/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Propel materialer
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 05-12-05 08:19

Jeg har (igen) læst http://www.vsb.dk/teknik/KOR-RIS.html og fundet det
meget interessant..



Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke kan finde hoved og hale i. Håbe I vil
hjælpe med lidt inspiration.



Det er ærgerligt at få korrosion som følge at forkert konstruktion eller en
kortslutning der opstår når udstyret bliver slidt. MEN det værste der kan
ske er jo at drevet bliver ødelagt. En ny skrue er jo billigere end et nyt
drev.



Når det nu er sådan, hvorfor er skruer i messing/bronze så så populære ? De
gamle Volvo foldepropeller var af støbegods og er det så egentligt ikke
bedre ? Jerns elektriske potentiale ligger jo tæt ved støbealuminium,
hvorimod messing/bronze er næsten en halv volt mere ædelt. Er det ikke at
udfordre skæbnen at bruge en messing/bronze propel på et aluminiumsdrev?



Eller er der noget jeg har overset ? et andet forhold som giver problemer
med jernskruer ?



(I alle tilfælde skal det selvfølgeligt beskyttes med offeranoder)



Min tidligere sejlbåd havde en fast skrue af kunststof. Så er man ude over
de bekymringer <smile>


--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå
http://www.MAXImalt.dk



 
 
Claus Tersgov (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 05-12-05 14:26


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev

> Når det nu er sådan, hvorfor er skruer i messing/bronze så så populære ?
> De gamle Volvo foldepropeller var af støbegods og er det så egentligt ikke
> bedre ? Jerns elektriske potentiale ligger jo tæt ved støbealuminium,

Jeg kunne forestille mig, at det hænger sammen med
produktionsomkostningerne. Dels er messing utroligt nemt at bearbejde,
hvilket også betyder billigt at bearbejde. Foldepropeller er jo blevet ret
avancerede i dag, så der er nok meget efterbearbejdning.

Dernæst er det jo dyrt at støbe i danmark, og der er jo heller ikke mange
støberier tilbage. Når der alligevel er så meget efterbearbejdning, så er
det nok ligeså billigt at sætte en klump messing op i en CNC
fræser/drejemaskine end det er at støbe osv. Det er jo en langsommelig
proces at støbe, fordi der både skal laves form osv, så det kræver nok en
del mere manuelt arbejde.

Hvis du f.eks. har lagt mærke til prisen på allufælge, så er de raslet ned.
Det er simpelthen billigere at fræse en fælg ud af en stor klump aluminium
end det er at støbe den. Og så tager det sikkert kun 3-4 timer...

Det er ufatteligt, hvad de moderne computerfræsere kan lave i dag, og så i
den fart!

Men det kan Leon sikkert forælle alt om, han er jo computerfræsemand

Claus



Bjarke Christensen (05-12-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 05-12-05 19:03

Ja, men så skal man jo ikke skifte sin jern-folde-propel til en ny i messing
? Det tror jeg der er sejlere der gør og tror det er bedre ....

Bjarke


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:43944014$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev
>
>> Når det nu er sådan, hvorfor er skruer i messing/bronze så så populære ?
>> De gamle Volvo foldepropeller var af støbegods og er det så egentligt
>> ikke bedre ? Jerns elektriske potentiale ligger jo tæt ved
>> støbealuminium,
>
> Jeg kunne forestille mig, at det hænger sammen med
> produktionsomkostningerne. Dels er messing utroligt nemt at bearbejde,
> hvilket også betyder billigt at bearbejde. Foldepropeller er jo blevet ret
> avancerede i dag, så der er nok meget efterbearbejdning.
>
snip



Claus Tersgov (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 06-12-05 14:23


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev

> Ja, men så skal man jo ikke skifte sin jern-folde-propel til en ny i
> messing ? Det tror jeg der er sejlere der gør og tror det er bedre ....

Jeg kan ikke mindes, at jeg har mødt nogen, som har ville skifte propel
udelukkende pga af materialet, men mere pga af bedre udnyttelse, bedre
teknik/sejlegenskaber osv...

Claus



HH (06-12-2005)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 06-12-05 12:18

Hej Bjarke,
Jeg har haft en sådan Volvo foldepropel i jern (støbestål er nok en
mere korrekt beskrivelse). Den har jeg nu skiftet til den nye model i
bronze. Det var dyrt og er dejligt og det var ikke fordi den gamle var
slidt op. Simpelthen fordi jeg var træt af konstant at skulle
rustbeskytte propellen hvert år. Volvos bronzekonstruktion synes jeg
er rimelig god, idet propellen er monteret elektrisk isoleret fra
drevet (indvendig plastbøsning). Og jeg har ikke konstateret mere slid
på tærezinket, hverken på propellen eller på drevet. Så jeg er
godt tilfreds med byttet.
I valget af denne propel kiggede jeg også på nogle af de
konkurrerende fabrikater (Gori osv.). Men såvidt jeg konstaterede var
de ikke lavet med den elektriske isolering, og så tør jeg ihvertfald
ikke have et alu-drev i nærheden.

Med sejlerhilsen
Hans-Henrik

Bjarke Christensen (nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg er
dansker) wrote:
> Jeg har (igen) læst http://www.vsb.dk/teknik/KOR-RIS.html og fundet det
> meget interessant..
>
>
>
> Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke kan finde hoved og hale i. Håbe I vil
> hjælpe med lidt inspiration.
>
>
>
> Det er ærgerligt at få korrosion som følge at forkert konstruktion eller en
> kortslutning der opstår når udstyret bliver slidt. MEN det værste der kan
> ske er jo at drevet bliver ødelagt. En ny skrue er jo billigere end et nyt
> drev.
>
>
>
> Når det nu er sådan, hvorfor er skruer i messing/bronze så så populære ? De
> gamle Volvo foldepropeller var af støbegods og er det så egentligt ikke
> bedre ? Jerns elektriske potentiale ligger jo tæt ved støbealuminium,
> hvorimod messing/bronze er næsten en halv volt mere ædelt. Er det ikke at
> udfordre skæbnen at bruge en messing/bronze propel på et aluminiumsdrev?
>
>
>
> Eller er der noget jeg har overset ? et andet forhold som giver problemer
> med jernskruer ?
>
>
>
> (I alle tilfælde skal det selvfølgeligt beskyttes med offeranoder)
>
>
>
> Min tidligere sejlbåd havde en fast skrue af kunststof. Så er man ude over
> de bekymringer <smile>
>
>
> --
> Bjarke M. Christensen
> Maxi Magic - Himmelblå
> http://www.MAXImalt.dk


Claus Tersgov (06-12-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 06-12-05 14:28


"HH" <hhmcsv@mail.dk> skrev

>
slidt op. Simpelthen fordi jeg var træt af konstant at skulle
rustbeskytte propellen hvert år. Volvos bronzekonstruktion synes jeg
>

Har du prøvet at lade den stå uden noget, og så bare beskytte den, når den
er på land?

Det er på land rusten er skadelig for overfladen, ikke under vandet.

Der skal meget til, før stål i den tykkelse bliver ødelagt, navnlig hvis man
lader rusten sidde. Måske så nogen programmet om X ubådene i går, og der
kunne man se, hvordan de hev en vantskrue op fra havbunden, som havde ligget
i 61 år...

Gevindene gik fuldstændig som smurt...

Claus




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste