Strejfende katte !
Fra : Gert

Dato : 05-01-06 10:11

Hej Gruppe,

hvad er det lige der gør, at katteejere mener sig berettiget til at
lade deres katte strejfe frit omkring i landskabet ?

Hvis det var hunde der rendte frit rundt, ville der naturligvis straks
blive grebet ind - hvorfor ikke med katte ?

At holde husdyr er da en helt privat sag, hvorfor skal naboerne
"invaderes" af jeres kræ ?

I stedet for at slippe nemt over det ved at montere kattelemme i
døren, ville det være dejligt hvis ejerne begyndte at tage ansvar, og
holde deres dyr hvor de hører til - nemlig inden for eget område.

Næsten alle hundeejere tager ansvar for deres egne dyr - hvorfor gør
katteejere ikke det samme ?

Godt nytår

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 05-01-06 10:29

Hej Gert

Ja det er et godt spørgsmål, som også ofte deler katteejere i to grupper.

Efter nogle særlige betingelser er opfyldt har du lov at indfange fremmede
katte, du kan læse om det her
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/markogvejfred

--
Marianne Hellemose
katte ville vælge......

www.katteinfo.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-01-06 12:33

>Næsten alle hundeejere tager ansvar for deres egne dyr - hvorfor gør
>katteejere ikke det samme ?
Mon ikke vi alle kender svaret? Sædvane + katteadfærd
Hvis du er plaget af nogle naboers katte, er det rimmeligt at sige det
til dem. Forsøg at komme i snak om neutralt emne, og fortæl, set fra
din side. Personligt tror jeg, at jeg ville vægte mine ord så de ikke
fik dårlig samvittighed, også fordi de reeel gener mange gange er
små sammenlignet med hvad katteejere skal bekoste for at indhegne
grund, og døje med at se på sådan en hegn.

Fra : pwh

Dato : 05-01-06 16:15

> Mon ikke vi alle kender svaret? Sædvane + katteadfærd

Og så fordi at katte er søde og prinipielt må alt

/Jens (med 1 udekat og 2 hunde)

Fra : Gert

Dato : 05-01-06 17:58

On Thu, 5 Jan 2006 16:14:55 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Og så fordi at katte er søde og prinipielt må alt

Er de ?

Jeg har aldrig smagt en

Fra : pwh

Dato : 05-01-06 18:06

> Er de ?
>
> Jeg har aldrig smagt en

Husk bare at koge den godt, salmonella du ved

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 05-01-06 16:24

On 5 Jan 2006 03:33:18 -0800, "Benny Andersen" <uwwr@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>små sammenlignet med hvad katteejere skal bekoste for at indhegne
>grund, og døje med at se på sådan en hegn.

Ikke at forglemme at skulle plage hele nabolaget med højt jamrende
katte, som ikke gider at sidde i 'bur'.

Som du selv starte med, så er der forskel på hunde- og katte adfærd,
og det skal man lige have med i baghovedet.

Jeg har fritløbende katte, men må da indrømme, at efter de alle er
blevet neutraliseret, så er det ikke ret meget de er ude mere, men ude
må de være ind imellem, for mus og fugle bliver stadig fundet døde
rundt om i huset.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Gert

Dato : 05-01-06 17:57

On Thu, 05 Jan 2006 16:23:43 +0100, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Ikke at forglemme at skulle plage hele nabolaget med højt jamrende
>katte, som ikke gider at sidde i 'bur'.

Det er da heller ikke naboernes problem at du har anskaffet dig katte
- det er da dit eget - tag dem indendørs !

>Som du selv starte med, så er der forskel på hunde- og katte adfærd,
>og det skal man lige have med i baghovedet.

Tjah, er der ikke nærmere forskel på ejernes adfærd ?

Ja - lystmordere er de ..

Fra : pwh

Dato : 05-01-06 18:13

> Tjah, er der ikke nærmere forskel på ejernes adfærd ?

Hunde og katte er vidt forskellige af sind og tiltrækker tit forskellige mennesker,
men vi er da mange hundeejere der sætter pris på begge dyrs egenskaber.
Men hvad er dit stor problem med fritløbende katte, personligt synes jeg da
ikke at man mærker meget til dem, hvorimod hunde der står og gør i haverne
tit er ret så belastende at hører på.

> Ja - lystmordere er de ..

Det kan man ikke tage fra dem, jægere er nok mere korrekt, men nu er mus
og rotter jo skadedyr som min kat hellere end gerne må bekæmpe for min skyld.
Der ryger så også nogle fugle, men mig bekendt er gråspurve og solsorte
ikke ligefrem udrydningstruede.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 06-01-06 12:37

"Gert" <Gert@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> On Thu, 05 Jan 2006 16:23:43 +0100, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

> Ja - lystmordere er de ..

Du må da være enten jæger eller troll....

Fra : pwh

Dato : 06-01-06 13:01

> Du må da være enten jæger eller troll....

Jægere er da også lystmordere,
jeg ved ikke med trolle

/Jens

Fra : Winther

Dato : 07-01-06 17:40

> Jægere er da også lystmordere,
> jeg ved ikke med trolle
>
> /Jens

Ja Jens, de er nemlig også lystmordere, lige som katten, men det er jo noget
helt andet siger jægerne...

Fra : Sidsel

Dato : 05-01-06 12:45

Gert wrote:
> At holde husdyr er da en helt privat sag, hvorfor skal naboerne
> "invaderes" af jeres kræ ?

Det er et godt spørgsmål, jeg undrer mig over hvorfor hundeejere mener
at de skal have deres dyr med overalt? Inklusiv på McDonalds og stående
foran supermarkeder... Hvorfor er det nødvendigt at jeg fx. på min
arbejdsplads skal lytte til noget der minder om en mindre kennel fordi 2
hundeejere mener at deres "poochier" (henholdvis amstaff og schæfer)
skal med ind på McD sammen med resten af familien?

Jeg tror ikke at de fleste hundeejere har noget at lade folk høre, jeg
slæber ikke mine katte med overalt og når vi skal nogen steder foregår
det i en transportkasse i en bil.

Årh ja, og mine dyr, de efterlader ikke "gaver" på fortorvet, da de er
100% indekatte og selv når vi flytter i hus kommer de ikke til at
strejfe da der findes psykopater der fortolker loven om indfangning lidt
som "indfangning og mishandling".

I bund og grund mener jeg at dit spørgsmål var latterligt, lige så
latterligt som hvis jeg gik ind i dk.fritid.dyr.hund og spurgte hvorfor
de ikke samlede op efter deres hunde. Og hvorfor er det latterligt,
fordi de fleste mennesker der er på dk.fritid.dyr.hund sandsyneligvis er
meget ansvarlige hundeejere og derfor samler op, de skal vel ikke
skældes ud for at Brian på 5. ikke samler op efter sin
amstaff/rottweiler mix?

Så hvorfor Gert, skal folkene på dk.fritid.dyr.kat skældes ud fordi din
nabo evt. lader sin kat løbe rundt?

- Sidsel

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 05-01-06 14:34

> [...]
> amstaff/rottweiler mix?
>
> Så hvorfor Gert, skal folkene på dk.fritid.dyr.kat skældes ud fordi din

Nu har katte jo "førhen" været noget man for det meste havde på landet
til at holde musebestanden nede, og det er der jo stadig
Jeg har selv 2 katte som render frit som det passer dem, og det er for
at holde småkravl fra dørene, det er faktisk utroligt at folk kan få
ondt i røven af en kat der render frit, for nok kan de skide i et
blomsterbed og æde en fugl fra "fuglebrædtet" men så er det vel heller
ikke værre??
Katte finder da hurtigt ud af om de er velkomne eller ej, og smider du
en "spand vand" eller skyder et par hundepropper af når de kommer for
"tæt på" så skal de nok holde sig væk!
Mine katte der render frit er her "altid" jeg har ikke prøvet at komme
hjem hvor de ikke var at finde, jeg skal bare kalde et par gange så er
de der 100%, men selvfølgelig strejfer nogle mere end andre
Sådan er livet...der vil altid være for og imod,...sådan er det bare og
det kan der ikke laves om på selv om nogen tror det!!

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gert

Dato : 05-01-06 17:49

On Thu, 05 Jan 2006 14:33:48 +0100, Sascha og Sillemis
<chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> wrote:

>Nu har katte jo "førhen" været noget man for det meste havde på landet
>til at holde musebestanden nede, og det er der jo stadig

Fornuftigt !

>for nok kan de skide i et blomsterbed og æde en fugl fra "fuglebrædtet" men så er det vel heller
>ikke værre??

Hvis de så bare åd fuglen, men det er jo sjældent tilfældet - det er
det rene lystmord !

Fra : pwh

Dato : 05-01-06 18:20

> Hvis de så bare åd fuglen, men det er jo sjældent tilfældet - det er
> det rene lystmord !

Det gør nok ikke den store forskel for fuglen, den dør jo ligemeget
hvad der er kattens motiv.

/Jens (hvis kat nu som regel spiser byttet)
http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/mus.JPG
http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/skade.JPG
http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/egern.JPG

Fra : Sanni

Dato : 05-01-06 19:24

Nåe ja og hvad så med alle de selvfede danskere og tilløbere som går på
jagt????
Ex henrik som siges at være prins af Danmark og hans kumpaner. De skyder
vildt for fornøjelsens skyld.Endda uden andet end at skamskyde vildtet. for
mig at se er det præcist det samme som katten.
Så forklar mig lige hvori forskellen er.

Sanni som har 3 udekatte, neutraliserede.

Fra : Anette

Dato : 05-01-06 21:56

Gert wrote:

> Hvis de så bare åd fuglen, men det er jo sjældent tilfældet - det er
> det rene lystmord !

Mine 4 udekatte æder fuglene med fornøjelse, og har det herligt med at
fordele de af tusindvis af fjer i hele stuen. Rovdyr som katte, er - modsat
mennesker - udstyret Jagtinstinkt og instinkter kan man ikke hverken opdrage
væk eller avle ud af de dyr, uden hele deres særkende forsvinder.

Om man bør holde katte inde, må vel komme an på hvor man bor. Når du skriver
i nyhedsgrupper skriver du til hele landet, alle boformer. Jeg bor på landet
og ikke 7 vilde heste kunne få mig til at holde mine katte i bur. Var de
racekatte gjorde jeg måske, men disse 4 "rundkørsler" næh , de skal have et
ordentligt frit katteliv med mus, fugle, muldvarpe, rotter.... you name it.

Måske skulle jeg melde mig på livsyn.dk eller eller lignende, så jeg kan
brokke mig over hvor tralvt folk har med at fortælle andre hvordan de skal
forvalte deres liv. Vi bør vel alle leve inden for den respektfulde,
næstekærlige ramme der hedder " Din ret til at svinge med armene stopper dér
hvor min næse begynder".....

/ Anette

Fra : Gert

Dato : 05-01-06 22:01

On Thu, 5 Jan 2006 21:55:31 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>ordentligt frit katteliv med mus, fugle, muldvarpe, rotter.... you name it.

Jeg er da helt enig med dig, katte skal da leve frit på landet, der
kan de næppe genere naboerne.

Men i villakvarterer - nul !

Fra : pwh

Dato : 05-01-06 22:13

> Jeg er da helt enig med dig, katte skal da leve frit på landet, der
> kan de næppe genere naboerne.
>
> Men i villakvarterer - nul !

Fordi ???

/Jens

Fra : Gert

Dato : 05-01-06 17:54

On Thu, 05 Jan 2006 12:45:14 +0100, Sidsel
<sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> wrote:

> [...]
>hundeejere mener at deres "poochier" (henholdvis amstaff og schæfer)
>skal med ind på McD sammen med resten af familien?

Meget meget enig, men nu var det jo ikke lige det der var emnet ...

>Jeg tror ikke at de fleste hundeejere har noget at lade folk høre, jeg
>slæber ikke mine katte med overalt og når vi skal nogen steder foregår
>det i en transportkasse i en bil.

Det var stadig ikke emnet ...

> [...]
>100% indekatte og selv når vi flytter i hus kommer de ikke til at
>strejfe da der findes psykopater der fortolker loven om indfangning lidt

Det lyder da fint, du holder altså dine dyr hvor de hører til - nemlig
hos dig selv !

>I bund og grund mener jeg at dit spørgsmål var latterligt..

At du har svært ved at svare begavet på spørgsmålet, gør vel ikke
automatisk spørgsmålet "latterligt" - vel ?

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 05-01-06 18:36

> [...]
> hos dig selv !

> At du har svært ved at svare begavet på spørgsmålet, gør vel ikke

det er kattens natur at dræbe for føden...lige som hundens ..og måske
menneskets??? Vi dræber da mange dyr der ender med ikke at blive spist..

Fra : Sidsel

Dato : 05-01-06 19:36

Gert wrote:
> At du har svært ved at svare begavet på spørgsmålet, gør vel ikke
> automatisk spørgsmålet "latterligt" - vel ?

*plonk*

Du må betragtes som en troll! :)

- Sidsel

Fra : Gert

Dato : 05-01-06 20:33

On Thu, 05 Jan 2006 19:35:34 +0100, Sidsel
<sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> wrote:

>Du må betragtes som en troll! :)
>
>- Sidsel

Tjah, når argumenterne svigter er dette vel også en måde

Fra : pwh

Dato : 05-01-06 20:40

> Tjah, når argumenterne svigter er dette vel også en måde

Vi mangler da stadig argumenter for hvorfor vi skal indespærrer
vores katte, bortset fra at du åbenbart ikke kan lide katte.

/Jens

Fra : Alice

Dato : 05-01-06 22:08

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Vi mangler da stadig argumenter for hvorfor vi skal indespærrer
> vores katte, bortset fra at du åbenbart ikke kan lide katte.

Måske du kan bruge dette argument ?
Ifølge vej og markfredningsloven, er man faktisk forpligtet til at holde
katten på egen matrikel.

Af egne erfaringer med fritgående katte, kan jeg nævne, at det absolut ikke
er fedt at få motorhjelmen ridset på en sprit-ny bil, bare fordi naboens kat
synes at det var allertiders sted at opholde sig :-/

MVH
Alice
www.katteinfo.dk

Fra : pwh

Dato : 05-01-06 22:22

> Måske du kan bruge dette argument ?
> Ifølge vej og markfredningsloven, er man faktisk forpligtet til at
> holde katten på egen matrikel.

*LOL*
Ja nu kender du mig dårligt,
jeg har holdt mig til hundegruppen de sidste par år.
Men ellers ville du vide at den slags argumenter preller totalt af på mig.
Jeg lever ikke mit liv efter paragraffer og love jeg synes der er tåbelige,
jeg er så også villig til at tage konsekvensens af den indstilling.

> [...]
> absolut ikke er fedt at få motorhjelmen ridset på en sprit-ny bil,
> bare fordi naboens kat synes at det var allertiders sted at opholde

Skal vi så også skyde alle de fugle der skider på din fine bil,
eller de lede egern der løber over den,
er du så øm over dytten så sæt den ind i en garage.
Jeg har i tidens løb ejet flere biler og mange motorcykler, og kan ikke
genkende det problem, kun hærværk fra mennesker kender jeg til.

/Jens

Fra : Alice

Dato : 05-01-06 22:49

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> [...]
> tåbelige,
> jeg er så også villig til at tage konsekvensens af den indstilling.

Jeg prøver sandelig ikke på at få dig til at leve efter paragraffer, jeg
fortæller blot hvad der står i loven. Og i mit univers, så er love lavet for
at tjene et formål - Thats it !!

> [...]
> Jeg har i tidens løb ejet flere biler og mange motorcykler, og kan ikke
> genkende det problem, kun hærværk fra mennesker kender jeg til.

Fatter ikke at du kan sammenligne fugleklatter, som kan vaskes af, med ret
dybe ridser efter katteklør, som ikke kunne poleres / slibes ned med
håndkraft. Desuden stod bilen i garage med åben port, og på eget matrikel,
kan ....eller skal man virkelig sikre eget ejendom bedre, bare fordi naboens
kat holder af at hoppe op og ned på bilen ??

Jeg synes heller ikke det er særlig fedt, at få en sommer frokost på
terassen over-trampet af naboens katte .....Blot fordi man et øjeblik
forlader bordet. Egentlig er det heller ikke rart at finde en fremmed kat i
huset, bare fordi dørene står åben - Behøver jeg at fortælle, at jeg er den
lykkelige ejer af to pragtfulde INDEKATTE, som jeg værdsætter meget højt,
men jeg respekter osse at mine naboer måske ikke værdsætter dem ligeså højt.

MVH
Alice
www.katteinfo.dk

Fra : pwh

Dato : 06-01-06 00:12

> Jeg prøver sandelig ikke på at få dig til at leve efter paragraffer,
> jeg fortæller blot hvad der står i loven. Og i mit univers, så er
> love lavet for at tjene et formål - Thats it !!

Jamen god fornøjelse med det, hvis det ikke var for at få mig til at
efterleve lovene, hvorfor så oplyse mig om dem :-?

> [...]
> eget matrikel, kan ....eller skal man virkelig sikre eget ejendom
> bedre, bare fordi naboens kat holder af at hoppe op og ned på bilen ??

Det var godt nok en ondsindet kat, mig bekendt ætser fugleklatter og
diverse udsplattede insekter også godt i lakken.
men ok, måske har mine kørertøjer været lakeret med en bedre lak en dit.
Hvad så med de børn der absolut skal lege på ens motorcykel,
skal de også spærres inde i et bur.

> [...]
> forlader bordet. Egentlig er det heller ikke rart at finde en fremmed
> kat i huset, bare fordi dørene står åben -

Jeg synes også at det er pisse irrerterende at der flyver hvepse/myg/fluer
ind i mit hus når døren er åben, men sådan er livet.
Og Det er da utroligt at dine egne katte ikke kan holde andre katte fra grunden,
jeg oplevede i starten med min egen at der kom en fremmed kat gennem lemmen,
den blev da hurtigt smidt på porten igen

> Behøver jeg at fortælle,
> at jeg er den lykkelige ejer af to pragtfulde INDEKATTE, som jeg
> værdsætter meget højt, men jeg respekter osse at mine naboer måske
> ikke værdsætter dem ligeså højt.

Jamen så må vi håbe at dine katte værdsætter deres liv lige så højt som min
der kan rende frit og jage når det passer den, jeg har endnu ikke fået nogle klager.

/Jens

Fra : stationaer

Dato : 06-01-06 00:12

"Alice" <alice_nielsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lykkelige ejer af to pragtfulde INDEKATTE, som jeg værdsætter meget højt,
> men jeg respekter osse at mine naboer måske ikke værdsætter dem ligeså

Satme noget af en missekat din nabo har .....

Nu ligger der jævnligt katte på kølerhjelmen af bilen og ingen ridser der
... Kun lidt sand

OZ3BTO

Fra : Anette

Dato : 06-01-06 23:37

stationaer wrote:
> Satme noget af en missekat din nabo har .....
>
> Nu ligger der jævnligt katte på kølerhjelmen af bilen og ingen
> ridser der .. Kun lidt sand

Lige mine ord. Vi har haft katte og biler de sidste 25 år. De ridser i
lakken diverse biler har fået har ikke været kattenes skyld. Mudderpoter i
massevis, men aldrig ridser.

/ Anette

Fra : Kate

Dato : 07-01-06 12:26

"Anette" <abc@def.es> wrote in

> Lige mine ord. Vi har haft katte og biler de sidste 25 år. De
> ridser i lakken diverse biler har fået har ikke været kattenes
> skyld. Mudderpoter i massevis, men aldrig ridser.
>
> / Anette

Min nabos kat ligger også ofte på min bil, jeg er sikker på at hun
synes der er dejligt fordi min bil står i carport, det gør naboens
ikke. Nu har jeg så kun boet her i et år, men der er endnu ikke kommet
ridser på min bil af den grund.
Naboen var lidt spændt på hvordan jeg tog det med hendes kat da vil
talte sammen en af de første gange efter jeg var kommet herop. Jeg tror
hun blev lettet over at det ikke var et problem for mig

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 06-01-06 16:51

> [...]
> men jeg respekter osse at mine naboer måske ikke værdsætter dem ligeså højt.

Åhhhh jeg dør af latter...hihihihi, tænk lille alice-lyv har fået
"ridser i lakken", hurra for den kat, den sender jeg sgu en dåsemad i
morgen LOL
Og alle dine love og paragraffer kan du sende skråt op i luften!!
Lad bare katten komme og genere dig, det er er sød lille kat!

Fra : Alice

Dato : 06-01-06 17:21

"Sascha og Sillemis" <chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> skrev

> Åhhhh jeg dør af latter...hihihihi,

Gid det var såvel ?

> [...]
> Og alle dine love og paragraffer kan du sende skråt op i luften!!
> Lad bare katten komme og genere dig, det er er sød lille kat!

Thjaaaa ......

Alice
www.katteinfo.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-01-06 20:35

Charlotte skrev
<Og alle dine love og paragraffer kan du sende skråt op i luften!! >

*GGG* ja og det er netop den indstilling der har ført dig til hvor du er
nu, 4 uger før dommen )))

--
Marianne Hellemose
katte ville vælge......

www.katteinfo.dk

Fra : Gert

Dato : 08-01-06 18:26

On Fri, 06 Jan 2006 16:51:22 +0100, Sascha og Sillemis

Har du et seriøst alkoholproblem ???

Fra : Alice

Dato : 08-01-06 18:51

"Gert" <Gert@yahoo.com> skrev

> Har du et seriøst alkoholproblem ???

Jeg tror det hedder en hæklefejl i kysen )

MVH
Alice
www.katteinfo.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 08-01-06 19:08

"Alice" <alice_nielsen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror det hedder en hæklefejl i kysen )

> [...]

vræææææææææll....LOL....HAHAHA...den har jeg sgi ikke hørt før..genialt
udtryk..GGGGGGGGGGGGGGGG! dagens griner.. min mand har lige fået den i
nakken..GGGGGG! hulk...
latterlige hilsner fra marie...GG!

Fra : pwh

Dato : 08-01-06 19:45

> Jeg tror det hedder en hæklefejl i kysen )

Hvis alkohol gør en sådan, så er jeg færdig med at drikke

/Jens

Fra : Lene

Dato : 12-01-06 00:48

> [...]
> huset, bare fordi dørene står åben - Behøver jeg at fortælle, at jeg er
> den lykkelige ejer af to pragtfulde INDEKATTE,> MVH

Hvordan pokker holder du dine katte indendørs, når du lader havedøren
stående åben ??. Ja, jeg undre mig bare, da jeg ikke kan have bare et lille
vindue stående på klem uden katte nok skal finde en vej ud. Heldigvis bliver
han nu lige rundt om haven og jeg kan altid kalde ham hjem på et par
minutter.

Lene

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 12-01-06 09:48

Lene skrev
<Hvordan pokker holder du dine katte indendørs, når du lader havedøren
stående åben ??. >

Ved at lave nogle rammer med net på, der kan sættes for, det holder kattene
inde

--
Marianne Hellemose
katte ville vælge......

www.katteinfo.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 12-01-06 10:45

"Marianne Hellemose" <catsFJERN@webnetmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stående åben ??. >
>
> Ved at lave nogle rammer med net på, der kan sættes for, det holder

rammerne er en god ide, jeg har så fået sikret vores gårdhave, så vi kan
have hoveddøren åben uden risiko, plus at folk kan komme ind og ud uden at
man skal have fat i kræene, eller holde mandtal hvergang nogen har været ved
døren. det er dejligt at de bare kan lukkes ud, uden at man skal frygte, at
de smutter.
ulempen er så, at jeg skal lukke hundene ud og ind via gårdhaven, ud til
den store have, men det er bestemt til at leve med.
de kommer så også ud i haven ind i mellem, men det er under ledsagelse, jeg
TROR ikke at de kan komme ud af haven, men jeg er bestemt ikke 100% sikker.
så hellere nøjes med gårdhaven i hverdagen.

mvh. marie og raggierne

Fra : Lene

Dato : 12-01-06 00:49

" kun hærværk fra mennesker kender jeg til.

> /Jens

HØRT

Lene

Fra : Winther

Dato : 07-01-06 17:44

> [...]
kat
> synes at det var allertiders sted at opholde sig :-/

Det er altså en dårlig ide at smide sten efter katte når de ligger på en bil

Fra : Denise

Dato : 06-01-06 07:53

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> Vi mangler da stadig argumenter for hvorfor vi skal indespærrer
> vores katte, bortset fra at du åbenbart ikke kan lide katte.
>
> /Jens

Ude/indekatte diskussionen vil jeg ikke gå ind i længere end at sige, at
jeg - udelukkende af hensyn til katten - synes det er uansvarligt hvis man
bor i nærheden af meget trafik eller har naboer er ikke bryder sig om katte,
I disse tilfælde bør man holde katte på egen grund hvis man har en sådan og
passe på den på samme måde, som hvis man havde en hund, som man jo heller
ikke lader løbe frit. Man ser stadig mange nedkørte katte, og det er
forfærdeligt både for katten og for dem der kommer til at køre katten ned.
Det er så hvad jeg lige har af argumenter.

De problemer JEG har med udekatte er, at de får mine inde/løbegårdskatte til
at komme op og slås indbyrdes, når de kommer ind i vores baghave hvor
løbegården er. Vi havde for mange år siden udekatte, men kom de ikke hjem
når det var mørkt blev jeg hamrende nervøs. Så på et tidspunkt begyndte jeg
at holde dem inde. Vores nuværende kommer ikke ud af flere grunde, bl.a. vil
jeg være bange for de blev kørt ned, og jeg har en nabo som sætter "søm" i
sit plankeværk (med spidsen opad) for at holde katte ude af hans have, andre
naboer er irriterede over katte i deres haver, en nabo nabo som har mistet
flere katte, hvorhen/hvortil er der ingen der ved, de tror selv det er en
naboen der slår dem ihjel.
Vi har så en besøgskat (som kun kommer i forhaven). Han hedder Gizmo og har
gæstet os i rigtig mange år. Han ligger både på vores bil og min motorcykel
og det får han lov til og der er ikke kommet ridser i, men tit beskidte
poter så manden brokker sig hvis bilen lige er blevet vasket. Og jeg er nødt
til at have en klud med når jeg skal bruge motorcyklen, for der er jord på
sadlen. Dybe ridser kommer vist kun hvis man forskrækker dem, og de sætter
af. Men jeg ved da, at de fleste andre folk bliver hysteriske over katte på
deres biler, det gør jeg så ikke, men det er _udelukkende_ fordi det er
Gizmo, andre katte vil jeg blive irriterede på og kyse væk. Og det er katten
det går ud over, og det synes jeg er synd, det er burde være ejeren af
katten der fik skideballen.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Jytte B

Dato : 06-01-06 08:46

Vi bor ude på landet for enden af en grusvej opad en skov og ret langt til
nærmeste nabo. Vi har mistet 4 katte alle kastrerede. Derfor har vores katte
nu en sikker kattegård, som de er glade for at være i. Jeg vil aldrig mere
have fritløbende katte. Uvisheden om hvad der er sket, når katten ikke
kommer hjem, er ikke til at bære.

Venlig hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 06-01-06 10:57

> [...]
> være i. Jeg vil aldrig mere have fritløbende katte. Uvisheden om hvad
> der er sket, når katten ikke kommer hjem, er ikke til at bære.

Min kat har så overlevet 9 år her i Rødovre ved Kbh, der er sikkert
nogle katte der er bedre til trafik end andre.
Min Søster der bor på landet har også mistet flere katte, så det er da
farligt for dem derude, men jo ældre de bliver des bedre bliver de nok
også til at færdes i trafikken.
Jeg ville ikke have kat hvis den ikke kunne værer en udekat, jeg vil da
kunne have huset stående åbent om sommeren, og begynde at hegne
hele haven ind bliver for omstændigt.

/Jens

Fra : Kate

Dato : 07-01-06 12:31

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in news:o9rvf.16$ch7.10@news.get2net.dk:

> [...]
> er da farligt for dem derude, men jo ældre de bliver des bedre
> bliver de nok også til at færdes i trafikken.

Jeg læste faktisk noget som lød plausiblet i mine ører. Nemlig at
bykatte sjældnere blev kørt over end landkatte fordi bykattene er
vænnet til biler og ved at de er farlige, hvorimod landkatte nogle
steder ser så få biler at de ikke har lært at de er farlige og derfor
oftere bliver påkørt.

Fra : Leyna

Dato : 07-01-06 14:03

On 07 Jan 2006 11:31:20 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> [...]
>vænnet til biler og ved at de er farlige, hvorimod landkatte nogle
>steder ser så få biler at de ikke har lært at de er farlige og derfor

Den kan jeg så tilbagevise. Min første kat blev medbragt fra
København, hvor den osse havde adgang til det fri, og altså var vant
til trafik.
Her hvor vi bor nu er det myldretid, når der kommer en bil, men
alligevel lykkedes det katten at blive påkørt efter at vi havde boet
her i ca. 2 år. Mine øvrige katte, som er født og opvokset her på
landet er alle i live og ved godt helbred.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Bettina Hansen

Dato : 07-01-06 23:43

Leyna wrote:
> [...]
> her i ca. 2 år. Mine øvrige katte, som er født og opvokset her på
> landet er alle i live og ved godt helbred.

Hvilket sagtens bare kan være et tilfælde. Du kan ikke bruge et enkelt
eksempel til at tilbagevise en generel tendes. Det ville svare til at
sige at fordi min mormor som har røget 40 cigaretter fra hun fyldte 16
år levede længere end min farmor som aldrig har røget så er det
modbevist at det er usundt at ryge ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Leyna

Dato : 08-01-06 00:08

On Sat, 07 Jan 2006 23:43:14 +0100, Bettina Hansen <bettina@chin.dk>
wrote:

> [...]
>sige at fordi min mormor som har røget 40 cigaretter fra hun fyldte 16
>år levede længere end min farmor som aldrig har røget så er det

Undskyld. Jeg vidste ikke at det var et større videnskabligt faktum du
fremsatte!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Bettina Hansen

Dato : 08-01-06 01:03

Leyna wrote:
> Undskyld. Jeg vidste ikke at det var et større videnskabligt faktum du
> fremsatte!

Nu var det så ikke mig det fremsatte det. Men det var stadig en generel
tendens som ikke kan modbevises med et enkelt modeksempel. Jeg har slet
ikke taget stilling til Kates påstand. Jeg mener bare ikke at du kan
bruge dit ene eksempel til at tilbagevise at bykatte generelt er mere
forsigtige overfor biler end katte på landet.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Kate

Dato : 08-01-06 03:06

Leyna <leyna@leyna.dk> wrote in

> Undskyld. Jeg vidste ikke at det var et større videnskabligt
> faktum du fremsatte!

Det var skam ikke noget videnskabeligt faktum jeg fremdrog, hvilket jeg
da også mener jeg skrev.
Men jeg mener også at Bettina har ret, jeg fremsætter en generel
bemærkning, men at din kat bliver kørt ned, gør jo ikke min generelle
bemærkning mere eller mindre sand.

Men det er synd for kattene at de bliver kørt ned, uanset om det
foregår i byen eller på landet

Fra : pwh

Dato : 07-01-06 14:05

> [...]
> vænnet til biler og ved at de er farlige, hvorimod landkatte nogle
> steder ser så få biler at de ikke har lært at de er farlige og derfor

Det lyder sansynligt, der bliver jo også kørt meget stærkere på
landevejene end der gør i byen.
Jeg kan også forstille mig at rævene på landet tager flere katte
end i byen hvor der er rigeligt med føde til ræven.
Jeg har da tit set min kat sidde få meter fra en ræv ude i min have,
de ignorerer fulstændigt hinanden.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 06-01-06 14:32

"Jytte B" <vingekatten@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aldrig mere have fritløbende katte. Uvisheden om hvad der er sket, når
> katten ikke kommer hjem, er ikke til at bære.

jeg er helt enig..
jeg er en af de åbenbart få, der også har en irritation over nabolagets
katte, der synes at det skal være vores grund hvor de skal holde til, både
med kattelort, som hundene jævnligt møger sig i.. naboer der lader deres
katte være ude hele weekender, når de selv tager på weekendbesøg, ofte må
jeg ud i haven og genne disse katte ud, før jeg tør lukke mine hunde ud. jeg
ved ikke om de gør dem noget, men har set fra en tidligere hund, hvad der
kan ske med en nabokat på grunden..))-; jeg har haft nabokatte der har
været inde i et skur, og slået ungernes dværgkaninunger ihjel, to gange,
sidste gang tog jeg den på fersk gerning

jeg har selv katte, som hundene holder meget af, de kommer ikke frit ud i
nabolaget, men ud skal de naturligvis, under sikre omstændigheder. de får da
både fanget mus og stakkels fugle... hver eneste uge ligger der ihjelkørte
katte på vejen der går forbi huset her, sørgeligt syn, som jeg for alt i
verden ikke ønsker at se mine i.

der er sikkert mange katte der kan leve sikkert på denne måde, jeg tør bare
ikke løbe risikoen.

mvh. marie

Fra : Kate

Dato : 07-01-06 12:29

"Jytte B" <vingekatten@fjernmail.dk> wrote in

> Uvisheden om hvad der er sket, når katten ikke
> kommer hjem, er ikke til at bære.

Jeg mistede en, 1, kat på den måde. Siden har alle mine været
indekatte. Det er vel ca. 13år siden jeg mistede Ludwig, en ung
killing, jeg tænker stadig med mellemrum på hvad der dog blev af ham.

Fra : pwh

Dato : 07-01-06 14:12

> Jeg mistede en, 1, kat på den måde. Siden har alle mine været
> indekatte. Det er vel ca. 13år siden jeg mistede Ludwig, en ung
> killing, jeg tænker stadig med mellemrum på hvad der dog blev af ham.

Ja uvisheden må værer det værste, der er da også tit opslag her i kvarteret
efter bortløbne katte, om det så er katte med fri adgang til udelivet eller
indekatte der er stukket af ved jeg så ikke.
Jeg kan stadig huske da jeg fik min nuværende kat som 8 mdr gammel,
jeg holdt ham indendøre den første uge så han vænnede sig til hvor han boede.
Han kom så gradvist ud med snor på i haven, og efter 2 uger slap jeg ham fri.
Man kunne ikke se katterøven for bare poter, så hurtigt benede han afsted
Jeg troede aldrig at jeg skulle se ham igen, men 2 timer efter sad han og mjavede
ude i haven og ville ind, så fik han sin egen kattelem og har klaret udelivet i 9 år

Her ligger han på terassen og snupper sig en lur.
http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/katten.JPG

/Jens

Fra : Kate

Dato : 08-01-06 03:10

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in

> Man kunne ikke se katterøven for bare poter, så hurtigt benede han
> afsted

Mine kunne også godt li' at være ude det første sted vi boede. De to
første af mine katte fik jeg da de var killinger, og vi boede der til
de var 2 år gamle. Så flyttede jeg og fik samtidig Ludwig, der da var
killing. De to store havde ikke noget territorie, så de var ikke meget
glade for at komme ud. Da så Ludwig forsvandt og Johan blev skambidt,
var lige ved at dø af det, og Sofie blev bidt i låret, så blev Johan og
Sofie indekatte. Det var de til deres død, som hhv 15 og 13 årige.

Fra : pwh

Dato : 08-01-06 06:11

Kate wrote:
> så Ludwig forsvandt og Johan blev skambidt,
> var lige ved at dø af det, og Sofie blev bidt i låret, så blev Johan
> og Sofie indekatte. Det var de til deres død, som hhv 15 og 13 årige.

Ja så er man ligesom færdig med at lade sine katte rende ude efter
sådan nogle oplevelser, var det nogle tåbelige hunde der bed kattene,
eller var det en ræv ?.
Mine hunde elsker heldigvis katte på den gode måde, de forstår slet
ikke at katte vi møder på vores ture ikke vil snakke med dem

/Jens

Fra : Kate

Dato : 08-01-06 14:33

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in news:c91wf.1$2R3.0@news.get2net.dk:

> var det nogle tåbelige hunde der bed kattene,
> eller var det en ræv ?.

Min dyrlæge mente at det var en anden kat, der havde fået godt fat i
Johan. Det skal siges at han aldrig var en stor og stærk kat, men
frygtløs var han desværre.

Fra : Gert

Dato : 06-01-06 13:01

On Thu, 5 Jan 2006 20:39:38 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Vi mangler da stadig argumenter for hvorfor vi skal indespærrer
>vores katte, bortset fra at du åbenbart ikke kan lide katte.

De vader rundt på vores biler og møger dem til..

De skider i vores have..

De jager fuglene i haven - bare for sjov..

De pisser rundt i vores have så vi skal passe på når vi lukker hunden
ud.. (altså i vores indhegnede have, så vores husdyr ikke generer
andre..) for at undgå evt. slagsmål..

De er årsag til at vi ofte bliver vækket om natten, når hunden
pludselig går "helt i sort" over en eller anden skide løsgående kat i
haven.. (den har skarpe ører..)

Det er Jeres personlige katte - ikke mine..

Man behøver da ikke være en Troll, fordi man mener, at katte er en
privat sag - vel

Fra : Sidsel

Dato : 06-01-06 13:49

Gert wrote:
*snip en masse vrøvl*

> Det er Jeres personlige katte - ikke mine..

Jeps, vores katte, og som du kan læse er der absolut flest indekatte i
denne gruppe. De katte der ikke er indekatte bor enten på landet eller
med store indhegnede have eller løbegårde.

> Man behøver da ikke være en Troll, fordi man mener, at katte er en
> privat sag - vel

Nej, men jeg mener efterhånden at du burde tage dit fjollede emne og
smutte. Diskutér den urenlige strejfende kat med din nabo eller hvem end
i dit område der er indehaver af den kat. I bund og grund mener jeg ikke
dit emne har noget som helst at gøre herinde, du bør tage dit problem op
med kattens ejermand, ikke skælde og smælde herinde som en anden raving
lunatic.

- Sidsel (og kom du først med fornuftige svar på mine spørgsmål, så skal
jeg overveje at spilde min tid på dine endnu engang)

Fra : Gert

Dato : 06-01-06 14:01

On Fri, 06 Jan 2006 13:48:33 +0100, Sidsel
> [...]

>denne gruppe. De katte der ikke er indekatte bor enten på landet eller
>med store indhegnede have eller løbegårde.

Sikke dog noget vrøvl - det aner du da ikke en s... om !

>- Sidsel (og kom du først med fornuftige svar på mine spørgsmål, så skal
>jeg overveje at spilde min tid på dine endnu engang)

Hovsa, havde du helt glemt at du allerede havde "plonket" mig

Går det for stærkt for dig ?

Fra : Sidsel

Dato : 06-01-06 14:36

Gert wrote:

> Sikke dog noget vrøvl - det aner du da ikke en s... om !

Ulig dig befinder jeg mig faktisk også på www.dk-fritid-dyr-kat.dk og
der kan man faktisk lure sig til om folk har flest inde eller udekatte.
Så jow, det kan jeg faktisk vide en "skid" om.
(www.dk-fritid-dyr-kat.dk har 970 katte registeret, 453 huskatte, 517
racekatte af forskellig art, mit bud er at en mindre del af huskattene
måske får lov at rende ude, men at racekattene bliver holdt inde eller i
forsvarlige aflukkede omgivelser.)

> Hovsa, havde du helt glemt at du allerede havde "plonket" mig
> Går det for stærkt for dig ?

Det tvivler jeg på, det er korrekt at jeg har plonket dig, men du er
simpelthen så stort et fjols at jeg bare følte jeg måtte komme af med
noget af den galde du frembringer hos mig, og jeg mener det ville være
unfair at lade det gå udover mennesker jeg faktisk bryder mig om.

Du svarer dog stadig ikke på mine spørgsmål.

- Sidsel

Fra : Gert

Dato : 06-01-06 14:56

On Fri, 06 Jan 2006 14:36:03 +0100, Sidsel
> [...]

>racekatte af forskellig art, mit bud er at en mindre del af huskattene
>måske får lov at rende ude, men at racekattene bliver holdt inde eller i

Tror du virkelig at 970 katte som er registreret på dette site er
repræsentativt for hvor mange katte der strejfer løst rundt ?

>Det tvivler jeg på, det er korrekt at jeg har plonket dig...

Ved du overhovedet hvad det betyder et "plonke" ?

>Du svarer dog stadig ikke på mine spørgsmål.

Dine spørgsmål ? Jeg kan da kun se et eneste spørgsmål i alt det du
har skrevet:

>Så hvorfor Gert, skal folkene på dk.fritid.dyr.kat skældes ud fordi din nabo evt. lader sin kat løbe rundt?

Det er vel et naturligt sted at debattere emnet, det viser sig da også
at være et ømt punkt...

Fra : Sidsel

Dato : 06-01-06 15:38

Gert wrote:

> Tror du virkelig at 970 katte som er registreret på dette site er
> repræsentativt for hvor mange katte der strejfer løst rundt ?

Det er repræsentativt for de mennesker du i første omgang spurgte, så
det beviser blot at du spørger de forkerte mennesker.

- Sidsel

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-01-06 15:52

On 2006-01-06 14:56:26 +0100, Gert <Gert@yahoo.com> said:

> Tror du virkelig at 970 katte som er registreret på dette site er
> repræsentativt for hvor mange katte der strejfer løst rundt

Uden at jeg overhovedet igen vil rode mig ud i ude/inde diskussionen,
der nu kører for 798. gang , så vil jeg påpege, at Sidsel ikke har
påstået at gruppens katte er repræsentative for strejfende katte i hele
landet. Hun svarer bare på denne påstand, der står længere oppe i
tråden. Den handler om at hun ikke kan vide, om gruppen her har flest
indekatte:

Knus fra Ann R - der også har indekatte
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 06-01-06 16:56

> [...]
> har skrevet:

nabo evt. lader sin kat løbe rundt?

> Det er vel et naturligt sted at debattere emnet, det viser sig da også

Ja, mon ikke, nogen får "ridser i lakken" hihihihi

Fra : Anette

Dato : 06-01-06 23:51

Gert wrote:

> Det er vel et naturligt sted at debattere emnet, det viser sig da også
> at være et ømt punkt...

Naturligt sted? Hvorfor det? Ville det ikke være mere naturligt at debattere
dette emne med dine naboer, som ejer kattene? Vi andre kan jo ligesom ikke
løse dit katteproblem. Jo vi kan da sagtens debattere det - men det løser jo
ikke dit problem.
Har du snakket med dine katteejende naboer? Har du fortalt dem, stille,
venligt og roligt hvad problemerne er og bedt om deres hjælp til at løse de
problemer? Ved de overhovedet at deres katte udgør et problem?
Ingen kattejer kan vide om deres løsgående kat laver problemer, før de har
fået det at vide. Som ansvarlig katteejer gør man en indsats for at løse
problemerne. Man har jo ikke kat for at drille naboerne, men for at
tilbringe sit liv sammen med et levende givende dyr, der giver man glade
stykker og smil.
Det er jo nemt nok at brokke sig anonymt på nettet - det er straks sværere
at løse problemerne i fællesskab. Det kræver en indsats.

/ Anette

Fra : Gert

Dato : 08-01-06 22:04

On Fri, 6 Jan 2006 23:51:19 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Naturligt sted? Hvorfor det? Ville det ikke være mere naturligt at debattere
>dette emne med dine naboer, som ejer kattene?

Jeg aner da ikke hvor kræene kommer fra !

>Man har jo ikke kat for at drille naboerne, men for at
>tilbringe sit liv sammen med et levende givende dyr, der giver man glade
>stykker og smil.

Så tilbring dog lidt mere tid sammen med dyret, istedet for bare at
lukke det ud !

>Det er jo nemt nok at brokke sig anonymt på nettet - det er straks sværere
>at løse problemerne i fællesskab. Det kræver en indsats.

Næh - blot at man kan ramme kræet ordentligt et par gange

Fra : pwh

Dato : 09-01-06 06:14

> Næh - blot at man kan ramme kræet ordentligt et par gange

*LOL*
Den forstod jeg godt, bare vent hævnen bliver sød

/Jens

Fra : Preben Bohn

Dato : 07-01-06 11:08

Sidsel wrote:
> [...]
> racekatte af forskellig art, mit bud er at en mindre del af huskattene
> måske får lov at rende ude, men at racekattene bliver holdt inde eller i

Det var da en mærkelig tanke. Racekatte er altså helt "almindelige"
katte under deres pels ;) Jeg har selv en huskat og to racekatte og der
bliver ikke gjort nogen som helst forskel på dem - de render alle tre
ind og ud som de lyster.

Det faktum at jeg har betalt penge for racekattene og ikke for huskatten
betyder altså ikke at jeg gør forskel på dem. Faktisk er huskatten nok
den af de tre som har kostet mig flest penge (i foder og
dyrelægeregninger gennem årene) men ham har jeg så også haft i 15 år.
Når de andre kommer i "reparationsalderen" vil de jo også koste mange
flere penge end de har gjort indtil nu.

Forstår ikke den tanke at de ~5000kr man giver for en racekat skulle
betyde nogen forskel - det er peanuts når man tænker på hvad en kat
koster i foder, udstyr og dyrelægeregninger i de 15-20 år man har den.

Og de er altså allesammen "bare" katte med de samme lyster lyster og behov.

Det skal dog siges at jeg også selv (indtil for ~12 år siden) holdt
indekatte, men kun indtil jeg fik ordentlige muligheder for at lukke dem
ud. I dag hvor jeg har set hvor meget glæde de har af udelivet ville jeg
ikke nægte dem det. Og de gange jeg er flyttet i de sidste 12 år har
kattenes muligheder for at komme ud været meget vigtigt for mit valg af
bolig.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Sidsel

Dato : 07-01-06 12:34

Preben Bohn wrote:

> [...]
> katte under deres pels ;) Jeg har selv en huskat og to racekatte og der
> bliver ikke gjort nogen som helst forskel på dem - de render alle tre

Selvfølgelig er de også "bare katte" under deres pels, og der bliver da
heller ikke gjort forskel herhjemme hvor vi har 1 racekat og 2 huskatte.
Alle 3 katte er da dejlige, men jeg mener fx. ikke det er skidesmart at
lade racekatte bare løbe frit, der er da skræmmehistorier om hvordan den
slags er blevet katnappet....

Jeg står egentligt ved hvad jeg skrev, jeg tror ikke at lige så mange
racekatte som huskatte får lov at rende og strejfe. (Og for mig er de
lige meget værd, det har jeg på intet tidspunkt skrevet noget der taler
imod.)

- Sidsel

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-01-06 12:54

Sidsel skrev
[...]

Det tror jeg at du har helt ret i Sidsel, og ikke fordi racekattene er "mere
værd" end huskattene, men netop på grund af risikoen for "katnapning" og
fordi rigtig mange opdrættere ikke vil sælge hvis katten skal løbe frit, og
så er der jo altså også nogle racer der ikke er særligt "gode" til det helt
frie liv, det kan være på grund af pels eller fordi de simpelthen er for
nysgerrige og "fandenivoldske" til at det er sikkert for dem.

--
Marianne Hellemose
katte ville vælge......

www.katteinfo.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-01-06 14:59

On 2006-01-07 12:54:06 +0100, "Marianne Hellemose"
<catsFJERN@webnetmail.dk> said:

> [...]
> det helt frie liv, det kan være på grund af pels eller fordi de
> simpelthen er for nysgerrige og "fandenivoldske" til at det er sikkert

Enig - man kan tilføje - eller manglende pels
De orientalske katte er "klædt på" til et meget varmere klima end vores
(ingen underuld), så de er ikke meget for koldt eller vådt vejr. Og det
er det jo som bekendt ofte på vore breddegrader.

--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Kate

Dato : 08-01-06 03:01

"Marianne Hellemose" <catsFJERN@webnetmail.dk> wrote in

> Sidsel skrev
>
> Det tror jeg at du har helt ret i Sidsel, og ikke fordi
> racekattene er "mere værd" end huskattene,

Jeg tror også at folk som køber racekat har gjort sig flere tanker om
det at have kat. Sagt på den måde, at meget få mennesker lægger 3-5000
kr til et dyr de slet ikke har gjort sig tanker om hvad indebærer.
Mange af dem jeg kender, der har kat har fået deres første ved et
tilfælde. Pludseligt boede den der bare. Da den så er død, så har de jo
indset at livet ikke er det samme uden kat. Altså bliver der tænkt
meget mere over den kat, end den første.

Fra : Preben Bohn

Dato : 07-01-06 13:50

Sidsel wrote:
> [...]
> racekatte som huskatte får lov at rende og strejfe. (Og for mig er de
> lige meget værd, det har jeg på intet tidspunkt skrevet noget der taler

Du har da sikkert ret i at der er flere racekatte end huskatte der løber
frit. Men derfra og så til at sige at nogle få huskatte og ingen
racekatte løber frit (som du skrev i indlægget før) der er altså langt.

Men jeg tror at mange som skal have en indekat vælger en racekat netop
fordi man kan være mere sikker på dens temperament. Og det er altså ikke
særlig sjovt at ende med en "racer-kat" i en to-værelses lejlighed på 5.
sal ;)

I øvrigt har jeg aldrig hørt om nogle der har fået katnappet deres
racekat. Jeg har til gengæld hørt om en del der har fået stjålet deres
fine tæppetisser foran Brugsen - der var mistanke om at det var
organiseret kriminalitet og man formodede at de blev solgt i udlandet
(det var i øvrigt før mærkning af hunde blev et lovkrav).
Så jeg skal da ikke udelukke at det kan lade sig gøre. Men det er nu
noget nemmere lige at tage en hund i snor ind i bilen end at fange en
fritløbende kat - plus at hundene jo står udenfor enhver butik mens
kattene skal man køre rundt og lede efter villakvarterene.
Hvis man så også får sin kat øremærket tror jeg i øvrigt at risikoen er
forsvindende lille. Man lader jo også sine børn gå frit omkring selvom
der ind i mellem bliver kidnappet, voldtaget og dræbt børn. Som alt
andet er det et spørgsmål om at veje fordelene mod ulemperne - og da
fordelene er mange og ulempen/risikoen er lille så synes jeg at valget
er nemt.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : fam. Ager

Dato : 07-01-06 14:58

"Preben Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> andet er det et spørgsmål om at veje fordelene mod ulemperne - og da
> fordelene er mange og ulempen/risikoen er lille så synes jeg at valget

------------------------

der er mange både hunde og katte der forsvinder under mystisk vis, og solgt
videre. og det er også dem med både chip og øremærker.. sidst læste jeg i
bladet "hunden" om en racehund som var forsvundet, og tilfældigvis fundet
igen, den var blevet øremærket på ny, til trods for at den var chippet, og
altså fået en ny ejer.(iøvrigt en pinlig situation for den pågældene dyrlæge
der havde lavet øremærket uden at have chekket hunden) den var blevet taget
af en hundehandler som havde solgt den videre. så jo, det er blevet mere
udbredt en nogensinde, og det er også racekattene. der er jo penge i det.
det er meget ofte at der er efterlysninger af især hunde, som er forsvundet
fra folks haver, simpelt hen stjålet. jeg mener sidst at det var i
silkeborgområdet at der forsvandt en stribe hunde under mærkelige
omstændigheder.

mvh. marie

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 07-01-06 17:04

> [...]

> frit. Men derfra og så til at sige at nogle få huskatte og ingen
> racekatte løber frit (som du skrev i indlægget før) der er altså langt.

Jeg har desværre nu flere gange hørt argumentet om racekatte, at de skal
ikke løbe frit, for de koster jo mange penge

Man kan for min skyld vælge lige præcis som man vil (det er efter min
mening et personligt valg, som hver enkelt selv må træffe), men
ovenstående argument er ganske enkelt usmageligt efter min mening. For
når man siger sådan, så må man samtidig sige at "huskatte kan til
gengæld godt løbe frit, for de er jo billige i indkøb"

> [...]
> fritløbende kat - plus at hundene jo står udenfor enhver butik mens
> kattene skal man køre rundt og lede efter villakvarterene.

Og så er det i øvrigt også lettere at stjæle en racekat fra en løbegård,
end det er at stjæle en fritløbende. Og dette sker skam, jeg har selv
kendskab til et tilfælde, hvor flere katte er blevet stjålet fra samme
løbegård. Så vidt jeg husker var ejeren ikke hjemme, og kattene fik
alligevel lov at opholde sig i løbegården.

Jeg tror endnu ikke, at det foregår så meget i Danmark, men i udlandet
har der været eksempler på racekatte, der er blevet stjålet på
udstillinger, i visse tilfælde direkte fra bilen.

Så det er i princippet meget vanskeligt at gardere sig mod tyveri. Der
kan jo også blive indbrud i ens hus eller lejlighed (hvad der jo ofte
sker).

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : pwh

Dato : 06-01-06 14:04

> Jeps, vores katte, og som du kan læse er der absolut flest indekatte i
> denne gruppe. De katte der ikke er indekatte bor enten på landet eller
> med store indhegnede have eller løbegårde.

Ikke min, jeg bor i Rødovre i Kbh og min kat er da udekat uden indhegnet
have eller løbegård, dem er der masser af her i kvarteret.

/Jens

Fra : Gert

Dato : 06-01-06 14:23

On Fri, 6 Jan 2006 14:04:09 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Ikke min, jeg bor i Rødovre i Kbh og min kat er da udekat uden indhegnet
>have eller løbegård, dem er der masser af her i kvarteret.

Tak Jens

Fra : pwh

Dato : 06-01-06 14:29

> Tak Jens

Selv tak
Jeg vil da også give dig ret i at der er en del dobbelmoral forbundet
med det at have udekatte.
Der er feks en idiot her i kvarteret der råber og skriger efter folk
hvis de lader deres hunde tisse op af hans havehegn, men når folk så
siger til ham at hans egne 2 udekatte jo render rundt i deres haver
og besørger, så er hans svar bare at det kan man ikke gører noget ved.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 06-01-06 23:11

>Ikke min, jeg bor i Rødovre i Kbh og min kat er da udekat uden indhegnet
>have eller løbegård, dem er der masser af her i kvarteret.

Svjv. er din kat ude/indekat...?
Udekatte er dem der aldrig kommer længere end til hoveddøren, men
lever hele sit liv udendørs, eller i et skur/lade.

Vores katte er osse ude/indekatte, og den sidst tilkomne startede
faktisk sin tilværelse som staldkat, men i dag ligger de alle tre for
det meste og flyder inddørs. Man skulle jo nødigt få kolde og våde
poter!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 07-01-06 10:05

> Svjv. er din kat ude/indekat...?

Jeg troede at man kaldte en kat der måtte rende frit for en udekat,
jeg havde helt glemt at der er mærklige mennesker der ikke vil lade
deres kat komme ind i huset, det kan man da ikke kalde at have kat
Så du har helt ret, min kat har en kattelem og går og kommer som det passer ham.

> [...]
> faktisk sin tilværelse som staldkat, men i dag ligger de alle tre for
> det meste og flyder inddørs. Man skulle jo nødigt få kolde og våde

Sådan skal et katteliv også værer efter min mening, jeg har det bedst
med at give mine dyr så megen frihed som muligt som du ved,
sådan har du det jo også selv

/Jens (som er slyngkammerat med Leyna fra hundegruppen af)

Fra : Leyna

Dato : 07-01-06 12:08

On Sat, 7 Jan 2006 10:04:59 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]

Fritløbende katte eller haver med løbegårde?

> [...]
>Så du har helt ret, min kat har en kattelem og går og kommer som det passer ham.

Hvor jeg bor regnes katten vist nærmest for et landbrugsdyr. Den
holder ejendommen fri for mus og rotter, og jeg mener endog der er
nogle regler om at man kan trække noget fra i skat på gårdkatte, men
hæng mig ikke op på det. Mine egne er jo kæledyr, så dem må jeg selv
betale for!

Jeg er lige nødt til at tilføje, at det altså ikke var hos mig at
katten startede som staldkat. Jeg ville slet ikke kunne bære at den
bette killing skulle ligge ude i stalden, og den stakkels mor-mis
skulle da osse forkæles mere her, men både mor og killing så nu ud til
at trives i stalden, og der blev da osse kælet godt og grundigt for
dem begge. Moderkatten fik iøvrigt p-piller, så Samson var altså en
smutter. Ude på landet er det åebnbart ikke så almindeligt at lade
kattene neutralisere. *SUK*

>Sådan skal et katteliv også værer efter min mening, jeg har det bedst
>med at give mine dyr så megen frihed som muligt som du ved,
>sådan har du det jo også selv

Ja, og med den indstilling løber man så nogle risici... og overtræder
nogle love, nøjagtigt lige som man overtræder loven når man ikke har
sin hund i snor. Grunden til at man bøjer reglerne lidt er jo ikke for
at genere nogen, men for at give dyrene så god en tilværelse som
muligt.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 07-01-06 14:22

> Fritløbende katte eller haver med løbegårde?

Jeg mente fritløbende katte, jeg har ikke set nogle løbegårde
her i kvarteret, men de findes da nok.
Det giver så også nogle slagsmål til tider, min bliver da til tider
"ridset lidt i lakken" og ridser sikkert også andre
Jeg måtte da her til jul punkterer endnu en byld som han havde
reddet sig efter et slagsmål vil jeg tro, jeg fik hele indholdet lige i fjæset

> [...]
> sin hund i snor. Grunden til at man bøjer reglerne lidt er jo ikke for
> at genere nogen, men for at give dyrene så god en tilværelse som

Helt enig, jeg overtræder nu sjældent loven mht at have mine hunde uden snor,
det er nemlig tilladt her i Rødovre hvis der ikke er skiltet med andet

/Jens

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 07-01-06 18:31

Kommer der en hund imod mig som ikke er i snor og jeg føler at den vil
hoppe op af mig eller sådan noget så er jeg i min fulde ret til at
sparke kræet.. Jeg fatter ikke hvorfor hundeejere ikke kan holde deres
hunde i snor, er i klar over hvor mange mennesker der er rundt omkring
der er bange for hunde? Nu er der sikkert mange der vil brokke sig over
min udtale men fakta er at det engang blev pårådet i TV at hvis man
føler sig truet af løsgående hund så skal man sparke den i brystet og
skal den til dyrelægen så hænger ejeren selv på den for ejeren kunne
bare ha haft den i snor.

Med venlig hilsen
Mia Warming
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : pwh

Dato : 07-01-06 18:59

Mia Warming og David Hansen wrote:
> Kommer der en hund imod mig som ikke er i snor og jeg føler at den vil
> hoppe op af mig eller sådan noget så er jeg i min fulde ret til at
> sparke kræet..

God fornøjelse med det, du må så håbe på at det ikke er en BullMastiff eller
en Rottweiler på 80 kg, det kunne jo værer den blev sur over at blive sparket

/Jens (hvis hunde nu ikke hopper op af fremmede mennesker)

Fra : Allan

Dato : 07-01-06 19:18

> [...]
> sparket
>
> /Jens (hvis hunde nu ikke hopper op af fremmede mennesker)

Og kommer det til mig er det kun at brække næsen`Kæben` på bidedyret med et
vel anrettet slag.
Ja det er svært men nok den eneste chance man har.

Nok lidt nemmere med langsnuder.

Nej det burde ikke være et problem med løse hunde. Men de er der.
Jeg er så glad for min indhegning af kattene.
Nu slipper jeg for at, Hver gang naboens hund bliver lukket ud, Ja så løber
den ikke ind på min plæne
For det gjorde den. møghund.

Nu er det kun forhaven der bliver overskidt. Og det med hunde i snor.

Det er min egen skyld for jeg har ikke sat et lille stakit op.ved min
forhave. Så alle hundeejere tror det er en offendelig park til deres s_
bidedyr.

He He så vi bliver alle sure over andres kæledyr.

Mvh Allan

Fra : pwh

Dato : 07-01-06 19:29

> Og kommer det til mig er det kun at brække næsen`Kæben` på bidedyret
> med et vel anrettet slag.
> Ja det er svært men nok den eneste chance man har.

*LOL*
Det er jo det rene Bruce Lee.
Der er sgu nok større fare for at blive kørt over af en bil end for at
blive overfaldet af en bidsk hund, det fleste hunde er faktisk søde og rare

/Jens

Fra : Allan

Dato : 07-01-06 19:38

> [...]
> Der er sgu nok større fare for at blive kørt over af en bil end for at
> blive overfaldet af en bidsk hund, det fleste hunde er faktisk søde og

Jeps men hvad skal man gøre med et løst bidedyr der går ammok

Det er jo nemt nok med en kat. Der er det kun foden du skal´bruge. Men med
en løs hund

Du må vide at mange menesker er bange for løse hunde, Og få for løse
katte

Ja ok du vinder min mail var overkill.
Men jeg er nu stadigvæk glad for at naboens hund ikke skider i min
baghave

Mvh Allan

Fra : pwh

Dato : 07-01-06 20:25

> Jeps men hvad skal man gøre med et løst bidedyr der går ammok

Det har jeg faktisk aldrig spekuleret over, jeg ved hvad jeg skal gører
hvis hunde kommer op og slås indbyrdes, men jeg regner ikke med selv at
blive overfaldet af en hund nogensinde.

> Du må vide at mange menesker er bange for løse hunde, Og få for løse
> katte

Jeg har nu ikke det indtryk at ret mange mennesker er bange for løse hunde,
jeg kan kun mindes en eneste gang at der var en dame der bad mig tage
min hanhund i snor da hun var bange for hunde generelt, det gjorde jeg så
selvfølgelig. Jow og så min nabos lille datter er panisk bage for hunde,
hun vil gerne snakke med mine gennem hækken, men flygter hvis hun
møder dem på gaden.

> Ja ok du vinder min mail var overkill.

Jeg ved da ikke om du er karatekonge, men det var da lige før at
jeg begyndte at blive mere bange for at kattefolk ville overfalde mine
hunde end at andre hunde ville gører det

> Men jeg er nu stadigvæk glad for at naboens hund ikke skider i min
> baghave

Det er også noget svineri at der er folk der ikke kan samle op efter deres hunde,
sådan en hundelort op i skosålen er bare rimeligt klamt

/Jens

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 07-01-06 19:06

> [...]
> føler sig truet af løsgående hund så skal man sparke den i brystet og
> skal den til dyrelægen så hænger ejeren selv på den for ejeren kunne

Sparke KRÆET???Du skulle fame selv sparkes lige midt i fjæset so!!!
Hjælper sgu nok ikke på hundens adfærd at blive sparket bare fordi
ejeren ikke har formået at opdrage det stakkels dyr!!

Fra : goofy

Dato : 07-01-06 19:11

Hejsa

Lige et uddrag af hundeloven, blot til eftertanke

"> Helt enig, jeg overtræder nu sjældent loven mht at have mine
hunde uden snor,
> det er nemlig tilladt her i Rødovre hvis der ikke er skiltet
> med andet

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at
lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der
er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd
eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over
dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den
er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale.
Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt
ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse
uden at være i følge med en person, der har

Hilsen

Steen

Fra : pwh

Dato : 07-01-06 19:24

goofy wrote:
> [...]
> er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd
> eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over

Og da jeg har 100% kontrol over mine hunde bryder jer altså
ikke loven, jeg møder da også jævnligt politiet på mine gåture
med mine 2 løse hunde, og de har endnu ikke stoppet mig

/Jens

Fra : goofy

Dato : 07-01-06 20:08

Hejsa

> Og da jeg har 100% kontrol over mine hunde bryder jer altså
> ikke loven, jeg møder da også jævnligt politiet på mine gåture
> med mine 2 løse hunde, og de har endnu ikke stoppet mig

Jeg kender hverken dig eller dine hunde, men jeg kender mange
hundeejere og INGEN af dem har 100% kontrol.
Så jeg tillader mig at tvivle.
Men fortsat godt nytår, og pas på dig selv og dine

Steen

Fra : pwh

Dato : 07-01-06 20:29

> Jeg kender hverken dig eller dine hunde, men jeg kender mange
> hundeejere og INGEN af dem har 100% kontrol.
> Så jeg tillader mig at tvivle.

Det er selvfølgelig et definitionsspørgsmål, men mon ikke vi kan
regne med at de i lovens formulering mener at hunden adlyder føren.
Ellers ville det da værer nemmere for dem at forbyde det generelt,
og vi er faktisk nogle stykker med lydige hunde.

> Men fortsat godt nytår, og pas på dig selv og dine
>
> Steen

Godt nytår til dig og dine også

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 07-01-06 21:11

On Sat, 7 Jan 2006 19:24:16 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>jeg møder da også jævnligt politiet på mine gåture
>med mine 2 løse hunde, og de har endnu ikke stoppet mig

Det tør de sg* da ikke med de dræberhunde du har!

Hov... Er du klar over at vi befinder os i kattegruppen?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 07-01-06 21:52

> Det tør de sg* da ikke med de dræberhunde du har!

Nemlig, specielt Angel finder sig ikke i at nogen generer os
Vi kommer faktisk lige inde fra det lokale fritidshjem/byggelegeplads,
der elsker hundene at rende rundt og snuse, pludselig dukker der så en vægter op,
han kigger bare over på os uden at sige et ord, jeg troede lige han skulle brokke sig

> Hov... Er du klar over at vi befinder os i kattegruppen?

Der er jo ingen der gider læse om mine hunde i hundegruppen mere
Og hvem var det lige der fik lokket mig tilbage igen, var det ikke dig selv :-?

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 07-01-06 23:12

On Sat, 7 Jan 2006 21:52:05 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Der er jo ingen der gider læse om mine hunde i hundegruppen mere

Sandt nok. Og heller ingen der gider at se flere billeder!

>Og hvem var det lige der fik lokket mig tilbage igen, var det ikke dig selv :-?

Kender jeg ikke noget til.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 08-01-06 06:15

> Sandt nok. Og heller ingen der gider at se flere billeder!

Og her har jeg et helt nyt publikum
I andre har også snart set alle dem jeg har
Fordelen er jo at vi kan snakke hund herinde uden at skulle hører
om Johns dødsyge kattehadene Schæfer, her kommer han ikke siger han

/Jens (som vil gå på arbejde nu, øv)

Fra : pwh

Dato : 06-01-06 14:01

> De vader rundt på vores biler og møger dem til..

Så vask den eller dæk den til, fuglene skider da også på din bil,
skal de så også spærres inde.

> De skider i vores have..

Sikkert ikke midt på plænen, det har jeg aldrig oplevet en kat gører.

> De jager fuglene i haven - bare for sjov..

Fuglene klarer sig såmænd nok, jeg har da masser af fugle i min have
selvom jeg har kat.

> De pisser rundt i vores have så vi skal passe på når vi lukker hunden
> ud.. (altså i vores indhegnede have, så vores husdyr ikke generer
> andre..) for at undgå evt. slagsmål..

Ikke forstået, hvad er problemet med at de tisser i din have.

> De er årsag til at vi ofte bliver vækket om natten, når hunden
> pludselig går "helt i sort" over en eller anden skide løsgående kat i
> haven.. (den har skarpe ører..)

Opdrag din hund til at holde sin kæft.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 07-01-06 17:57

> [...]
> selvom jeg har kat.

> Ikke forstået, hvad er problemet med at de tisser i din have.

Godt Jens, sådanner....

Fra : pwh

Dato : 07-01-06 18:21

> Godt Jens, sådanner....

Nemlig, vores hunde kan de svine til lige så meget de lyster,
men vores katte finder vi os ikke i kritik af

/Jens