Sejler segment hos Gallup ?
Fra : Cah

Dato : 09-11-05 13:39

Hej

Jeg er ved at skrive en opgave til universitet, og skal i den
forbindelse skrive noget om sejlere som målgruppe / segment. Jeg har
kigget forskellige steder på nettet, for at finde ud af hvad der
kendetegner sejlere. Det eneste jeg har kunnet finde er at 65% af
læserne af Børsen Magasiner dyrker selv sejlsport. Så nu prøver jeg
lige dette langskud. Er der nogen her som har set en undersøgelse der
fortalte noget om sejlere?

Cah

Fra : Rasmussen

Dato : 09-11-05 17:14

Næh - egentlig ikke. Men det kunne være sjovt
at se, hvad vi er for nogle!

Mvh
Flemming

Fra : Egon Stich

Dato : 09-11-05 17:43

"Rasmussen" <HX"flejms@mail.dk(fjernHX")> skrev i en meddelelse
> [...]
> læserne af Børsen Magasiner dyrker selv sejlsport. Så nu prøver jeg
> lige dette langskud. Er der nogen her som har set en undersøgelse der

Sejlere er, det er min oplevelse, et bredt udsnit af befolkningen, med det
ene særpræg, at de, netop, er sejlere.
Undersøgelser?
Det nærmeste jeg er kommet dette emne, er en bog af Jimmy Cornell.
(Flere reviderede oplag. Biblioteket har dem.)
Han har igennem mange år lavet statistikker om langturssejlere.
Altså ikke specielt dansk, men internationalt.

MVH
Egon

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-11-05 18:12

"Rasmussen" <HX"flejms@mail.dk(fjernHX")> den 9. november 2005 kl. 17:14
+0100 skrev:
>Næh - egentlig ikke. Men det kunne være sjovt
>at se, hvad vi er for nogle!

Ja, og om det er rigtigt, at flere og flere går over til motorbåde.

Hilsen Sverre.

Fra : Cah

Dato : 09-11-05 19:59

Foreløbig har jeg fundet frem til følgende:

Dansk Statistik har i 2004 foretaget en undersøgelse af antal klup
medlemmer til 9 forskellige sportsgrene. Af undersøgelse fremgår det
at Sejlsport er den ud af de 9 undersøgte sportsgrene, som har det
laveste medlemsantal.

Procentvis fordeling efter sportsgren på landsplan.
22% dyrker fodbold
8% dyrker golf
4% dyrker sejlsport

Procentvis fordeling efter sportsgren af Børsen abonnementer
40% dyrker fodbold
65% dyrker golf
51% dyrker sejlsport

Procentvis fordeling efter sportsgren af abonnenter på magasinet Penge
og Privatøkonomi
24% dyrker fodbold
35% dyrker golf
27% dyrker sejlsport

De høje procenter for sejlsport på Børsen og Penge og
Privatøkonomi, kunne tyde på at en del sejlere høre til det segment
der læser disse magasiner. Om det segment der læser disse magasiner
skriver Gallup følgende.

Gallup Kompas: Det Moderne-individorienterede Segment

De dynamiske unge
Sin egen lykkes smed
Pionerer

I det Moderne-individorienterede segment finder man de unge, der er med
fremme og oppe på beatet. De er dynamiske og karrierelystne og villige
til at yde den indsats, der skal til for at nå højt op på
karrierestigen. Det er ikke nødvendigvis en kort eller lang akademisk
uddannelse, der har banet vejen for deres succes eller den
overrepræsentation af højere indkomster, som er til stede i det
Moderne-individorienterede segment.

Personerne i dette segment udgøres hovedsageligt af unge i alderen
20-39 med en klar overrepræsentation af mænd. Mange har endnu ikke
stiftet familie og er stadig hyppige brugere af aktiviteter uden for
hjemmet. De er synlige i det pulserende gadebillede på cafeer,
restauranter, diskoteker og biografer. Deres udseende og ydre
fremtoning står ligeledes højt på dagsordenen, når de skal gebærde
sig i deres fremadstormende tilværelse, og derfor sværger de til
sport samtidig med, at de også er hyppigere brugere af solarier.
Knaphed på tid karakteriserer det moderne-individorienterede segment,
hvorfor der ofte står færdigretter på menuen, hvis de da ikke har
købt deres mad ude. Selvom deres hverdag ofte er præget af travlhed
og knaphed på tid, tager de sig også tid til deres venner og familie,
og når der skal holdes ferie er det storbyferie, sportsferie, skiferie
eller en forlænget weekend i udlandet, som står øverst på
ønskelisten.

Personerne i det moderne-individorienterede segment er deres egen
lykkes smed og vil gerne klare skærene selv uden indblanding fra
offentlig side, hvilket ligeledes afspejles i deres stærke politiske
tilknytningsforhold til Venstre og Konservative. De synes, at det er
for let at få penge fra det offentlige, de sætter frihed til at
vælge i højsædet og ønsker, at Danmark skal fokusere på sine egne
problemer, før man yder økonomisk støtte til andre lande.

De moderne-individorienterede er stærkt interesseret i
erhvervsforhold, hvilket naturligvis også afspejles i deres medievalg,
idet printmedier såsom Jyllands-Posten, Dagbladet Børsen, Børsens
Nyhedsmagasin, Erhvervsbladet og Penge & Privatøkonomi er hyppigt
foretrukne medier. Derudover rangerer M!, Golf Magasinet, Tipsbladet,
og diverse Bilmagasiner også højt på deres læsepræferenceliste.

Ny teknologi, IT, biler, stereoanlæg/Hi-fi og det
moderne-individorienterede segment er størrelser, som går hånd i
hånd. De moderne-individorienterede er hyppige brugere af PC'ere og
internet såvel på arbejdspladsen som i hjemmet, og deres
tilstedeværelse på internettet bruges på at deltage i konkurrencer
og klikke på bannerreklamer, og ikke mindst på nyheds- og
informations-søgning. Søgning efter finans- og erhvervs-information,
anvendelse af PC-/net-banking, samt gennemførelse af aktie- og
obligations-handler via internettet synes ligeledes ofte at berettige
deres tilstedeværelse på internettet.

Fra : Cah

Dato : 09-11-05 20:03

en bog af Jimmy Cornell.
> (Flere reviderede oplag. Biblioteket har dem.)
> Han har igennem mange år lavet statistikker om langturssejlere.

Hvilken type af statistik er der tale om ? Det lyder umiddelbart ikke
til at der er tale om livsværdier, politiske holdninger, alder,
økonomi osv.

Cah

Fra : Egon Stich

Dato : 09-11-05 23:27

> [...]

Hvilken type af statistik er der tale om ? Det lyder umiddelbart ikke
til at der er tale om livsværdier, politiske holdninger, alder,

Der er tale om de ting, der betyder noget for mennesker.
Livsværdier. (De "værdier" du beskriver, møder vi sjældent.)
Økonomi.
Alder.

De typer du beskriver i tidligere indlæg, "de blå", ser vi heldigvis ikke
meget til på søer.
Hvad der måske kan skyldes, at de ikke er "synlige" på havet?
Ser vi dem, er det på "Gin Paladser", dvs enormt dyre både, der sjældent
forlader havnen.
Og med de "værdier" de repræsenterer, kan vi sagtens undvære dem.
Faktisk vil, får de magt som de har agt, umuliggøre anstændige menneskers
reelle livsværdier.
Aldersfordelingen for sejlere, er nok i den høje ende, skønt der er tendens
til at lidt yngre familier igen debuterer i sporten.

MVH
Egon

Fra : Cah

Dato : 09-11-05 20:08

Hos ACNielsen beskrives læsere af børsen således -

Blå - selvtillid og forbrug

Den blå trommer utålmodigt på rattet i den nye Mercedes, mens han
venter på at tale med en kunde i mobiltelefonen. Tid er penge, og den
blå arbejder hårdt i det private erhvervsliv, hvor han har nået
toppen af karrierestigen eller er på vej derop. Janteloven finder ikke
megen sympati blandt de blå, for "det gælder om at vinde, ikke bare
om at være med".

Krydset sættes ved Venstre og de konservative, og aviserne hedder
Berlingske Tidende, Jyllands-Posten og Børsen. De skimmes hurtigt, for
der er ikke tid til fordybelse.

Internet, mobiltelefoner og andet teknologisk isenkram er et hit blandt
denne gruppe - og de har råd til det: De blå danskere er den gruppe,
der har absolut flest penge.

Selv om de blå er den gruppe, der tilbringer mest tid på arbejdet, er
fritiden også aktiv. Kulturelt foretrækker han den etablerede
operaforestilling på Det Kongelige Teater, hvor han tropper op med sin
elegante kone - for at se og for at blive set.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-11-05 21:52

Hej Cah,

Jeg tror du laver en (u)logisk kortslutning her. Du konkluderer at fordi
mange børsen læsere sejler, så er sejlere lig arketypen på børsen læsere.
Det mene jeg ikke man kan slutte.

Årsagen til at børsen læsere ofte sejler skyldes primært at børsen læsere
(og de arketyper du beskriver) har de økonomiske muskler til *også* at sejle
sammen med de mange andre aktiviteter disse mennesker har.

Disse læsere er muligvis lidt stereotype i deres præferencer, men det sammen
kan man ikke slutte om sejlere.

Sejlere generelt er et *meget* nuanceret folkefærd. Læserne i denne
nyhedsgruppe bevidner dette. Jeg vil påstår at du her finder alt fra
arbejdsløse, førtidspensionister, over lærlinge, håndværkere, funktionærer,
lærere, studerende og til de højst lønnede koncerndirektører (som man kan
læse om i Børsen ).

Det er ikke økonomien der gør en til sejler (det er nogle gange økonomien
der får folk til at holde op ...) men en passion for naturen, vandet,
miljøet, friheden og alt det der følger med. - og det er universelt og har
ikke noget med indkomst at gøre.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-11-05 22:23

Jeg prøver lige med et lille forsøg (OBS: Nu bliver det måske lidt
akademisk. Tilgiv os):

Dette er KUN et hypotese om en sammenhæng.

Jeg hævder at "arketypen" på sejlere er en person med betagelse af naturen,
dens temperament, dens kræfter og krydret med lille smule "mande-gen" med en
lyst til at tæmme dens kræfter og bruge dem til egen fordel. Tænk bare på de
mange sejlerhistorier hvor vi har være ude i storm og stolt fortæller om
hvordan vi klarede skærene. - skarpt forfulgt at en historie om en
californisk lænser hvor vi bare nød livet og fik en god øl.

Jeg har lidt "teoretisk støtte". Jeg talte for et stykke tid siden med en
pædagog i børnehaven, som også har erfaring med Svenske børnehaver. Svenske
børn bruger *meget mere* tid uden for. Danske børn sidder mest og farver
indenfor. Jeg synes (på de svenskere jeg kender) at jeg kan genkende dette
når jeg sammenligner voksne svenskere og danskere.

Jeg så for et stykke tid siden en opgørelse. Jeg husker ikke tallene præcis,
men det var en opgørelse af hvor mange svenske husstande der havde båd (hver
7ende ?) ift hvor mange danske der havde båd (her 21ende ?).

Måske kan dette bruges til at understøtte min teori om hvad der
karakteriserer sejlere ?? Sejlerere er udendørselskere ?

/Bjarke

Fra : Egon Stich

Dato : 10-11-05 23:46

være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver lige med et lille forsøg (OBS: Nu bliver det måske lidt
> akademisk. Tilgiv os):

Klip...

Jeg tror, du har fat i noget af det rigtige.
Betagelsen af naturen.
Betagelsen ved det fantastiske, at kunne udnytte vinden til fremdrift.
Udfordringen.
Men også den himmelske ro, der kan være i en ensom bugt for anker.

Jo, vi er nok først og fremmest naturnydere.
Og den slags er vi på tværs af kommercielle inddelinger og socialklasser.

MVH
Egon.

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 01:39

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en
> [...]
>
> Måske kan dette bruges til at understøtte min teori om
> hvad der karakteriserer sejlere ?? Sejlerere er

Når der er så mange både i Sverige hænger det jo også sammen
med, at rigtigt mange har bolig på en ø - evt blot
"sommarstuga" - men har man været i den svenske skærgår -
bbåe på Øst- og Vestkysten, vil man se at hav af mindre
motorbåde, der vel svarer til vores "andenbil" ...

> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det
> skal selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> wrote in
> message

SNIP ...

Ikke for at starte en ny punisk krig, men det er efter min
mening nødvendigt at definere begrebet sejler. Vi har
tidligere i en tråd talt om de tre traditionelle
sejlerprototyper: Sejl-sejlere, motorsejler-sejlere,
motorbåds-sejlere, og man kunne nævne mange andre "snit" -
f.eks. bræt-sejlere, jolle-sejlere, "jetski-sejlere",
lystfiskere, "V8-sejlere" - kapsejlere, cruising sejlere, og
dem, der stort set aldrig sejler i deres båd ... så der er
mange typer "sejlere" og mit bud er, at der er tale om
forskellige segmenter - måske delvist som følge af "family
life cycle" ... men også indkomst, socialklasse osv.

Min nygifte søn er ved at forlade kapsejladserne i jolle og
yngling - taler nu om trimaran. Jeg selv opgav kapsejlads i
en halfton'er for flere år siden og er nu week end og
tursejler - men sejl-sejler med behov for ståhøjde, køleskab
og en blød køje m.m.m. Men mon ikke mange sejl-sejlere har
fulgt en udvikling over jolle med sænkekøl, lille kølbåd,
større kølbåd ...? Min nabo i havnen har sat sin motorsejler
til salg for at få en motorbåd med god plads uden alle de
mange "besværlige snore" ... Men det slår mig, at jeg synes
udskiftningen i havnen er lille og at gennemsnitsalderen
dermed er stigende. Jeg synes ikke jeg ser så mange unge
komme til ... derimod er der stigende mangel på bådpladser
til bredere både ...

Når man på sin ferietur ser mange af de nye tyske Bavaria-
og Hansebåde eller de franske Jeanneau/Beneteau m.v. tror
jeg på den med det blå segment ... er dansk/svenske a la
Luffe, Swedish Yacht, HR, Najad og mange flere. Ejerne af
disse både har ofte en vis alder og indkomst vil jeg mene.
Jeg er ret blank, hvad angår motorbåde, men andre i gruppe
ved en masse om det ... Tage man over Anholt eller Skagen
kan man ved selvsyn konstatere, at en tredive fods båd
efterhånder er en lille båd i det regi ... Men igen kan der
jo være sejlere, som tilsidesætter stort set alt andet for
at erhverve en ny sejlbåd ... meeenn, der skal jo altså
nogle grunker til ...

Når man ser en familie med børn ankomme i deres folkebåd
(træ) eller spækhugger eller mindre Drabant med en fire
hestes udenbordsmotor, er der efter min mening tale om et
helt andet segment ...

Når man ser en "kæmpemotorbåd" i fem etager - med navnet Big
Deal med store fendere, flere blanke båthorn, hvide
lædersofaer og sattelitkommunikationsudstyr fra
Thrane&Thrane og flatpanel TV og tre "badeværelser" og en
lille jolle hængende i hækken - med navnet No Deal - er de
nok ekstremt blå.

Når man ser et ældre ægtepar i en ældre middelstor
motorsejler kan det være et pensioneret par, der bor i en
mindre lejlighed om vinteren og stort er på deres båd hele
sommeren, hvis samlede indtægt næppe overstiger
folkepensionen ... og de kan være grå, grønne, violette
eller rosa ... who knows?

En gruppe af unge i en "ren" træbåd - en neglefil - eller en
timeter ... ja, det er en anden gruppe ...

Prins Henrik sejler Drage ... men det er der også mange
andre, der gør ...

Og eksemplerne er legio ...

Så jeg kan kun støtte ovenstående udsagn ... at der er tale
om en broget skare, med det til fælles, at de fleste af os
nyder at opholde os på vandet og den frihed det giver, når
man kaster fortøjningerne ... men at vi også er lige så
forskellige som sommerhusejere, kolonihavefolket, sportsfolk
m.v.

Derfor mener jeg der er vigtigt at være mere præcis i
definitionen af begrebet sejler/sejlsport, for jeg tror, at
begrebet faktisk er ret diffust og bredt.

Held og lykke med opgaven - cah!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Cah

Dato : 10-11-05 11:27

> De typer du beskriver i tidligere indlæg, "de blå", ser vi heldigvis ikke
> meget til på søer.

Nej, mit umiddelbare gæt ville nok også være at "de blå" udgør en
mindre procent del af sejlere, men spørgsmålet er så hvilket segment
høre resten så til.

Hvis der er nogen der skulle være nysgerrige efter hvilken segment
gallup vil mene at man høre til så kan man for sjov teste sig selv
her http://www.gallup.dk/test/kompas.asp .

Cah

Fra : Egon Stich

Dato : 10-11-05 16:59

> [...]

Hvis der er nogen der skulle være nysgerrige efter hvilken segment
gallup vil mene at man høre til så kan man for sjov teste sig selv

Jeg tror, det er uhyre svært at katalogisere sejlere.
Ser man på medlemmerne i den klub jeg er medlem i, spænder skaren lige fra
førtidspensionister over arbejdsmænd, håndværkere, selvstændige,
akademikere, offentligt ansatte til pensionister.
Politisk er det vist også en blandet skare..Det er jo ikke det, vi taler
mest om
For at gøre det extra "spændende", er der tilsyneladende forskelle i
klubberne.
De afspejler, tilsyneladende, det område i landet, hvor de er placeret.
Der er forskel på Rungsted og Faxe ladeplads.

Men generelt,efter min bedste opfattelse, byggende på 45 års deltagelse i
milieuet, er der vist tale om en sammensætning, der er forholdsvis
repræsentativ for befolkningens sammensætning.
Samme opfattelse kan nemt fås, ved at se på, hvor de skribenter, der igennem
årene har udgivet bøger om sejlads, placerer sig. Meget blandet.

Og rent specialemæssigt, kan ovenstående jo næppe bruges

MVH
Egon

Fra : Torben Bach

Dato : 10-11-05 19:58

> [...]

Hvis der er nogen der skulle være nysgerrige efter hvilken segment
gallup vil mene at man høre til så kan man for sjov teste sig selv

Sjov test.
Jeg er i fyrrerne og moderne

Det er ca. 15-20 år skudt forkert - men fint for mig.
Gad vide, om levealderen dermed forlænges - eller måske er der noget om, at
den tid, der bruges på at sejle, ikke fratrækkes den samlede levealder (frit
stjålet fra lystfiskerne).

Mvh
Torben

Fra : BJ

Dato : 10-11-05 20:05

"Torben Bach" <tsbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sjov test.

Jep.

> Jeg er i fyrrerne og moderne

Jeg er +50 og moderne-individorienteret.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-11-05 22:01

Alt det beskrevne passer på mig. Bortset fra den skriver "typisk under
fyrre". Og jeg er jo lige fyldt fyrre i år, så den er "helt gal" ... <smile>

det er meget sjovt sådan noget ....

Bjarke

> [...]
snip

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 11-11-05 19:47

"Cah" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
---SNIP---
[...]

Har du prøvet at kontakte Dansk Sejlunion?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Cah

Dato : 11-11-05 20:12

> Har du prøvet at kontakte Dansk Sejlunion?

Hej Peter

Nej, men tak for tippet, det prøver jeg.

Cah

Fra : Sverre Stokke

Dato : 12-11-05 07:23

"Cah" <madsgormlarsen@gmail.com> den 11. november 2005 kl. 20:11 +0100
skrev:

>Hej Peter
>
>Nej, men tak for tippet, det prøver jeg.

Dér kan du sikkert få oplysninger om de sejlere, der dyrker sejlads med
sejl. Vil du indkludere motorbådssejlere i din undersøgelse?

Hilsen Sverre.

Fra : Cah

Dato : 12-11-05 10:43

Det drejer sig faktisk om enhver form for "fritids" sejlads, det vil
sige også motorbåde, surfere og andre former for sejlsport. Jeg
gætter her på at det er forskellige segmenter der præger de
forskellige typer af sejlsport. Jeg kunne også godt bruge lidt
statistik over hvor store de forskellige både der ligger i danske
marinaer egentlig er, men måske har dansk sejlunion også den slags.

Cah

Fra : Egon Stich

Dato : 12-11-05 17:35

[...]

Her skal du snarere forsøge forsikringsselskaberne.
De må have færdige statistikker?

MVH
Egon

Fra : Sverre Stokke

Dato : 13-11-05 18:46

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> den 12. november 2005 kl. 17:34
+0100 skrev:
>Her skal du snarere forsøge forsikringsselskaberne.
>De må have færdige statistikker?

SKAT.dk har informationer om, hvad både er kaskoforsikret for, men om de
vil af med dem, er så spørgsmålet. Måske til brug for forskning.

Hilsen Sverre.

Fra : Cah

Dato : 14-11-05 20:47

Tak for de mange forslag, hvis jeg får fat i nogle oplysninger vender
jeg tilbage med resultatet.

Cah

Fra : Cah

Dato : 15-11-05 22:45

Gallups Index Danmark indholder følgende. Som er en opgørelse over
hvad dem der holder BDM - bådmagasinet og dem der holder BÅ - bådnyt
ellers holder af blade. Det man kan læse er f.eks. at præcis 27% af
dem der læser bådnyt læser enten FYJ - Fyens St.eller
Jyllands-Posten

Men om det så kan bruges til noget er en anden sag.

Personer
Dobbeltdækning 2004
BT BER BØ EB ER INF JP KD LI MX PO URB BTE FYJ GHT GEH JPR

BDM 16 14 10 17 8 3 22 2 1 16 13 12 20 27 17 20 1
BÅ 16 13 10 17 8 4 22 2 1 16 13 13 20 27 16 20 1

Fra : Torben Bach

Dato : 15-11-05 23:23

[...]

Hej CAH
Jeg tror, at du har begivet dig ud i noget, hvor der ikke findes et entydigt
svar overhovedet.
Om man er læser af det ene eller andet er ikke sejlerbetinget.
Om man er medlem af en sejlklub eller ej, kan heller ikke bruges til noget
med hensyn til at finde ud af, hvad sejlere er.

Personligt kan jeg kun sige, at det at sejle for mig har været en
drengedrøm, der har levet i mange år, inden jeg realiserede den i en alder
af 57.
Jeg har mødt adskillige af samme type her i "min" del af landet, men kan
samtidigt oplyse dig, at der på ingen måde er sammenfald i.f. det politiske,
avislæsning, uddannelse, formueforhold og meget andet.

Du kan sikkert nå frem til at opstille det ene eller andet kriterie, men på
en eller anden måde, vil det blive en teoretisk model, der ikke kan bruges
til noget som helst - lidt i lighed med det link, du henviste til fra
Gallup, hvor jeg feks. ud fra mine svar blev karakteriseret som værende
omkring 15-20 år yngre end jeg er i virkeligheden!

Udover det så kan jeg også fortælle dig, at jeg har konstateret, at mange af
mine sejlerkolleger har store flotte og meget kostbare både, som sådan set
bare ligger i havnen uden at blive benyttet i det omfang, man skulle tro i
forhold til de penge, der er lagt i den enkeltes bådprojekt.
Alligevel bliver div. både sat i vandet i foråret efter en forholdsvis
langvarig og dyr forårsklargøring - nogle gange langt inde i sejlersæsonen -
for derefter at blive taget på land i god tid, inden vinteren sætter ind.
Alt sammen noget, der koster "en halv bondegård" med hensyn til udgifter til
vedligehold, investering i selve båden, forsikring, pladsleje, vinterplads,
vedligeholdelse af den ene eller anden art osv.

Det, der tæller, er nok, at den enkelte i forbindelse med ture på havet - få
ture eller mange ture - oplever en frigørelse fra den daglige trummerum,
oplevelse af at slippe land og i princippet at kunne sejle hele kloden
rundt, naturoplevelser, overskride grænser i forhold til naturens luner med
hensyn til vejr og vind og meget andet. Alt i alt oplevelser, der overgår
mange andre ikke sejlere, der kun kan nå til strandkanten og skue ud over
det hav, der er en grænse for dem, men ikke for sejlerne - uanset om der er
tale motorbåde, sejlbåde eller andre fartøjer, der kan bruges til sejlads på
vandet.
Altså en eller anden for for alternativ frihed i forhold til den dagligdag,
der er totalt forskellig fra den ene sejler til den anden.

At sætte den enkelte sejler ind i den ene eller anden form for gruppering
tjener overhovedet ikke noget formål, og jeg er af den fast overbevisning,
at du aldrig tilnærmelsesvis vil kunne komme i nærheden af, hvad den
absolutte "sandhed" er.

Mit råd er derfor, at du skal finde et helt andet emne at bruge kræfter på.

Med venlig hilsen
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 01:07

Bortset fra konklusionen: "Mit råd er derfor, at du skal
finde et helt andet emne at bruge kræfter på." ... er jeg
meget enig i nedenstående kommentarer, men det gør jo kun
emnet så meget desto mere interessant, så derfor er det en
meget udfordrende og kompliceret opgave, som vi meget gerne
vil høre mere om i denne nyhedsgruppe ...

Men det er rigtigt, at begrebet sejlsport er ganske upræcist
og må defineres mere konkret, for det er nærmest ligesom
begrebet sport, som kan være "alt fra eliteroning til skak
over petanque eller kroket" ... og det siger sig selv, at
det er et uhåndterligt begreb, og umuligt at definere i et
enkelt segment, hvorfor cah må overveje en opdeling i
forskellige undersegmenter, idet man jo tilstræber at
identificere nogle fælles interesser og valgkriterier inden
for de enkelte segmenter ... Så en vis afgrænsning er måske
nødvendig?

Det er dog ikke ensbetydende, at man skal opgive på forhånd
.... interviews, læsevaner, klubmedlemsskaber osv. kan jo
give en del inspiration ... evt. at bruge denne gruppe som
input ...

Der har jo været en god respons på de indledende spørgsmål
fra cah ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-11-05 09:09

hmmm ...

Jeg kom lige i tanke om en lille uofficiel "opgørelse" fra en havn jeg kom
i.

"Træskibsejere er ofte ugifte".

Jeg har dog en kraftigt mistanke om hvad der er årsag og virkning i det
postulat. <smile>

/Bjarke

Fra : Cah

Dato : 16-11-05 08:48

> [...]
> Gallup, hvor jeg feks. ud fra mine svar blev karakteriseret som værende
> omkring 15-20 år yngre end jeg er i virkeligheden!

Personligt kan jeg ikke lide hele segment ideen, det er ubehageligt at
blive sat i bås. Men på den anden side er jeg ikke i tvivl om, at man
kan sige noget om f.eks. vores politiske tilhørsforhold udfra f.eks.
vores valg af bil (eller avis. ). Men der er ikke tale om absolutte
sandheder, blot sandsynligheder. Denne her type af undersøgelser har
et ofte et kommercielt sigte, dvs. der er typisk tale om hvordan når
vi bedst vores målgruppe. Altså f.eks. skal man sætte en annonce i
Børsen eller JP. Men det kan f.eks. også bruges i
informationskampagner, som f.eks. hvordan får vi sejlere til at
benytte redningsvest, hvad skal der slås på for at få en sejler til
at lytte til det budskab.

Fra : Cah

Dato : 16-11-05 09:00

> [...]
> identificere nogle fælles interesser og valgkriterier inden
> for de enkelte segmenter ... Så en vis afgrænsning er måske

Det er helt korrekt, der er formentlig forskele på om man har en
robåd, et surfbræt eller en stor motorsejler. (tursejler eller
olympiade deltager) Imidlertid er der kun tale om en lille del af en
opgave, så jeg foretager ikke selv en undersøglese af sejlere. Jeg
benytter kun eksisterende materiale, såfremt der findes noget
materiale om emnet.

Cah

Fra : Cah

Dato : 16-11-05 09:48

> [...]
> i.
>
> "Træskibsejere er ofte ugifte".
>
> Jeg har dog en kraftigt mistanke om hvad der er årsag og virkning i det

Hehe ja, jeg kan så fortælle at iflg. Index DK, har 59 % af dem der
holder Bådnyt ikke hjemmeboende børn, hvis man sammenliner det med
goal - et danske forbold magasin så er der 15% af deres læsere der
ikke har hjemmeboende børn.

Fra : Cah

Dato : 17-11-05 13:01

Den typiske sejler er mand, mellem 50-59 år, gift, har ikke
hjemmeboende børn, personlig indkomst er Kr. 200.000-299.999 eller
mere, han læser Berlingske Tidende, Jyllands Posten eller Børsen, i
GallupKompas deler han livsværdier med de moderne og de
moderne-individorienterede.

(baseret på Index Danmark Gallup - statistik over læsere af
bådmagasinet - hvilket er et yderst tyndt statistisk grundlag, der på
ingen måde endeligt kan afgøre fordelingen af sejlsports
interesserede over GallupKompas segmenterne.)

Desuden er det min personlinge erfaring fra denne gruppe at en sejler
er yderst flink, humoristisk og hjælpsom.

Tak for forslag og hjælp.
Cah

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 13:38

Hej Cah,

Uden at vide, hvad du skal bruge segmenteringen til, skal
man jo være varsom med at udtale sig for håndfast, men hvis
den "typiske sejler" udgør få procent af alle sejlere, fordi
der er så mange forskellige kategorier, skal man jo være
varsom med begrebet den typiske sejler ... også hvad deres
personlige egenskaber angår ... Denne gruppe består i
sandhed også af mange forskellige kategorier af sejlere med
såvel visdom og tolerance samt temperament og mere
vanskelige sider - helt som den danske befolkning iøvrigt
.... - og så er denne gruppe vel næpppe repræsentativ for
alle danske sejlere ...

Fra : Lasse

Dato : 17-11-05 17:59

Hej Cah

Jeg tror du er nødt til at lave en stram definition af "sejlere".

For der er VIDT forskellige og ofte "modstridende" segmenter indenfor den
kategori. I hvert fald er min påstand er der generelt er meget få
lighedspunkter mellem ham der på en lørdag med godt vejr kører sin speedbåd
ned i vandet, og tar på dame/bajer-tur i bugten i et par timer - Og så
langturssejleren, der bor på båden hele året, og lever af forefaldende
arbejde.

Der er også MEGET MEGET stor forskel på hvad "sejlsport" er. Er en sejler
både ham TRÆNER sejlsport i en klub, og ikke selv har en båd - og også ham
der har sin egen båd?

Vil endda vove den påstand at foskellen mellem motorbådsejere og
sejlbådsejere også er så stor at de er svært at sætte generelle livsværdier
på, der kan betegne begge præcist.

Så det er nok her du først skal begrænse dig på en eller andne måde - Ellers
bliver det svært at ramme særligt præcist, tror jeg...

Lasse