Rur på skruen
Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 11-12-05 22:19

Hej NG!
Jeg skal hjælpe en af mine venner med at fjerne nogle rur (de små krebsdyr)
fra skruen på hans båd. Båden ligger i vandet, så jeg havde tænkt mig, at
tage mit dykkerudstyr på og skrabe dem af med en spartel. Kan det
overhovedet lade sig gøre, eller sidder de for hårdt fast? Er der nogle der
har erfaringer med at fjerne dem?
På forhånd tak
Mvh
Morten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-12-05 23:31

De er (lidt) bløde når de er nede i vandet. Afhængig af hvad skruen er
behandlet med kan de sidde meget eller utrolig meget fast. Jeg gætter på du
kun får "stubben" af og ikke bunden af ruren.

/Bjarke

Fra : KM

Dato : 12-12-05 17:18

Og pas på nallerne, de er skarpe!

On Sun, 11 Dec 2005 23:30:57 +0100, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-05 11:34

"Morten Mandrupsen" <mmandrupsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det overhovedet lade sig gøre, eller sidder de for hårdt fast? Er der
> nogle der har erfaringer med at fjerne dem?

Hej Morten

Jeg tager turen mindst en gang hver eftersommer, da skruen eller gror til en
hel klump af det L......

Jeg bruger normalt bare kniven - det er måske lidt synd, men skruen er jo af
relativt blødt materiale.

Det kan sagtens lade sig gøre. Skruen bliver ikke helt ren - der sidder
stadig de sidste "bundplader" tilbage fra dyrene, men den kommer dog til at
virke igen.

Hilsen John

Fra : Per H. Kristiansen

Dato : 15-12-05 09:40

Hej NG

Jeg bruger citronsyre 1 tsk. til 2 liter vand, og lader skruen ligge i
opløsningen til rurerne er væk. Det ser fint ud bagefter.

mvh
per

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-12-05 14:28

"Per H. Kristiansen" <phk.hels@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg bruger citronsyre 1 tsk. til 2 liter vand, og lader skruen ligge i
> opløsningen til rurerne er væk. Det ser fint ud bagefter.

Hej

Morten skrev "Båden ligger i vandet", så er spørgsmålet, hvor meget
citronsyer til et helt havnebassin?

God weekend!

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 18-12-05 22:52

Hej med jer.

Det undrer mig, at du som dykker, aldrig har været i forbindelse med rurer,
Morten, men du kan sagtens fjerne dem med en spartel, det går helt fint.
Bjarke nævner, at det kommer an på hvad skruen er behandlet med og det
forstår jeg heller ikke helt for hvis det er en bronzeskrue vi taler om,
så behandler man bestemt ikke denne med noget som helst. En bronzeskrue
indeholder i sig selv de begroningsforebyggende stoffer som man ikke mere må
bruge i bundmaling, så det vil være formålsløst, at behandle en skrue. Har
du feks. en rustfri skrue, vil det være ligeså nemt at rense denne med en
spartel. Hvis du påtænker, at bruge flasker til din dykning, så spar dog på
luften og brug din snorkel, der findes ingen fritidsfartøjer hvor skruen
sidder over 1 mtr. nede, og skruen er renset i løbet af 5 min.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 19-12-05 15:13

Hej
Tak for de mange gode svar. Skruen er af bronze, så efter hvad jeg kan
forstå burde det være muligt at få dem af med en spartel, kniv eller lign.
Jo jeg er stødt på rurer før, men som dykker plejer jeg normalt ikke at
fjerne den slags, derfor var jeg i tvivl om hvor svært det ville være.
jeg tror jeg vil gøre mit forsøg med at fjerne dem mellem jul og nytår.
Mvh.
Morten