Yanmar gangtimer
Fra : Erik

Dato : 12-11-05 21:00

Hej.

Påtænker køb af tidligere fiskefartøj fra 1986. I denne er
installeret en Turboladet Yanmar, også fra 1986 hvis effekt er opgivt
til 60 HK. Timetælleren viser 3700.
Jeg synes umiddelbart det "lyder af meget". Det svarer til at den ved 7
knob har sejlet ca. 48.000 km, altså mere end èen gang rundt om
jorden langs ekvator. Og det er jo ikke nogen kæmpestor motor - 1600
eller 1800 kubik. Ejer siger at den har "meget få gangtimer".

Hvad mener gruppen - og har i nogle tips til hvad jeg bør se efter

Erik

Fra : Per

Dato : 12-11-05 21:42

"Erik" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Antal timer er stort set ligegyldigt - det der er interessant, er, hvordan
den er blevet vedligeholdt.
Olieskift til tiden, ikke fyret af uden at være varm, har turboen fået lov
til at falde af i hastighed med motoren tændt for smøringens skyld osv.

Iøvrigt er det da ikke ret meget den har gået. OG det er jo en meget lidt
belastet motor en meget lav litereffekt 35,5 hk hvis vi regner med at det
er en 1.6 liters.

Tænk på en bil på 1600 ccm med 60 hk - de er særdeles holdbare - kører
snildt 300.000 km hvis vedligeholdt godt. I dag har biler på 1600 ccm langt
over 100 hk og ejerne vil da være skuffede hvis de er slidt ved 48000 km.

Så jeg vil se på motorens generelle stand og måske i særdeleshed på
Turboen - den kan relativt nemt gå i stykker.

Mvh. Per!

Fra : Erik

Dato : 12-11-05 22:00

Jeg ved godt det er et lidt elastisk spørgsmål.

3700 timer i en bil giver jo også lidt mere end 48000 km. Hvis den
kører 80 km/time giver det faktisk 300.000.

Hvad koster en evt. ny Turbo til sådan en Yanmar sådan ca.?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-05 14:46

"Erik" <erikdaugaard@gmail.com> skrev

Jeg ved godt det er et lidt elastisk spørgsmål.
3700 timer i en bil giver jo også lidt mere end 48000 km. Hvis den
kører 80 km/time giver det faktisk 300.000.

Nej, der er ikke noget elastik i den udregning. Du kan være sikker på, at
den fiskekutter ikke har sejlet 80 km/t !!

Det er bare at tage bådens maksimale fart og så gange med 3700. Så har du
den maksimale distance.

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 13-11-05 16:34

Claus Tersgov skrev dette d. 13-11-2005 14:45:
> [...]
>

> Nej, der er ikke noget elastik i den udregning. Du kan være sikker på, at
> den fiskekutter ikke har sejlet 80 km/t !!

I så fald har den vel fisket fisk til "Fast_food"

> Det er bare at tage bådens maksimale fart og så gange med 3700. Så har du
> den maksimale distance.

Sammenligningen mellem timer og km er ikke helt nem når det er så
forskellige driftsmønstre som bil og båd, Jeg ville mene at det nok er
bedre at sammenligne med en traktor, som næppe kommer meget over 1000
timer /år, og så vil det svare til knap 4år - hvilket heller ikke er
voldsomt, men dog mere end "meget få gangtimer".
Under alle omstændigheder burde der være mange timer tilbage hvis den
har været behandlet fornuftigt.

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-05 14:41

[...]

Det kan da ikke være dit alvor??

Hvor mange (diesel) biler kender du, hvor man vil opfatte 48.000 kilometer
som meget?

Det er jo nærmest en ny bil..

Til sammenligning kørte min svogers gamle *trecylindrede* Daihatsu Charade
diesel langt over 650.000 kilometer uden andet end almindelig
vedligeholdelse. Hans nuværende Audi er på vej over 300.000 uden andet end
tandremskift.... (seks år gammel)

Hvis ellers motoren er blevet vedligeholdt ordentlig, så er 3700 timer ikke
noget at snakke om. Det er vedligeholdelsen og forbrugsmønstret, der tæller.
Men når der er tale om en fiskekutter, så har den næppe kørt med mange små
kolde ture, men fornuftig drift, hvor den er passet ordentlig.

Du skal se efter, om den starter ordentligt og ubesværet, når den er helt
kold. (mærk efter, så du er helt sikker). Dernæst skal du se efter, om den
ryger meget og i det hele taget den almene stand. Er der rodet, oliesøl, er
der pænt rent osv.

Evt. få en motormand til at gå den igennem. Det koster kun en tusse, men det
er penge, som er givet godt ud. Så får du også lavet en kompressionstest.
Det eneste, jeg ville være betænkelige ved, det er turboladeren. Men jeg er
heller ikke særlig vild med den slags på bådmotorer.

Men timeantallet er på ingen måde skrækindjagende. Tværtimod er det ret
lavt....

Claus

Fra : Ivar Holm

Dato : 13-11-05 16:55

3700 gangtimer lyder usandsynlig lidt. Som et slag på tasken bliver det 200
timer om året. Med 200 fiskedage bliver det en time om dagen? Det giver ikke
meget tid til erhvervsfiskeri.

Hvis timetallet er rigtig, så tæller "meteret" måske kun "fuldkrafttimer".

I alle tilfælde skal du ikke være nervøs for, at motoren er slidt op. Måske
bliver problemet snarere, at den har stået stille i for lange perioder.

Ivar Holm

Fra : Erik

Dato : 14-11-05 15:22

Du misforstår mig. Jeg ved godt at 48.000 ikke er meget for en bil.
Jeg forsøger at drage en parallel mellem både og biler med samme
antal driftstimer.:
1. Hvis en båd har gået så og så mange timer, hvilken distance har
den så sejlet.
2. Hvis en bil med tilsvarende motor har kørt samme timetal, hvor lang
distance har den så kørt.....og er det meget eller lidt ?

Hvorfor - bare fordi vi er mere vant til at tale om biler.

Derudover tak for svarene allesammen.

Erik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-11-05 09:51

> [...]

distance har den så kørt.....og er det meget eller lidt ?
Hvorfor - bare fordi vi er mere vant til at tale om biler.

Jamen, punkt er da uhyre nemt at regne ud. Du ved jo helt præcist, hvor
mange gangtimer motoren har og hvad bådens maxfart er. Du kan roligt gå ud
fra, at 90% af timerne på den båd er max- eller i det mindste marchfart.

Claus