fetchmail brugernavne
Fra : Peter Seidler

Dato : 12-06-01 11:26

Jeg bruger fetchmail til at hente mail fra min ISP, Stofanet.

Min addresse er p.seidler@mail1.stofanet.dk.
Desuden har jeg et brugernavn "1234567m001" og et password "hemmeligt"

Pointen skal så være, at fetchmail henter posten og via smtp sender den
til den lokale pruger peter@localhost.

min .fetchmailrc:

----
poll mail1.stofanet.dk with proto pop3
user 1234567m001 there
   with password hemmeligt
   is user peter here
fetchall forcecr to * here
----

Problemet er nu, at fetchmail sender posten til p.seidler@localhost
og det er ikke meningen. Jeg kunne godt lave et alias, men det er grimt.
Hvordan ændrer jeg det, så der sendes til peter i stedet?

--
   Peter Seidler

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 12-06-01 12:56

Peter Seidler wrote:
> Problemet er nu, at fetchmail sender posten til p.seidler@localhost
> og det er ikke meningen. Jeg kunne godt lave et alias, men det er grimt.
> Hvordan ændrer jeg det, så der sendes til peter i stedet?
Det lyder totalt mærkeligt i mine ører. fetchmail har jo ikke navnet
"p.seidler" nogen steder.
Kan det være et andet program end fetchmail, der videresender din mail
fra "peter@localhost" -> "p.seidler@localhost"?

--
MVH.
Axel

Fra : Peter Seidler

Dato : 12-06-01 19:41

Axel Eystein Jensen <axel@eystein.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B26033E.27A14266@eystein.dk...
> Det lyder totalt mærkeligt i mine ører. fetchmail har jo ikke navnet
> "p.seidler" nogen steder.

Der er jo en To: header i mailen den sender videre.

> Kan det være et andet program end fetchmail, der videresender din mail
> fra "peter@localhost" -> "p.seidler@localhost"?

Jeg har kørt "fetchmail -vvv" og det giver følgende:
----
SMTP> MAIL FROM:<[from-adr]>
SMTP< 250 ok
SMTP> RCPT TO:<p.seidler@localhost>
SMTP< 250 ok
SMTP> DATA
----

Så det er fetchmail der er skurken.

En "fetchmail --configdump" giver i.ø.
----
# Entry for site `mail1.stofanet.dk` begins:
{
"pollname":"mail1.stofanet.dk"
'users': [
{
'localnames':["user", "peter", "*"]
}
}
----

Burde "peter" måske stå før "user" under localnames?

--
Peter Seidler

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-06-01 19:40

Peter Seidler skrev:

> poll mail1.stofanet.dk with proto pop3
> user 1234567m001 there
>    with password hemmeligt
>    is user peter here
> fetchall forcecr to * here

Mon ikke det er "to *" der er ballademageren? Prøv med noget i
retning af

#v+
poll mail1.stofanet.dk with proto POP3
user "1234567m001" there with password "hemmeligt" is peter here
options fetchall
#v-

// Klaus

Fra : Peter Seidler

Dato : 13-06-01 15:34

Klaus Alexander Seistrup <kas@magnetic-ink.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn9icofu.fm6.kas@zigzag.magnetic-ink.dk...

> [...]
>
> #v+
> poll mail1.stofanet.dk with proto POP3
> user "1234567m001" there with password "hemmeligt" is peter here

Det hjælper ikke.
Men posten bliver du leveret til postmaster@localhost
og der kommer en ekstra header:
X-Fetchmail_warning: no recipient addresses mathed declared local names

hvad gør jeg forkert? brugeren peter eksisterer og jeg kan godt sende
mail til ham lokalt.

--
Peter Seidler

Fra : Leo Laursen

Dato : 13-06-01 17:01

"Peter Seidler" <p.seidler@mail1.stofanet.dk>:

> X-Fetchmail_warning: no recipient addresses mathed declared local names
>
> hvad gør jeg forkert? brugeren peter eksisterer og jeg kan godt sende
> mail til ham lokalt.

Jeg vil tro at post til <1234567m001@mail1.stofanet.dk> vil blive afleveret
til <peter@localhost>, så problemet er at alt post kommer til din alias
adresse <p.seidler@mail1.stofanet.dk>. Du bliver nok nødt til at lave et
alias i /etc/aliases el.lign.

Leo

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-06-01 01:38

p.seidler@mail1.stofanet.dk (Peter Seidler) wrote:

>poll mail1.stofanet.dk with proto pop3
>user 1234567m001 there
>   with password hemmeligt
>   is user peter here
>fetchall forcecr to * here

Du kan få en af mine til sammenligning:

poll "mail.worldonline.dk" proto pop3
user "conny@jyde.dk"
   with pass "ligesåhemmeligt"
   is "conny" here
forcecr smtpaddress localhost

Den fungerer. Forskellene i sidste linie springer i øjnene.

Jeg har et godt øje til '*', som hvis jeg husker rigtigt bruges til
noget multidrop, hvor brugernavnet tages fra emailadrssen - sådan
cirka det, du har problemer med - men jeg er træt og skal i seng, så
det bliver ikke i aften, jeg får den påstand verificeret.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer