Spil, gode og dårlige erfaringer ??
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-11-05 17:10

Jeg må erkende, at mine 20 år gamle fald- og skødespil enten snart skal
renoveres eller udskiftes. Hvis jeg vælger at skifte så vil jeg dem alle
igennem de næste par år og skal derfor have valgt den rigtige serie/mærke og
så skifte et sæt om året de næste 3 år. (det er jo ganske mange penge vi
taler om, tæt ved 20.000 kr)

Men hvad skal man vælge ? Jeg har prøvet at sejle kap i en båd med
dårlige/billige spil og det er altså til at få lange .... af.

I dag har jeg Barlow. Det ene sæt (Barlow 16) har været noget skidt, men de
store (Barlow 19) er super gode. På min tidligere båd havde jeg
underdimensionerede Andersen spil og det var ikke nogen succes, så jeg er
meget obs på at de skal være i den rigtige størrelse

Skal man vælge:

Andersen: Er de de ekstra penge værd ?
Lewmar: Det er dem, der nu om dage hører til min Selden/Furlex rig. - men er
spillene lige så gode ?
Harken: Godt ry, men holder det eller er det kun navn ?

Andre ide'er/mærker ?

Hvad er jeres erfaringer ? Hvad har givet Jer gode oplevelser og lang
levetid ?

(OBS: min båd bliver "kørt" i VW/Toyota ånden. Ikke noget dyrt ekstravagant
"Porsche/Ferrari-agtigt" eller noget billigt bras. - "bare" den gode
kvalitet der virker hele tiden og er en fornøjelse at køre....)

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-11-05 18:37

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej,

> Andersen: Er de de ekstra penge værd ?

Ja, det mener jeg. Det er jo i massivt rustfrit stål, så dels skal de ikke
forkromes på sigt som visse andre, og dels kan du udskifte alle sliddele og
iøvrigt reparere dem med simple midler.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-05 18:51

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en
meddelelse
> Jeg må erkende, at mine 20 år gamle fald- og skødespil
> enten snart skal renoveres eller udskiftes.> Skal man
> vælge:
SNIP
> [...]
> Harken: Godt ry, men holder det eller er det kun navn ?
>
> Andre ide'er/mærker ?
>
> Hvad er jeres erfaringer ? Hvad har givet Jer gode
SNIP
> --
> Bjarke M. Christensen
> Maxi Magic - Himmelblå
> http://www.MAXImalt.dk

På vores Ballad (som er fra 1973 og som tidligere har
deltaget i mange kapsejladser både her og i Sverige) har der
altid været Lewmarspil - seks styk plus dem på masten, som
vi stort set aldrig bruger. Vi har ikke været specielt
omhyggelige med at rense osv i løbet af sæsonen., men har
givet dem en gang fedt hvert forår.

Vi har nogle gange måttet skifte den lille pal og fjederen,
men "godset og tandhjul" fungerer fortsat upåklageligt - og
vi har sejlet med godt pres på såvel genua (spil med "to
gear") som spiler. Der er ikke planer om at udskifte de
originale skøde/faldspil, men måske skøderne ... igen ...

Min anden erfaring er Harken spil på en 34 fods sejlbåd fra
1990. Ingen problemer, bortset fra ødelagte pal'er, som er
blevet skiftet ... Men holdbarheden tør jeg ikke udtale mig
om.

I praksis forekommer de to mærker mig at være lige
funktionelle. Andre mærker har jeg ikke særlig erfaringer
med.

Det eneste problem vi har oplevet er, at låsemekanismen i
spilhåndtagene til Lewmar spillene er blevet noget slidt og
en gang imellem kan de være svære at få ud i en
håndevending, hvis man ikke har erfaring med, "hvor meget
man skal trykke med tommelfingeren" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-05 19:55

Bjarke,

Lige en supplerende kommentar til nedenstående:
Selvom de nye "selftacker-spil" er dyrere end de
almindelige, ville jeg ved udskiftning seriøst overveje at
investere i førstnævnte. Specielt til genua-spillet. Det er
en stor lettelse, hvis man har besætning i begrænset antal
eller med begrænsede kræfter ... not to mention
"skipperinden" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en
meddelelse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-11-05 20:16

Jeps, det var også planen ST''er til fok/genua og almindelige til fald (hvor
der jo alligevel sidder en aflaster lige bagved).

Til spiler spillene ved jeg ikke rigtigt. Det ville sikkert være rart, men
jeg holder af tynde/lette spilerskøder og Andersen laver ikke ST spil til
under 10 mm. Det bliver nok også almindelige ikke-ST'ere. Specielt da der er
stor økonomisk forskel på en "10" og en "12ST"

Er I klar over I er ved at lokke mig ud i 2*28ST, 2*16 og 2*10 = 17.770 kr
??

Tilsvarende Lewmar i forkromet bronze vil koste stort set det samme, men de
er til gengæld en anelse større i målene.

Harken er lidt dyrere og vil ligge på knap 20.000 kr. (også forkromet
bronze)

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-05 00:43

Poor you ... kan du ikke redde dig en kvantumsrabat?
Men du kan jo også tænke på, at det er under tre kroner om
dagen ... altså hver dag i året ...

Spøg til side: Er de *helt* færdige - altså "funktionen og
indmaden"? Du kan ikke klare dig med at forny bronzeringen
og/eller renovere slidte dele - f.eks. tandhjul og pal'er?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-11-05 08:02

Jeg ved ikke lige hvordan du får det til 3 kroner, men ....

Problemet er at det er dem der trænger mest, som jeg har mindst lyst til at
forbedre. Dem på ruf taget til fald er slidte (og grimme) men det vil ikke
give båden noget nyt. det er ikke ligetil at få reservedele til barlow spil.

Genua spillene derimod, kunne sikkert leve i en del år endnu hvis de fik
frisket chromen op, men der har jeg jo en "lyst" til at få ST spil på.

- Og så er det bare irriterende at båden ikke har spiler spil. Det *skal*
jeg have.

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-05 13:46

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en
meddelelse
> Jeg ved ikke lige hvordan du får det til 3 kroner, men

Det var også bare noget pjat ... men det lyder bedre end
næsten 20.000 kr. ... så jeg prøvede at beregne den daglige
afskrivning på en investering på knap 20.000 over tyve år...
Hos os synes min viv, at 3 kr. om dagen kan accepteres, mens
20.000 kr. er et nærmest uacceptabelt stort beløb ...

> [...]
> slidte (og grimme) men det vil ikke give båden noget nyt.
> det er ikke ligetil at få reservedele til barlow spil.

Jeg forstår dilemmaet ... de bruges næsten ikke, men er
vanskelige at undvære ...

> Genua spillene derimod, kunne sikkert leve i en del år
> endnu hvis de fik frisket chromen op, men der har jeg jo
> en "lyst" til at få ST spil på.

Ja, det er en stor lettelse i mange situationer .... Jeg
sejler ofte single og har stor glæde af ST-spillene.
Jeg har sat de der "blå Watski-fiduser" på faldspillene. Det
hjælper noget, men er ikke lige så godt som "rigtige"
ST-spil, hvor man kan hale ind med bare én hånd. På spil med
"de blå watski-fiduser" skal man "hjælpe faldet/skødet af
spilkoppen", men man behøver ikke bruge kræfter til at
"hale" i tovværket.

> - Og så er det bare irriterende at båden ikke har spiler
> spil. Det *skal* jeg have.

OK, men du kan jo også prioritere ... f.eks. starte med nye
genuaspil med ST og de kan jo evt. også håndtere
spilerskøderne (nu ved jeg dog ikke helt, hvordan
spilerskøderne føres på netop din båd), hvis du har mulighed
for at bruge en aflastningsklampe til genuaskøderne. Når du
sætter spiler (eller måske nemmere: Gennaker?), er der jo
sjældent så stort pres på genuaen - og så kan du jo
udsætte/undvære investeringen til separate spil til
spileren/gennakeren ... men de er naturligvis - 'nice to
have' ...

> /Bjarke
>

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in
> message

SNIP tidligere korrespondance ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-11-05 18:31

Jeg har prøvet alle mulig "trick" med de spiler skøder. Som solosejler har
man jo i forvejen ganske travlt når man skal sætte spileren og så er det
irriterende med alle de storm-p tricks man skal lave fordi man ikke har
separate spiler spil.

Jeg har nu mest held med at bruge dem på ruffet til spilerskøderne. Ser
sikkert ejendommeligt ud, men der er frit fra spilerblokken og op til
ruffet, og ikke noget der er i vejen. Og de står jo ubrugte hen når man
først har sat sejlene (har rulle, så jeg skal ikke bruge fokke spille når
jeg tager spileren)

Bjarke

snip

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 02-12-05 11:36

Hej Bjarke

Jeg bruger Andersen ST på alle mine spil, også dem med aflaster.

Grunden er at du får en "ekstra" hånd, og der er mange situationer hvor det
bare er rigtigt godt (især når det er det søkaldte svage køn der skal hive
storsejlet op. Det skrider ikker osv osv - du kan selv se det tror jeg)

De sidste både, og vores kapsejladsbåd, har været Anderson, i den rigtige
størrelse, og de er nemme at vedligeholde/reperere.

PS på kapsejlads båden er der ikke ST på fald-spillet, og det er rigtigt
iriterende, vi skal altid være to om at hive hjem ved ind- og ud-rebning.

Så min anbefaling, luk øjnene og køb ST hele vejen.

mvh
/Børge

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-11-05 20:30

> [...]
> en stor lettelse, hvis man har besætning i begrænset antal
> eller med begrænsede kræfter ... not to mention

Jeg kan kun være enig i at 'self tailing' spil med 2 gear til fok / genua er
alle pengene værd.
Det kan ligefrem gå hen og blive en fornøjelse at sidde og finjustere lidt
på skøderne. . Det er det i hvert fald blevet på min Polaris Drabant 26.

--
hilsen Ole

Fra : john

Dato : 20-11-05 19:54

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej,

> Andersen: Er de de ekstra penge værd ?

Hej Bjarke

Jeg må tilstå, at jeg sværger til Andersen, men dimensionen skal være
rigtig, ellers vil alt føles som dårligt!

Har 2 gears Andersen i B 31'eren, og de fungerer og ser ud som nye nu efter
20 år - uden særlig pleje og omsorg.

Hilsen John

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 16:32

Giv dem til konen i julegave, så bliver hun sikkert glad

Jeg har lige fået julekatalog fra www.hjertmans.se de har Andersen til
fornuftige priser, og så er den svenske krone billig... ~0.8
www.nationalbanken.dk
'

12ST 2450 SEK
28ST 4690SEK
40ST 5490SEK
46ST 7500SEK (så skal de vist ikke være større til den lille maxi

\michael

Fra : Sverre Stokke

Dato : 21-11-05 21:22

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> den 21. november 2005 kl.
13:45 +0100 skrev:

> [...]
>Hos os synes min viv, at 3 kr. om dagen kan accepteres, mens
>20.000 kr. er et nærmest uacceptabelt stort beløb ...
Gider I godt huske det og sprede det blandt andre sejl-sejlere, som ryster
på hovedet af dem, der brænder benzin for 500 kr. på en eftermiddag? -;)

Hilsen Sverre, som aldrig har troet på at vinden var helt gratis (at
bruge).

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-11-05 22:53

Sverre, det skal du jo bare tænke på som et naivt forsøg på at overbevise
os selv om, at det I andre laver er mere åndsvagt end det vi selv gør.....

Der er intet på vandet der er billigt. Sejl eller motor ....

Bjarke

PS: elsker at brænde 500 kr. benzin af i kammeratens motorbåd, når vi (gamle
drenge) er ude at lufte vandskiene. - langt fra land ....

Fra : Sverre Stokke

Dato : 22-11-05 06:28

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvf¯lgelig
vÊre med K da jeg er dansker)> den 21. november 2005 kl. 22:53 +0100 skrev:
>PS: elsker at brænde 500 kr. benzin af i kammeratens motorbåd, når vi
>(gamle
>drenge) er ude at lufte vandskiene. - langt fra land ....

Jeg havde lejlighed til at prøve er Aquador 21 WA med Verado 250 hk på
hækken for en måneds tid siden. Stik den, Bjarke

Hilsen Sverre.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-11-05 20:25

Så ville jeg nok skulle have vasket våddragten (indvendigt) bagefter....
<smile>