/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Akselslitage på/mellem Volvo 2000 motorer ~
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 11-12-05 19:55

Jeg har ladet mig fortælle, at Volvo Penta 2000 serien i kombination med 120
SB S-drev har et problem med at akslen fra drevet ind i motorens "stjerne
not" bliver slidt. - og det ender med at man skal skifte aksel og svinghjul
(??). Noget der skulle løbe op i over 10.000 kr i reservedele.

Kender I til det ?

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå
http://www.MAXImalt.dk



 
 
Leon Hulstroem (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 11-12-05 21:52

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:439c7605$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har ladet mig fortælle, at Volvo Penta 2000 serien i kombination med
120
> SB S-drev har et problem med at akslen fra drevet ind i motorens "stjerne
> not" bliver slidt. - og det ender med at man skal skifte aksel og
svinghjul
> (??). Noget der skulle løbe op i over 10.000 kr i reservedele.
>
> Kender I til det ?

Strålerne på gearkassen bliver slidt helt væk, pga manglende
flex/chok-kobling i svinghjulet.

læs mere her
http://www.westerly-owners.co.uk/html/body_volvo_gearbox_splines.html

-Leon



jdragsbaek@gmail.com (11-12-2005)
Kommentar
Fra : jdragsbaek@gmail.com


Dato : 11-12-05 22:04

Hej

Jeg talte i sommers med manden bag dette firma
http://www.olesautoservice.dk/volvo_penta.htm han havde selv en båd
med en VP 2002 og fortalte om flere andre med tilsvarende problem - se
hans site hvor problemet og løsningen er beskrevet

mvh /Jørgen Dragsbæk


Egon Stich (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 12-12-05 11:50


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:439c7605$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har ladet mig fortælle, at Volvo Penta 2000 serien i kombination med
120
> SB S-drev har et problem med at akslen fra drevet ind i motorens "stjerne
> not" bliver slidt. - og det ender med at man skal skifte aksel og
svinghjul
> (??). Noget der skulle løbe op i over 10.000 kr i reservedele.
>
> Kender I til det ?
>
> --
> Bjarke M. Christensen
> Maxi Magic - Himmelblå
> http://www.MAXImalt.dk
>
>
Der har for et par år siden været meget skriveri om dette problem i b.la. de
engelske og tyske bådblade.
"Strålerne" bliver ikke smurt tilstrækkeligt, og slides væk.
Volvos reservedele er ret dyre, så der er en smart englænder, der har
opfundet en billigere løsning.
Man sender stumperne til ham, og han fræser så skidtet af, og laver en
sekskant på aksel og omløber.
Dette skulle virke glimrende.
Og være overkommeligt.
Selvfølgelig har jeg glemt navnet på bæstet, men det må kunne findes via
Google.
Muligvis PBO hjemmesiden har noget.

MVH
Egon



Claus Tersgov (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 12-12-05 15:42


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev


> Jeg har ladet mig fortælle, at Volvo Penta 2000 serien i kombination med
> 120 SB S-drev har et problem med at akslen fra drevet ind i motorens
> "stjerne not" bliver slidt. - og det ender med at man skal skifte aksel og
> svinghjul (??). Noget der skulle løbe op i over 10.000 kr i reservedele.

Prøv at se hos FTLF. Det var dem, der gjorde Volvo opmærksom på problemet,
da flere af deres medlemmer fik de samme problemer. Men det er ikke kun med
motorer med drev, min Volvo 2002 havde også dette problem. Der er vistnok en
gut, på nettet som har givet anvisninger på, hvad man kan gøre ved det. Det
er en produktionsfejl fra Volvo's side.

Claus



Bjarke Christensen (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 12-12-05 18:48

Men det må de jo have rettet. Jeg så på Westerly owner siden, at det kun er
motorer med tidligere serienumre der har problemet.

Hvad har Volvo lavet om ?

Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:439d8c5b$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev
>
>
>> Jeg har ladet mig fortælle, at Volvo Penta 2000 serien i kombination med
>> 120 SB S-drev har et problem med at akslen fra drevet ind i motorens
>> "stjerne not" bliver slidt. - og det ender med at man skal skifte aksel
>> og svinghjul (??). Noget der skulle løbe op i over 10.000 kr i
>> reservedele.
>
> Prøv at se hos FTLF. Det var dem, der gjorde Volvo opmærksom på problemet,
> da flere af deres medlemmer fik de samme problemer. Men det er ikke kun
> med motorer med drev, min Volvo 2002 havde også dette problem. Der er
> vistnok en gut, på nettet som har givet anvisninger på, hvad man kan gøre
> ved det. Det er en produktionsfejl fra Volvo's side.
>
> Claus
>



Harding E. Larsen (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 12-12-05 15:50

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.de> (nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker) skrev:
>Jeg har ladet mig fortælle, at Volvo
>Penta 2000 serien i kombination med 120
>SB S-drev har et problem med at akslen
>fra drevet ind i motorens "stjerne
>not" bliver slidt. - og det ender med
>at man skal skifte aksel og svinghjul
>(??). Noget der skulle løbe op i over
>10.000 kr i reservedele.
>
>Kender I til det ?
>
>--
>Bjarke M. Christensen
>Maxi Magic - Himmelblå
>http://www.MAXImalt.dk

Hej Bjarke,

Det ser ud til at Volvo har lavet en fatal brøler ved at undlade at
montere en dæmperplade på svinghjulet som splinen fra
gearkassen skal gå ind i.
Denne plade skal sidde på enhver dieselmotors svinghjul. Den
forhindrer torsionssvingninger der frembringes som følge af
cylindrenes forbrændingsslag til krumtapakslen. Svingningerne er
kraftigst når motoren i tomgang sættes i gear.
Dæmperpladen kan laves på flere måder, mange typer er med en krans af
fjedre. Disse fjedre skal være godt smurt med
molybdænfedt. Er dæmperpladen og splinen helt tør transmitteres
svingningerne videre over i gearkassen. Den lyd som
frembringes er en skrattende lyd og betegnes meget sigende gear
clatter på engelsk.
Følgeskaden bliver at koblingspladerne i gearet slides af de konstante
svingninger og koblingen begynder at fedte især hvis
der gives hurtigt gas. Det ender med at gearet skal repareres.
Jeg har fundet et link som fører frem til en størrelsesberegning af
denne fabrikants produkt i forhold til motorstørrelse,
RPM og geartype. Denne type dæmperplade skal ikke smøres.

Mvh/Harding


Harding E. Larsen (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 12-12-05 15:56
Harding E. Larsen (22-12-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 22-12-05 15:24

Harding E . Larsen <harding@23X3Mlarsen.tdcadsl.dk> (slet 23X3M)
skrev:
>Her er linket:
>http://www.randdmarine.co.uk/mdamper.asp

og link til en dansk leverandør:
http://www.fred-rasmussen.dk/pdf/damperplader.pdf


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste