En hel dag i sele?
Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 14:22

På fredag, d. 13/1-06, skal der et ventilationsfirma ind i lejligheden 3
gange mellem 7-16. Dette er varslet efter reglerne, men den endelige dato
har jeg først lige fået ind ad døren.

Da det er en 1-værelses lejlighed uden mulighed for at lukke katten ind i et
andet rum, og da jeg ikke har nogen han kan være hos i den tid, opstår der
jo et lille problem. Døren til opgangen vil givetvis være åben i længere
perioder, det samme vil altandøren, hvor de også skal etablere
et-eller-andet-ventillations-dims.

Løsningen bliver at sætte dyret i sele hele dagen. Spærre ham inde i
garderobeskabet eller transportkassen i længere tid ad gangen, det nægter
jeg at gøre. Badeværelset? Nej, dér skal de lave en hel masse, så det duer
ikke ;)

Han har ikke været i sele i over 1½ år, så det bliver ikke en sjov dag for
nogen af os.

Er der nogle der har forslag til, hvordan min lille kat kommer igennem sådan
en hel dag med sele+snor på? Han er under nøje opsyn konstant.

Tina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-01-06 15:10

Tina skrev
[...]

Tina hvor i landet bor du, det kunne jo være at der var en i nærheden, som
kunne hjælpe med at passe katten den dag

--
Marianne Hellemose
katte ville vælge......

www.katteinfo.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 15:21

"Marianne Hellemose" <catsFJERN@webnetmail.dk> skrev i en meddelelse

> Tina hvor i landet bor du, det kunne jo være at der var en i nærheden, som
> kunne hjælpe med at passe katten den dag

Han er ikke vant til at komme andre steder hen, så jeg tror, at selen vil
stresse ham mindre end at blive flyttet rundt med en dags tid. Ellers en god
idé, tak for den

Har lige haft ham i selen, den sagde han ikke noget til.

Tina

Fra : Hanne Engermann

Dato : 10-01-06 15:55

> [...]
>
> Er der nogle der har forslag til, hvordan min lille kat kommer igennem sådan
> en hel dag med sele+snor på? Han er under nøje opsyn konstant.

Jeg ville IKKE sætte ham i sele, bestemt ikke. Han vil ikke føle sig
tryg, især ikke med fremmede mennesker, der larmer og går ud og ind, og
han ingen flugtmulighed har.Hvis han ellers er fortrolig med sin
transportkasse, eller garderobeskabet også for den sags skyld, vil jeg
anbefale det. Jeg har da et par gange oplevet, at en af mine katte helt
frivilligt har lagt sig til at sove i et skab fra morgen til aften. Jo,
jeg ville foretrække garderobeskabet!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 18:22

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville IKKE sætte ham i sele, bestemt ikke. Han vil ikke føle sig
> tryg, især ikke med fremmede mennesker, der larmer og går ud og ind, og
> han ingen flugtmulighed har.

Han får "snor", så han får mulighed for at færdes alle de steder han plejer
at færdes, dvs. inkl. gemmesteder. Min kat har nu ingen problemer med at
fremmede folk kommer og går. Uanset hvor meget larm de end laver, så står
han bare ved siden af og kigger på

> [...]
> anbefale det. Jeg har da et par gange oplevet, at en af mine katte helt
> frivilligt har lagt sig til at sove i et skab fra morgen til aften. Jo,

Nul, aldrig nogensinde om jeg vil byde mine dyr at tilbringe en dag on/off i
en transportkasse, medmindre der ligger sygdom til grund for
"indespærringen."

Garderobeskabet vil han ikke være i i længere tid end 10 minutter. Han har
ikke adgang til skabet til daglig, og selvom døren står åben, kaster han kun
lige et blik derind hvorpå han går ud igen.

Han er i det hele taget ikke en kat der gemmer sig. Eller flygter. Næh, han
er så nysgerrig, at han skal have det hele med

Katten kommer i sele, fordi der ellers er stor risiko for, at han kan smutte
ud når håndværkerne er her. Hvornår på dagen de kommer, og hvor længe der er
mellem deres besøg, det aner vi ikke på forhånd.

Tina

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 10-01-06 18:23

Hej Tina
Hvis du ikke kender en ven/veninde osv., ville jeg nok også foretrække
en kattepension for enkelt dag. Evt. din dyrlæge har en sådan, det er
der nogle der har.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina Søgaard

Dato : 10-01-06 19:35

> [...]
> Hvis du ikke kender en ven/veninde osv., ville jeg nok også foretrække
> en kattepension for enkelt dag. Evt. din dyrlæge har en sådan, det er

Hej Tina.

Jeg kan godt forstå at du helst vil sætte ham i selen den dag da han så
også har sin bevægelsesfrihed og kan gå på bakke osv.
Men du bør nok overveje andre alternativer alligevel. Selvom der vil
være folk i nærheden meget af tiden, er der ingen der kan garantere at
han ikke får viklet sig ind i snoren eller kommer galt afsted med
selen.........
Det er desværre set før at et dyr kan få strammet selen så grelt, at de
kan blive kvalt eller få slemme vejrtrækningsbesvær.

Når nu han er sådan en robust dreng af sind tror jeg sagtens han kan
klare at opholde sig et andet sted end hjemme en enkelt dag

Med venlig hilsen
Nina Søgaard
- Tøm kattebakken ved privat svar
www.gentlespirit.dk

Fra : CC

Dato : 10-01-06 23:32

"Nina Søgaard" <nina2KATTE@BAKKEa.cirque.tv> wrote in message

> [...]
>
> Når nu han er sådan en robust dreng af sind tror jeg sagtens han kan
> klare at opholde sig et andet sted end hjemme en enkelt dag

Jeg vil påstå, at det er tæt på at være livsfarligt for en kat at være
bundet og i sele en hel dag uden konstant opsyn. Vi har før vi fik
hegnet haven ind haft vores gående i sele i haven under omtrent konstant
opsyn - alligevel er det lykkedes dem at blive filtret godt og
grundigt ind i linen i løbet af 5 minutter (så det gør vi ikke længere!).
Uanset hvor stramt en sele sidder - og her mener jeg ubehageligt
stramt, har vores katte i en paniksituation, været i stand til at komme ud
af selen (hvis de altså ikke lige var filtret ind i snoren).

Mit råd er, pas meget på og i det mindste få nogen til at kigge til katten
flere gange i løbet af dagen. Jeg turde personligt ikke binde en
kat en hel dag.

hilsen
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 06:44

"CC" <cc_sep@NOSPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil påstå, at det er tæt på at være livsfarligt for en kat at være
> bundet og i sele en hel dag uden konstant opsyn.

Han er under _konstant_ opsyn i selen, plus at det er mig der er i den anden
ende af snoren.

> Mit råd er, pas meget på og i det mindste få nogen til at kigge til
katten
> flere gange i løbet af dagen. Jeg turde personligt ikke binde en
> kat en hel dag.

Jeg er hjemme _hele dagen_ i al den tid han er i sele. Og når håndværkerne
er her, tager jeg ham på armen. Han skal garanteret følge med i hvad de
laver

Endnu en gang vil jeg gerne understrege, at jeg har to øjne på ham _hele
tiden_ mens han er i selen.

Tina

Fra : Nina Søgaard

Dato : 11-01-06 06:59

> [...]
> laver
>
> Endnu en gang vil jeg gerne understrege, at jeg har to øjne på ham _hele

Hej Tina

Så er jeg mere rolig, jeg troede ikke at du selv ville være der

Held og lykke med jeres håndværkerdag!

Med venlig hilsen
Nina Søgaard

Fra : Brizz

Dato : 11-01-06 10:11

Tina A. skrev:
> Endnu en gang vil jeg gerne understrege, at jeg har to øjne på ham _hele
> tiden_ mens han er i selen.

Så kan jeg ikke se hvad du spørger om. Du afviser stort set alle de
foreslag der kommer. Du siger du har ham på armen i sele og under
konstant opsyn.
Hvad er det så du spørger om?

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 13:34

"Brizz" <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse

> Så kan jeg ikke se hvad du spørger om. Du afviser stort set alle de
> foreslag der kommer. Du siger du har ham på armen i sele og under
> konstant opsyn.
> Hvad er det så du spørger om?

Jeg har ikke på noget tidspunkt spurgt om alternativer til selen, derfor
afviser jeg alle disse forslag. Alle forslagene er, inden jeg postede dette
indlæg, overvejet og tænkt igennem.

Det jeg spurgte om, sakser jeg lige ind fra mit første indlæg, hvor det står
i slutningen:

"Er der nogle der har forslag til, hvordan min lille kat kommer igennem
sådan
en hel dag med sele+snor på? Han er under nøje opsyn konstant."

Altså: Jeg søger aktiviteter vi (katten og jeg) kan lave med sele og snor
på, nu hvor han er nødt til at være i den en hel dag, og ikke bare kan fise
rundt som en tosset som han plejer.

Jeg har ham på armen når der er håndværkere i lejligheden.

Tina

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 11-01-06 14:00

> [...]
> rundt som en tosset som han plejer.
>
> Jeg har ham på armen når der er håndværkere i lejligheden.

Hej Tina
Jeg ved ikke om der findes "Kattens Hva´ ska´ jeg Lege". hæ, men ærlig
talt!.
Men såvidt kan jeg heller ikke se det store problem, når du vil være
tilstede konstant.
Jeg lader aldrig mine katte være alene i huset med håndværkere, så
derfor er det en ferie/fridag når vi har de eksperter.
Hvis din kat har samme vaner som mine, så vil den sikkert finde sit
sædvanlige sovested, kort tid efter de der nye folk er ankommet.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gert

Dato : 11-01-06 14:15

Mener du det virkeligt alvorligt ?

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 14:29

"Gert" <Gert@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> On Wed, 11 Jan 2006 13:33:54 +0100, "Tina A."

> Mener du det virkeligt alvorligt ?

At jeg har ham på armen når der er håndværkere i lejligheden? JA!
Hvorfor er det så mærkeligt?

Tina

Fra : Gert

Dato : 11-01-06 15:18

On Wed, 11 Jan 2006 14:28:49 +0100, "Tina A." <wunjo ( a )
webspeed.dk> wrote:

>At jeg har ham på armen når der er håndværkere i lejligheden? JA!
>Hvorfor er det så mærkeligt?

Næh, at du overhovedet behøver hjælp til at komme gennem dagen !

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 15:43

> Næh, at du overhovedet behøver hjælp til at komme gennem dagen !

Aha, så det er altså underligt, at jeg gerne vil gøre dagens omstændigheder
til en positiv oplevelse for min kat, så han ikke senere hen forbinder selen
med noget dårligt?

De lege han helst selv vil lege, dvs. løbe efter laserpointeren og hoppe i
sengen+den nærtstående reol efter en drillepind, kan ikke lade sig gøre pga
selen.

Min tanke var, der der sikkert sad nogle derude med gode forslag til noget
aktivering, som var sjovt for katten, og som ikke kræver "fri dressur", men
jeg kan godt se nu, at det var en fejltagelse at tro dét, for herinde drejer
det sig efterhånden mest om urenlige katte og kattemishandlere... De gode,
positive stunder med dyrene er der åbenbart ikke længere plads til herinde.
:-/

Tina

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 11-01-06 16:23

Hej Tina
Lad for guds skyld være med at fare i flint, - det bliver det bare mere
morsomt af.
Jeg tager det for givet, at du kender din kat og dens vaner, ellers så
prøv at iagttage din kat, - så skal du nok få øje på nogle positive input.
Sådan en dag, ville eks. for mig, og hvis jeg kun havde en' kat, sagtens
fungere ved at jeg arbejdede ved PC'en eller læste i en bog, i begge
tilfælde med min kat på skødet.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 18:48

"Lisbet Sørensen" <librianKATTE@BAKKEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Tina
> Lad for guds skyld være med at fare i flint, - det bliver det bare mere
> morsomt af.

Jaja, små hjerner osv.

> [...]
> Sådan en dag, ville eks. for mig, og hvis jeg kun havde en' kat, sagtens
> fungere ved at jeg arbejdede ved PC'en eller læste i en bog, i begge

I har stadig ikke forstået det.... Jeg vil gerne gøre lidt ud over det
sædvanlige med ham når han er i selen, for at det skal blive en sjov/rar
oplevelse for ham. Jeg kender nemlig min kat, og _derfor_ spørger jeg, om
der skulle være nogle der har en god idé til positiv aktivering.

Tina

Fra : Brizz

Dato : 12-01-06 12:58

Tina A. fik trykket sig frem til:
> Jaja, små hjerner osv.

Nu kunne man sige mange ting...men come on.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 11-01-06 16:34

> [...]
> sengen+den nærtstående reol efter en drillepind, kan ikke lade sig gøre pga

Tina, man må da gå ud fra, at du er den nærmeste til at vide, hvordan du
bedst kan beskæftige ham i en sådan situation.
Du kan vel stadig bruge laserpointeren og drillepinden, blot inden for
en radius, hvor han kan nå den? - Selvfølgelig er vi til for at hjælpe
hinanden, men jeg synes, du gør "en myg til en elefant".

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 18:41

> [...]
> en radius, hvor han kan nå den? - Selvfølgelig er vi til for at hjælpe
> hinanden, men jeg synes, du gør "en myg til en elefant".

Undskyld jeg overhovede postede det første indlæg, og undskyld, at jeg er
interesseret i at gøre oplevelsen så positiv som mulig for min kat. :-/

Tina

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 11-01-06 19:28

Tina må jeg komme med et forslag.. Jeg synes nemlig det er genialt at du
vil gøre noget ekstra for din kat. Jeg ved at vores to katte kan må
timer til at gå med at lege i papkasse, gerne så stor at den kan blive
helt væk derinde.. Vi havde engang en der var så stor at vi skar huller
ud som døre og vinduer.. Kattene synes det var vildt sjovt.. Ja og
ellers synes vores det er sjovt når vi gider sætte os ned på gulvet og
lege med dem, flytte med en bamse som de så jagter, eller vi står ved
vinduet og kigger på folk og fugle udenfor..

Med venlig hilsen
Mia Warming
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 06:05

"Mia Warming og David Hansen" <mtune79KATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43c54e3e7b682@nerdgirl.dk...

> [...]
> lege med dem, flytte med en bamse som de så jagter, eller vi står ved
> vinduet og kigger på folk og fugle udenfor..

Tak

Han elsker også papkasser, og det er lidt tid siden, han sidst har haft en,
så jeg må vist ud og finde en af passende størrelse i dag :)

Tak for forslagene, der er helt sikkert noget der kan bruges

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 06:38

"Nina Søgaard" <nina2KATTE@BAKKEa.cirque.tv> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er desværre set før at et dyr kan få strammet selen så grelt, at de
> kan blive kvalt eller få slemme vejrtrækningsbesvær.

Han er under _konstant_ opsyn i selen. Jeg kunne ikke drømme om blot at
sætte ham i selen, og så ikke have et øje på ham hvert sekundt

Tina

Fra : CC

Dato : 11-01-06 13:50

"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> wrote in message

> [...]
>>

> Han er under _konstant_ opsyn i selen. Jeg kunne ikke drømme om blot at
> sætte ham i selen, og så ikke have et øje på ham hvert sekundt

Nåh! Så er der jo ikke skyggen af problem i den historie
(gad vide hvorfor man nogen gange læser det der ikke står i indlægget i
stedet for at læse det der står )

Held og lykke med ventilationen og missen, som jo så får 100% opmærksomhed
en hel dag.

hilsen
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 14:32

> Nåh! Så er der jo ikke skyggen af problem i den historie
> (gad vide hvorfor man nogen gange læser det der ikke står i indlægget i
> stedet for at læse det der står )

Fordi folk _vil_ se problemer uanset om de er der eller ej?

> Held og lykke med ventilationen og missen, som jo så får 100% opmærksomhed
> en hel dag.

Tak

Jeg søger netop "aktiviteter", der kan gøre dagen til en positiv dag for min
kat. Den fulde opmærksomhed er han mere eller mindre vant til

Tina

Fra : Andrea

Dato : 12-01-06 13:51

> Jeg søger netop "aktiviteter", der kan gøre dagen til en positiv dag for
min
> kat. Den fulde opmærksomhed er han mere eller mindre vant til
>
> Tina

Har du en aktivitetsbold til godbidder? Missepigerne her i huset kan bruge
lang tid på at rulle med den, så de kan få lidt ekstra lækre godbidder. Det
giver dem lidt udfordring, mener jeg selv
Har du evt. mulighed for at fodre fugle uden for dit vindue el. lign.? De
kan nemlig være meget spændende at sidde og studere og "gnække" af, hvis man
er kat...
Måske ville din kat synes det var sjovt at prøve katte-hash. Jeg tror det
rigtige navn er cat-nip eller katteurt, men det kan godt nok være ret
morsomt at se katten i påvirket tilstand
Og selvfølgelig det allerbedste: en full-body nussetur!!
Kan i ha´ en rigtig god hygge-dag.
Mvh. Kristina

Fra : Hanne Engermann

Dato : 12-01-06 16:08

> [...]
> Har du evt. mulighed for at fodre fugle uden for dit vindue el. lign.? De
> kan nemlig være meget spændende at sidde og studere og
Smadder gode ideer Tina, bortset fra følgende:
> Måske ville din kat synes det var sjovt at prøve katte-hash. Jeg tror det
> rigtige navn er cat-nip eller katteurt, men det kan godt nok være ret
> morsomt at se katten i påvirket tilstand
Morsomt at se på: Tja! Morsomt for katten: Nej.
Katten kan blive nærmest euforisk, savle meget, rulle rundt og få vilde,
fjerne øjne.
I nogle tilfælde kan det også udløse en agressiv adfærd.
> Og selvfølgelig det allerbedste: en full-body nussetur!!
Ja, men stille og roligt.
> Kan i ha´ en rigtig god hygge-dag.
> Mvh. Kristina

Det samme siger jeg!

Fra : Andrea

Dato : 12-01-06 21:14

> [...]
> fjerne øjne.
> I nogle tilfælde kan det også udløse en agressiv adfærd.

Øhh, tror du ikke du overdoserer!! Hvis du skar lidt ned på portioner ville
du måske opleve følgende: En overkærlig "kjællebasse" der ruller sig i
catnippen, gnider kinder på alt og alle og helt vildt gerne vil nusses. Jeg
har aldrig oplevet tilnærmelsesvis det du beskriver med savlen, vilde og
fjerne øjne eller agressiv adfærd!!

> Ja, men stille og roligt.

Hvad betyder "nusse" hjemme hos jer? For hos os er der ikke noget vildt i
det??! Selvfølgelig er det da stille og rolig...

Mvh. Kristina

Fra : Hanne Engermann

Dato : 12-01-06 22:01

> [...]
> har aldrig oplevet tilnærmelsesvis det du beskriver med savlen, vilde og

Fandt dette hos Netdyredoktor:
"Enkelte planter tiltrækker katten på en særlig måde. Det gælder
katteurten (Cat-nip). Når katten inhalerer de æteriske olier fra denne
plante, opfører den sig, som om den var i en euforisk rus: Bliver let
slingrende, ruller sig og virker lidt depressiv. Symptomerne minder lidt
om løbetidssymptomer. Baldrian har den samme virkning, hvilket udnyttes
ved fremstilling af såkaldte katteparfumer."

Og dette på en side over giftige planter:
"Meget Giftig X Giftig Vær oppmerksom!
Kattemynte
Leppeblomstfamilien
Engelsk navn: Catnip
Latinsk navn: Nepeta cataria/Nepeta mussinii
Latinsk familie: Labiatae
Symptom/skade: Mage/tarm problemer, hyperstimulering"

For øvrigt er evnen til at reagere på catnip genetisk bestemt, så nogle
katte er derfor totalt ligeglade med det. Jeg synes bare ikke, det må
være særligt behageligt for katten at komme i en sådan situation. Jeg
har selv oplevet, at et par af mine katte har reageret meget voldsomt
blot på indholdet i et stykke legedyr. Så jeg undgår det.

> Hvad betyder
> det??! Selvfølgelig er det da stille og rolig...

Det er det skam også hos mig, men nu kender jeg dig jo ikke Kristina, og
der er mange, der er meget voldsomme i deres nusseture med deres katte.
Derfor min bemærkning.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 12-01-06 22:34

Hovsa! Jeg havde ikke fået kopieret det hele med.
I tørret form (Catnip/Katteurt) giver det ikke mave- tarmproblemer. Det
gør kun de friske plantedele.

Fra : Denise

Dato : 13-01-06 17:13

Hanne Engermann wrote:
> Hovsa! Jeg havde ikke fået kopieret det hele med.
> I tørret form (Catnip/Katteurt) giver det ikke mave- tarmproblemer.
> [...]

Vores besøgskat ruller sig altid i katteurten og han spiser også af den. Gud
ved om han har fået mave problemer af det, men har har nu gjort det i flere
år. Det er sådan nogle med små blå blomster.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk