Kuglebanekompensator
Fra : Michael Nielsen

Dato : 23-01-06 21:15

Nogle der i dette forum kan belyse helt præcist hvad en Kuglebanekompensator
er for en størrelse og og forklaring på præcist hvad den gør og ikke mindst,
ikke gør.

Michael

Fra : Kito

Dato : 24-01-06 07:43

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSPAM@c.dk> skrev i en meddelelse
> Nogle der i dette forum kan belyse helt præcist hvad en
> Kuglebanekompensator er for en størrelse og og forklaring på præcist hvad
> den gør og ikke mindst, ikke gør.
>

> Michael
Jeg har aldrig hørt navnet før, men skule jeg komme med et gæt, så vil jeg
tro at det er en tabel, hvori der lægge ballistikken for den anvendte
ammunition og derefter kan man se hvor der skal sigtes.>
Det kunne også være en kikkert, hvor tallene er lagt ind i og træffepunktet
ændres, via focus på kikkerten. Altså noget med at man altid vil ramme der
hvor man sigter. Jeg ved bare ikke om den kikkert er opfundet endnu.

vh
Poul

Fra : Torben Farum

Dato : 24-01-06 08:59

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> træffepunktet ændres, via focus på kikkerten. Altså noget med at man altid
> vil ramme der hvor man sigter. Jeg ved bare ikke om den kikkert er

Jeg har en Tasco monteret på min riffel, på kikkerten er "skruen" som man
bruger til højdejustering ved indskydning, dækket af en omløber med en skala
fra 100-500 meter, teorien er så at hvis man kender afstanden indstiller man
kikkerten og holder lige på.
Har ikke afprøvet det i praksis, da jeg mener den største fejlmulighed er
afstandsbedømmelse, derfor er min riffel skudt ind på 130 meter, så jeg
holder lige på på alle afstande op til ca. 180 meter.

Fra : Kito

Dato : 24-01-06 18:46

"Torben Farum" <farum@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afstandsbedømmelse, derfor er min riffel skudt ind på 130 meter, så jeg
> holder lige på på alle afstande op til ca. 180 meter.
Ok Torben, men det kan da så kun være vejledende, da balestikken er meget
forskellig fra kugletil kugle>

Fra : Knut

Dato : 26-01-06 12:16

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i melding

> "Torben Farum" <farum@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ok Torben, men det kan da så kun være vejledende, da balestikken er meget
> forskellig fra kugletil kugle>

Hei...

Kjøper du nye kikkerter i dag...av kvalitet...så får du kalibrert kikkerten
opp mot de ballistiske data du bruker...da vil kompensatorens tabeller
stemme....

Knut

Fra : J S L

Dato : 25-01-06 21:20

"Torben Farum" <farum@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en Tasco monteret på min riffel,

Hey Torben!

Hvilken model er din Tasco?

Mvh

Jsl

Fra : Torben Farum

Dato : 27-01-06 07:36

"J S L" <jaime.lauritsenFJERN@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hey Torben!
>
> Hvilken model er din Tasco?
>
> Mvh
>
> Jsl

Kikkerten er en Tasco Mag IV-50
5-20X50

Torben

Fra : Claus Espeholt

Dato : 27-01-06 20:08

Jeg har en kuglebanekompensator på min Zeiss kikkert. Der findes 5
forskellige kompensatorer som naturligvis skal passe til den kuglebane
svarende til den patron man plejer at bruge.
mvh
Claus

Fra : Michael Nielsen

Dato : 27-01-06 20:58

"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellige kompensatorer som naturligvis skal passe til den kuglebane
> svarende til den patron man plejer at bruge.

OK, Det er en Zeiss Diavari 3 - 12 x 56 T med lys jeg har, vil det så sige
at man på alle afstande kan holde lige på ??

Michael