Silde fiskeri?
Fra : Claus

Dato : 27-12-05 18:41

Jeg har hørt meget om det og har fået lyst til at prøve ,- der for et par
spørgsmål!!

Bedste årstid ? og gode steder i nærheden af Århus eller på Djursland??

--
Med Venlig Hilsen

Claus Fromholt Due

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-05 01:14

On Tue, 27 Dec 2005 18:40:50 +0100, "Claus"
<claus_due@FJERNhotmail.com> wrote:

>Jeg har hørt meget om det og har fået lyst til at prøve ,- der for et par
>spørgsmål!!
>
>Bedste årstid ? og gode steder i nærheden af Århus eller på Djursland??

Årstid: Hele året
Sted: http://www.singlerock.dk/

Men ellers vrimler Århus Havn faktisk med de skællede af slagsen lige
for tiden :)

/Alex

Fra : Spangkuk

Dato : 28-12-05 14:00

"Claus" <claus_due@FJERNhotmail.com> skrev

> Bedste årstid ? og gode steder i nærheden af Århus eller på Djursland??

Som Alex skriver, de kan tages hele året, men fra primo oktober til
marts (cirka) er de størst og fedest, og hvem kan ikke li' fede saltsild

http://www.sildesiden.dk/index.htm

Spang

Fra : Claus

Dato : 29-12-05 00:54

> Som Alex skriver, de kan tages hele året, men fra primo oktober til
> marts (cirka) er de størst og fedest, og hvem kan ikke li' fede saltsild
>

> http://www.sildesiden.dk/index.htm
>
> Spang

Ok ...hvad er bedste agn og hvor på Århus havn anbefaler i??

Nb single rock vil ikke blive positvt modtaget af kampvaranen!! men tak!

Vh Claus

Fra : Spangkuk

Dato : 29-12-05 06:24

"Claus" <claus_due@FJERNhotmail.com> skrev

> Ok ...hvad er bedste agn og hvor på Århus havn anbefaler i??

Du skal blot bruge sildeforfang. Det er ca. 1 m. line med 5-6 kroge
på. Der skal ikke sættes noget på krogene.

http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=15&l1=15&l2=&l3=&v_id=5422

Jeg kender ikke Århus Havn, men i Helsingør tages de især ved
udløbet, så det må være et godt udgangspunkt, også i Århus

Spang

Fra : Charlotte

Dato : 29-12-05 07:08

Hejsa

Kan man fiske sild fra Nyborg mole? og hvordan gøres det bedst? skal man
smide et blink i enden af det silde forfang og så kaste ud og spinne ind
eller hvordan?

Charlotte

Fra : Spangkuk

Dato : 29-12-05 10:47

"Charlotte" <CharlotteFJERN@FJERN5750.dk> skrev

> skal man smide et blink i enden af det silde forfang
>og så kaste ud og spinne ind eller hvordan?

Undskyld jeg ikke lige nævnte det før. Ja, der skal et blink
i enden, str. efter strømforhold, men omkring 40-50 gram
er nok ikke ved siden af. Blinket giver den eftertragtede bifangst
Torsk, der lokkes til af balladen når du har sild på krogen.

Man pirker sild, dvs. finder et godt, dybt sted og starter med at
sænke grejet et par meter ned, pirker lidt, sænker lidt, pirker lidt
osv. osv. Der kan selvfølgelig også kastes ud, men pirkeriet er
nu engang det bedste, hvis du spørger mig

Sild går somregel i den øverste 3. del af vandmasserne, ned til
10-12 meter, og bid kan du mærke og se som bittesmå vip i
stangspidsen.

Når de første bid er der, så hold stangen stille et par sekunder,
træk så forsigtigt og i en bevægelse silden op. De er blødmundede
og hopper let af krogene hvis du er for voldsom.

Ud med grejet igen og gå direkte ned til samme dybde og gentag til
du ikke kan klare synet af en sild igen

Får du en torsk på, er du ikke i tvivl, og her skal du bare glemme
alt om sildene og få den hevet ind.

Knæk og Bræk!

Spang

Fra : Charlotte

Dato : 29-12-05 19:13

> [...]
> du ikke kan klare synet af en sild igen
>
> Får du en torsk på, er du ikke i tvivl, og her skal du bare glemme

Mange tak for et super dejligt svar, såmå det prøves på molen når vejret
bliver en smule bedre

Fra : Claus

Dato : 01-01-06 23:41

Takker naturligvis også alle.....især Alex....tak for svar på mail!

Vh Claus