Meget kærlig tæve
Fra : Vikkelsø & Rud

Dato : 15-01-06 19:41

Hejsa alle hundeglade.

Vi har en labradortæve på 1 ½ år. Her de sidste 3-4 måneder er hun blevet
mere og mere kælen og opmærksomhedssøgende/krævende. Og det er ved at være
for meget for mig, for det er HELE TIDEN....Så jeg vil lige høre, om det er
almindeligt, og hvis det er, er der så noget jeg kan gøre, for at hjælpe
hende i denne periode.

Det er sådan, at vi ikke kan sætte os på gulvet for at lege med børnene uden
at hun straks skal være HELT henne ved siden af os, og helst oppe på skødet
af os. Vi kan ikke sidde i sofaen uden at hun står og GLOR på os. Vi kan
ikke gå på toilettet uden at hun stiller sig med hovedet ind ad døren og
GLOR på os. Og så vimser hun rundt lige i røven på os HELE dagen lang,
uanset hvor i huset vi går hen ..... ja, når vi går i køkkenet, så kan jeg
forstå det, for så kunne hun jo tro, at det var madtid, men ALTID ??

Forleden havde vi besøg af en arbejdskollega. Vi satte os på gulvet for at
lege med børnene, og efter et sekund (måske to) sad Luna ovre hos hende, og
efter lang tid sagde kollegaen "hun tror sgu da, at hun er en skødehund". Og
det er faktisk en meget god beskrivelse af Luna!

Da vi fik hende, havde vi en lille dreng på 1½ år. Han er så blevet 3 nu, og
er meget glad for Luna (og omvendt). Da Luna var knap 2, fik vi en dreng
mere, og han er nu blevet 9 måneder, og er begyndt at lege lidt nede på
gulvet, men han kravler ikke endnu. Nogle gange tænker jeg, om hun måske er
misundelig på den opmærksomhed, vi giver børnene ?

Jeg synes nu også at vi giver hende masser af opmærksomhed. Hun er inde i
huset sammen med familien det meste af dagen. Hun kommer med ud at gå tur,
når vi går tur med barnevognen. Hun kommer altid med på besøg hos
mormor/morfar. Hun er ude at gå/løbe en lang tur hver morgen sammen med
farmand. Vi går til hundetræning med hende, og hun lystrer godt.

Alt i alt er hun en god (og børnevenlig) hund, men hun driver mig til vanvid
med hendes konstante kæleri, så PLEASE kom med alle jeres gode råd.

Hun har været i løbetid 2 gange (i februar og september 2005).

Med venlig hilsen
Marlene

Fra : qfha

Dato : 15-01-06 19:57

Nu er det en retriever og de er meget sociale og kontaktsøgende,
men... du har ret, det kan blive for meget. Almindeligvis har det noget
at gøre med ens egen adfærd overfor hunden.

Giv hende en fast dagsrytme, så hun ved hvornår det er hende der er
på, altså faste spistider ingen godbidder i ny og næ for det kræver
jo sin hund at holde sig parat, hvis der viser sig noget, det er ofte
en af de væsenligste grunde til at hunden ikke falder til ro. Giv
hende faste lufteture og lær hende at blive i sin kurv når du kræver
det.

Så tror jeg du vil få en mere harmonisk hund, som sover når der ikke
sker noget specielt.
Selvfølgelig er hun stadig en ung hund og dermed også mere legesyg.
Det skal hun også have lov til.

Fra : Anette

Dato : 15-01-06 20:43

Hej Marlene

Nu er jeg nok lidt præget af at have hyrdehunde, der skal arbejde lige så
meget med hjernen som med musklerne, men hvor meget arbejder Luna med
hovedet? Søg, Spor eller andet hun synes er spændende. De fleste hunde
bliver meget glade, men også meget trætte efter en gang hjernearbejde.
Er der tidspunkter på dagen hvor det kun er hende det drejer sig om? Altså
hvor børnene ikke er med, udover løbeturen om morgenen? Ville det være en
idé af lave en rutine hvor der er "Lunas halve time", så hun ved at der er
tid til hende også.
Det lyder for mig, som om hun gerne vil have dig til at se hende, til lade
hende være med. Som småbarns mor er det ofte svært at huske at dele
kærtegnene ud til alle Når man har småbørn får man jo mere end rigeligt
dækket sit eget behov for kæleri og nærkontakt.
At Luna vælger at kravle på skødet af din kollega fremfor dig, lyder som om
du måske har afvist hende lidt for mange gange?
Jeg tror ikke hun er misundelig eller jaloux, hun vil bare gerne være med,
være en del af din flok.
Du er heldig at have en så kærlig hund.

Vores tæver har det også sådan ind imellem, men der kan vi jo så se på hvad
vi har lavet den sidste uges tid, - og det er ofte uger hvor der har været
tralvt med alt andet end hundene.
Når vi opdager det, vender vi rundt på dagsrutinen, så hundene igen får
deres uforstyrrede tid, mens vi dæmper irritationen hos hinanden over bl.a.
at have hundene i hælene alle vegne ude og inde, på toilettet, i bad, i
køkkenet, på skødet i tide og utide, med at sige "Jamen hun elsker dig jo
bare"

/ Anette

Fra : makkerlone

Dato : 16-01-06 09:10

Hej Marlene

Som Anette skriver, så elsker hun dig bare.
Ja, det er lige nøjagtig det hun gør. Og det skal du være glad for.
Prøv at se det lidt som et positivt problem.

Lone

Fra : BettinaP

Dato : 16-01-06 15:53

"Vikkelsø & Rud" <40873234@FJERNESmail.dk> wrote in message
> [...]
> for meget for mig, for det er HELE TIDEN....Så jeg vil lige høre, om det
> er almindeligt, og hvis det er, er der så noget jeg kan gøre, for at

snip
> Med venlig hilsen
> Marlene

Hej Marlene

Er det kun lydighed I træner med hende?
Det kunne være en mulighed måske at starte på noget brugshundetræning, hvor
de lærer rondering, feltsøg , spor osv.
Det her en noget anden effekt på hundene end lydighed, der tit bare knytter
hunden endnu tættere til dens ejer.
jeg kender i hvert fald en del brugshunde, der er så selvstændige, at de
slet ikke har behov for opmærksomhed i samme grad som en "normal" hund, men
forstår (og nogen gange foretrækker) at underholde sig selv.

Så hvis du vitterlig synes det er er problem, var det da værd at overveje

/BettinaP