt.
>
> Håber I kan hjælpe mig med at indsnævre, hvad jeg skal kigge efter, og i

Hej igen Michael og godt nytår.

Her fra mig skal der lyde et - "tag dig god tid" - se dig omkring i henhold
til de mange gode råd, du har fået. Check op på scanboat.com, udkik,dk og
lignende steder, hvor du kan se, hvad du kan få for de penge, du vil ofre på
sagen (+ de udgifter du får til havneplads incl. evt. indskud, vedligehold,
forsikring og meget andet !!!)
Ud fra dine ønsker, der oprindeligt ikke var særligt specifikke, så er der
ved dine efterfølgende oplysninger med hensyn til, hvad du mener at kunne få
for et vist beløb, nok visse begrænsninger.
Der er flere web-sites, hvor du kan checke op på, hvad du kan få for de
penge, du mener er din smertetærskel, men husk nu på, at der er yderligere
udgifter til havnepladesen (incl. indskud eller hvad der nu er normen, hvor
du bor), forsikring og div. udgifter til vedligeholdelse af båden.

En motorsejler til den pris, du tidligere har anført i denne tråd, er nok
noget, der ligner en robåd med en eller anden form for påhængsmotor.!

Udover det, så har jeg lidt svært ved at skelne imellem en motorsejler og en
sejlbåd, der har en indenbords motor - det vil sige udover sejlegenskaberne,
der i mine øjne taler til fordel for sejlbåden med indenbords motor.

Det er op til dig selv og ikke mindst din kone, om hun er med på, at der
skal skæres af den fælles kage til det ene eller andet, for vælger du helt
efter eget hoved, så er du for evigt dømt til at være en solo-sejler, der i
allerværste fald må se i øjnene, at han har valgt sejlerlivet fremfor et
godt og harmonisk familieliv med konen og evt. børn.

Ikke for at være negativ, men sådan er livet - hvis du ikke har konen med på
dine ideer, går det rivende galt.

Med venlig hilsen

Torben