Genopladning af marine-batteri (håndtering~
Fra : JE

Dato : 08-12-05 10:30

Jeg påtænker at købe en el-påhængs-motor, som jeg skal anvende til
lystfiskeri (fra jolle, i ferskvand). Til el-motoren vil jeg skulle købe et
genopladeligt marine-batteri.

Er der en venlig sjæl som, helt på begynder-niveau, vil "guide" mig, i mit
køb af et sådan batteri, samt fortælle mig hvordan batteriet i praksis skal
genoplades?

Det er vist ikke helt så enkelt som at genoplade et alm. lommelygtebatteri
(synes jeg at ha' læst

Hvis det måtte ha' betydning for jeres svar, kan I her se data på den motor
jeg påtænker at købe:

Max amp ved max hastighed: 42 Amp/time
Max tryk 50 pund
Spænding 12 volt

Takker for hjælp / mvh Jan

Fra : Aage Andersen

Dato : 08-12-05 13:21

"JE"
> Er der en venlig sjæl som, helt på begynder-niveau, vil "guide" mig, i mit
> køb af et sådan batteri, samt fortælle mig hvordan batteriet i praksis
> skal genoplades?

Jeg kan anbefale en lader af fabrikat CTEK
Jeg har selv en CETEC multi XS 3600.
Det hele foregaar automatisk og den kan ikke overoplade dit batteri.
Den kan ses her:

www.biludstyr-shop.dk/

Det er vigtigt, at man ikke tømmer batteriet fuldstændigt og at man oplader
det hurtigst muligt efter brug. Ellers er blybatterier meget robuste.

Aage

Fra : Per

Dato : 08-12-05 17:25

"JE" <nospamjanelne@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der en venlig sjæl som, helt på begynder-niveau, vil "guide" mig, i mit
> køb af et sådan batteri, samt fortælle mig hvordan batteriet i praksis

Hej Jan!

Jeg bruger denne her til mit marinebatteri.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100

/Per

Fra : Søren

Dato : 08-12-05 18:56

Helt generelt er der 2 typer batterier, start-batterier og
forbrugsbatterier (såkaldte traction-batterier).
De har forskellige egenskaber da de laver noget forskelligt.
Startbatteriet skal afgive en h... masse ampere hurtigt på een gang for
at starte din bil, forbrugsbatteriet er bygget til det lange jævne
forbrug uden lader.
Du skal nok lede efter et semi-traction til dit behov. De koster lidt
mere, men holder bedre (længere brugstid).
Og så er det ikke bare vise ord som Åge skriver, men nærmest en grundlov
for batterier:
Aldrig aflade mere end 30-40% af kapaciteten og genoplade hurtigst
muligt med en ordentlig pulslader det kan lade batteriet helt op til toppen.
Et nøjagtigt voltmeter (skal kunne måle brøkdele af en volt) er den
bedste indikator om bord for at indikere ladningstilstand. Man måler i
hviletilstand.
Du kan få et 3-diode-voltmeter hos bådudstyrsforretninger som næsten
intet egetforbrug har og som indikerer forskellige % afladning.
Hvis du graver lidt er der læssevis af materiale om det på nettet, bl.a.
hos Kjøller på http://www.kjoeller.com/
Vil du være rigtig klog på området så lån en lille bog på biblioteket
som hedder "El om bord" udgivet af elbranchens uddannelsesudvalg.
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : JE

Dato : 08-12-05 18:17

"Søren" skrev:
> Vil du være rigtig klog på området ...

Hej Søren, jeg takker for din forklaring! mvh Jan