DLSK3?
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 07-12-05 09:50

Hej Ng

Nogen der ved hvad der sker mht. fremtiden for Det Levende Søkort ?

Mvh Keld

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-12-05 13:34

Keld Rosenberg <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev:
>Hej Ng
>
>Nogen der ved hvad der sker mht. fremtiden for Det Levende
Søkort ?

>Mvh Keld

Hej Keld,

Er der kommet nye informationer siden DS udgav nyhedsbrevet?
Se: http://www.sejlsport.dk/sw16831.asp

Mvh/Harding

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 08-12-05 00:23

> Hej Keld,
>
> Er der kommet nye informationer siden DS udgav nyhedsbrevet?
> Se: http://www.sejlsport.dk/sw16831.asp
>
> Mvh/Harding

Hej Harding

Nej... Blot skriver de at de medio november skulle have afsluttet
forhandlinger med partner omkring DLSK3 (eller hvad de nu vil kalde
det..)... Og nu har vi sådan ca. overskredet den dato............... :-|

Hilsen Keld

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-12-05 09:01

>Hej Harding

> [...]

Hej Keld,

Ja det er rigtigt. Måske trækker forhandlingerne ud eller tiden
har ikke været til opdatering af DS hjemmeside.

Det er da spændende for os lystsejlere at følge sagen. En ting
er indholdet af oplevelsesdelen; men mere vigtigt er det at
følge kortdelen. Opmålingen og udgivelsen af kortinformationer
ligger vel fortsat hos KMS; men hvad de sælger videre til
interesserede kan gradbøjes i en prisvifte hvormed
detaleringsgraden på kortene kan/vil blive prisafhængig.
Det kan vi allerede sammenligne ved at se på de kortprodukter
som laves til kortplotterne eller sælges i pakker med papirkort
og CD. Alle oplysningerne kan kun stamme fra KMS/Farvandsvæsenet
hvorefter de "produktmodnes".

Udviklingen går i retningen af gode og sikre elektroniske
produkter. På de store sejlbåde som for fire år siden sejlede
jorden rundt brugtes papirkort til navigation. På de både som
for nylig sejlede rundt anvendtes kun elektroniske søkort.
I tidligere indlæg her på dk.sejlads har der været mange indlæg
for og imod hhv. kortplottere og PC løsninger.
DLSK er jo en PC løsning som vældigt mange har været glade for
som et supplement til oplevelserne på vandet. Med PC løsninger
får man rigtigt mange muligheder for at anvende programmer
ombord ud over anvendelsen til positionsangivelsen. Den
mulighed er god at benytte om man har plads og båden er
indrettet så det er muligt.
For tiden kører jeg med fem computerbaserede enheder ombord to
som bærbare PC´er. Den ene til navigation og den anden til
kommunikation og den er tillige reservenavigationsenhed. De
andre er processorer til behandling af data og styring med
tilslutning til navigations PC´en således at alle
informationerne er på én skærm.
Min opstilling er således indrettet, at PC´erne kan stå på
navigationsbordet om læ og ses fra cockpittet og styringen
foregår med trådløs mus.

Mvh/Harding

Fra : Søren

Dato : 08-12-05 14:42

De (=Dansk Sejlunion v. Steen Wintlev) er fortsat i forhandlinger med
KMS og andre, og er behersket optimistiske omkring en ny DLS3 i foråret
2006.
De forventer at publicere noget nyt medio december (dette år).
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : Søren

Dato : 14-12-05 18:39

Søren wrote:
> [...]
> 2006.
> De forventer at publicere noget nyt medio december (dette år).
Jamn så kom der da noget, - det ser ud til at projektet er "solgt" til
svenskerne
http://ds1.inforce.dk/sw17731.asp

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 14-12-05 20:41

"Søren" <soren@helefamilien{fjerndette}.dk> wrote in message
> Jamn så kom der da noget, - det ser ud til at projektet er "solgt" til
> svenskerne
> http://ds1.inforce.dk/sw17731.asp

Åbenbart..

Og man satser åbenbart på at sælge en ny version af hele pakken hvert år til
dem der vil have "nye" kort... Er det ikke korrekt forstået ??

Mvh Keld

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-12-05 11:31

Keld Rosenberg <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev:

> [...]

Jo, sådant forstår jeg det også.
Kortmaterialet i DLSK er helt i top, Det eneste vi har besværet
os over er kortformatet som ikke kunne anvendes i
navigationsprogrammer.
Derfor må vi håbe at enten laves kortformatet om eller også
lægger de et rigtigt navigationsprogram ind på CD´en.
Et navigationsprogram som også kan vise de andre typer formater
som sejlere der sejler lidt uden for Skandinavien køber og
anvender det vil vi kunne have det fulde udbytte af. Sammen med
de mange andre oplevelsesdele i DLSK kan produktet gå hen og
blive virkeligt godt.
Det vil være fantastisk at kunne købe nye opdaterede kort og
informationer hvert år for en pris som et par papirkort koster.
Selv om DS ikke har specialviden om udviklingen af digitale
kort, har de fået overladt ansvaret for udviklingen og
produktion og dermed kan de blive bannerfører for et produkt som
optimalt bliver tilpasset os lystsejlere såvel til
planlægningsfasen som til navigation under sejlads.

Mvh/Harding

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 16-12-05 17:19

> [...]
> optimalt bliver tilpasset os lystsejlere såvel til
> planlægningsfasen som til navigation under sejlads.

Ja, så mangler vi bare en udmelding fra svenskerne om de har tænkt sig at
gøre det....... altså skrue et navigationsprogram ned på CD'en også..
Desværre risikerer vi jo nok at prisen ryger opad...

Mvh Keld

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-12-05 22:16

>Ja, så mangler vi bare en udmelding
> [...]

Hej Keld,
Jeg anførte et par muligheder.
De kunne lave et kortformat som kunne anvendes sammen med
Offshore Navigator, det program som følger med de tyske søkort.
Det program er da så billigt at det følger med på alle
kortCd´erne som sælges i Tyskland.
Alternativet var at lave et navigatinsprogram med samme
brugerflade som Offshore Navigator.
Desuden ville det være optimalt om der blev brugt samme "Sprog"
til/fra GPS´en.

MVH/Harding

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 20-12-05 09:44

> [...]
> brugerflade som Offshore Navigator.
> Desuden ville det være optimalt om der blev brugt samme "Sprog"

Øøøh.... Samme sprog ?? "snakker" alle GPSer ikke NMEA-"sprog" / protokol
???
Jeg synes det ville være vældig godt hvis Offshore Nav blev brugt.. Eller
noget tilsvarende.
Hvis de standardiserede selve kortdatagrundlaget til brug i "standard"
systemer ville det da heller ikke gøre noget.. Men det er jo et kommercielt
anliggende, de beskytter jo sig selv og det originale, korrekte danske KMS
dannede kortmateriale ved at gøre som de gør..

Hilsen Keld

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-12-05 12:01

> [...]
>anliggende, de beskytter jo sig selv
>og det originale, korrekte danske KMS
>dannede kortmateriale ved at gøre som de gør..

Hej Keld,
På min lille GPS II er der følgende options: GRMN/GRMN,
None/None, RTCM/None, RTCM/NMEA, NMEA/NMEA og None/MNEA.
Anvendes Offshore, sættes interphase til GRMN/GRMN, skal DLSK
anvendes, sættes interphase til NMEA/NMEA.

Ja, Offshore er et billigt og meget godt produkt og der findes
flere videreudviklede tilsvarende produkter der er i stand til
at anvende flere forskellige kortformater.
Det er da helt OK at KMS beskytter deres produkt bare det kan
læses af navigationsprogrammet som også skal kunne læse andre
kortformater.
Det vil ikke give konkurrence KMS´kort er de bedste over danske
farvande og tilsvarende for andre landes respektive produkter
for deres nærfarvande.
En standardisering af kortmaterialets format eller et
navigationsprogram der kan læse de forskellige formater må da
være en overkommelig tilpasning for de nye ejere af DLSK, som vi
som sejlere gerne ser frem imod.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-12-05 20:58

Jeg bliver lige nødt til at være lidt "irriterende" for at komme til en lidt
større forståelse af dette. Håber I bærer over med mig:

På de tyske søkort jeg har står der: "Source: Kort & Matrikelstyrelsen"
På mine Garmin Mapsource kort står der: "This product has been derived, in
part, from Kort & Matrikelstyrelsen's paper charts, license No. G.9-2002."

Hvorfor mener I at DLSK's kort er mere præcise end disse. Som jeg forstår
det kommer det hele fra KMS. Der er jo ingen andre der orker at måle de
danske farvande op.

Hvis I synes "Offshore navigator" er så godt, hvorfor køber vi så ikke bare
dette ?

Det eneste bud jeg kan give er alt det der IKKE findes i de andre produkter;
bl.a. havneoplysninger.

Eller har I andre grunde til at holde fast ved DLSK samtidig med I forslår
det bliver ændret til umiskendelighed ? Hvad er det præcis I finder godt ved
DLSK ?

/Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 5CPA0)" <harding@5CPA0larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11350766540.0435447022081341@dtext.news.tele.dk...
snip

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 21-12-05 07:34

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> wrote in message
> [...]
> det bliver ændret til umiskendelighed ? Hvad er det præcis I finder godt

Hej Bjarke

Hvis man anvender DLSK er man sikker på at kortmaterialet er ok..(kan være
gammelt/uopdateret), men kilden er den officielle danske kortadministration.
Offshore Navigator anvender kortmateriale som de åbenbart ikke har noget
aftale med KMS omkring (har jeg hørt..).. Jeg har sejlet en del i ON, og
endnu ikke kommet galt afsted..

DLSK har nogle helt fine egenskaber med f.eks. havnebeskrivelser, men selve
navigatorprogrammet må nok beskrives som i den tynde ende. ON har utroligt
mange funktioner.. eksempelvis kan man uden videre kopiere ens track log ud
.. . .

Fsva. kortformatet må vi jo vente og se hvad T-kartor gør; jeg kan nok godt
leve med at formatet er forsøgt beskyttet og kun kan bruges af DLSK..

Det jeg ville have ønsket var en mulighed for at købe opdateringer, så man
kunne holde sine kort opdateret; DLSK3 vil åbenbart opdatere hele pakken en
gang om året, og så køber man programmet i ny version med nye kort..

/Keld

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-12-05 20:08

Men er det ikke meget at foretrække DLSK frem for ON bare fordi "har jeg
hørt.. " ?

Jeg fik også at vide at garmins kort ikke var lige så opdaterede som DLSK
som får dem" direkte" fra KMS, men der er noget der tyder på at den omvej
korten skal rejse for at komme til Garmin ikke er længere end den
opdateringstræghed der er i DLSK. Kortene er i efter min vurdering
nogenlunde lige "nye"

Hvad får os til at tro at T-kartor har et hurtigere link til KMS end andre
udbydere ?

Hvad er facts og hvad er rygter ?

Bjarke

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 22-12-05 17:38

> [...]
> nogenlunde lige "nye"
>
> Hvad får os til at tro at T-kartor har et hurtigere link til KMS end andre

Facts er at KMS til mig har fortalt at "Nautisches etellerandet" som står på
som kortleverandør til ON ikke har nogen aftale med KMS og som sådan kan man
vel risikere at kortmaterialet ikke er korrekt.... (hvad jeg til nu ikke har
oplevet...)

Men du har da ret i at DLSK jo heller ikke opdaterer deres elektroniske kort
mere end een eller to gange om året.

Jeg kan li' ON's navigations interface og DLSK's øvrige informationer såsom
havne m.m... så det er jo op til den enkelte om man vil gå efter moderen
eller datteren

God jul..................

Keld

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 27-12-05 17:09

Tjaaa....

Jeg syntes heller ikke man kan sige det er nemt.

Jeg har købt .BSB og .NOS og Garmin bluechart og C-MAP og DLSK og fra
forskellige leverandører, og med forskellige navigationsprogrammer.

Ingen af dem er perfekte.

Min holdning er nok at DLSK er det bedste vedr nøjagtigthed og troværdighed
i Danske farvande.

Så snart jeg tager til Tyskland, Sverige m.v. så stryger jeg over på et af
mine andre programmer, typisk Oziexplorer, som forstår mange formatter.

Garmin plotteren er der altid som Backup. Og jeg mener nok backup, fordi
ligesåsnart jeg er i tvivl om de data der vises på min Garmin-plotter (mest
pga manglende overblik) så løber jeg om læ (eller en gast til samme) og
henter detail informationerne der.

mvh
/Børge

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-05 15:36

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev

> Nogen der ved hvad der sker mht. fremtiden for Det Levende Søkort ?

Hvis ikke de lytter til brugerne og retter de enorme bommerter, de begik,
(ikke een, men hele to gange) så er der næppe nogen fremtid for en version
3....

Claus

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 08-12-05 00:23

> [...]
> (ikke een, men hele to gange) så er der næppe nogen fremtid for en version

Hej Claus

Hvilke bommerter tænker du på ??

Hilsen Keld

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-12-05 14:42

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev

> Hvilke bommerter tænker du på ??

At lave et sejlads/navigationsprogram med begrænsninger, som er defineret
ud fra et eksisterende multimedieprogram. Men endnu værre; at bryde så
drastisk med den standardiserede brugerflade, som bør kendetegne alle
windowsprogrammer.

Claus

Fra : Søren

Dato : 08-12-05 18:08

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> ud fra et eksisterende multimedieprogram. Men endnu værre; at bryde så
> drastisk med den standardiserede brugerflade, som bør kendetegne alle

Du har ret i at brugerfladen ikke er ideel, men deri adskiller de sig
s'mænd ikke fra så mange andre både store og små programmer.
Vi anvender Lotus Notes på mit arbejde (og IBM påstår stadig at de
antalsmæssigt er de største) og dér betyder tryk på F5 at programmet
låser, og ikke refresh som man skulle mene var rodfæstet, - og sådan er
det hele vejen igennem.
Alligevel er det ikke værre end at man vænne sig til DLS's små særheder,
og så er det faktisk et godt og nyttigt program, som vi har haft seriøs
glæde af i flere sæsoner.
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 08-12-05 18:37

Jeg har det fint med prisen.

Derfor ser jeg stort på evt uhensigstmæssigheder. (og som Lotus Notes
bruger) må det bare "spire" til intellektet, at alt ikke er ens.....

mvh
/Børge

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-12-05 21:02

Ja, enig, man kan sige meget godt og skidt om DLSK, men da alternativerne
også har ulemper (deriblandt en pris der er 2-4 gange så høj), så tror jeg
de danske sejlere tilgiver DLSK mange bommerter og uhensigtsmæssigheder.

DLSK udfylder et hul som ingen andre producenter fylder. Lad os håbe det
bedste.

/Bjarke

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 10-12-05 20:20

> [...]
> de danske sejlere tilgiver DLSK mange bommerter og uhensigtsmæssigheder.
>
> DLSK udfylder et hul som ingen andre producenter fylder. Lad os håbe det

Enig...

I mine ører er det væsentligste at man kan få opdateret kortmaterialet på en
fornuftig måde.. Og fra den rette kilde (=KMS).

Vi taler jo ikke ECDIS...

Jeg har sejlet en del i "Offshore Navigator", og der er funktionalitet så
det brager... Men jeg havde en snak med Kort-og Matrikelstyrelsen, der
nævnte at ON's kortgrundlag ikke er fremskaffet på "legitim" vis... Det var
nyt for mig..

Men vi må vente og se hvad der sker...

/Keld