Gode råd søges... :-)
Fra : Jacob Beer

Dato : 18-11-05 21:35

Hej alle,

Jeg har "forelsket" mig i en Sunwind 27, som jeg skal ud og se nærmere an.
Jeg har ikke den store erfaring med Sunwind, så jeg ville høre, om nogen her
i gruppen evt kunne give mig et par tips om, hvad jeg især skal være
opmærksom på.

Jeg har aftalt med sælger, at jeg ser nærmere på den 2 gange, før jeg
beslutter mig:

Første gang går jeg simpelthen rundt overalt i båden sammen med et par
bekendte, som selv har båd.

Anden gang tager sælger mig med ud og sejle en tur, hvor vi både skal prøve
at sejle for sejl og for motor. Efter sejladsen har vi fået arrangeret, at
båden løftes op af vandet, så vi kan se, hvordan den ser ud under
vandlinien. På denne tur og "inspection" har jeg desværre ikke mulighed for
at have nogen med, som jeg kender, og som er "bådkyndige".

Med venlige sejlerhilsener og på forhånd tak,

Jacob

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-11-05 23:32

De sejler bestemt også udmærket. - måske en anelse "triste" om læ, men
bestemt en god, og meget, båd for pengene.

Jeg synes du skal sikre dig, at der er en med forstand på det når du ser den
i bunden. - om så du skal betale for det. Det er trods alt 120.000 kr (??)
af dine sparepenge du putter i det.

Hvor bor du/kigger du ?? Min nabo (nede i havnen, altså) har lige sat sin
Sundwind27 til salg.

/Bjarke

Fra : Jacob Beer

Dato : 19-11-05 11:25

Hej Bjarke,

Tak for dit svar

Båden ligger pt i Ishøj.

Du skriver, at jeg bør have nogen med, om så jeg skal betale for det...det
ville jeg hellere end gerne, men jeg ved ikke rigtigt, hvor/hvordan jeg
finder nogen, som kan vil det med kort varsel.

Sejltur og bådløft er aftalt til at skulle ske allerede på tirsdag...

/Jacob

Fra : Carsten Holck

Dato : 19-11-05 11:48

Jacob Beer said the following on 19-11-2005 11:25:
> [...]
> finder nogen, som kan vil det med kort varsel.
>
> Sejltur og bådløft er aftalt til at skulle ske allerede på tirsdag...

Kontakt din egen sejlklub, den sejlklub der er i den havn hvor båden
ligger, havnefogeden i din egen havn, havnefogeden i havnen hvor båden
ligger.

Og husk så, at den du evt får med, kun er der for at give dig råd, det
er _dine_ (konens..) penge og hvis der senere viser sig at være noget
galt så nytter det ikke at forsøge at give de andre "skylden", det giver
bare ærgelser
Husk kamera til at støtte din hukommelse.

Held og lykke og god fornøjelse

/carsten

Fra : jesper

Dato : 19-11-05 12:34

Hejsa

Der ligger jo flere forhandlere i Ishøj (Tempo, shipcenter,køgeboatcenter),
de annoncere alle med at være besigtigelses konsulenter ved private
bådhandler.

Der er også flere af finanseringsselskaberne der tilbyder konsulent bistand,
jeg mener det plejer at ligge i et par tusind, men de kan jo være givet
ganske godt ud !

Held og lykke samt god vind

/Jesper Carstens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-11-05 13:37

"Jacob Beer" <jbeer@hotmail.com> skrev

> [...]
> finder nogen, som kan vil det med kort varsel.
>
> Sejltur og bådløft er aftalt til at skulle ske allerede på tirsdag...

Så udsæt det dog indtil du har en fagmand.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-11-05 18:37

Er det en af de 2 der ligger hos Tempo bådsalg ? Den røde er min gamle
"nabo".

Jeg vil gætte på at du kan finde en, fx via gruppen her. Jeg kan desværre
ikke selv på tirsdag.

Alternativt er tiden sikkert nem at flytte. Er det ikke med deres faste kran
omme på syd siden af øen ? Den løber jo ingen steder og har masser af ledig
tid her om vinteren.

Fra : Jacob Beer

Dato : 20-11-05 01:38

Kære alle,

1000 tak for jeres svar - især til Bjarke

Jeg har i første omgang fået hjælp og råd i en sådan grad, at jeg nu føler
mig væsentligt bedre "rustet" til inspektionen af den omtalte båd.

Jeg synes, det er utroligt dejligt, at mærke den sammenhold og hjælp, som
igen og igen er et fremtrædende karaktertræk hos stort set ALLE sejlere, jeg
indtil nu har mødt - både på Nettet og på vandet.

Fra : Ivar Holm

Dato : 19-11-05 12:35

Der skal kikkes efter bylder, glasfiberpest, osmose - kært barn har mange
navne - på undervandsskroget, når båden kommer på land. Til dette behøver du
en kyndig.

Ivar Holm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-11-05 13:35

> [...]

> under vandlinien. På denne tur og "inspection" har jeg desværre ikke
> mulighed for at have nogen med, som jeg kender, og som er "bådkyndige".

Så brug en professionel bådkonsulent. Det koster sølle 1000-1200,- og de
penge er givet godt ud. I mange tilfælde kan han måske tjene dem ind med det
samme....

Claus

Fra : Jacob Beer

Dato : 19-11-05 14:03

Hej alle,

Tak for jeres indlæg

Jeg har kigget lidt omkring på Nettet og fundet nogen, der hedder
baadkonsulenterne.dk

Er der nogen af jer, der har erfaringer med dem?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-11-05 11:38

"Jacob Beer" <jbeer@hotmail.com> skrev

> Jeg har kigget lidt omkring på Nettet og fundet nogen, der hedder
> baadkonsulenterne.dk

Jeg ville prøve at opspore John Christensen. Jeg ved bare ikke, om han
stadig er aktiv eller om han er blevet pensioneret, men han er en
fremragende bådkonsulent og har stor erfaring. Samtidig er han også meget
sympatisk.

Bådnyt kan muligvis hjælpe dig til at kontakte ham.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-11-05 11:41

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> [...]
> stadig er aktiv eller om han er blevet pensioneret, men han er en
> fremragende bådkonsulent og har stor erfaring. Samtidig er han også meget

Nå, det kan godt betale sig at google, før man poster

Citat fra bådnyt:

Vor bådkonsulent John Christensen kan kontaktes på tlf. 39 29 21 86 eller
mob. 20 12 11 34 for assistance ved evt. bådkøb.

Claus

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 19-11-05 12:53

"Jacob Beer" <jbeer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har ikke den store erfaring med Sunwind, så jeg ville høre, om nogen
> her i gruppen evt kunne give mig et par tips om, hvad jeg især skal være

Hej

Jeg vil lige sige at jeg intet kender til din "Drømmebåd", men jeg har været
ude for at se på båd nogle gange i den sidste tid. Så mit tip er at
medbringe et videokamera, gerne et af de nyere små DV-kameraer.
Med fuldt opladet batteri og med frisk bånd, er det muligt at dokumentere
alt hvad sælger kunne finde på at komme med af "usandheder" om de ting der
ikke lige lader sig undersøge. Det er jo ikke sjovt at stå med en opslidt
motor, når nu sælger påstod den havde gået 40 timer efter hovedreparation!
Det er jo diskret at lade kameraet snurre under det meste, og især den del
af fremvisningen hvor du stiller dine vigtigste spørgsmål. Du behøver jo
ikke ligefrem pege kameraet op i ansigtet på sælger, det er jo også lyden
der er væsentlig.
Du kan også bruge båndet til efterfølgende at se detaljer som du ikke fik
fat i i farten.
Dette er ikke for at "mistænkeliggøre" sælger, men for at få dokumentation
for at man får hvad man har betalt for.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk