Thomsens usikre fremtid
Fra : Margit Wulff

Dato : 05-01-06 19:13

Efter at Thomsen og Figaro i over et år har nydt at være sammen, og har
fundet tryghed hos hinanden, er der sket en dramatisk ændring i deres
forhold til hinanden.

Se f.eks. i billedalbummet hvordan de lå og flettede ben:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=1214&folder=1222&limit_start=0&limit_user=15

Det er en saga blot, hvis de får lov at nærme sig hinanden starter
krigen øjeblikkelig. Jeg taler ikke om de almindelige slagsmål, som de
godt kunne have. Næh, de her slagsmål er af en hel anden dimension.

Det er en længere historie, som startede en dag, hvor Figaro brændte
noget af sin hale. Det var ikke engang så meget, så man kunne se det,
men det lugtede forfærdeligt. Måske var det årsagen til, at kattene
reagerede som de gjorde; vi ved det ikke.

Siden er der sket en del, som man kan læse om i kattesidens weblog på
http://kattesiden.smartlog.dk -

Situationen er lige nu, at Figaro er hjemme og Thomsen bliver passet i
pension hos en dyrlæge. Og dyrlægen råder os til ikke at komme og besøge
hende, bare for at besøge hende. Så vil hun ikke kunne forstå, at hun
ikke kan komme med os.
Det er forståeligt nok, men det er godt nok hårdt. Vi savner hende begge
to, for vi har ikke nogen problemer med hende - eller med Figaro for den
sags skyld.

Vi har forsøgt at finde et hjem til hende, hvor hun ikke skal være
sammen med andre katte, for hun har mistet tiltroen til andre katte
efter det her. Hun vil gerne være sammen med Figaro, men han reagerer
ved at tæve hende, hvis hun kommer for tæt på. Så det har lige så meget
været for at beskytte hende, at hun er kommet hjemmefra.

Ønskescenariet ville være, at vi kunne finde et hjem til hende, hvor der
ikke var andre katte, og hvor hun evt. kunne være udekat. Hun trives
også glimrende med at være indekat, hvis ikke der er alt for trangt.

Hun er 1 1/2 år gammel og trives fint med mennesker. Hun er bla. præget
på små børn og på en hund, så dem burde hun heller ikke have nogen
problemer med.

Er der nogen her, der kan hjælpe os, for vi kan ikke blive ved med at
have hende i pension, det er synd for både hende og os. Hun trives ikke
blandt andre katte, som der jo er i en pension, og vi er kede af, at hun
ikke har det godt.

Med venlig hilsen
Margit Wulff
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Battlefield´s

Dato : 05-01-06 19:25

"Margit Wulff" <webmasterKATTE@BAKKEkattesiden.dk> skrev i en meddelelse
> Efter at Thomsen og Figaro i over et år har nydt at være sammen, og har
> fundet tryghed hos hinanden, er der sket en dramatisk ændring i deres
> forhold til hinanden.
(klip)

Hej Margit
Prøv at sætte hende på
www.vildkat.dk
Hilsen Vibeke

Fra : Hanne Engermann

Dato : 05-01-06 22:17

> [...]
> have hende i pension, det er synd for både hende og os. Hun trives ikke
> blandt andre katte, som der jo er i en pension, og vi er kede af, at hun

Margit, nu har jeg været inde og læse om hele forløbet, men har ikke
kunnet se nogle steder, om begge kattene er neutraliserede. Det er ret
vigtigt at vide!

Som jeg opfatter det, er det nu ikke Thomsen, der er problemet, men
Figaro. Han er også været ude for lidt af hvert. Først brænde halen og
gå og lugte grimt, hvilket Thomsen også har registreret, for katte
opfatter hinanden meget mere via lugtesansen end via synet. Så har han
været indlagt og fået ordnet en tand, der givet vis har gjort ondt længe
(stakkels ham), og efter en tur i narkose og hos dyrlægen lugter katte
MEGET anderledes (det har jeg konstateret gentagne gange).

Du skriver også, at du har prøvet Baldriandråber - Har du givet kattene
dem, eller har du dryppet med dem? Under alle omstændigheder kke nogen
god idé. Hvis du har givet kattene dem, bliver de sløvede og derved
stressede over deres manglende selvkontrol. Har du blot dryppet med dem,
så er det genetisk bestemt, om katte reagerer på lugten af dem, og gør
de, bliver de nærmest euforiske af det og kommer helt op "at køre".

Jeg tror - ud fra det, du ellers skriver - at kattene faktisk er glade
for hinanden, men at de i en periode blot skal hjælpes tilbage til
normal gænge. (Thomsen var da også nedstemt, da Figaro ikke var hjemme).
Her er det så, at jeg varmt kan anbefale dig at investere i et par
FeliFriend (FeliWay?) til at sætte i stikkontakter. De afgiver for katte
beroligende duftstoffer i lighed med kattens egne, og jeg har
efterhånden hørt om mange, der har haft stor glæde af dem. Du kan læse
nærmere derom på www.netdyredoktor.dk
Det undrer mig for øvrigt, hvis din dyrlæge ikke har anbefalet det.

Prøv det i hvert fald, før du opgiver helt - held og lykke

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Margit Wulff

Dato : 05-01-06 22:35

> Hanne Engermann skrev:
> Margit, nu har jeg været inde og læse om hele forløbet, men har ikke
> kunnet se nogle steder, om begge kattene er neutraliserede. Det er ret
> vigtigt at vide!

De er begge neutraliserede. Og jeg nøjedes med at dryppe en lille smule
med baldrian, men kunne se, at det var ikke nogen god ide, så det holdt
jeg hurtigt op med.

Figaro kom jo først hjem igen efter at han var kommet sig igen efter
besøget hos dyrlægen - efter hvad vi kunne se. Men det var slemt, da han
brændte halen, også fordi han selv blev så forskrækket over det.

Tak for rådet med Feliway. Jeg ved ikke rigtig, om jeg tør forsøge at
bringe kattene sammen en gang til, er efterhånden bange for, at det er
for sent. Jeg tror jeg vil sove på det.

Jeg har skrevet en mail til vildkatten.dk, og så må vi se hvornår det
bliver sat på. Og om der er nogen der svarer.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 05-01-06 22:36

> Hanne Engermann skrev:

PS: Fandt også lige dette link:
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=443/sprog=1/item=yes/

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 05-01-06 22:44

> PS: Fandt også lige dette link:
> http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=443/sprog=1/item=yes/
>
> Og her: http://www.anivet.dk/shop/default.asp
Her kan du læse nærmere også om brugen.

Fra : Margit Wulff

Dato : 08-01-06 21:25

Fornyet håb:
Jeg ville egentlig gerne turde forsøge Hannes råd her hjemme, men jeg
tør ikke. Jeg har så forsøgt at finde et hjem til Thomsen, men det var
heller ikke den bedste løsning, for både Figaro og vi savner hende.

Nu har vi fået en kontakt til en dyrepension, som vil tage begge katte i
pension sammen. De ved hvad de har at gøre med, og kattene er på neutral
grund - væk fra miljøet og fra os. Så der skulle være en fair chance for
at få dem til at enes igen.

Jeg har nemlig også på fornemmelsen, at det er vores angst for nyt
slagsmål, de måske også reagerer på.

Så vi afleverer begge katte på onsdag, og så bliver der meget stille her
hjemme. Men vi kan vel nok klare savnet af dem begge, når vi får dem
hjem - sammen - bagefter.

Vi krydser i hvert fald fingre for at det lykkes.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 09-01-06 17:53

> [...]
> hjem - sammen - bagefter.
>
> Vi krydser i hvert fald fingre for at det lykkes.

Jeg skal da lige love for, du gør en kæmpe indsats - hatten af for det!
Med hensyn til fælles ophold på kattepensionen lyder det umiddelbart som
en god idé. Når jeg skriver 'umiddelbart', er det, fordi der også er et
'MEN'.

Det kommer nemlig an på, hvordan kattepensionen er indrettet. Hvis de
forskellige pensionærers opholdsrum kun er adskilt via trådnet (som det
er tilfældet nogle steder), kan det udgøre en meget stor stressfaktor
for dine katte, hvis de oven i købet får fremmede "naboer" på hver side,
og stress udløser desværre ofte agressivitet. Det bedste vil være, hvis
dine to katte kun ser hinanden og ikke de andre.

En bekendt oplevede nemlig, at hendes to katte, der hjemmefra var meget
gode venner, røg i totterne på hinanden, da de blev afleveret på en
pension, hvor de også kunne se de andre katte. Så han måtte tage sine
katte med hjem igen, og de var igen perlevenner.

Når/hvis de skal i pension, vil jeg (endnu engang) råde dig til at købe
en flaske 'Felifriend'. Spray lidt i håndfladerne, gnid det ned at
siderne på begge katte og tag flasken med til pensionen og spray lidt i
det rum, hvor de skal være.

Held og lykke Margit - venter spændt på en tilbagemelding om forløbet

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Margit Wulff

Dato : 09-01-06 18:49

Hanne Engermann <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> den 9. januar 2006 kl.
17:53 +0100 skrev:
>Det kommer nemlig an på, hvordan kattepensionen er indrettet.

Nu er det en 'luksus' pension, så det tror jeg ikke bliver noget problem.

Sidste nyhed fra dyrlægen er, at Thomsen er begyndt at bevæge sig ud
blandt de andre katte. Men hun holder sig stadigvæk for sig selv.

Og ja - vi vil gå langt for at få lov at beholde begge katte. Vi vil
ikke af med nogen af dem, med mindre vi ikke har andre muligheder tilbage.