Mine første katte og deres først strejstur
Fra : Katharina Nielsen

Dato : 13-01-06 09:51

Hej

For snart et halv år siden skrev jeg her inde om anskaffelse af katte -
efter forskellige råd begyndte jeg at "lede" efter dem.
Vi var blandt andet ude ved dansk dyreværn, men de havde pt. ingen
egnede. Vi endte ude ved en fam. der havde 2 killinger tilbage fra deres
kuld.
Den ene menneskeglad og den anden lille og sky - da vi kom hjem med dem
var vi alvorlig nervøs for den lille sky.
Vi sad efterfølgende med den lille sky mange aftner og i dag synes hun
stadig at under sofaen er det bedste sted, hvis der kommer folk hun ikke
kender.
Folk forstår ikke at hun er en lige så stor drille pind, når hun lige
har set tingene an.
Den anden vi har finder sig i alt og snakker med alle, hvis hun tror der
kan komme lidt mad ud af den - og i dag er hun den der nok er mindst
lege syg.
Hvordan sky kan komme og hive hende i halen, for at fremprovekere belade.
De fik navnene lille pjok og store pjok - og det var egentlig meningen,
at de skulle have nogle andre navne, men ja første hånds indtrykket
passer meget godt.
De er som dag og nat, men i går da store pjok havde havde taget en
strejftur og ikke var kommet hjem til morgenmad - og lille pjok efter
nogen søgen ikke kunne finde hende på de pladser hun normalt plejer at
søge tilflugt for ro - begyndte hun at græde hjerteskærende - heldigvis
kom store pjok hjem efter nogle timer.

Pointen - først når de er væk opdager man hvor glad man er for dem -
hele aften savnede vi ulvetimen (der hvor der i følge pjokkerne sakl
laves ballade og leges), men havde nok mest ondt af lille pjok.

Folk siger, at når der bliver bedre vejr, kan vi godt forvente at de i
perioder vil tage på længere vandreture - håber vi vender os til.

VH Katharina - der her oplevet, hvordan 2 små pjokker kan ændre ens liv.

http://www.sitecenter.dk/sporring/fotoalbum/

Med venlig hilsen
Katharina Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Denise

Dato : 13-01-06 17:07

Katharina Nielsen wrote:
> [...]
> perioder vil tage på længere vandreture - håber vi vender os til.
>
> VH Katharina - der her oplevet, hvordan 2 små pjokker kan ændre ens

Hej Katharina

Tak for et dejligt indlæg
Vores første katte efter jeg var flyttet hjemefra var også nogle i kjole og
hvidt. Den ene var mere hvid end den anden, så den kaldte vi "Hvide" og så
blev den anden "Sorte". De skulle også have haft et andet navn men det blev
aldrig til noget. Det var nogle vildkatteunger, som min mand kom hjem med da
de faktisk var alt for små, men hvad vidste vi dengang. Det var brødre som
vi fodrede op med babymad og modermælks erstatning i samråd med vores
dyrlæge. De blev begge to 16 år gamle.
Ja missere kan ændre ens liv.
Jeg har skannet nogle gamle foto ind, de er nok fra starten af 80'erne
http://img.photobucket.com/albums/v620/DeniseRe/katte/Billede42.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v620/DeniseRe/katte/Billede41.jpg

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 13-01-06 17:38

> [...]
> Den ene menneskeglad og den anden lille og sky - da vi kom hjem med dem
> var vi alvorlig nervøs for den lille sky.

Katharina, den forskel på killingerne ser man af og til i et kuld. Det
er mest nærliggende at tage sig mest af den lille kontaktsøgende, men
man bør faktisk koncentrere sig mest om bangebuksen.

> Vi sad efterfølgende med den lille sky mange aftner og i dag synes hun
> stadig at under sofaen er det bedste sted, hvis der kommer folk hun ikke
> kender.

I bar jer HELT rigtigt ad. For øvrigt er det i dyreverdenen ikke særligt
klogt at smide sig om halsen på væsener, man ikke kender, så hun er da
klog nok den bitte med nogle instinkter i behold. Nogle af mine
"klisterkatte" reagerer nu også på den måde, når der kommer folk, de
ikke kender. Andre katteejere kan fortælle lignende, så det er altså
ikke ualmindeligt.

> Folk forstår ikke at hun er en lige så stor drille pind, når hun lige
> har set tingene an.

Så er det, fordi de ikke har så megen erfaring med katte i almindelighed!

> Den anden vi har finder sig i alt og snakker med alle, hvis hun tror der
> kan komme lidt mad ud af den - og i dag er hun den der nok er mindst
> lege syg.

Ja, beregnende er de jo, "bæsterne".

> [...]
> nogen søgen ikke kunne finde hende på de pladser hun normalt plejer at
> søge tilflugt for ro - begyndte hun at græde hjerteskærende - heldigvis

Som dag og nat - men sikkert lige dejlige på hver deres måde :>D

> [...]
>
> Folk siger, at når der bliver bedre vejr, kan vi godt forvente at de i
> perioder vil tage på længere vandreture - håber vi vender os til.

Hvis de ikke allerede er det, så sørg for at få dem neutraliserede, FØR
I lukker dem ud. For det første strejfer de ikke så langt, for det andet
kommer de ikke så ofte i slagsmål med andre katte (og pådrager sig sår
og sygdomme), for det tredie får I ikke uønskede killinger, for det
fjerde ...... osv. osv.

> VH Katharina - der her oplevet, hvordan 2 små pjokker kan ændre ens liv.

Ja, er det ikke bare fantastisk ... dejligt!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Katharina Nielsen

Dato : 13-01-06 18:04

Øv - ser ud til at de har haft deres sidste strejftur.
Da vi kom hjem fra byen, havde nogle sagt en pose med kattelort foran
vores dør.
Vi tror det er naboen (bor i rækkehus), men vi ved det ikke - skal siges
de selv har 2 indekatte, der ikke må komme ud pga. vi bor ved en lidt
større vej - vi har dog valgt, at sige at de får et bedre liv, hvis de
må rende rundt og lege, så må vi tage chancen for at de kan blive kørt
over.
Det er jo helt fair nok, at de melder ud, at de ikke vil se kattene i
deres have, men havde nu fortrukket, da de havde ringet på døren og
havde sagde sagt det. For vi har aldrig været ude på at gener nogle - så
er lidt ked af, at hvem det end er, ikke har kommet og sagt det til os.
Så nu er kattelemmen lukket, de kan dog komme ind af døren, hvis de
skulle komme til at rende ud af en åben dør

Katharina

Ps: Der render også andre katte rundt og naboen til den anden side har
en hund der gør i nutide og utide - men privatfreden skal folk jo have
lov til at have - selvom jeg ville ønske, at der fandtes lidt mere
tolerance.

Fra : Andrea

Dato : 14-01-06 10:42

"Katharina Nielsen" <kat82KATTE@BAKKEofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> større vej - vi har dog valgt, at sige at de får et bedre liv, hvis de
> må rende rundt og lege, så må vi tage chancen for at de kan blive kørt

Hej Katharina...
Jeg kan læse du har den samme indstilling til katte og udendørsfærdsel som
jeg har... Det er trist når man bor et sted hvor kattene generer naboerne

Men selvfølgelig er de i deres fulde ret til at ønske at være fri for andres
katte i deres have. Man kan jo så diskuterer om dine naboer ikke er lidt
mærkelige i deres måde at udtrykke sig på!
Vores katte render også frit og heldigvis bor vi et sted hvor det ikke har
generet naboerne endnu. De har næsten alle fritløbende katte, så vi har
været heldige... Men får vi klager en dag , så må vi jo tage den derfra, for
jeg kan sagtens forstå når det generer folk.
Men... Jeg ville egentlig bare foreslå jer at indhegne jeres have. De plejer
ikke at være så store ved rækkehuse, så det var måske noget i kunne
overveje. Min veninde bor i rækkehus med 2 katte, og der hegnede de haven
ind med et 160-180 cm højt hegn. Det har fungeret perfekt til alles
tilfredshed...
Mvh. Kristina

Fra : jopa

Dato : 14-01-06 20:47

Katharina Nielsen skriblede bla:
> Øv - ser ud til at de har haft deres sidste strejftur.

Fint nok og hold dem hjemme.
Forbandet svineri at opleve en kat liggende i barnevognen, eller en fremmed
kat der er kravlet ind af vinduet og ligger i dobbeltsengen.

--
Mvh.John

Fra : Hanne Engermann

Dato : 14-01-06 23:37

> [...]
> Forbandet svineri at opleve en kat liggende i barnevognen, eller en fremmed
> kat der er kravlet ind af vinduet og ligger i dobbeltsengen.

Så er vel heller ikke værre?

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 12:49

Hanne Engermann skriblede bla:

> Så er vel heller ikke værre?

Jo det er faktisk en ting i katteejere burde være opmærksom på.
I har jo også pligt til at holde dem hjemme.

--
Mvh.John

Fra : Leyna

Dato : 15-01-06 17:44

On Sun, 15 Jan 2006 12:49:09 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Hanne Engermann skriblede bla:

>Jo det er faktisk en ting i katteejere burde være opmærksom på.
>I har jo også pligt til at holde dem hjemme.

Kære John!
Gå du en tur med Milo (i snor naturligvis, for sådan nogle kræ må jo
ikke gå løse!), og glæd dig over at han så nok skal holde dit hjem fri
for katte!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 18:20

Leyna skriblede bla:

> Kære John!
> Gå du en tur med Milo (i snor naturligvis, for sådan nogle kræ må jo
> ikke gå løse!), og glæd dig over at han så nok skal holde dit hjem fri
> for katte!

Hej Leyna
Jeg reflekterede blot over at hun ærgrer sig over at hendes katte ikke kan
løbe frit omkring.

Jeg har ingen problemer men min gamle mor på 83 kan ikke have dørene/vinduer
åbne uden at der ind i mellem kommer den samme kat ind og lægger sig i
hendes seng eller kravler op på hendes køkkenbord.

Hun kan ikke hoppe rundt og jage den ud så jeg kan da forstå hendes
bekymring.
Hun ved ikke hvem der ejer den.

Har lovet hende at komme og aflive den næste gang.
Men det skulle ikke være nødvendigt hvis folk holdt deres kræ hjemme.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-01-06 19:31

On Sun, 15 Jan 2006 18:19:32 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Jeg reflekterede blot over at hun ærgrer sig over at hendes katte ikke kan
>løbe frit omkring.

Det ville da osse ærgre mig, hvis mine ikke kunne. Derfor bor jeg så
langt ude på landet som jeg gør.

>Jeg har ingen problemer men min gamle mor på 83 kan ikke have dørene/vinduer
>åbne uden at der ind i mellem kommer den samme kat ind og lægger sig i
>hendes seng eller kravler op på hendes køkkenbord.

En vandpistol eller en vandforstøver ville være en god ide. Det skader
ikke katten, men de forstår oftest at de er uønskede... og der behøver
din mor jo ikke piske rundt efter katten.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 19:54

Leyna skriblede bla:

> En vandpistol eller en vandforstøver ville være en god ide. Det skader
> ikke katten, men de forstår oftest at de er uønskede... og der behøver
> din mor jo ikke piske rundt efter katten.

Jo det er også fint nok for dig og mig der er raske og rørrige.
Har bedt hende om at lukke vinduet næste gang den er inde, så kommer den med
mig hjem
Det er ikke rimeligt at hun skal belemres med en fremmed kat specielt når
hun ikke kan udstå katte

Nå det var som sagt kun et lille opråb til dem der måske ikke kan forstå at
deres små søde katte kan være en pestillens for andre.
Jeg fiser tilbage til hundegruppen igen

--
Mvh.John

Fra : Leyna

Dato : 15-01-06 21:48

On Sun, 15 Jan 2006 19:53:44 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Jo det er også fint nok for dig og mig der er raske og rørrige.

Ej, ve' du nu hva'... hvis hun kan rejse sig for at lukke vinduet, så
kan hun da vist osse trykke på en vandpistol!!!

>Har bedt hende om at lukke vinduet næste gang den er inde, så kommer den med
>mig hjem

Jeg er umådeligt glad for den smiley bagved...

>Det er ikke rimeligt at hun skal belemres med en fremmed kat specielt når
>hun ikke kan udstå katte

Nej, det er ikke rimeligt, og derofr må hun osse vise kræet at HER er
den altså ikke velkommen. Det er altså ikke så meget der skal til.

>Jeg fiser tilbage til hundegruppen igen

Jamen, dér er jeg altså osse til at "genere" dig!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Bodil

Dato : 17-01-06 10:53

> Ej, ve' du nu hva'... hvis hun kan rejse sig for at lukke vinduet, så
> kan hun da vist osse trykke på en vandpistol!!!

Det syntes jeg er et dumt svar, jeg har selv katte, men det er dæleme mit
ansvar at de ikke er til besvær for naboer.
Det er på ingen måde sådan at andre mennesker skal jage mine katte ud, hvis
de er til besvær så holder jeg dem på min grund, sådan.
Det kan godt være du ikke syntes at det at skyde med en vandpistol er noget
særlig, men jeg kender adskillige mennesker især ældre som ville være meget
kede af at få vand på deres møbler, og det kan ikke være rigtigt at de skal
have det besvær bare fordi vi vil have katte.
Hvis katten er til besvær for andre så hold den på egen grund så simpelt er
det.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Leyna

Dato : 17-01-06 11:43

On Tue, 17 Jan 2006 10:53:15 +0100, "Bodil" <bodildc@privat.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Det syntes jeg er et dumt svar, jeg har selv katte, men det er dæleme mit
>ansvar at de ikke er til besvær for naboer.

Det har du da ret til at synes. Sådan er vi jo så forskellige.

>Det er på ingen måde sådan at andre mennesker skal jage mine katte ud, hvis
>de er til besvær så holder jeg dem på min grund, sådan.

Jamen så har du jo dit på det tørre, og følger lovgivningen og alting.
Godt for dig... og dine naboer!

> [...]
>kede af at få vand på deres møbler, og det kan ikke være rigtigt at de skal
>have det besvær bare fordi vi vil have katte.

Vand tørrer og det pletter ikke. Jeg er glad for dyr, og jeg har set
folk kaste sten efter fritløbende katte, og sådan noget er jeg faktisk
imod. Så hellere et strint med vand, så skal katten nok forstå
budskabet.

>Hvis katten er til besvær for andre så hold den på egen grund så simpelt er
>det.

Nu var det så heller ikke mig der startede denne tråd. Mine katte er
godt nok fritløbende (hvis de ellers gider), men jeg har godt nok ikke
modtaget nogle klager over dem. Jeg bor ikke i bymæssig bebyggelse, og
alle naboer har hunde, så jeg tror ikke at der er nogen der får besvær
med mine katte.

For lige at vende tilbage til Johns mors problem... Jeg foreslog blot
en måde at holde katten væk på, uden at gøre den fortræd. Det er jo
ikke kattens skyld at der står vinduer åbne som den kan komme ind af,
så derfro mener jeg ikke at det skal gå ud over dyret, at det har
fundet sig en lækker soveplads.
Derudover ved vi jo ikke om katten rent faktisk hører til et sted,
hvilket jeg dog går ud fra, hvis den er så fortrolig med mennesker at
den fiser ind og erobrer sengen. Alligevel mener jeg ikke at der er
grund til at gøre dyret fortræd, men så længe ejeren er ukendt, så
mener jeg stadig at mit svar er godt nok.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 17-01-06 14:56

Leyna skriblede bla:

> Nu var det så heller ikke mig der startede denne tråd.

Det var heller ikke mig men hende der fik sine kattelorte serveret i en pose
ved døren
Min pointe er at jeg syntes kattefolkene skal påtage sig det ansvar der
følger med at have kat.
Jeg er udemærket klar over at det kan være svært at holde dem hjemme.(måske
nærmest umuligt)
Jeg lukker da ikke bare min hund ud og lader den rende overalt.

> For lige at vende tilbage til Johns mors problem... Jeg foreslog blot
> en måde at holde katten væk på, uden at gøre den fortræd.

Det er også fint nok men bør det ikke være således at folk kan have
døre/vinduer åbne ?
Det er jo trods alt ikke alle der elsker katte

>Det er jo
> ikke kattens skyld at der står vinduer åbne som den kan komme ind af,
> så derfro mener jeg ikke at det skal gå ud over dyret, at det har
> fundet sig en lækker soveplads.

Katten er uden ansvar men ikke ejerne.

Nå men det var som sagt kun en reflektion over hende der startede tråden.
Katte er jo blot noget jeg har rendene i stalden, og bemærk venligst at det
ikke er nogen jeg har anskaffet

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 17-01-06 22:58

On Tue, 17 Jan 2006 14:56:27 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

> [...]

>følger med at have kat.
>Jeg er udemærket klar over at det kan være svært at holde dem hjemme.(måske

Det er ikke umuligt. Der er skammmange der udelukkende har indekatte,
men mine er altså inde/udekatte, og kan gå som det passer dem.

>Jeg lukker da ikke bare min hund ud og lader den rende overalt.

Hunde og katte ER altså osse vidt forskellige på det punkt. Jeg lukker
da heller ikke bare hundene ud... hvilket de iøvrigt heller ikke ville
være tilfredse med. Mor skal med når der skal gås tur.

>Det er også fint nok men bør det ikke være således at folk kan have
>døre/vinduer åbne ?

Jo da.

>Katten er uden ansvar men ikke ejerne.

Præcis, og derfor synes jeg heller ikke det er rimeligt at katten skal
lide under det. Derfor foreslog jeg en løsning som alle kunne leve
med.

>Nå men det var som sagt kun en reflektion over hende der startede tråden.
>Katte er jo blot noget jeg har rendene i stalden, og bemærk venligst at det
>ikke er nogen jeg har anskaffet

Hmmmm... Jeg tror sørme at det kan være en af dem der plager din mor,
søde John, for du har vel ikke bygget løbegård til dem, vel?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 17-01-06 23:09

Leyna skriblede bla:

> Hmmmm... Jeg tror sørme at det kan være en af dem der plager din mor,
> søde John, for du har vel ikke bygget løbegård til dem, vel?

Ha ha jeg vidste du kunne dreje den derhen.
Jeg bygger jo ikke løbegård til staldkatte slet ikke nogen jeg ikke selv har
anskaffet.

De katte jeg har på ejendommen er tilløbende fra I dont know.
Staldkatte kravler ikke ind af folks vinduer da de er vant til udelivet.
Vi har da vinduer og døre åbne men aldrig kommer de ind.

Skulle en af dem (pt er der vist 2) få den ide at kravle i min seng fandt
jeg hurtigt patronerne frem fra skabet.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 18-01-06 13:38

On Tue, 17 Jan 2006 23:08:54 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Ha ha jeg vidste du kunne dreje den derhen.

Jeg ku' ikke dy mig. *sorry*

>Skulle en af dem (pt er der vist 2) få den ide at kravle i min seng fandt
>jeg hurtigt patronerne frem fra skabet.

Og skød dig selv af skam over at være blevet invaderet af en kat?

Jeg vil da heller ikke selv ha' fremmede katte ind i huset, men
alligevel har der da været et par stykker. Den ene af dem blev så
bange da jeg råbte ad den at den missede kattelemmen og bankede lige
ind i døren. Stakkels misser, men det så altså morsomt ud, og den kom
altså ud i andet forsøg - uden skader, så vidt jeg kunne se.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Gert

Dato : 17-01-06 15:05

On Tue, 17 Jan 2006 11:42:31 +0100, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Det er jo ikke kattens skyld at der står vinduer åbne som den kan komme ind af...

Nej, det er dens ligeglade ejer der ikke påtager sig det ansvar der
følger med når man anskaffer et dyr..

>så derfro mener jeg ikke at det skal gå ud over dyret...

Det gør det jo desværre ofte, enten ved trafikdrab eller når den får
en sten i røven for at lære kræet at holde sig væk..

Fra : Leyna

Dato : 17-01-06 23:01

On Tue, 17 Jan 2006 15:04:34 +0100, Gert <Gert@yahoo.com> wrote:

>Nej, det er dens ligeglade ejer der ikke påtager sig det ansvar der
>følger med når man anskaffer et dyr..

Hmmmm...

>Det gør det jo desværre ofte, enten ved trafikdrab eller når den får
>en sten i røven for at lære kræet at holde sig væk..

Hvis du er en af dem der kaster sten efter katte, så har vi to vist
slet ikke mere at snakke om!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Gert

Dato : 17-01-06 11:43

> [...]

>Hvis katten er til besvær for andre så hold den på egen grund så simpelt er

Godt Bodil, der er godtnok mange af kattedamerne herinde der kunne
lære noget af din holdning !

Fra : Katharina Nielsen

Dato : 15-01-06 19:47

Citat:
Hej Leyna
Jeg reflekterede blot over at hun ærgrer sig over at hendes katte ikke
kan
løbe frit omkring.

Selvfølgelig ærger det mig, men ikke det samme, som jeg ikke godt kan
følge personen - udover jeg syntes det var en underlig måde, at lede os
vide på, at den/de ikke kan lide katte.
Kattelemmen er lukket, men hvis vi selv går udenfor, får kattene stadig
lov til at gå med os ud, da de allligevel oftes går med os ind igen -
hvilket også gælder for naboens hund, så tror folk kan acceptere dette.
- Ellers er kattelemmen åben, så de kan komme ind af den, i tilfælde af,
at de skulle smutte forbi os, hvis vi skal i byen osv.

Forstår godt folk der ikke kan lide katte - for er lige så godt træt af
hunde, for som motionsløber på landet, sker det jeg bliver jagtet af
hunde, der render efter en pga. de ikke ved at de burde blive på deres
grund - og hunde der luftest uden snor, som måske er nok så fredelige,
men når man først er blevet jaget af en sur schæfer, så er en hund en
hund for mig - og uden ejer har jeg være en tur i grøfte og hækker for
at undgå dem - for folk ved måske at deres hunde er helt ufarlige, men
jeg kender dem jo ikke - så ja pointen, forstår godt at folk kan være
trætte af katte.

Kath.