Pressenning
Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 24-11-05 23:33

Så blev det tid at pille 200 kroners pressenningen af igen. Den holdt næsten
2 uger.

Jeg skal nok have fundet noget lidt kraftigere. Nogle hints til hvor en
sådan kan skaffes?

Helst i østjylland

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 07:42

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> næsten
> 2 uger.
>
> Jeg skal nok have fundet noget lidt kraftigere. Nogle hints til hvor en

Hej Kim

Er selv gået en klasse op fra Harald Nyborgs den grønne til Harald Nyborgs
den klare.

Den er noget kraftigere, og har da her holdt 3 vintre nu. Fås som sagt hos
Harald, men er også set hos den lokale "brædde pusher".

hilsen John

Fra : mlt

Dato : 25-11-05 16:15

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> wrote in message

> [...]
>
> Den er noget kraftigere, og har da her holdt 3 vintre nu. Fås som sagt hos
> Harald, men er også set hos den lokale "brædde pusher".

Jeg har også - indtil nu - gode erfaringer med den klare armerede fra
Nyborg. Dog ser øjerne ikke ud til at kunne klare det helt vilde træk, men
det løses jo f.eks. ved at montere elastikker eller dunke med lidt sand i
til at tage de værste ryk i pressenningen.

Ellers er det med at montere den rigtigt - som Claus skriver længere nede.

Med v.h.

Michael

Fra : Peter

Dato : 25-11-05 18:13

"mlt" skrev i en meddelelse >
> [...]
> det løses jo f.eks. ved at montere elastikker eller dunke med lidt sand i
> til at tage de værste ryk i pressenningen.

Problemet med øjerne kan løses således:
I stedet for at fastgøre i øjerne, "krammer" du en rund sten i pressenningen
og surrer med et dobbelt halvstik. Det holder.

Mange hilsener / Peter

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 25-11-05 19:13

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Problemet med øjerne kan løses således:
> I stedet for at fastgøre i øjerne, "krammer" du en rund sten i
> pressenningen og surrer med et dobbelt halvstik. Det holder.

Ja, men bedre således:

Kram en "klud" ind i presenningen i stedet for, så slår stenen ikke båden i
stykker hvis snoren slipper i den anden ende og vinden raser, og virkningen
er den samme.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Peter

Dato : 26-11-05 17:24

"Langgaard Bærbar" skrev i en meddelelse > "

> Ja, men bedre således:
>
> Kram en "klud" ind i presenningen i stedet for, så slår stenen ikke båden
> i stykker hvis snoren slipper i den anden ende og vinden raser, og
> virkningen er den samme.

Fint tip - det vil jeg prøve / Peter

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-11-05 11:44

Kim Bøndergaard Poulsen <kim@fam-boendergaard.dk> skrev:
> [...]

Hej Kim,

Du kan forsøge at få fat i en presenning, klar, armeret med
pålimede øjer for fastgørelse.
Jeg fik min/mine i forbindelse med nedtagning af stillads hvor
jeg erhvervede dem for 500,- ved selv at tage dem ned efter
aftale med stilladsfirmaet.
Stilladsfirmaerne anvender dem kun den ene gang, derfor der er
meget som bliver kasseret og som fortsat kan anvendes hvis det
pilles nænsomt ned.
Prøv at se lidt længere ned i strengen under: overdække til båd
Her har jeg beskrevet den konstruktion som jeg selv anvender og
den har holdt en del år indtil nu.
Anvendelse af elastikker i stort tal, til at holde presenningen
fast i stormvejr, således at den ikke kan blafre er væsentligt
for at presenningen kan holde i lang tid.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-11-05 14:03

> [...]

> næsten
> 2 uger.
> Jeg skal nok have fundet noget lidt kraftigere. Nogle hints til hvor en

Sætter du den rigtigt op?

Jeg har brugt flere af de billige grønne, og den sidste holdt i to år hvor
den sad oppe konstant. Langt de fleste presseninger bliver ødelagt, fordi
folk ikke sætter dem rigtigt op. Det er uhyre vigtigt, at den f.eks. ikke
kan hænge og flagre, at der ikke er spidse eller bare mindre spidse flader,
hvor den kan sidde og gnides istykker, og at vandet kan løbe frit og ikke
samler sig i poser.

Hvis man ikke overholder det, så er det næsten ligemeget hvor kraftig, den
er.

Claus

Fra : Per

Dato : 25-11-05 18:13

> "Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> skrev
>

> Hvis man ikke overholder det, så er det næsten ligemeget hvor kraftig, den
> er.

Hvad med helt at droppe en pressening - er der overhovedet grund til det?

En glasfiberbåd kan da ikke tage skade af at stå vinteren over - tænk på at
den ligger i saltvand hele sommeren. Det "tærer" vel meget mere på den.

Jeg kan ikke se at det betyder det helt store mht. båden. En påhængsmotor
skal til gengæld have en pressening over.

ER det ikke bedre at der er fri udluftning istedet for kondensvand under en
pressening?

Mvh. Per!

Fra : mlt

Dato : 26-11-05 12:03

> ER det ikke bedre at der er fri udluftning istedet for kondensvand under
en
> pressening?
>
> Mvh. Per!

Man slipper vel for at båden fyldes op med is og sne (måske flere hundrede
kilo) der belaster båden og traileren unødvendigt. Fiberen bliver også
beskyttet bedre med en pressenning end uden (f.eks. mod fuglelort, blade og
kviste der stopper selvlænsehullerne til).
Kondensproblemer løser jeg ved at sørge for at der stadig er lidt
ventilation under pressenningen.

Med venlig hilsen

Michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-11-05 12:29

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev

> [...]
> at den ligger i saltvand hele sommeren. Det "tærer" vel meget mere på den.

Ja, men forhåbentlig ikke med cockpittet og dækket nedad!

Iøvrigt er det sjældent, at der kommer saltvand ned fra himlen!

> Jeg kan ikke se at det betyder det helt store mht. båden. En påhængsmotor
> skal til gengæld have en pressening over.

Det afhænger meget at båden, men en pressening er absolut en god ide. Sne og
gentagen nedbør holder på fugten, og netop ferskvand kan give mange skader
på træværk, utæt fiber osv. Netop regn og sne er det, som ødelægger mest på
en båd, fordi det i vinterperioden er længe om at forsvinde/fordampe.

Hvis der er tilstækkelig med luftgennemstrømning så er en pressenning langt
det bedste, hvis man vil passe på sin båd.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-11-05 12:38

Ja, men kun hvis det er lavet ordentlig. En flagrende/daskende pressening
slider væsentligt mere på båden end regnvand.

Hvis der er meget træ på båden er det en "god forretning" at få den dækket
over. Hvis man har teak-dæk er det et "must" at få den dækket over.
Kan man (som på min) stort set strippe den for "træ-varer" om efteråret er
det ikke umagen værd.

Bjarke

snip