rorflaps eller hvad
Fra : BoA

Dato : 10-12-05 20:16

Hej Gruppe !
Kan nogen hjælpe mig med følgende:

Købte i foråret en ældre Luna 26 motorbåd, som
sommeren igennem har fungeret fint. Lige inden den
skulle op for vinteren, sejlede vi en lille tur,
hvor den begyndte at opføre sig mærkeligt på roret.
Da vi fik hevet den op af vandet, viste det sig at
den ene af to "flaps", der var monteret på siden
af roret, var brækket halvt løs p.gr.af tæring og
metaltræthed. Der er helt klart tale om en
fuskermontering af to flaps lavet af et stykke
kraftigt dørkplade i aluminium, bukket i vinkel og
skruet fast på hver sin side af selve rorpladen,
således at skruevandet dirrigeres lidt nedad.

Mine spørgsmål går på følgende: Hvilken gavn gør
disse flaps ? Skal jeg lave nye i rustfast stål,
eller hellere pille dem helt af ? De gamle skal i
hvert fald ikke blive siddende! Hvis jeg skal lave
nye, hvilken størrelse og vinkling skal jeg så
lave dem i ? Er der et eller andet sted, hvor jeg
kan læse noget om sagen ?

På forhånd tak
fra
BoA

Fra : Søren

Dato : 10-12-05 20:59

Jeg kan ikke hjælpe med det specifikke, - dertil er det alt for svært
når man ikke har set det og/eller har prøvet båden med en rorpind i
hånden. Håber på at andre ejere af samme bådtype kan hjælpe dig.

Men generelt kan siges at der typisk kan være 2 grunde til den slags
modificeringer:

Den ene (og mest sandsynlige) er rorbalancen. Hvis du slipper pinden i
fart er det ideelle at den roligt søger mod "ligeudsejlads" og ikke i et
drej søger at gøre drejet skarpere. I biler kalder man det under- eller
overstyret, i sejlbåde luv- eller lægirig.
Drejer den væk fra "ligeud" kan det hurtig blive farligt.

Den anden - og beslægtede - er om der skal bruges mange kræfter på at
dreje båden. For at hjælpe i et drej udstyrer bådkonstruktører ofte et
ror med en lille forkant på roret (foran rorstammen) som drejer modsat
og dermed hjælper på rordrejningen.
Princippet kendes også fra flyror.

Begge forhold kan ændre sig meget med propellens omdrejningstal og stigning.
Den tidligere ejer tror jeg har villet kompensere for een af de to
forhold i henhold til hans foretrukne marchfart, og jeg vil anbefale dig
at lave en foreløbig rekonstruktion og prøve dig frem til din og din
båds temperament.

Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 10-12-05 21:07

> Mine spørgsmål går på følgende: Hvilken gavn gør
> disse flaps ?

De skaber løft og stabilitet. Og hvad der lige er gået galt siden de er
havnet på roret kan jeg kun gætte på.

> Skal jeg lave nye i rustfast stål,
> eller hellere pille dem helt af ?

Jeg syntes at du skulle tage dem af roret og monterer dem korrekt på
agterspejlet, dvs.. nu kender jeg ikke lige en Luna 26, den skulle vel ikke
være klinkbygget uden lodret agterspejl ? for så giver det bare en smule
mening.

Mvh
Leon

Fra : Søren

Dato : 10-12-05 21:32

Leon Hulstroem wrote:

> [...]
> være klinkbygget uden lodret agterspejl ? for så giver det bare en smule

Jeg ser din pointe Leon, men jeg tror altså ikke at trimklapper er
aktuelle på denne bådtype ?!
Jeg blev osse nysgerrig og fandt en annonce på nettet:
http://www.jpyacht.dk/showboat.php?boat=46
Den er spidsgattet med frithængende rektangulært spaderor med en anelse
negativ forkant, og kommer nok ikke meget over 8 knob ??!
Men der er iøvrigt ingen garanti for at dens forrige ejer har gjort
noget fornuftigt eller velovervejet, - blot at fravær af den ene side af
"hovsa"-løsningen gav styringsuro.
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

PS ser ud til at være en hyggelig båd som jeg s'mænd selv kunne finde på
at købe når jeg (om en 10 årstid) ikke kan tumle min Oceanis 320 længere.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 10-12-05 22:10

> Jeg ser din pointe Leon, men jeg tror altså ikke at trimklapper er
> aktuelle på denne bådtype ?!

Tja... hvis den sætter "røven" meget så måske... det kan næppe være et
spørgsmål om stabilitet, det sidder de ikke yderligt nok til at have
indflydelse på. Og jeg mener heller ikke at det har noget
retnings-stabilitet at gøre, for det er hovedsageligt størrelsen på forroret
og dets design.

> PS ser ud til at være en hyggelig båd som jeg s'mænd selv kunne finde på
> at købe når jeg (om en 10 årstid) ikke kan tumle min Oceanis 320 længere.

Det er ikke noget for mig.... det er der enten forlidt mast eller motor til

Efter at have set billed af typen. Ville jeg afmonterer og prøvesejle. Hvis
det viser sig at den sejler ½-1knob langsommere og hækbølgen er blevet
1meter højere. Så må de på igen.

-Leon

Fra : Søren

Dato : 10-12-05 22:27

Leon Hulstroem wrote:

> [...]
> det viser sig at den sejler ½-1knob langsommere og hækbølgen er blevet

Jeg bør tilføje at om 10 år er jeg 70, - så jeg skal være glad hvis jeg
til den tid kan tygge andet end budding og kan sejle en Luna 26
- men jeg har da nydt de 44 år hidtil hvor jeg privat har sejlet for sejl.
Mvh
Søren H.

Fra : BoA

Dato : 10-12-05 23:15

Søren skrev:

> [...]
> at købe når jeg (om en 10 årstid) ikke kan tumle min Oceanis 320 længere.

Hej Søren og Leon!
Søren har ramt rigtigt med de fotos, han har
fundet. Den svarer ganske til min. Hvis man ser
godt efter, ser det faktisk ud til at der er
monteret en eller anden flap på siden af roret,
MEN i næsten vandret stilling hvor mine er kippet
ca 20-25 grader, hvilket jeg synes virker
voldsomt. I øvrigt er roret ikke frithængende men
er for neden sat i en kraftig sål af jern. Det er
rigtigt at topfart er ca 8 kn. Det er en meget
stabil og hyggelig båd med øgenavnet "den sejlende
campingvogn", men altså absolut ikke nogen
kapsejler

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Olau

Dato : 10-12-05 22:16

Når en båd går for motor har hækken det med at grave sig ned, og jo
hurtigere motoren går jo mere sætter båden sig på enden.

Meningen med flaps'ne er så at modvirke denne tendens ved at rette
skruevandet en smule nedad.

Om teori og virkelighed så stemmer overens er så et helt andet spørgsmål.

I hvert fald skal rorakslen kunne optage et opadrettet tryk, og derfor være
forsynet med en form for trykleje, hvis roret ikke skal gå for stramt eller
ligefrem ødelægge skroget.

En anden mulighed er at montere en ror-tunnel der giver samme mulighed, men
samtidig giver en bedre styring under havnemanøvrer.
Prøv at se på uddybningsfartøjernes hjælpebåde.

Hilsen Olau