Gravid og boligløs
Fra : Webwoman.dk

Dato : 12-06-01 09:01

Har en gravid og "boligløs" krav på at få offentlig hjælp til at finde en
passende bolig?
Parret bor i en 1-værelses ungdomsbolig, hvor der faktisk kun må bo én
person.

Parret har hver især boligbreve til diverse boligforeninger, men disse er
for nye til at give nogen bolig.
De er studerende og har ikke råd til hverken ejerlejlighed eller
andelslejlighed. Og det skal siges, at det i øvrigt er et sundt og
velfungerende par uden andre sociale problemer end manglen på en lidt større
bolig!

Boligforeningerne afviser at hjælpe dem med henvisning til, at deres
boligbrev ikke er gammelt nok.
Der tages ikke sociale hensyn, men kigges udelukkende på boligbrevets alder.

Kommunen (Århus) gør ikke rigtig noget ved sagen! Og der er vel at mærke 1½
måned til fødsel!
Når vi ringer til kommunen venter de på svar fra boligforeningen, kan ikke
finde sagen, lover svar senere..... etc.

Situationen forekommer mig at være ret grotesk. Jeg - som er vellønnet, har
en god ejerlejlighed og et gammel boligbrev - kan nemlig gå i de samme
boligforeninger og få en lejlighed på få månder uden problemer. Fordi jeg
tilfældigvis har et gammelt boligbrev.

Jeg, som helt tydeligt ikke har behov for lejlighed i en boligforening, vil
kunne få den.
Et ungt par, der venter barn, afvises derimod.

Er der overhovedet noget at stille op i sådan en situation? Nogen
paragraffer, man kan slå nogen i hovedet med?

Mvh. Lisbeth

Fra : Tomas O.

Dato : 12-06-01 09:20

"Webwoman.dk" <webwoman @ sunsite.auc.dk> skrev i en meddelelse news:9g4ilf$bcv$1@sunsite.dk...

Jeg kan anbefale Ekstra Bladet. De har for 2 uger siden haft et par i
nøjagtig samme situation og de fik tilbudt noget at bo i efter de
havde været i avisen.

Ekstra Bladets 'boliganvisning' fungerer tilsyneladende upåklageligt,
da det ikke er første gang de skriver om den slags situationer hvor
det så efter en uge forlyder at der er blevet skaffet folk noget at
bo i.

Man kunne evt. lægge ud med at snakke med kommunen og i forbifarten
nævne Ekstra Bladet?

Hilsen og held i boligjagten
Tomas O.

Fra : Webwoman.dk

Dato : 12-06-01 12:35

> Man kunne evt. lægge ud med at snakke med kommunen og i forbifarten
> nævne Ekstra Bladet?

Vi vil gerne prøve med det gode først *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-06-01 14:15

> [...]
> en god ejerlejlighed og et gammel boligbrev - kan nemlig gå i de samme
> boligforeninger og få en lejlighed på få månder uden problemer. Fordi jeg

Hvad om du går ned og lejer en lejlighed og så
fremlejer den til dem? Må man det?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-06-01 16:11

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post.8.tele.dk> skrev:

>Hvad om du går ned og lejer en lejlighed og så
>fremlejer den til dem? Må man det?

Det lyder som en omgåelse af reglerne - men det er da værd at
undersøge. Prøv f.eks. at spørge i juragruppen
(<news:dk.videnskab.jura>).

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Fra : Webwoman

Dato : 12-06-01 16:55

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post.8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad om du går ned og lejer en lejlighed og så
> fremlejer den til dem? Må man det?

Det er ikke muligt! Der skal helt specielle årsager til, før der gives
tilladelse til fremleje... såsom dokumentation for, at jeg (som lejer af
lejligheden) skal arbejde eller studere i udlandet i en periode. En sådan
dokumentation kan jeg ikke opvise.

Mvh. Lisbeth

Fra : Tina Andersen

Dato : 08-07-01 11:55

>klip en masse boligproblemer<

Jeg er først lige begyndt at abonnere på denne gruppe, så jeg har desværre
ikke set dit brev før nu.

Jeg kender intet til love og regler på det område, men jeg ved, at her i
Gladsaxe kommune, er der noget, der hedder "Nødlejligheder til enlige
mødre". Billige 2-værelses lejligheder. (Kender et par stykker, der bor i
sådanne lejligheder. Den ene har sociale problemer, datteren på knap 14
måneder bor i plejefamilie osv, den anden pige boede stadig hjemme, da hun
blev gravid, og har ingen sociale problemer overhovedet).

På hvilke præmisser de bliver udlejet, har jeg ingen idé om, men prøv at
tage kontakt til Gladsaxe kommune, og hør dem ad om regler, lovgivning osv.

Tina

Fra : Kim Jensen

Dato : 12-07-01 15:08

Test Ankestyrelsens Praksis om Aktiv socialpolitik - 2000

Der er regler på hvordan komunnen bør kunne hjælpe efter aktivloven.

http://www.dsa.dk/Startsider/indfrm3.htm

eller læs lidt på aktivloven og se om i kan komme under en § der fra.

http://hjem.get2net.dk/mads_terman_olsen/love/lov21.htm

Hilsen Kim