Vaccination?
Fra : Jokerman

Dato : 28-12-05 01:17

Hej alle.

Jeg har fået en kontakt fra min dyrlæge om at det igen er den tid, hvor min
Frida skal have sin vaccination. Jeg har dog en erindring om at man engang i
dette forum havde en tråd hvor man diskuterede nødvendigheden af årlig
vaccination. Frida er blevet vaccineret i år - i januar. Jeg vil dog lige
spørge her i forummet. ER det nødvendigt at gøre det hvert år?

Det er ikke for at spare pengene, men hun havde at køre i bil. Hun går i
panik, og det er på mange måder en ret stresset ting. Så derfor!

Med venlig hilsen
Jokerman

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-12-05 01:51

On 2005-12-28 01:16:58 +0100, "Jokerman"
<h.soerensen@DELETETHISthiemer.dk> said:

> . ER det nødvendigt at gøre det hvert år?

Hvis du spørger mig er det nødvendigt at vaccinere hvert år mod
"katteinfluenza" - dvs calici-virus og herpes-virus. Den vaccine holder
nemlig under et år.
Derimod er kattesygevaccinen langt mere holdbar. Hidtil har man
desværre kun kunnet få en vaccine, hvor alle tre forbyggelser var
blandet sammen. Men nu er der kommet en nyt mulighed, man kan få
vaccinerne enkeltvis.
Så jeg vil nok fremover vaccinere mod "katteinfluenza" hvert år - og få
et sundhedschek samtidig, det synes jeg også er vigtigt. Og så tilføje
vaccinen mod kattesyge hvertandet år eller sjældnere - alt efter hvad
dyrlægen synes

--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 28-12-05 02:20

> [...]
>
> Det er ikke for at spare pengene, men hun havde at køre i bil. Hun går i
> panik, og det er på mange måder en ret stresset ting. Så derfor!

Der er (som altid) flere ting, der spiller ind.
Hvor gammel er Frida? Er hun ude/inde-kat? Hvis ude: Er der mange katte
i området? Hvad er hun indtil nu blevet vaccineret imod?

Der er delte meninger om, hvor tit det er nødvendigt at vaccinere; Nogle
dyrlæger siger hvert år; andre hver 2. år. Fordelen ved årlig
vaccination er, at katten samtidigt bliver grundigt helbredsundersøgt
(må man gå ud fra) og får set sine tænder efter.
Men prøv at tage en snak med din dyrlæge om det, og der er også flere
steder på Nettet, du kan læse om det.

Mange katte hader at køre i bil. Væn hende til det. Lad for det første
hendes transportkasse stå åben i et hjørne af huset, så hun er tryg ved
den og ikke kun forbinder den med noget negativt, når den kommer frem.
Giv den et pift FeliWay; Det beroliger. Hvis I har mulighed for det, så
kør et par lange ture med hende uden dyrlægebesøg, og dæk
transportkassen med et tæppe. På korte ture når katten ikke at falde til
ro, men som regel, når man har kørt et stykke tid.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar