Børn og hunde
Fra : jopa

Dato : 25-01-06 11:28

Vi har så tit snakket om problemerne ved hunde der knurrer af børn.
Sad lige og hørte dyredoktoren i radioen og hans klare bud var:
væk med hunden.
og dyreterapeuter påtager sig et kæmpeansvar hvis de påstår de kan afhjælpe.

Godt en gang i mellem at blive bekræftet
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Mus

Dato : 25-01-06 13:27

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> og dyreterapeuter påtager sig et kæmpeansvar hvis de påstår de kan
afhjælpe.

> Godt en gang i mellem at blive bekræftet

Er generelt enig. Især hvis det er pga af adfærdsproblemer og umotiveret.

Men der er i mine øjne situationer der undsylder hunden og det er hvis
barnet er direkte ond ved hunden.

LN

Fra : jopa

Dato : 25-01-06 13:25

Mus skriblede bla:

> Er generelt enig. Især hvis det er pga af adfærdsproblemer og
> umotiveret.
>
> Men der er i mine øjne situationer der undsylder hunden og det er hvis
> barnet er direkte ond ved hunden.

Klart så er det nok barnet der skal lære at omgåes hunden rigtigt.

Nu snakkede han specielt om problemer med en lille ny i familien hvor hunden
knurrer og forældrene ikke var tryg ved at lade dem være alene.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : snuden

Dato : 25-01-06 15:01

> [...]
>
> Nu snakkede han specielt om problemer med en lille ny i familien hvor
> hunden knurrer og forældrene ikke var tryg ved at lade dem være alene.

Er der nogen der har eksempler på, at en stimuleret labrador opvokset hos en
harmonisk familie har "knurret" af små børn?

Vi har selv en dejlig lab på 3 år, og jeg kan simpelthen ikke forestille mig
ham knurre ad nogen, medmindre de virker truende og fremmede.

Snuden

Fra : jopa

Dato : 25-01-06 15:07

snuden skriblede bla:

> Er der nogen der har eksempler på, at en stimuleret labrador opvokset
> hos en harmonisk familie har "knurret" af små børn?

Ja vi har, godtnok med en Golden
Vi kender en familie hvor deres tæve (de havde også en hanhund) knurrede af
den lille ny når den lå i vuggen.
Hunden ville ikke have med babyen at gøre overhovedet.
Hunden blev omplaceret. De turde ikke løbe risikoen

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kito

Dato : 26-01-06 07:18

> [...]
> af den lille ny når den lå i vuggen.
> Hunden ville ikke have med babyen at gøre overhovedet.
> Hunden blev omplaceret. De turde ikke løbe risikoen

Sjovt nok du skriver en golden. Jeg læste for mange år siden en artikkel om
hunde og hunde bid. Der var det sjovt nok en golden der var skyld i flere
bidskader en øvrige hunde, og her var der taget højde for antallet af hunde,
således det blev udregnet i procent.
Jeg har aldrig mødt en agrasiv lab. men mange golden.

En anden historie om, hvor beskyttende og glade for børn en lab kan være
oplevede jeg for ca 30 år siden.
Min kone var gået ind for at handle i brugsen og havde ladet babyen på ½ år
ligge i en barnevogns indsats i bilen.(det brugte man dengang) Jeg kom forbi
og så at nøglerne sad i låsen. og ville lige tage dem ud igennem det
åbenstående vindue. Jeg havde ikke set labradoren som lå i bunden af bilen.
Lige så snart jeg havde hånden ind i bilen sad familien labrador i min arm,
og nej hvor den blev ulykkelig, da den så at det var fars arm den havde fat
i. Hunden blev rost mange gange, da den selvfølgelig ville passe på babyen.
Hunden bed ikke hårdt, men markerede lige hvem der passer på her.

vh
Poul

Fra : sn

Dato : 26-01-06 07:41

Kito wrote:
> [...]
> højde for antallet af hunde, således det blev udregnet i procent.
> Jeg har aldrig mødt en agrasiv lab. men mange golden.

Kunne det evt. ikke være noget med hundens udseende at gøre?
Jeg mener; - 9 ud af 10 der ikke har kendskab til hunde, vil automatisk
holde afstand til en "farlig" schæfer eller eksempelvis rottweiler, - mens
en sød lille golden.... den skal da pysse-nysse klappes/krammes?
Bare en teori

Susanne Nielsen.

Fra : fam. Ager

Dato : 26-01-06 08:07

"sn" <sn67@ping.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
-----------

jeg tror også at det hænger sammen med masse avl på den pågældende race, jeg
mener at kunne huske, at dengang golden lå nr. 1 på "hitlisten" var også i
den periode hvor den var modehund, der blev avlet på ravl og krat, og der
var mange golden med dårlig psyke.
schæferen har vel også været igennem sådan en periode, med mange dårlige
eksempler til følge, både fysisk og psykisk. en hund med medfødt psykiske
skavanker kan meget vel lade det gå i arv.
også en af grundene til at jeg er fortaler for mentaltest af hunde, inden de
kan indgå i avl...
mvh. marie

Fra : Mus

Dato : 26-01-06 09:49

> [...]
> skavanker kan meget vel lade det gå i arv.
> også en af grundene til at jeg er fortaler for mentaltest af hunde, inden

Det tror jeg du har ret i. Undeligt nok har jeg også set en liste, men det
var altså ikke opgjort på det samlede antal af racerne. Ville rigtigt gerne
se en hvor dette er gjort.

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 26-01-06 09:21

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Det tror jeg du har ret i. Undeligt nok har jeg også set en liste, men det
> var altså ikke opgjort på det samlede antal af racerne. Ville rigtigt

ja, også mig, det havde været interessant..
mvh. marie

Fra : Mus

Dato : 26-01-06 10:04

> [...]
hunde,
> således det blev udregnet i procent.
> Jeg har aldrig mødt en agrasiv lab. men mange golden.

Ked af at sige det, men det har jeg.
Ville rigtigt gerne se denne artikel du omtaler. Den eneste jeg har set var
en der ikke var opgjort pr antal hunde af racen og her lå Golden ganske
rigtigt øverst pg det er også nogle år siden.

> [...]
babyen.
> Hunden bed ikke hårdt, men markerede lige hvem der passer på her.

Jeg tror de fleste af os kender eller har oplevet sådanne ting med hunde -
uanset race.
Det er bare dejligt. Rigtig mange hunde passer på børnene.

LN

Fra : Mus

Dato : 25-01-06 17:04

> [...]
mig
> ham knurre ad nogen, medmindre de virker truende og fremmede.

Yep to labber og en golden. Den ene lab var dog undskyldt pga sygdom - den
blev aflivet. Det samme gjorde den golden. Labben kom til et ældre ægtepar
uden børn og børnebørn.

Kender desuden en labrador som er nervøs anlagt. Den er vild med husets
børn. Men når der er børnefødselsdag lukker de den væk. Der er aldrig sket
noget. Men de tør ikke løbe risikoen. Den er så bange at den kryber sammen i
et hjørne og de er bange for den skal bide i affekt. Dens mor var også
nervøs anlagt. har de fundet ud af.

LN

Fra : Mus

Dato : 25-01-06 17:17

> [...]
mig
> ham knurre ad nogen, medmindre de virker truende og fremmede.

Jeg tror det findes inden for alle racer. Der er ingen garantier for at det
kan ske, selv om det kan være umådelig svært at forestille sig.

Vores har heller aldrig knurret af fremmede. Og truende - ja vi har ikke
været ude for det endnu. Han knurre af dem der lugter for meget af gris
eller ged har vi en mistanke om(to tilfælde). Men han logrer samtidig - så
det er nok mere usikkerhed. Det er heller ikke meget knurren og vedkommende
er ikke blevet skræmt af det, men har grint lidt af ham - og sagt han skulle
lade være at skabe sig.
Lige en detalje - det er en Boxer.

LN

Fra : Leyna

Dato : 25-01-06 21:34

On Wed, 25 Jan 2006 15:00:48 +0100, "snuden" <snudens@gmail.com>
wrote:

>Er der nogen der har eksempler på, at en stimuleret labrador opvokset hos en
>harmonisk familie har "knurret" af små børn?

Vaks har da fra tid til anden knurret af barnebarnet, men det var for
at få fred. Knægten blev jo ved med at hænge over hunden, og trække
ham i pelsen m.m.
Vi har lært knægten at når hunden siger fra, så SKAL han lade den være
i fred, og det er gået fint. Jeg er ikke det mindste urolig ved at
lade de to være alene sammen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Winther

Dato : 26-01-06 09:22

> [...]
> Vi har lært knægten at når hunden siger fra, så SKAL han lade den være
> i fred, og det er gået fint. Jeg er ikke det mindste urolig ved at

Måske skulle du stadig holde opsyn, så det ikke bliver nødvendig for hunden
at sige fra ved at knurre.

Fra : Leyna

Dato : 26-01-06 10:45

On Thu, 26 Jan 2006 09:22:12 +0100, "Winther" <Nobody@home.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Måske skulle du stadig holde opsyn, så det ikke bliver nødvendig for hunden
>at sige fra ved at knurre.

Det gør jeg skam osse. Ovenstående er rent teoretisk.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : js

Dato : 26-01-06 10:24

jopa skrev:
> [...]
> og dyreterapeuter påtager sig et kæmpeansvar hvis de påstår de kan afhjælpe.
>

> Godt en gang i mellem at blive bekræftet
det er lidt af stupid opfattelse, det vil svare til den påstand, at
schæfer er den farligstre hund og den der forvolder flest skader.
Og det er et faktum.

Jørgen O

Fra : jopa

Dato : 26-01-06 11:14

js skriblede bla:
> det er lidt af stupid opfattelse, det vil svare til den påstand, at
> schæfer er den farligstre hund og den der forvolder flest skader.
> Og det er et faktum.

Det kan du sige men foretrækker da personligt at skille mig af med hunden
frem for barnet, og nej mener ikke der er grund til forsøg af den ene eller
anden art.

ps schæferen ER den farligste hund af alle det står i samtlige statistikker

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-01-06 18:55

> [...]
> væk med hunden.
> og dyreterapeuter påtager sig et kæmpeansvar hvis de påstår de kan

Jamen de har da ret - det er et kæmpeansvar at blive forældre!
/K