Træbåd???
Fra : Per Ravn

Dato : 22-11-05 17:53

Hej Group...

Vi har kik på en træbåd men ved ikke helt præcis om vi tør købe end sådan.
Så derfor kunne jeg tænke mig, at vide om der er nogen derude som vil give
mig nogle god råd med på vejen.

Er der meget mere vedligeholdelse ved en træbåd end der er ved en
glasfiberbåd?

Er der noget specielt man skal være opmærksom på ved køb af en sådan?

Selve skroget er malet og båden fremstår tilsyneladende i god stand.

Per

Fra : john

Dato : 22-11-05 21:28

"Per Ravn" <ravn@mbox3SLET03.get2net.dk> skrev i en meddelelse

Hej Per

> Er der meget mere vedligeholdelse ved en træbåd end der er ved en
> glasfiberbåd?

Ja (og nej) - det lyder kryptisk - men det afhænger af hvem du er??

Altså er du perfektionist, så kan du få masser af arbejde i at vedligeholde
en glasfiberbåd. Forskellen er bare, at en træbåd SKAL du vedligeholde og
passe for at den overlever. En glasfiberbåd kan du bedre sjofle lidt uden at
den tager (andet end overfladisk) skade.

Altså hvis ikke du elsker forårsklargøringen, med sandpapir og pensel, så
hold dig fra træ.

> Er der noget specielt man skal være opmærksom på ved køb af en sådan?

Ja råd og svamp, skader og utætheder, dårlige reparationer, slid og
skavanker. Men bortset fra råd og svamp skal du jo kigge efter det samme i
en glasfiberbåd - det skal du så kigge efter delamineringer og pest istedet
for.

Under alle omstændigheder skal du have en erfaren mand med dig.

> Selve skroget er malet og båden fremstår tilsyneladende i god stand.

Så er det vigtigt at medbringe en tynd spids skruetrækker, en lommelygte og
en mand der ved hvor der skal stikkes og kigges.

Hilsen John

Fra : Per Ravn

Dato : 23-11-05 09:16

Hvad er egentligt stærkest når alt kommer til alt? Træ eller glas?

Jeg tænker også på i en grum sø evt. med en ordentlig gang pælebanken, skal
man i sådant et tilfælde være bekymret for om noget kan blive banket fra
hinanden?

Per

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 09:44

> [...]
>
> Jeg tænker også på i en grum sø evt. med en ordentlig gang pælebanken,
> skal man i sådant et tilfælde være bekymret for om noget kan blive banket

Hej Per

Det her kræver vist en lignelse ))

Altså i slutningen af 1800 tallet og begyndelse af 1900 tallet levede der en
mand i Norge der hed Colin Archer, han var af skotsk afstamning, men havde
sit virke som bådkonstruktør i Norge. Han var ophav til de berømte Norske
redningsskøjter. De blev bygget i træ, og blev indsat i vinterstormene på
den norske vestkyst, hvor de redede i tusindvis af menskeliv når fiskerne
kom i havsnød og deres fartøjer sank.

Så kunne de klare det du spørger om - JA
Kan en træbåd generelt klare det - måske, det afhænger af type, vedlighold
etc. - skonnerten Marta fra Vejle kunne ikke klare hård vind i Kattegat!

Så er der spørgsmålet om en glasfiber båd kan klare mosten, og der er svaret
et lige så klart måske ).

Det findes spinkeltbyggede glasfiberfartøjer, der revner, flækker og
delaminerer, men selv et så stærkt bygget fartøj som glasfiberfolkebåden har
(ifølge folkebådsklubbens egen hjemmeside!!!) haft problemer, fordi
køjebunden i forkøjen i nogle af dem ikke var støbt fast i skroget, og fordi
der ikke var monteret et skot helt ude i stævnen. Det betød, at glasfiberen
revnede når båden bankede i søen.

Så svaret er igen - måske.

Jeg beklager, men der er ikke rigtigt sorte og hvide svar til de spørgsmål
du stiller.

Hilsen john

Hilsen John

Fra : Helle Skoett

Dato : 03-12-05 19:02

> [...]
skal
> man i sådant et tilfælde være bekymret for om noget kan blive banket fra

Hej Per.
Det handler ikke så meget om fartøjets beskaffenhed - glas eller træ, men om
godt sømandsskab. John giver nogle udmærkede eksempler på træbåde, der både
kunne og ikke kunne. Man kan komme med tilsvarende eksempler med
glasfiberbåde.
Så tag en mand med ud at se på båden og lær at sejle på en sejlerskole, hvor
du også kan få lov at prøve at sejle i friskt vejr med en god sømand ved din
side.
Jeg har selv haft træbåd i mange år - og den var jeg fuldstændig tryg ved,
også i hårdt vejr.

--
god vind
helle s