op på land
Fra : kenneth.g

Dato : 15-11-05 22:15

hej i gruppen

Jeg skal have min Westerly Jouster op på land, det er første gang jeg skal
prøve det.

Er det rigtigt hvad jeg har forstået, at båden først stilles på kølen og der
efter stødtes med fire bukke og der efter slipper helt af kranen.

eller er det forskelligt fra båd til båd ?

hilsen
Kenneth

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-11-05 22:38

kenneth.g wrote:

> [...]
> efter stødtes med fire bukke og der efter slipper helt af kranen.
>
> eller er det forskelligt fra båd til båd ?

Det er kølen der skal bære vægten fra båden. Sidestøtternes funktion er
at sørge for at båden ikke vælter.
Derfor kan man også se både der står på kølen og op i hver side har en
kæde med en "vant-skrue". Eller som alle spækhuggere og grinder, der
står i et stativ formet efter kølen og en 4x4" i hver side til at støtte
så den ikke vælter. Nogle både skal have støtte så de ikke vælter bag-
eller forover, andre behøves ikke, men kan nøjes med en kæde eller en
støtte i siden.

Når du har sat bådens køl på et par klodser - en for og en agter -
enten justerer du sidestøtterne eller slår en meget spidsvinklet kile
imellem den faste støtte og båden. Alternativt kan du have brædder i
forskellige tykkelser du kan lægge imellem hvis kranmanden er tålmodig
Hvis din køl er rund i stil med spækhuggerens/grindens skal du have et
stativ der er velegnet til det.

Hvis du kommer for meget belastning på dine sidestøtter kan du risikere
at delaminiere glasfiberen i de punkter. Eller hvis hele bådens vægt
hænger på dem risikerer du, hvis du er rigtig uheldig, at sidestøtterne
går op igennem bunden eller sidestøtterne kollapser og båden vælter.

Men gå lidt rundt på vinterpladsen og se hvad de andre gør. Nogle går
med livrem og seler andre er lidt mere lemfældige.

Husk også hvis du har træstativ at kontrollere sidestøtterne grundigt
for råd. De kan godt være rådne i midten uden at det kan ses på ydersiden.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-11-05 23:30

Og husk at bukkene skal "hænge sammen". Enten med lægter eller snøres
sammen. Når båden står på kølen med 99% af vægten vil den svaje/arbejde lidt
i hårde storme. Det er vigtigt at balance-bukkene ikke kan arbejde sig væk
fra hinanden, så båden vælter.

Bjarke

Fra : Robert Eriksen

Dato : 16-11-05 11:47

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> i hårde storme. Det er vigtigt at balance-bukkene ikke kan arbejde sig væk

Og hvis det sker dækker forsikringen højst sandsynligt ikke, mindes jeg
at have fået at vide engang.