line til trolling
Fra : LcH

Dato : 27-12-05 20:18

Hvilken line er den mest foretrukken til alm. trolling

Fra : SGF

Dato : 28-12-05 19:59

Hvad går dit spørgsmål ud på?? Fabrikat, materiale, tykkelse eller hwa???
Lidt mere info, så skal vi prøve at hjælpe.

Mvh
Søren

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-12-05 20:11

> Hvilken line er den mest foretrukken til alm. trolling

Traditionel line med en brudstyrke på mellem fem og 10 kg, afhængig af
fiskeriet. Jeg ville nok vælge en 0.30-0.35 til trolling efter havørreder,
og en 0.38-0.40 til laksetrolling.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Michael

Dato : 29-12-05 13:54

Hej.

Vi har med stor succes trollet efter laks på Bornholm,
med en 0.40 line, så det kan jeg godt anbefale.

mvh.

Michael

Fra : 7c

Dato : 29-12-05 14:04

"> "LcH" <lch@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

____

Vi bruger .38 nylonline.

Vh.

Søren C.
Team Patolga
www.detgulerev.dk

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 31-12-05 00:52

"LcH" <lch@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken line er den mest foretrukken til alm. trolling

Fletline med et forfang af nylon.

Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-12-05 10:58

"Torben Bjørgheim Abilgaard" <toa@bt.dk> skrev i en meddelelse

> Fletline med et forfang af nylon.

No way. Det kan godt være, det er _din_ foretrukne line, men det er langt
fra den mest foretrukne. Jeg har deltaget i mange stævner og har set rigtig,
rigtig mange både i min tid. Jeg har endnu ikke mødt nogen, der benytter
fletline.

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 31-12-05 13:27

> [...]
rigtig,
> rigtig mange både i min tid. Jeg har endnu ikke mødt nogen, der benytter

Hmm. Min makker og jeg bruger det. Linen skærer bedre ned i vandet,
kontakten er bedre. Nylon er udelukkende for usynlighedens skyld.

Hvorfor bruger I nylon?

vh/Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-12-05 13:35

> Hvorfor bruger I nylon?

Økonomi og mindre grejbelastning (som er meget større ved ikke-fleksible
liner som fletliner o.lign.).

Jeg er dog ikke i tvivl om, at jeg ville bruge fletline, hvis det ikke var
så pokkers dyrt. Der ryger godt nok nogle meter i løbet af en uges
laksefiskeri ved Bornholm.

Hvorfor bruger I nylon-forfang?

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-12-05 13:39

> Hvorfor bruger I nylon-forfang?

Dumt spørgsmål, som du selv besvarer.

Se, den tror jeg til gengæld ikke på skulle gøre en forskel. Har I
eksperimenteret med begge dele, f.eks. 100% fletline på halvdelen af
stængerne, og fletline med nylonforfang på den anden halvdel?

Jeg skal til Bornholm i påsken '06 til trollingstævnet, og vil ved den
lejlighed eksperimentere med én stang med fletline hele vejen. Så skal vi
sgu' hurtigt få be- eller afkræftet, om fiskene bliver skræmt af fletline.

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 31-12-05 14:41

> [...]
> sgu' hurtigt få be- eller afkræftet, om fiskene bliver skræmt af fletline.

Så er jeg spændt på at høre, hvad den velsagtens tyndere og hårdere fletline
gør ved kæberne på klemmerne.
Jeg kan godt se ideen med at presset på linen mellem overflade og loddet
bliver mindre ved mindre diameter. Umiddelbart kan der måske også være en
fordel i selve hugget. Linen strækker sig mindre og det må give bedre
krogning.

Håber at høre mere.

Godt nytår
Henrik Damgaard

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 31-12-05 15:14

> Dumt spørgsmål, som du selv besvarer.

Udover stealth er der brudstyrke. Vi troller med paravaner - dipsy og pink
lady - hvis vi skulle gå i bunden, mister vi kun endegrejet. Endelig synes
jeg agnen bevæger sig bedre med nylon.
vh/Torben