Hunden er jo gal
Fra : stationaer

Dato : 10-01-06 00:34

Ja Bugsy er blevet meget underlig på det sidste ..
Den gør af katten konstant også når den bliver skældt ud for den vender
den sig mod os og knurre og viser tænder
Den har sågar bidt min kæreste hele 3 gange og nu vil han ike have den
indendørs mere pga det .. Hvilket jo er forståeligt.

Men hvad sker der lige for ham ? .. Vil han ændre sig til det bedere igen
eller er alt håb opgivet ?

Som kæresten har sagt .. næstegang den bider er næstestop dyrlægens bord
til en sprøjte eller retur hvor den kom fra

Tøsen

Fra : Ralph

Dato : 10-01-06 01:09

"stationaer" <ingen@i.dk> skrev i en meddelelse
> Ja Bugsy er blevet meget underlig på det sidste ..
> Den gør af katten konstant også når den bliver skældt ud for den vender
> den sig mod os og knurre og viser tænder

Nu er jeg ikke hundepsykolog, men jeg har haft 4 hunde hvor jeg har været
flokfører. Der har været een hund der opfører sig lidt underligt - Tootsie
er den der gør når der bankes på døren(jeg nidstirrer hende HVER gang uden
nævneværdig virkning), og hun er meget agressiv (har aldrig bidt nogen -
bortset fra en skraldemand der "stjal" vores affald, han havde dog overskud
til at skælde hende MEGET ud, så DET var nok en engangsforteelse)

Er "os" = dig, eller de andre i "flokken", er DU føreren i flokken?

Hvis den udfordrer føreren, skal føreren give den verbale tæsk, og nummer to
(kæresten) skal trøste den efter et par minutter

> Den har sågar bidt min kæreste hele 3 gange og nu vil han ike have den
> indendørs mere pga det .. Hvilket jo er forståeligt.

Igen lad kæresten give hunden lov til at komme ind igen, IKKE dig.

> Men hvad sker der lige for ham ? .. Vil han ændre sig til det bedere igen
> eller er alt håb opgivet ?

Hunde kan vel blive sindsyge, så det.........

> Som kæresten har sagt .. næstegang den bider er næstestop dyrlægens bord
> til en sprøjte eller retur hvor den kom fra

Fornuftigt nok

--
venligst
Ralph

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-01-06 01:46

> [...]
> overskud til at skælde hende MEGET ud, så DET var nok en engangsforteelse)
>
> Er "os" = dig, eller de andre i "flokken", er DU føreren i flokken?

Den skulel meget gerne se mig (Kæresten Erik) som flok lederen

> Hvis den udfordrer føreren, skal føreren give den verbale tæsk, og nummer
> to (kæresten) skal trøste den efter et par minutter

Det er netop når jeg bliver hård verbal at den viser bisser og vil bide
m.m.

> Igen lad kæresten give hunden lov til at komme ind igen, IKKE dig.

Den er kommet ind igen og ligger ude i køkkenet .. Den tør ikke nærme sig
mig

> Hunde kan vel blive sindsyge, så det.........

> Fornuftigt nok
>

> --
> venligst
> Ralph

En ting er ihvertfald sikkert at næstegang den bider efter mig eller
ligende så river jeg den altså til gulvet så den kan mærke hvem der er boss
Tør sku ike løbe an på en hund der har de tildenser .. Maj har ikke en ærlig
chance for at tumle den hvis det er hende den går på. Jeg er trodsalt
opvokset med store hunde og bved hvordan jeg kan/skal stoppe dem hvis de
skulle få nykker

OZ3BTO & konen

Fra : pwh

Dato : 10-01-06 06:07

OZ7PUS wrote:
> En ting er ihvertfald sikkert at næstegang den bider efter mig eller
> ligende så river jeg den altså til gulvet så den kan mærke hvem der
> er boss

En ting er ihvertfald sikkert er at det havde jeg gjort første gang
en af mine hunde havde så meget som rynket øjenbrynene af mig.
Jeg fatter ikke hvorfor den slags ting får lov til at udvikle sig til et
problem før folk skruer bissen på, det er en hund og den er nederst
i hirakiet, den skal ALDRIG true jer andre.
Skete det så igen ville jeg få scannet hovedet på den for at se om den
evnt. havde fået en svulst i hjernen, det er jo en mulighed.

/Jens

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-01-06 12:47

> [...]
> Skete det så igen ville jeg få scannet hovedet på den for at se om den
> evnt. havde fået en svulst i hjernen, det er jo en mulighed.

Ville jeg ikke gøre til start da vi jo ikke har haftr den så længe
Men efterhånden enste udvej

Erik

Fra : Anti Buhund

Dato : 10-01-06 07:37

> Det er netop når jeg bliver hård verbal at den viser bisser og vil bide
> m.m.
>
> Den er kommet ind igen og ligger ude i køkkenet .. Den tør ikke nærme sig
> mig

Som jeg læser det her, så har I ikke en agressiv hund, men derimod en
hund som I er alt for hårde ved og som bider i forsvar, fordi I
overser alle de signaler, den har sendt jer om at den ikke vil slås.
Så har den ikke andre muligheder.
Når man skælder ud, så skal det ske med det samme hunden gør noget
galt, og straks hunden sender et dæmpende signal, så har den
forstået pointen og så er det overstået.

Lær noget hundesprog eller find et andet hjem til den hund.

Susanne & Anti

Fra : Mus

Dato : 10-01-06 08:06

"Anti Buhund" <sp@vejle.ds.adp.com> skrev i en meddelelse

> [...]

forstået pointen og så er det overstået.

Lær noget hundesprog eller find et andet hjem til den hund.

___________

Ja eller bare noget mere forståelse af hunde. Man har aldrig lært nok.
Derfor er det også fint at spørge sig frem her i gruppen.

Hunde kender ikke noget til nag, så man skal ikke bære nag til sin hund.
Når først der er skældt ud, ja så er det et overstået kapital og alt er ved
det gamle.

LN

Fra : Bodil

Dato : 10-01-06 07:47

> [...]

forstået pointen og så er det overstået.

Lær noget hundesprog eller find et andet hjem til den hund.

Jeg må da nok indrømme at det også er det jeg får ud af det.
Hvorfor går i ikke til træning med hunden?
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-01-06 12:48

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Susanne & Anti
>
> Jeg må da nok indrømme at det også er det jeg får ud af det.
> Hvorfor går i ikke til træning med hunden?

Gå til træning med en hund man for det første kun har haft lidt over en
måned og der er agrasiv når i rettesætter den .. Det er da dømt til at gå
galt

Erik

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-01-06 12:46

> [...]

forstået pointen og så er det overstået.

Lær noget hundesprog eller find et andet hjem til den hund.

Har jo netop ikke skruet bissen på før den begyndte med sine numre ..
1. gang den bed var den på vej til at stikke af ud og jeg snupper den i
halsbåndet .. Der vendte den sig og bed hvor efter den fik en rigtig herre
skideballe

Erik

Fra : Bodil

Dato : 10-01-06 13:04

> [...]
> 1. gang den bed var den på vej til at stikke af ud og jeg snupper den i
> halsbåndet .. Der vendte den sig og bed hvor efter den fik en rigtig

Det viser jo helt tydeligt at det er usikkerhed, hvis du griber en hund som
er på vej væk så skal den næsten bide fra sig, og med hensyn til træning så
er det ikke en smule for tidligt faktisk skulle i have været af sted første
dag efter min mening, træning er ikke irettesættelser det er ros!!!
meld jer til træning i en god klup, lær noget om hunde sprog og prøv at
sætte jer ind i hvorfor hunden opfører sig som den gør.
Der er intet som tyder på at i har en gal hund, men der er meget der tyder
på at i har en meget usikker hund som trænger til hjælp.

Fra : H. Jensen

Dato : 10-01-06 18:27

Har sendt dig en privat mail!

Venlig Hilsen / Best Regards
Heidi Jensen
www.stirling-brigde.dk
www.hot-newlife.dk

www.hundevennerne.dk

Fra : Mikael

Dato : 10-01-06 18:32

Hej...
Nu ved jeg ikke hvor I kommer fra, men hvis jeg var jer så ville jeg melde
mig i den nærmeste hundeklub, feks DcH. Og det kunne bare ikke for stærkt!
De har som regl en hundekonsulent tilknyttet, og få ham eller hende til at
kigge på hunden, hvis I er medlemmer så tror jeg ikke det koster noget, men
det er en kanon virkning, i hvertfald på de hunde som jeg har set i klubben.
Og det kan ikke kun ende galt! Der er jo ingen som siger at I skal slippe
den løs sammen med de andre hunde og mennesker...
Sådan som jeg ser det, så er der ikke noget at tabe.

Winnie

Fra : Karin

Dato : 11-01-06 16:15

Anti Buhund wrote:

> [...]
> forstået pointen og så er det overstået.
>
> Lær noget hundesprog eller find et andet hjem til den hund.

SUPER GODT indlæg Susanne! Jeg er helt enig. Hvorfor pokker tror folk
altid at det handler om at være boss over hunden? Det gør det MEGET
SJÆLDENT, for pokker! Det handler istedet tit om misforståede hunde og
folk som er alt for hårde ved deres hunde.

Karin

Fra : jopa

Dato : 11-01-06 16:36

Karin skriblede bla:
>Hvorfor pokker tror folk
> altid at det handler om at være boss over hunden? Det gør det MEGET
> SJÆLDENT,

Jo da altid

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Karin

Dato : 12-01-06 02:38

jopa wrote:

> Karin skriblede bla:

> Jo da altid

Nej, sjældent.

Fra : Gert

Dato : 11-01-06 16:46

On Wed, 11 Jan 2006 16:14:45 +0100, Karin <ran_slirp_a@get2net.dk>
wrote:

>Hvorfor pokker tror folk altid at det handler om at være boss over hunden? Det gør det MEGET
>SJÆLDENT...

Hvem er så Boss - hunden ???

Fra : jopa

Dato : 11-01-06 17:09

Gert skriblede bla:

> Hvem er så Boss - hunden ???

Kunne jeg også godt tænke mig at vide

Tror der "næsten" generelt er forskel på hundeopdragelse når vi snakker
kvinder kontra mænd

I min begrebsverden er der kun en Boss og hunden har at adlyde.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : OZ7PUS

Dato : 11-01-06 20:21

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> kvinder kontra mænd
>
> I min begrebsverden er der kun en Boss og hunden har at adlyde.

Vil godt se en opdrage en han slædehund uden at skulle være hård før eller
siden

Men nu begyndte han jo netop og vise tænder osv. før vi gik over i det
hårde toneleje
Men der er styr på den nu .. den ville nemlig teste hvem der var stærkest og
den tabte og er nu meget mere lydig og nemmere at have med at gøre som før

Erik

Fra : jopa

Dato : 11-01-06 20:42

OZ7PUS skriblede bla:

> Vil godt se en opdrage en han slædehund uden at skulle være hård før
> eller siden

Ville da også godt se hvem der kunne få styr på min vildbasse uden en hård
tone/hånd ind i mellem

> Men der er styr på den nu .. den ville nemlig teste hvem der var
> stærkest og den tabte og er nu meget mere lydig og nemmere at have
> med at gøre som før
Fint nok alt andet er ikke optimalt

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 11-01-06 22:08

> OZ7PUS skriblede bla:

> Ville da også godt se hvem der kunne få styr på min vildbasse uden en hård
> tone/hånd ind i mellem

Hvad er det for eksempel han gør, som kræver at du er hård? (bare nysgerrig
)

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 11-01-06 22:35

Søren LH skriblede bla:

> Hvad er det for eksempel han gør, som kræver at du er hård? (bare
> nysgerrig )

Jo hvis du kom og besøgte mig uanmeldt skulle jeg da have fat i den inden
den fik fat i dig.

Hvis den møder andre hunde skal der en fast hånd til da den ellers straks
vil dominere den anden.

Husk på det er en bamse på 50 kg og samtidig en dominant herre

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 11-01-06 23:21

On Wed, 11 Jan 2006 22:35:09 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Søren LH skriblede bla:

>Jo hvis du kom og besøgte mig uanmeldt skulle jeg da have fat i den inden
>den fik fat i dig.

Sådan er det da osse med mine to drenge, men det er ikke kun uanmeldte
gæster der er udsatte. Det er ALLE gæster. De risikerer at blive
slikket til døde!

>Hvis den møder andre hunde skal der en fast hånd til da den ellers straks
>vil dominere den anden.
>
>Husk på det er en bamse på 50 kg og samtidig en dominant herre

Det er så kun Vaks der vil dominere, og det er KUN andre hanhunde han
reagerer på. Kan man vænne ham af med det?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : jopa

Dato : 11-01-06 23:25

Leyna skriblede bla:

> Det er så kun Vaks der vil dominere, og det er KUN andre hanhunde han
> reagerer på. Kan man vænne ham af med det?

Det er jo nok tegn på dårlig socialisering fra vores side grundet at vi
begge bor på Lars Tyndskids mark.

De ser simpelthen ikke hunde nok.

Ps det er såmænd rimeligt bevist fra min side da jeg intet har i mod en
ekstra skarp hund.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 12-01-06 01:24

On Wed, 11 Jan 2006 23:25:02 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Det er jo nok tegn på dårlig socialisering fra vores side grundet at vi
>begge bor på Lars Tyndskids mark.
>
>De ser simpelthen ikke hunde nok.

Det er da muligt at det er det, der er i vejen, men hvorfor er det så
kun Vaks der skal dominere? Hansen burde jo så osse være oppe på
dupperne...

>Ps det er såmænd rimeligt bevist fra min side da jeg intet har i mod en
>ekstra skarp hund.

hehe... Vaks er ikke nogen "skrap" hund. Han kan vist li' alle, men
den stakkels hanhund der bor på nabogården bliver altså kanøflet hvis
de er så uheldige at rende ind i hinanden. Vaks bider ikke, men den
bette hund skal underkaste sig HELE tiden. *suk*
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-06 05:42

> [...]
> begge bor på Lars Tyndskids mark.
>
> De ser simpelthen ikke hunde nok.
>
> Ps det er såmænd rimeligt bevist fra min side da jeg intet har i mod en

Ser du skarphed og dominans som det samme? For så taler vi vidt forskelligt
sprog........

I min verden har dominans ikke noget med manglende socialisering at gøre.
Men hvordan viser hans dominans sig?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 12-01-06 10:40

Søren LH skriblede bla:

> Ser du skarphed og dominans som det samme? For så taler vi vidt
> forskelligt sprog........
>
> I min verden har dominans ikke noget med manglende socialisering at
> gøre. Men hvordan viser hans dominans sig?

Stort set alle hunde den møder skal underkaste sig ellers får de nogen på
hovedet.
Helst ligge sig med 4 ben i luften.
Det er dominerende adfærd i min terminologi
Det kan være at hundeterapeuter udleder andet.

Skarphed er nok noget andet.
Det er det fremmede oplever hvis de kommer uanmeldt, og ja den bider rent
faktisk hvis den kan komme til det.

Utrolig vaksom hund.
Har aldrig før haft en så vaksom hund.

Er folk så godkendt slikker han dem ihjæl
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-06 18:19

> [...]
> Helst ligge sig med 4 ben i luften.
> Det er dominerende adfærd i min terminologi
> Det kan være at hundeterapeuter udleder andet.

Hvis den respekterer når hundene underkaster sig vil jeg nok også kalde det
dominans.

> Skarphed er nok noget andet.
> Det er det fremmede oplever hvis de kommer uanmeldt, og ja den bider rent
> [...]

Dine andre schæfere var ikke sådan? Havde du socialiseret dem bedre, eller
mener du det ligger i generne?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 12-01-06 18:46

Søren LH skriblede bla:

> Hvis den respekterer når hundene underkaster sig vil jeg nok også
> kalde det dominans.

Ja da så ka vi godt lege siger han

> Dine andre schæfere var ikke sådan? Havde du socialiseret dem bedre,
> eller mener du det ligger i generne?

Lige præcis hans avlslinie er liiiidt skarpe og det var bevist en af de ting
jeg gik efter.
Ledte efter ham i næsten 1 år før jeg var tilfreds

Men rigtigt de andre hunde jeg har haft var mere bløde i den forstand at jeg
jo trænede i Dansk politihundeforening og brugte en masse tid på socialt
samvær osv.
Det giver en mere omgængelig hund er jeg sikker på.

Han er nu ikke slemmere end han markerer siger de par stykker der har været
ude for det.
"det gjorde ikke så ondt" sagde de
Det er galt hvis folk går ind i vores hus uden at ringe på først.
Hvad der sker en indbrudstyv tør jeg ikke tænke på men han har vel selv købt
billetten.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 12-01-06 23:47

jopa wrote:
> Lige præcis hans avlslinie er liiiidt skarpe og det var bevist en af
> de ting jeg gik efter.

John jeg er kommet til at undre mig lidt over dit racevalg,
jeg kan sagtens følge din tanke med at have en skarp hund
der ikke er specielt social når man bor på bøhlandet.
Det kunne jeg såmænd sagtens finde på selv i samme situation,
men så ville jeg da vælge en hund med noget mere power i end
en alm Schæfer, det ville så måske blive en Rottehan eller en BullMastiff.
Hvorfor vælge en Schæfer hvis forsvar er nogle vigtige parametre for dig,
det svarer da til at købe en 7.65'er når man kan få en 9mm

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-01-06 00:11

pwh skriblede bla:

> John jeg er kommet til at undre mig lidt over dit racevalg,
> jeg kan sagtens følge din tanke med at have en skarp hund
> der ikke er specielt social når man bor på bøhlandet.

Havde da også schæfer da jeg boede i parcelhus

>Hvorfor vælge en Schæfer hvis forsvar er nogle vigtige
> parametre for dig, det svarer da til at købe en 7.65'er når man kan
> få en 9mm
Jo men der er jo masser af folk der får installeret for dyre kroner dårligt
tyverisikring og dermed falsk tryghedsfølelse.
Min kone er 100% tryg når jeg er på tjeneste

Nu er jeg jo passioneret schæferfan, og den har jo mange egenskaber ud over
det du nævner.
Rigtig god børnehund.
Trofast familiehund.
Findes nok ingen anden race der er så ejerfikseret som den.
Får ikke bedre kammerat.
Strejfer ikke det er en vigtig egenskab når man bor på landet.

Kan uden problemer være alene hjemme i meget lang tid.
Kan uden problemer overnatte i det fri i frostvejr

Tror ikke umiddelbart at dem du nævner ejer de kvaliteter der er vigtige for
mig.

Rotweiler kender jeg fra træningsbanen, og undskyld mig de er for dumme (min
mening)
Sikkert udemærkede vagthunde.

Egenskaben som tyveriforsikring er jo kun en biting.
Jeg kunne blive ved
Kan da også nævne flere dårlige egenskaber men det har jeg gjort før.

Under lignende omstændigheder kan det være at din Tyson ville være lige så
god en vagthund
Havde jeg haft den fra hvalp skal jeg garantere dig at han ville være en
udemærket vagthund.
Hvis det var det jeg ville have den til

Du skal regne med at hvis der er langt mellem naboerne og hunden ikke plejer
omgang med stort set andre end os i husstanden
vil dens medfødte instinkter træde tydeligere frem end hvis man igennem
træning osv har dæmpet disse instinkter.

Lad nu være med at tage alt hvad jeg normalt fyrer af som andet end gas.
Hvis du kendte Milo ville du blive begejstret

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 13-01-06 00:40

> Havde da også schæfer da jeg boede i parcelhus

Schæfere er vel heller ikke pr definition skarpe.

> [...]
> Min kone er 100% tryg når jeg er på tjeneste
>

> Nu er jeg jo passioneret schæferfan, og den har jo mange egenskaber

Det gældes nok for de fleste racer.

> Findes nok ingen anden race der er så ejerfikseret som den.

Det er sikkert rigtigt (for dem der holder af det)

> Får ikke bedre kammerat.

Gælder nok også for mange andre racer, specielt rigtige
kamphunde skulle værer gode til mennesker.

> Strejfer ikke det er en vigtig egenskab når man bor på landet.

Kan nok også findes hos andre mere powerfulde racer.

> Kan uden problemer være alene hjemme i meget lang tid.

Kan man lære af de fleste vil jeg tro.

> Kan uden problemer overnatte i det fri i frostvejr

Ok, er det så et krav fra din side.

> Tror ikke umiddelbart at dem du nævner ejer de kvaliteter der er
> vigtige for mig.

Det er dig selv der slår på den skarpe og forsvarsmæssige side.

> Rotweiler kender jeg fra træningsbanen, og undskyld mig de er for
> dumme (min mening)

Så mange Rotter kender jeg ikke, men jeg opfatter dem mere som
stædige end som dumme i forhold til Schæfere.
At du nemt kan forme en hund gør den jo ikke klog, Tyson var da
nemmere at gører lydig end Angel på sin vis, men hun er da væsentligt
mere inteilligent end han er.

> [...]
> lige så god en vagthund
> Havde jeg haft den fra hvalp skal jeg garantere dig at han ville være

Han opfylder mine behov, han er skam meget vagtsom herhjemme,
om han ville angribe nogen der brød ind ved jeg ikke.
Jeg tvivler på at der er nogen der er dumme nok når der
står en gøende køter i haven

> [...]
> vil dens medfødte instinkter træde tydeligere frem end hvis man
> igennem træning osv har dæmpet disse instinkter.

Det er logik, har man ikke lært sin hund at omgåes alle den møder
vil den da heller ikke være særligt social.

> Lad nu være med at tage alt hvad jeg normalt fyrer af som andet end
> gas. Hvis du kendte Milo ville du blive begejstret

Det er jeg da ikke i tvivl om at jeg ville værer, det var heller ikke for
at kriticerer Milo at jeg skrev det.
Men nu slog du endnu en gang på at du søgte det skarpe hos en hund,
jamen så undrede jeg mig bare over racevalget.
Personligt opfatter jeg mere Schæfere som støjende end som farlige,
skulle jeg have en disideret vagthund ville jeg da vælge noget andet.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-01-06 11:16

pwh skriblede bla:

> Schæfere er vel heller ikke pr definition skarpe.

Nok en anelse mere end de gængse familiehunde som du skal sammenligne med

> Kan man lære af de fleste vil jeg tro.

Det er et af de største problemer har jeg indtryk af når jeg læser herinde

> Ok, er det så et krav fra din side.

Nej det er blot en egenskab der viser deres hårdførhed.

> Det er dig selv der slår på den skarpe og forsvarsmæssige side.

Nej jeg plejer at slå på tyverisikringen samt tryghed
bruger jo ikke min hund som angrebsvåben

> Men nu slog du endnu en gang på at du søgte det skarpe hos en hund,
> jamen så undrede jeg mig bare over racevalget.

Ok så bruger jeg et andet ord nervefast

> Personligt opfatter jeg mere Schæfere som støjende end som farlige,
> skulle jeg have en disideret vagthund ville jeg da vælge noget andet.

Har du oplevet 2 politihunde skille en mængde voldelige unge

Så en udsendelse i tv med en af de der der leger med farlige dyr.
Han nævnte på et tidspunkt at han hellere ville slås med alligatorer slanger
og andet kryb end en Tysk Schæferhund
Dem havde han sgu respekt for

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 13-01-06 11:59

> Nok en anelse mere end de gængse familiehunde som du skal sammenligne
> med

Hvis det er en Lab du mener, så er jeg enig.
Hvis det er en Rotte du mener er jeg ikke enig.

> Nej det er blot en egenskab der viser deres hårdførhed.

Det viser vel bare at den har en god pels

> Ok så bruger jeg et andet ord nervefast

Ordkløver

> Har du oplevet 2 politihunde skille en mængde voldelige unge

Det har man tit set på TV, heldigvis har jeg ikke oplevet det i virkligheden.
Men jeg fik da engang fortalt en historie af en politibetjent om engang de skulle
rydde et værtshus for rockere, der sendte hans makker så sin Schæfer ind for
at få gennet dem ud, en af rockerne gjorde så bare det at han løftede Schæferen
op og lossede den direkte i nosserne, den var færdig som politihund fortalte han mig.
Det jeg mener med det er at jeg da personligt ville føle mig mere tryg med en rigtig
stor hund, en schæfer opfatter jeg mere som en mellemstørrelse hund.

> Så en udsendelse i tv med en af de der der leger med farlige dyr.
> Han nævnte på et tidspunkt at han hellere ville slås med alligatorer
> slanger og andet kryb end en Tysk Schæferhund
> Dem havde han sgu respekt for

Sikke en tøsedreng
Mine hunde har da været oppe og toppes med Schæfere et par gange,
det var da bare en gang pusten sig op og larmeri.
Den ene gang Tyson var oppe og slås med en Dogo Argentino, der så jeg
tydeligt forskellen på hvordan standarthunde slås og hvordan hunde med
talent for det slås, den var sgu lynhurtig og effektiv, og det var en tøs på 10mdr.

/Jens (som mest af alt bare vil drille John lidt, igen)

Fra : jopa

Dato : 13-01-06 12:08

pwh skriblede bla:

> [...]
> Schæferen
> op og lossede den direkte i nosserne, den var færdig som politihund

Jo sådanne historier findes der da
men det er ikke normalt at sende hunden ind på et værtshus uden snor
den ville være noget forvirret

> /Jens (som mest af alt bare vil drille John lidt, igen)

Jeg kan ikke drilles mine aner er alle nervefaste rolige mennesker
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winther

Dato : 13-01-06 13:14

> Jo sådanne historier findes der da
> men det er ikke normalt at sende hunden ind på et værtshus uden snor
> den ville være noget forvirret

Det må være en vandrehistorie, sådan bruges hundene ikke her DK.

Fra : pwh

Dato : 13-01-06 13:51

> Det må være en vandrehistorie, sådan bruges hundene ikke her DK.

Ja jeg kan jo ikke forsværge om manden løj mig op i ansigtet,
men han fortalte historien som selvoplevet, alle detaljerne kan jeg så
ikke huske, det er et par år siden jeg fik den fortalt.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 15-01-06 23:23

> [...]
> men han fortalte historien som selvoplevet, alle detaljerne kan jeg så
> ikke huske, det er et par år siden jeg fik den fortalt.

Lige lidt lovstof omkring anvendelse af tjenestehund...

§ 6. Beslutning om eventuel anvendelse af politihund til rydning af gader,
bygninger m.v. for et større antal personer skal forudgående forelægges for
politikredsens ledelse.
Stk. 2. Inden rydning effektueres, skal følgende forholdsregler så vidt
muligt iagttages:
* tilkendegivelse om anvendelse af politihund, jf. § 2, afgives via megafon
* tilkendegivelse afgives 2 gange
* benyttes politihund derefter som magtmiddel, skal det umiddelbart forinden
tydeligt tilkendegives, at hunden nu vil blive anvendt.
Stk. 3. Rydninger gennemføres med politihunden tilkoblet føreline.
Politihunden føres frem med den efter forholdene kortest mulige føreline.
Stk. 4. I forbindelse med forberedte rydninger, hvor der alene ydes passiv
modstand for at forhindre gennemførelsen af politiets lovlige påbud, må
førelinen, hvormed politihunden føres frem, højst være 11/2 m lang.

Det er vist fra 1998, men reglerne er ikke blevet lempet.

Reglerne siger klart at hunden skal være i førerline hvis den skal bruges
til rydning.
Jeg har svært ved at tro at en hundefører ikke overholder disse
bestemmelser, for så er han ikke hundefører mere
Jeg nægter at tro at en hundefører er så dum at svigte sin hund på denne
måde.
En tjenestehund ville ikke ane, hvad den skulle, hvis den blev sendt ind, de
er ikke trænet til at bide hvemsomhelst i flæng.
- derfor tror jeg det er en vandrehistorie.......

Fra : pwh

Dato : 16-01-06 06:07

Winther wrote:
> - derfor tror jeg det er en vandrehistorie.......

Det er du i din gode ret til.

/Jens

Fra : Mus

Dato : 13-01-06 12:42

> Schæfere er vel heller ikke pr definition skarpe.

Min erfarring nej de er ikke skarpe, men kan de ikke let blive det ? Synes
jeg har oplevet det flere gange hvis ejeren træner den hårdt eller generelt
opdrager den lidt hårdt(kun oplevet det med hanhunde). Er jeg helt forkert
på den? Så meget schæferkender er jeg jo heller ikke - men det har bare
slået mig.

Lige netop mht det med børnehund har jeg et vennerpar der gør i begge racer.
Både Rotter og schæfere. De er mest til Schæferen pga deres førerfiksering,
men mener bestemt Rotten af de to er den bedste børnehund. Ikke at
schæfferen er decideret dårlig, men rotten mener de bare er bedre på det
punkt.

Helt sikkert

> Kan nok også findes hos andre mere powerfulde racer.

> Kan man lære af de fleste vil jeg tro.

Tror det der er forskellen er at schæffere er så førerfikseret.
I forhold til en Rotte vil jeg nok kalde det en blød hund.
Det er min opfattelse ud fra de Rotter jeg har mødt at de oftest har en
meget stærk psyke.

LN(som altså hverken har Rotten er Schæferen som favoritrace

Fra : jopa

Dato : 13-01-06 12:15

Mus skriblede bla:

> [...]
> eller generelt opdrager den lidt hårdt(kun oplevet det med hanhunde).
> Er jeg helt forkert på den? Så meget schæferkender er jeg jo heller

Det er der noget om.
Ville aldrig anbefale en hanhund til førstegangskøbere

> [...]
> førerfiksering, men mener bestemt Rotten af de to er den bedste
> børnehund. Ikke at schæfferen er decideret dårlig, men rotten mener

Jo men generelt har jeg opfattelsen af at de er meget glade for børn.
Min er da

> [...]
> I forhold til en Rotte vil jeg nok kalde det en blød hund.
> Det er min opfattelse ud fra de Rotter jeg har mødt at de oftest har

Specielt hanhundene kræver en fast hånd.
De kan godt få den ide at de vil teste ejeren på et tidspunkt.

> LN(som altså hverken har Rotten er Schæferen som favoritrace

Det er også ligemegt blot du indrømmer at schæferen er den smukkeste hund i
verden

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Mus

Dato : 13-01-06 13:14

> Mus skriblede bla:

> Det er der noget om.
> Ville aldrig anbefale en hanhund til førstegangskøbere

Sjovt da mit vennepar købte deres første Rotte fik de anbefalet at starte
med en tæve på trods af at de havde masser af erfarring med schæferhanner.
Det var på det tidspunkt, hvor der var meget indavl med schæfere og det var
de bare så trætte af. Og jo de måtte give dem ret en Rotte var noget helt
helt andet. Men en dejlig hund.
Deres første hund var faktisk en Schæferhan - men måske de bare var heldige.

> Specielt hanhundene kræver en fast hånd.
> De kan godt få den ide at de vil teste ejeren på et tidspunkt.

Yep det har jeg også fået berettet.

> Det er også ligemegt blot du indrømmer at schæferen er den smukkeste hund
> verden

Nope synes faktisk en Siberian Husky er en utrolig smuk race, omend det
heller ikke er min favoritrace. Min favorit er selvfølgelig den glade
klodsede Boxer

LN

Fra : jopa

Dato : 13-01-06 12:40

Mus skriblede bla:
> Deres første hund var faktisk en Schæferhan - men måske de bare var
> heldige.

Eller også havde de det der skal til

> Yep det har jeg også fået berettet.

Ved ikke om det efterhånden er udfacet af racen men det var tilfældet for år
tilbage.
Mener også at have hørt om det herinde fra rotte ejere.

> Nope synes faktisk en Siberian Husky er en utrolig smuk race,
Det er jo blot en dårlig efterligning.

.. Min favorit er selvfølgelig den
> glade klodsede Boxer

også en dejlig hund men for meget fart på efter min smag.
og så syntes jeg de var kønnere uden hale
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : N/A

Dato : 13-01-06 13:54

Fra : pwh

Dato : 13-01-06 13:54

> Det er jo blot en dårlig efterligning.

*LOL*

/Jens

Fra : Mus

Dato : 13-01-06 15:10

> Det er jo blot en dårlig efterligning.

Nej en ualmindelig god efterligning, hvor der er lavet tilretninger, så den
er blevet meget smukkere

> . Min favorit er selvfølgelig den
> >
> også en dejlig hund men for meget fart på efter min smag.

he he det er da bare dig der er gumpetung ))))))

Fra : Leyna

Dato : 13-01-06 13:49

On Fri, 13 Jan 2006 12:14:49 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Det er også ligemegt blot du indrømmer at schæferen er den smukkeste hund i
>verden

Nænæ, John. Den går ikke!
Milo er en flot hund, og det må du så nøjes med!
Berner Sennen er SMUK. *suk*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 13-01-06 13:57

> Nænæ, John. Den går ikke!
> Milo er en flot hund, og det må du så nøjes med!

Af en Schæfer at værer er han da ikke helt kikset

> Berner Sennen er SMUK. *suk*

Så skal det værer den kortpelsede version,
mine personlige favoritter til flotteste hund er stadig Gran Danois og Ridgeback.

/Jens

Fra : fam. Ager

Dato : 13-01-06 12:16

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> LN(som altså hverken har Rotten er Schæferen som favoritrace
>

>------------
nej vel?? vi har vel god smag.....GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG!
mvh. marie

Fra : Mus

Dato : 13-01-06 13:57

> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> nej vel?? vi har vel god smag.....GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG!
> mvh. marie

Det er jo lige det vi har. Ufatteligt man ikke kan se hvilken eneste race
der duer

LN

Fra : Winther

Dato : 13-01-06 12:58

> --
> Mvh.John
> www.john.jp-web.dk

Hvordan kan du være narkohundefører uden hund, eller er din hp forældet?

Fra : Søren LH

Dato : 13-01-06 19:12

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse

> Rotweiler kender jeg fra træningsbanen, og undskyld mig de er for dumme
> (min mening)

Det gør jeg også, og jeg har præcis samme oplevelse. Efter at have set de
forskellige brugshunderacer på træningsbanen fik jeg den helt klare
oplevelse at det var kun belgiere og schæfere, som har det der skal til:
Arbejdsglæde, lydighed og drift. En kanon schæfer hos en umulig hundefører
vidste faktisk selv hvad den skulle .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 13-01-06 19:22

Søren LH skriblede bla:
>. En kanon schæfer hos en
> umulig hundefører vidste faktisk selv hvad den skulle .

*LOL*
Fik du den Jens ?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 14-01-06 11:18

> *LOL*
> Fik du den Jens ?

Næ, blandingshundeejere som mig fatter intet

Men at Schæfere er nemme og træne er vel ikke noget nyt,
det gør jo bare ikke nødvendigvis de andre dumme.
Blindt at adlyde ordere er da ikke ligefrem et tegn på intilligens
i min verden, men det er da en rar egenskab hos hunde.
Som sagt har min Angel da væsentligt mere hjerne end Tyson,
men hun var da sværere at opdrage på nogen punkter end ham.
Hun lærte hurtigt de forskellige kommandoer, det var bare ligesom
at når hun ikke var enig mente hun ikke at hun skulle adlyde.
Det fik jeg så på plads ved at værer 200 gange mere stædig
Tyson har ikke på samme måde sat ? ved mine ordrer, der har
problemet mere været at forstå hvad jeg ville ham, firkantet sat
op skulle jeg "forklarer" ham en ting 100 gange hvor Angel fatter
det efter 5 gange, og nogen ting har jeg opgivet at få ham til at fatte

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 13-01-06 19:07

> [...]
> Hvorfor vælge en Schæfer hvis forsvar er nogle vigtige parametre for dig,
> det svarer da til at købe en 7.65'er når man kan få en 9mm

Hej Jens,

Det er bestemt ikke bare størrelsen der gør det. I Tyskland og andre lande
syd for os er malinois meget udbredt i politiet. Jeg ved at en af vores
opdrættere solgt en avlstæve til politiet i Tyskland, d.v.s. en hund på en
25 kg.

Jeg har set videoer af hvordan en malinois har stoppet en hårdkogt
forbryder, han havde ikke en chance. Videoen er på nettet, jeg skal se om
jeg kan få opsporet linket.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 14-01-06 11:23

> [...]
> lande syd for os er malinois meget udbredt i politiet. Jeg ved at en
> af vores opdrættere solgt en avlstæve til politiet i Tyskland, d.v.s.

Det er jeg da helt klar over, men jeg vil stadigvæk hellere bokse
med en 25 kg/s hund end en BullMastiff/Rotte på 80 kg
Den præventive effekt ved en stor olmt udseendet hund er også bedre,
men der har Schæferen jo også en fordel, de fleste har stor respekt for den race.

> Jeg har set videoer af hvordan en malinois har stoppet en hårdkogt
> forbryder, han havde ikke en chance. Videoen er på nettet, jeg skal
> se om jeg kan få opsporet linket.

Du må ud og lede, det vil jeg da meget gerne se

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-01-06 16:44

> [...]
> Den præventive effekt ved en stor olmt udseendet hund er også bedre,
> men der har Schæferen jo også en fordel, de fleste har stor respekt for

Det er helt klart. Men det er der nu alligevel også en grund til.

> Du må ud og lede, det vil jeg da meget gerne se

Her er video'en: www.lemanszone.dk/diverse/malinois-french-police.wmv

(OK, det var ikke en hårdkogt forbryder, men øvelse, men alligevel..... )

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 14-01-06 17:25

> Her er video'en: www.lemanszone.dk/diverse/malinois-french-police.wmv

Tak for kaffe siger jeg bare, de er satme hurtige og effektive,
det var måske sådan en John skulle have haft

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 14-01-06 18:39

> Tak for kaffe siger jeg bare, de er satme hurtige og effektive,
> det var måske sådan en John skulle have haft

F.ex. ham her, han ligner ikke en det var sjovt at blive uvenner med :
http://www.lemanszone.dk/diverse/malle4.jpg

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 14-01-06 18:53

Søren LH skriblede bla:

> F.ex. ham her, han ligner ikke en det var sjovt at blive uvenner med
> : http://www.lemanszone.dk/diverse/malle4.jpg

Smuk hund ligner næsten en schæfer

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : N/A

Dato : 15-01-06 00:17

Fra : N/A

Dato : 15-01-06 00:17

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 00:17

Jeg har da vist ikke klandret dig for det, jeg satte bare spørgsmålstegn ved
racevalget.
Men at diskuterer hunderacer med Schæferfolk er umuligt, jeg resignerer

Øhm jeg har ikke sagt at du har klandret mig du driller jo blot for det
meste.

Ja schæferfolk er nok ensporede

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-06 05:38

> Søren LH skriblede bla:

> Jo hvis du kom og besøgte mig uanmeldt skulle jeg da have fat i den inden
> den fik fat i dig.

Fat i den med ord, forstår jeg....

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 12-01-06 10:33

Søren LH skriblede bla:

> Fat i den med ord, forstår jeg....

Kræver absolut en dyb bas og fat i seletøjet
Den er bestemt ikke for små Irmapiger

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-06 18:17

> Søren LH skriblede bla:

> Kræver absolut en dyb bas og fat i seletøjet
> Den er bestemt ikke for små Irmapiger

En rigtig schæfer (chef'er)

Så det er da godt ikke alle piger er små irmapiger

Fra : Karin

Dato : 12-01-06 04:06

OZ7PUS wrote:

> Vil godt se en opdrage en han slædehund uden at skulle være hård før eller
> siden

Så skulle du prøve at læse Hanne Hjelmer Jørgensens bog "Hund eller
ulv?". Hun er biolog med speciale i ulvens og grønlandsk slædehunds
adfærd. Hun har haft en helt flok grønlandske slædehund, og hun bruger
overhovedet ikke hårde metoder over for sine hunde, og har desuden, lige
som jeg, ikke meget fidus til al den snak om lederskab og dominans.

Jeg kan også varmt anbefale at læse hendes artikler på:
www.blogger.dk/fjeldhund
Der afliver hun mange gamle skrøner om hundes adfærd og hvordan man skal
omgåes dem.

Især disse artikler er rigtig gode:
"Er det dig eller mig der bestemmer"
http://www.blogger.dk/fjeldhund/indlaeg.asp?IndlaegID=209

"Nakketag"
http://www.blogger.dk/fjeldhund/indlaeg.asp?IndlaegID=356

"Lad os begrave lederskabet"
http://www.blogger.dk/fjeldhund/indlaeg.asp?IndlaegID=2677

Venlig hilsen
Karin

Fra : pwh

Dato : 12-01-06 09:30

> [...]
> www.blogger.dk/fjeldhund
> Der afliver hun mange gamle skrøner om hundes adfærd og hvordan man

Glimrende artikler, jeg fik læst det meste
Der er uden tvivl mange skrøner i forbindelse med hundeopdragelse,
og jeg er da heller ikke selv tilhænger af hverken fysisk eller psykisk tortur
af mine hunde.Men der skal ikke her i huset værer nogen tvivl for hundene
om hvem der bestemmer, om man så vil kalde det for hiraki og floklederskab
er vel i bund og grund en gang ordkløveri.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 12-01-06 20:19

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> www.blogger.dk/fjeldhund
> Der afliver hun mange gamle skrøner om hundes adfærd og hvordan man skal

Hej Karin,

Det er meget interessante artikler, og jeg føler ingen trang til at drage
oplysningerne i tvivl.

Imidlertid er ulve og hundes sociale relationer under naturlige forhold én
ting, at få en god hund en anden ting. En hunds naturlige adfærd i en
hundeflok er selvfølgelig acceptabel. For en hund i en menneskefamilie,
"flok" eller ej, er det imidlertidigt nødvendigt at den lærer at
moderere/slukke/tøjle en del af sin naturlige adfærd, for at vi mennesker
kan holde situationen ud. For eksempel er det ifølge én af artiklerne
normalt at en ulv, som ikke er "alfa'en", påtager sig jobbet med at jage
ubudne gæster væk. I en familie med en hund er det et job, som vi normalt
(men ikke altid) ønsker at hunden ikke skal påtage sig.

Hvis du kunne pege nogle artikler ud som var relevante for at få en god
hund, kunne det være fint. Jeg syntes ikke der var mange om dettei
oversigten, men der var da en artikel om at gå pænt og ikke trække i linen,
og jeg har kigget nærmere på den. Forfatterens løsning så ud til at være at
hunden skulle gå i flex-line. Det er selvfølgelig fint nok i skoven og på
markvejen, men i byen dur det ikke. Der er vi nødt til at kunne have vores
hund i kort snor uden at den trækker.

Så jeg synes vi mangler at få at vide hvordan de udmærkede teorier kan
omsættes til at få en god hund.

I øvrigt står der jo faktisk at i fangenskab etablerer dyr (og mennesker) et
hieraki. Det kunne jo godt være at forholdene i en hund-menneskefamilie kan
sidestilles med forholdene i en fangenskabssituation, og at vi derfor er
nødt til at etablere vores position som værende over hunden med nogle af de
tiltag som nævnes i Hundelytteren og andre steder.

Mvh
Søren

Fra : Karin

Dato : 14-01-06 03:04

Søren LH wrote:

> [...]
> den lærer at moderere/slukke/tøjle en del af sin naturlige adfærd,
> for at vi mennesker kan holde situationen ud.

Det er klart, men det kræver bare at ejeren vil bruge tiden på at lære
hunden disse ting (f.eks. indkald, ikke at hoppe op osv.) Alt for
mange, synes jeg, forventer at hunden bare kan disse ting eller at den
kan lære det i løbet af ganske få forsøg. Det kan den jo selvfølgelig
ikke/sjældent, og så konkluderer ejeren ofte at hunden enten er dum,
fræk eller "dominerende".
Derudover skal der også lægges en del arbejde i korrekt socialisering af
hvalpen for at den skal fungere godt i et moderne samfund med masser af
mennesker, hunde, lyde, trafik osv.

> [...]
> I en familie med en hund er det et job, som vi normalt (men ikke
> altid) ønsker at hunden ikke skal påtage sig.

Det er nok meget forskelligt. Jeg synes at jeg møder mange som gerne vil
have at hunden "passer på huset". Det er selvfølgelig også rart hvis en
indbrudstyv er "på besøg", men ikke så smart hvis det er tante Anna fra
Jylland som bliver jaget bort af hunden.

Til gengæld er der den fordel at man (ihvertfald med en rimelig
sandsynlighed) kan vælge om man ønsker en hund som vogter eller ej,
simpelthen ved at vælge en race som enten har et stort vogterinstinkt
eller et lille.

> [...]
> selvfølgelig fint nok i skoven og på markvejen, men i byen dur det
> ikke. Der er vi nødt til at kunne have vores hund i kort snor uden at

Det med flexi-linen var kun en del af forfatterens løsningsforslag.
Flex'en gav hunden større bevægelsesfrihed/snusemulighed, men det
vigtigste var at hun havde ladet hunden følge naturlige spor og havde
ladet den snuse færdig. Derved fandt den ud af at det ikke behøvede at
haste så meget med at komme frem - duftene var der jo alligevel - og den
blev samtidig aktiveret på en god måde.
Det var netop en af pointerne med artiklen: Hvis hunden er
understimuleret duer det ikke at gå igang med div. træningsmetoder, for
så laver man kun symptomtræning istedet for at løse årsagen til problemet.

Jeg bruger selv flexi-liner (5 m) på mine hunde når vi går i byen, og
jeg forsøger at finde ruter hvor der er brede rabatter osv. så hundene
kan bevæge sig lidt rundt og snuse. Jeg har lært mine hunde at blive på
fortovene, men man skal selvfølgelig ikke bruge flexi-liner på steder
hvor flexi-linerne kan vikle sig rundt om menneske-ben osv. - så skal
man korte linerne ned.

> Så jeg synes vi mangler at få at vide hvordan de udmærkede teorier
> kan omsættes til at få en god hund.

Man kan også tænke på hvordan man bliver en god ejer. De to ting hænger
jo meget sammen

Det er nok forskelligt hvad man mener med en god hund. For mig er en god
hund glad, tillidsfuld og kreativ. Dette opnåes, mener jeg, ved at man
altid opfører sig venligt overfor hunden, og man bruger træningsmetoder
som er positive. Dette er ikke ensbetydende med at man ikke kan være
bestemt over for hunden, men det kan sagtens lade sig gøre uden råben,
skrigen, slag og rusken.

For at få en god hund skal man også sørge for at aktivere og motionere
den i passende mængder i forhold til hvad den enkelte hund og race har
behov for. Andre behov som bør tilfredsstilles er mulighed for at
lege/hilse på artfæller, og at hunden føler sig tryg og velkommen i
familien.

Derudover spiller en række andre faktorer ind på om man får en "god
hund". Gener, opdrætterens prægning og ejerens socialisering af hvalpen
betyder også meget for hvordan hunden udvikler sig.

At den adlyder div. kommandoer er selvfølgelig også vigtigt for at få
hverdagen til at fungere, men det er jo noget som alle hunde kan lære
hvis bare ejeren har tålmodighed og viden om hvordan han/hun skal gøre.

Det er lidt svært at henvise dig til artikler som skriver om hvordan du
fåren "god hund", da jeg ikke ved hvordan du definerer en "god hund".
Hanne Hjelmer Jørgens artikler handler ofte om hundes naturlige adfærd,
men der er sjældent beskrivelser at konkrete øvelser. Men her er et par
artikler som beskriver hvordan man kan træne hunden i
konkrete øvelser med positive metoder. Træningsprincipperne kan så
overføres til andre øvelser hvis man ønsker at træne noget andet:

"Kommer din hund når du kalder" fra bladet Hund og træning.
http://www.hundogtraening.dk/magasin/artikler/Indkald/indkald.htm

"Apportering" fra bladet Hund og træning.
http://www.hundogtraening.dk/magasin/artikler/apport/apport.htm

"Træn et trick" fra bladet Hund og træning.
http://www.hundogtraening.dk/magasin/tricks/udfordring.htm

Div. artikler fra Hundeskolen Trofast (både øvelser og adfærdstips)
http://www.hundeskolentrofast.dk/artikler.htm

Derudover kan jeg anbefale at man går på en hundeskole som bruger gode,
venlige metoder, så man kan lære tingene i praksis og få vejledning i
konkrete øvelser og evt. problemer. Der findes en fin liste over gode
hundeskoler i hele landet her:
http://www.hundeskolentrofast.dk/traeningspladser.htm

> [...]
> fangenskabssituation, og at vi derfor er nødt til at etablere vores
> position som værende over hunden med nogle af de tiltag som nævnes i

Jeg mener så det modsatte: At selv om vores hunde bor i en slags
fangenskab hos deres menneskefamilier (de har jo ikke mulighed for at
vælge en anden flok/familie) så er pointen netop at vi skal gøre vores
bedste for at hunden IKKE føler at den bor i fangenskab. Det kan vi gøre
ved at sørge for at den er tryg og velaktiveret. Man bør også lade den
tage initiativer en gang imellem (f.eks. til leg), og man skal sørge for
at hunden føler sig velkommen i familien - altså forsøge at få livet for
hunden til at minde så meget som muligt som et naturligt/frit liv.
Hvis man gør det vil hunden netop blive velfungerende og opfatte ejeren
som en god "leder".

Karin

Fra : pwh

Dato : 14-01-06 11:28

>Snip et godt indlæg<
> Karin

Bliver jeg genfødt som hund vil jeg bo hos Karin

/Jens

Fra : Karin

Dato : 15-01-06 02:04

pwh wrote:

> Bliver jeg genfødt som hund vil jeg bo hos Karin
>
> /Jens

Du skal være velkommen, Jens

Karin

Fra : Mus

Dato : 14-01-06 08:45

> [...]
> overhovedet ikke hårde metoder over for sine hunde, og har desuden, lige
> som jeg, ikke meget fidus til al den snak om lederskab og dominans.

Det skal i jo være velkommen til. Ligesom andre skal være velkommen til at
gå ind for andre træningsmetoder.

> Jeg kan også varmt anbefale at læse hendes artikler på:
> www.blogger.dk/fjeldhund
> Der afliver hun mange gamle skrøner om hundes adfærd og hvordan man skal
> omgåes dem.

Ikke hvordan man skal - men kan omgåes dem. Det er stadig hendes holdning og
ikke tvang for alle andre.

Lederskab handler for mig ikke om at være hård ved hunden eller urimelig
eller at råbe og skrige. Men hunden skal fungere sammen i familien. Og der
er der altså nogle regler som også den skal overholde. Nu er vores hund
altså en gammel herre og når vi har sagt dæk, så hedder det dæk. Og så skal
han altså ikke rejse sig fra stedet før vi giver ham lov. Vi har sjældent
behov for at han skal langtids afdækkes, men det sker da.

Man kan læse sig til mange ting og der findes mange glimrende bøger og det
er godt at skaffe sig noget viden. Men erfarring er også vigtigt. Man kan nu
engang ikke læse sig til alt. Hverken når det gælder hunde eller børn. Hø hø
selv om det nogen gange ville være dejligt.

Hos os hedder det socialicering, aktivering, lederskab etc. Vores hund har
fået en kærlig og konsekvent opdragelse. Han ved hvem der bestemmer. Det
giver også en tryg hund. Vi har altid leget utroligt meget med ham og det
ligger også meget naturligt til vores race(boxer). Det gør at vi er hans
bedste "venner". Men vi bestemmer hvornår der skal leges. Han spørger altid
pænt og maange gange om dagen og oftest går vi med på legen, men er der ikke
tid må han vente.

Hos os er hunden nederst i hierarkiet. Derfor er han da på ingen måder en
trykket hund. Han sover såmænd i sofaen og har sovet i sengen - men fordi vi
giver ham lov.

Gizmo er trænet op via leg. Feks apportering er trænet via lystapportering.
Men kender andre der har trænet tvansapportering med et lige så godt
resultat (og mange nok bedre i hvert fald i prøvesituationer). Det ene er
for mig lige så godt som det andet og man skal kende sin hund. Ikke alle
hunde egner sig til at træne via leg og omvendt.

Jeg har da helt tydeligt ret aggressive hunde pga lederskabsproblemer. Og
når man står med en stor Rotte er det altså i mine øjne ret vigtigt man
fremstår som leder af flokken - en god og retfærdig leder. Det er ikke
tutte-nutte hunde og nogen gange er man altså nødt til at træde i karrakter,
så det hele ikke bliver tilfældigt.

Jeg har en veninde der lærte hendes tre hunde ikke at snuse, når de var i
snor. Det var to labber og en Ridgeback. Det kan godt være det strider mod
hundens natur ikke at måtte snuse. Men sådan er det bare. Vi lever i den
civiliserede verden. Hunden er ikke ulv mere og må lære at fungere her. Vi
gik også engang uden tøj på - det har da heldigvis ændret sig Så snart
de kom ud hvor de kunne løbe frit, fik de linen af og så kunne de snuse alt
det de ville. Det var meget vigtigt for hende at der foregik sådan når hun
skulle gå med tre hunde, og nogen gange havde barnevogn og 4 årig dreng med
på en gang.

Måske er jeg gammeldags men jeg mener både børn og hunde skal have en kærlig
og konsekvent opdragelse. Det er også kærlighed at oprdrage. Og det er min
erfarring at det giver glade trygge hunde.

Skal ikke udtale mig om bla Husky'er, da det er mit indtryk at det er en ret
speciel hund, der adskiller sig meget fra de fleste andre hunde. Og dukkede
der en sådan hund og til vores træning ja så er jeg ret sikker på vi ville
anbefale dem at træne i en specialklub for Huskyer. Dem der har erfarringen.
Selv om vi ville kunne læse os til en masse vedr racen ja så har de den
helt store balast - erfarring - og det vejer tungt. Vi ville da påtage os
opgaven, hvis det var ønsket. Det ville være spændene og ville være ydmyge,
for ville sikkert lære en masse nyt. Man lærer nyt hver dag også vedr.
hunde.

Uha sikken en stil jeg der fik skrevet. Ved ikke om du kan finde hoved og
hale i det - ellers må du bare spørge

LN

Fra : Karin

Dato : 15-01-06 03:13

Mus wrote:

> [...]
> gå ind for andre træningsmetoder.

> Ikke hvordan man skal - men kan omgåes dem. Det er stadig hendes holdning og

Det var nu heller ikke sådan ment.

> [...]
> han altså ikke rejse sig fra stedet før vi giver ham lov. Vi har sjældent
> behov for at han skal langtids afdækkes, men det sker da.

Selvfølgelig skal hunden da blive liggende i dæk - hvis den vil og mærke
har lært hvad "dæk" betyder og er trænet til at blive liggende indtil
man siger "fri" eller lignende. Igen er dette et eksempel hvor jeg mener
at det handler mere om indlæring/træning end det handler om lederskab.

Igen vil jeg gerne forklare at mange af os som bruger såkaldte "bløde
metoder" ikke er nogle vatnisser som bare lader hunden leve et
grænseløst liv. Men vi bruger meget tid på tålmodigt, gradvist og
målrettet at INDLÆRE de ting vi ønsker hunden skal gøre, for så bliver
den sikker og stabil i øvelsen. Vi er omhyggelige med at planlægge og
tilpasse træningen så kravene til hunden passer til det niveau som den
er nået til.
Alt for mange ejere tror at når hunden har kunnet sitte 8-10 gange
hjemme på stuegulvet så må det være træning nok. Det er det bare ikke,
for en øvelse skal trænes mange gange og i mange forskellige situationer
før den sidder RIGTIGT fast. Når hunden så ikke sitter på kommando
opfatter ejeren det som ulydighed og bliver tosset, men i virkeligheden
burde han bare træne noget mere.

> [...]
> for mig lige så godt som det andet og man skal kende sin hund. Ikke alle
> hunde egner sig til at træne via leg og omvendt.

Der må jeg indrømmet at jeg ikke kan følge dig. At træne med
tvangsapport er for mig totalt uacceptabelt - jeg fatter simpelthen ikke
at nogen kan få sig selv til at bruge den ekstremt ubehagelige metode,
når der findes andre venligere og MINDST lige så effektive metoder. Jeg
ved godt at nogle jægere mener at det er den eneste måde at få en stabil
apport, men det MÅ være fordi de ikke forstår at bruge de mere "bløde"
metoder rigtigt.

Det er vigtigt at man finder ud af hvad der motiverer hunden. For nogle
hunde er det leg, andre synes at en bold er det bedste i verden, mens
andre foretrækker spiselig belønning. Hvis man vælger en forkert
belønning (altså noget som hunden ikke er interesseret i) virker det
slet ikke som belønning, og så går træningen i kludder. Hvis man derimod
finder den belønning som passer til ens hund får den lyst til at
samarbejde og kan derved lære stort set alt.

> [...]
> tutte-nutte hunde og nogen gange er man altså nødt til at træde i karrakter,

Jeg har så til gengæld aldrig set hunde som var aggressive pga.
lederskabsproblemer. Det har derimod altid handlet om forkert/manglende
indlæring, og for hårdhændet behandling fra ejeren side som har fået
hunden til at sige fra (hvilket jeg synes er forståeligt nok)

Der er vist ingen som siger at man ikke kan være bestemt over for sin
hund, men igen hvis hunden har lært hvad den skal gøre og hvis
motivationen er høj nok for at gøre det, så gør hunden det også.
Motivation er også en af de dele af træningen som mange glemmer. Der er
ingen levende væsener som gør noget uden at de får noget ud af det, og
det gælder selvfølgelig også for hunde.

Jeg har selv 3 hunde af en race som ofte bliver betegnet som dominerende
og svær at træne. Men jeg har sjovt nok aldrig haft problemer med nogen
af dem, for de har LÆRT hvad jeg ønsker af dem på en venlig måde.

> [...]
> skulle gå med tre hunde, og nogen gange havde barnevogn og 4 årig dreng med

Dette kan så være et eksempel på et godt kompromis: Ejeren kan gå tur
med både barn og hunde, og hundene kan få tilfredstillet deres behov for
at snuse når de løber frit. Hvis hundene aldrig løb frit og snusede
synes jeg ikke at det var godt.

> [...]
> for ville sikkert lære en masse nyt. Man lærer nyt hver dag også vedr.

Jeg er helt enig i at der er forskel på racer f.eks. mht. motions- og
aktiveringsbehov. Men de helt grundlæggende indlæringsprincipper er ens
for alle levende væsner (ok, det kan godt være at der findes nogle
amøber som ikke kan lære en pind) Disse principper kan groft inddeles i
belønning og straf. Straf har mange dårlige bivirkninger, men det har
belønning praktisk talt ikke og det er mere effektivt. Derfor bliver
belønningsmetoderne (ofte kaldet klikkermetoden) mange steder brugt til
at træne f.eks. delfiner, heste, høns og fisk, ja fisk! Så kan en
rottweiler og en husky vel også trænes på den måde

Nogle racer er så også mere samarbejdende og hurtigtopfattende end
andre. Man skal nok i de fleste tilfælde have mere tålmodig i træningen
med en basset end med en bordercollie, men det betyder ikke at
basset'en ikke kan lære det - det tager bare længere tid

> Uha sikken en stil jeg der fik skrevet. Ved ikke om du kan finde hoved og
> hale i det - ellers må du bare spørge

Jeg fik vist også skrevet en længere stil

Karin

Fra : Søren LH

Dato : 15-01-06 03:51

Fra : Søren LH

Dato : 15-01-06 03:59

> [...]
> lære det - det tager bare længere tid

> Jeg fik vist også skrevet en længere stil

Hej Karin,

Der er ikke meget jeg er uenig med dig i, dog én ting: Man kan da sagtens
træne "belønningsmetode" uden klikker.

Og en ting til (som godt nok ligger uden for mit eget erfaringsområde): Der
er nogen der siger at der er hunde som er så dominante og "hårde" at man
ikke kommer uden om negativ forstærkning/straf. En af dem er Anette Røpke,
som du sikkert godt ved hvem er. Hun mente også at man kunne træne alle
hunde med "positive metoder". Men da hun kom til Grønland og skulle arbejde
med slædehunde, erfarede hun at hun ikke kom langt med kropssprog,
smaskelyde og godbidder. For du mangler jo sådan set at dokumentere din
påstand fra et andet indlæg om at også slædehunde kan trænes med positive
metoder.

Hvilken race er dine hunde?

Mvh
Søren

Fra : Karin

Dato : 15-01-06 17:38

Søren LH wrote:

> Hej Karin,
>
> Der er ikke meget jeg er uenig med dig i, dog én ting: Man kan da sagtens
> træne "belønningsmetode" uden klikker.

Vi er helt enige, metoden kaldes bare tit klikkermetoden, men det er
ikke nødvendigt at bruge en klikker. Klikkeren er kun et "redskab", man
kan sagtens bruge andre ting, f.eks. kan man blinke med en lygte (smart
hvis man har en døv hund) eller man kan bare bruge stemmen til at rose.
Man kan selvfølgelig også træne ved at man hjælper hunden frem til den
ønskede position med en godbid, f.eks. godbid føres henover hundens
hoved så den sitter.

> [...]
> hunde med "positive metoder". Men da hun kom til Grønland og skulle arbejde
> med slædehunde, erfarede hun at hun ikke kom langt med kropssprog,

Jo, jeg kender godt Røpke, dog ikke personligt, og jeg må indrømme at
jeg ikke har så meget fidus til hende. Hvis du f.eks. har set hendes
video, vil du måske være enig med mig. I videoen laver hun mange basale
fejl, ofte er hendes timing helt ved siden af, f.eks. der hvor hun skal
lære en hund at gå pænt i snor: hun sprøjter vand på den EFTER den er
holdt op med at trække og kigger op på hende (hvad lærer hunden af det?)
Desuden synes jeg at hun også bruger for meget symptomtræning; Hun
sprøjter vand på en hund som ikke kan li' andre hunde, men hun kommer
slet ikke ind på hvad grunden er til at hunden er sådan (det kunne
f.eks. være at hunden var blevet overfaldet som lille)

For du mangler jo sådan set at dokumentere din
> påstand fra et andet indlæg om at også slædehunde kan trænes med positive
> metoder.

Jeg har ikke erfaring med at træne en slædehund til at trække, men hvis
det gælder alm. træning vil jeg påstå at det kan sagtens kan lade sig
gøre med positive metoder. Jeg kender personligt en, der har 2 alaskan
malamute, som kun bruger positive metoder og det fungerer fint.

> Hvilken race er dine hunde?

Shiba (en japansk spidshunderace)

Karin

Fra : Søren LH

Dato : 15-01-06 19:09

> [...]
> Man kan selvfølgelig også træne ved at man hjælper hunden frem til den
> ønskede position med en godbid, f.eks. godbid føres henover hundens hoved

......eller klikkerlyd med munden, hvilket jeg selv har brugt, så man ikke
skal stå og fumle med klikker i den ene hånd, hundesnor i den anden,
godbidder i den........ - nåh ja.
Jeg bruger dog ikke klikker p.t.

> [...]
> hund som ikke kan li' andre hunde, men hun kommer slet ikke ind på hvad
> grunden er til at hunden er sådan (det kunne f.eks. være at hunden var

Jeg har været til flere foredrag/kurser med Anette Røpke og hun ved altså
enormt meget om hunde, hundesprog, hvordan hunde tænker, adfærd m.v., du kan
slet ikke tage mål af hendes video.

> [...]
> med positive metoder. Jeg kender personligt en, der har 2 alaskan
> malamute, som kun bruger positive metoder og det fungerer fint.

Det var ikke spørgsmålet om at få den til at trække, men at kunne få den
under en form for kontrol ved at optræde som leder. Eller hvad var det du
selv tænkte på med slædehunde?

> Shiba (en japansk spidshunderace)

..... ikke lige en race der er kendt for at være vanskelig at styre.

Mvh
Søren

Fra : Karin

Dato : 15-01-06 19:32

Søren LH wrote:

> .... ikke lige en race der er kendt for at være vanskelig at styre.

Nej måske ikke "styre", men den er bliver ofte beskrevet som stædig,
dominant og vanskelig at træne. Ting som jeg ikke kan genkende, men jeg
tror da absolut at det er en race som siger fra hvis den bliver
behandlet uretfærdigt og hårdhændet.

Karin

Fra : Mus

Dato : 15-01-06 20:39

> [...]
> dominant og vanskelig at træne. Ting som jeg ikke kan genkende, men jeg
> tror da absolut at det er en race som siger fra hvis den bliver

Kender ikke racen så godt. Læste lige lidt om den.
Der stod bla at en shiba er lærenem og ja stædig som du selv skriver.
Men at de skulle være dominante og vanskelige fremgik ikke der hvor jeg
læste om racen.
Men igen man kan ikke læse sig til alt.

LN

Fra : Søren LH

Dato : 15-01-06 20:32

> [...]
> Der stod bla at en shiba er lærenem og ja stædig som du selv skriver.
> Men at de skulle være dominante og vanskelige fremgik ikke der hvor jeg

Nej, det har jeg godtnok heller aldrig hørt, tværtimod. Spidshunde er
selvfølgelig ikke kendt som lydighedsekvilibrister, men det er en anden
ting.

Mvh
Søren

Fra : Mus

Dato : 15-01-06 12:06

> [...]
> man siger "fri" eller lignende. Igen er dette et eksempel hvor jeg mener
> at det handler mere om indlæring/træning end det handler om lederskab.

For mig handler det om begge dele. Selvfølgelig skal den da have lært det
først, det siger sig selv.
Men jeg mener også det bla handler om at være konsekvent.

> [...]
> den sikker og stabil i øvelsen. Vi er omhyggelige med at planlægge og
> tilpasse træningen så kravene til hunden passer til det niveau som den

Jamen vi tilpasser da også træningen til hundene til det niveau den er nået
til. Det er blandt andet det jeg mener med at man ikke skal være urimelig.
Man skal ikke forlange noget af hunden, som den ikke ville kunne opfylde.

> [...]
> før den sidder RIGTIGT fast. Når hunden så ikke sitter på kommando
> opfatter ejeren det som ulydighed og bliver tosset, men i virkeligheden

Herinde er det nok mindretallet der mener dette er jeg overbevist om. Det er
nok nærmere nogle nye hundeejere, der går i denne tro.

> [...]
> ved godt at nogle jægere mener at det er den eneste måde at få en stabil
> apport, men det MÅ være fordi de ikke forstår at bruge de mere "bløde"

Du er jo nok nødt til at acceptere det er sådan. At forstå det er noget
andet.
Mennesker er forskellige og har forskellige måder at træne hund på. Nogle
træner til prøver andre for fornøjelsen alene. Det eneste jeg ikke kan
acceptere er at man slår sin hund eller misrøgter den, eller træner den
ekstremt hårdt. Nu har jeg en race der er ekstremt legesyg og her er det
super at træne via leg. Men man får ikke en superlydig hund på samme måde
som en labrador eller en schæfer. De får såkaldte hjerneblødninger, hvor de
virkelig teer sig som hvalpe. Selv vores på 9 år med kræft og dårligdom gør
det. De leger til den dag de falder om.

Pågældende der har trænet tvansgsspportering har en såkaldt lalleglad
"damphund" på 7 år. Men det er ultimativt den der er nået længst
konkurrencemæssigt hos os. Og det er altså ikke fordi den er trykket på
nogen måde. Den kan skam lave ballade til den store guldmedalje. Det er som
regel dem med stor drift der er lettest at træne - er min erfarring.

> [...]
> finder den belønning som passer til ens hund får den lyst til at
> samarbejde og kan derved lære stort set alt.

Ja det er jo en selvfølge. Og også det jeg skriver at hunde er forskellige
og at vores er trænet via leg - og at det ikke fungerer for alle.

> [...]
> indlæring, og for hårdhændet behandling fra ejeren side som har fået
> hunden til at sige fra (hvilket jeg synes er forståeligt nok)

Ok dem vi har været udsat for som virklig har været et problem har bestemt
ikke været hårde. Her har hundene virkelig fået lov at bestemme. Det har
været folk der går ind for blød indlærring og de har ikke haft regler
derhjemme for hunden. Mht træning har størstedelen af dem gået flot lydighed
(i forhold til alder). Det er to forskellige ting i mine øjne. En superlydig
hund mht indlæring kan sagtens gøre udfald og være umulige når der ikke lige
bliver trænet. Vi har specielt været ude for én som var rigtig slem og de
havde også haft adfærdskonsulent. Det var ved at være sidste chance for
hunden. Ingen andre turde træne med hunden og ingen turde komme til hunden
og så bliver det altså svært. Vi sendte den faktisk også videre til nogen
der havde mere kendskab til rottweilere og heller ikke hos os ville nogen
træne sammen med dem. Problemet er jo ikke når man skal træne og rådgive fra
start, men når det har udviklet sig til en problem hund. Det eneste råd vi
kunne give dem med på vejen var at de skulle fremstå som en god leder for
hunden og at manden overtog træningen af hunden i stedet for kvinden. Hun
var simpelthen for blød. Og i dag fungerer det faktisk for dem. De kan igen
få gæster og gå forbi andre hunde uden den farrer på dem.

> [...]
> Motivation er også en af de dele af træningen som mange glemmer. Der er
> ingen levende væsener som gør noget uden at de får noget ud af det, og

Her er ikke tale om træning men adfærdsproblemer. De kan sagtens være super
gode o i en træningssituation.

> Jeg har selv 3 hunde af en race som ofte bliver betegnet som dominerende
> og svær at træne. Men jeg har sjovt nok aldrig haft problemer med nogen
> af dem, for de har LÆRT hvad jeg ønsker af dem på en venlig måde.

Har selv haft en gravhund som nogle også mener er svære at træne og få til
at gå løs. Vi havde nu heller ingen problemer. Det er en race med et stort
ego og meget jagtinstinkt.Men dominerende ville je nok ikke kalde dem - ikke
generelt i hvert fald. Hvad er det for en race du har.

> [...]
> med både barn og hunde, og hundene kan få tilfredstillet deres behov for
> at snuse når de løber frit. Hvis hundene aldrig løb frit og snusede

Nej det er det nok de færreste der synes.

> [...]
> at træne f.eks. delfiner, heste, høns og fisk, ja fisk! Så kan en
> rottweiler og en husky vel også trænes på den måde

Vil ikke udtale mig om en Husky. Her skal der kendere på banen.
Men selvfølgelig kan de fleste hunde trænes efter denne metode. Men der
findes også andre metoder der duer.

Syens du lederskab er straf? Det er nok her vi er uenige.

Men vi kan nu godt sige nej til vores hund ligesom vi kan sige til vores
datter at der er noget vi ikke vil have.
Ja vi sætter grænser for både børn og dyr her i huset. Vi er ikke bange for
at sætte grænser. Og vi mener hverken vi er urimelige eller hårde. Vi har
også selv grænser og regler vi indordner os efter for at vi alle kan fungere
sammen.

> [...]
> med en basset end med en bordercollie, men det betyder ikke at
> basset'en ikke kan lære det - det tager bare længere tid

Jamen sådan er det og selv indenfor racerne er der gradsforskelle.

Sådan er det når man bliver grebet.

LN

Fra : Karin

Dato : 15-01-06 18:22

Mus wrote:

> Syens du lederskab er straf? Det er nok her vi er uenige.

Nej over hovedet ikke. Men jeg synes at det alt for tit bliver brugt som
forklaring på alle mulige problemer, og at folk derfor overser alle de
andre årsager til at der er noget galt. F.eks. en hund knurrer af et
menneske: Straks konkluderer mange at det drejer sig om "dårligt
lederskab" og opfordrer ejeren til forskellige mere eller mindre hårde
"lederskabøvelser". Men i virkeligheden er det ofte andre ting som der
burde overvejes først f.eks. har hunden smerter?, har hunden haft
dårlige oplevelser med personen?, er den bange eller stresset?, har
hunden og menneske misforstået hinanden?, kan løbetid/hormoner have
påvirket hunden negativt?, har personen optrådt truende overfor hunden?,
har hunden overhovedet lært det ejeren forlanger af den? osv.

Hvis jeg skal bruge ordet lederskab vil det betyde:

Tillid og forståelse
Gensidig respekt
Samarbejde
Venlig konsekvens
Opfyldelse af hundens behov (kontakt, mental/fysisk aktivering)
Igangsættelse af akviteter
Beskyttelse (men ikke overbeskyttelse)
Grænsesætning

> [...]
> også selv grænser og regler vi indordner os efter for at vi alle kan fungere

Selvfølge skal man sætte grænser for hunden - Der skal bare være i de
rigtige situationer og under forudsætning af at hunden forstår hvad man
mener. Hvis man ønsker at hunden skal stoppe, har hunden ikke en chance
hvis den ikke har lært hvad "stop" eller "nej" betyder.

Grænsesætning duer ikke hvis hunden har et "følelsemæssigt" problem,
f.eks. er bange/utryg over for andre hunde/mennesker/ejeren. Der må man
ind og arbejde med at ændre hundens "følelser" så den bliver glad og
tryg istedet. Aggression udspringer ofte af angst/manglende tillid så
der duer det heller ikke bare at sige "nej" for det ændrer ikke på
hundens "følelser".

Jeg bruger selv grænser f.eks. ved at hundene ikke må tage mad fra
bordet, og de må ikke gå over vejen eller hoppe ud af bilen før jeg har
givet lov. Her er der jo ikke tale om "følelse-problemer" - bare at der
er nogle ting som hunden ikke må eller skal vente med at gøre.

Karin

Fra : Mus

Dato : 15-01-06 19:35

> [...]
> Samarbejde
> Venlig konsekvens
> Opfyldelse af hundens behov (kontakt, mental/fysisk aktivering)

Som jeg egentlig forstod dig oprindeligt havde du ikke meget fidus til
lederskab, men du ser ud til at bruge det selv. Msåke jeg misforstod dig.
Lederskab giver nemlig trygge og "glade" hunde.

> [...]
> mener. Hvis man ønsker at hunden skal stoppe, har hunden ikke en chance
> hvis den ikke har lært hvad "stop" eller "nej" betyder.

Det er da en selvfølgelig

> Aggression udspringer ofte af angst/manglende tillid så
> der duer det heller ikke bare at sige "nej" for det ændrer ikke på
> hundens "følelser".

Jeg synes det er meget forskelligt hvad aggession udspringer af.
Men mener fornuftig lederskab kan styrke en hund.

Se det kalder jeg faktisk lederskab.

LN

Fra : Karin

Dato : 15-01-06 19:40

Mus wrote:

> Som jeg egentlig forstod dig oprindeligt havde du ikke meget fidus til
> lederskab, men du ser ud til at bruge det selv. Msåke jeg misforstod dig.
> Lederskab giver nemlig trygge og "glade" hunde.

Det er ikke et begreb jeg selv bruger da det er alt for forbundet med
alle mulige mere eller mindre hårde og tåbelige "lederskabsøvelser" (se
evt. den artikel af Hanne Hjelmer Jørgen som jeg henviste til tidligere)
Jeg bruger ikke begrebet men vil hellere bare beskrive for folk hvad jeg
mener (se liste ovenfor). Men du har ret - jeg tænker generelt altid
først på indlæring, stress, aktivering osv., hvis der er et problem.

> Se det kalder jeg faktisk lederskab.

Jamen så er vi jo næsten enige

Karin

Fra : Mus

Dato : 15-01-06 20:44

> Det er ikke et begreb jeg selv bruger da det er alt for forbundet med
> alle mulige mere eller mindre hårde og tåbelige "lederskabsøvelser"

Ja det er hvad du lægger i det. Husk på det ikke nødvendigvis er det andre
lægger i det.

> Jamen så er vi jo næsten enige

Ja hvis vi ser bort fra alt dit følelses-halløjsa.

LN

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 19:08

Karin skriblede bla:

> [...]
> løbetid/hormoner have påvirket hunden negativt?, har personen optrådt
> truende overfor hunden?, har hunden overhovedet lært det ejeren

Pas nu på det ikke bliver teori det hele.
Du snakker som en psykolog
Selvfølgelig kan der være grunde til agression hos hunden.

Min erfaring er at der er gode og dårlige hundeejere og som regel er
problemet ikke hos hunden men manglende evner og forståelse fra hundeejeren.

Knurrer en hund vedvarende af ejeren er det som regel mangel på respekt og
noget er gået galt ved opdragelsen.
(vi forudsætter at hunden ikke er syg)

> [...]
> Samarbejde
> Venlig konsekvens
> Opfyldelse af hundens behov (kontakt, mental/fysisk aktivering)

Alt sammen rigtigt nok blot med det sidste som det vigtigste

> [...]
> man mener. Hvis man ønsker at hunden skal stoppe, har hunden ikke en
> chance hvis den ikke har lært hvad "stop" eller "nej" betyder.

Igen psykolog snak.
Grænser sætter man fra den dag hvalpen ankommer og videre frem og det lærer
den hurtigt og henaf vejen.
De ved godt hvad NEJ sagt rigtigt betyder

> [...]
> har givet lov. Her er der jo ikke tale om "følelse-problemer" - bare
> at der er nogle ting som hunden ikke må eller skal vente med at gøre.

Igen som en psykolog ville væve. Vi andre dødelige tager det som en
selvfølge
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Karin

Dato : 15-01-06 20:01

jopa wrote:

> Karin skriblede bla:

> Pas nu på det ikke bliver teori det hele.
> Du snakker som en psykolog

Dette er ikke mere teori end det du skriver Det er faktisk eksempler
som jeg personligt har oplevet i praksis.

> Selvfølgelig kan der være grunde til agression hos hunden.

Der er altid grunde til aggression hos hunden. Kunsten er at finde den
rigtige grund og arbejde ud fra det. Hvis man altid bare konkludere at
aggression er et dominans/lederskabsproblem, mener jeg at man alt for
tit kommer ud på et galt spor.

Derfor er det ofte nødvendigt at få professionel hjælp hvis man skal
finde årsagen. Desværre er der alt for mange som kalder sig
hundepsykolog og lign. som ikke har nogen uddannelse eller viden.

> [...]
>
> Knurrer en hund vedvarende af ejeren er det som regel mangel på respekt og

Vil det sige, at du ikke mener at hunden kan knurre fordi den f.eks.
ikke har tillid til ejeren, f.eks. fordi han har været hård ved den?

> [...]

> den hurtigt og henaf vejen.
> De ved godt hvad NEJ sagt rigtigt betyder

Nej, en hund ved IKKE hvad "Nej" betyder - den er ikke født med en viden
om hvad det danske sprog betyder - det er noget den skal lære ligesom
den skal lære hvad "sit" betyder. Nogle mennesker tror at hunden forstår
det hvis de RÅBER "NEJ" men det eneste hunden forstår er at ejeren er
vred (han kunne lige så godt brøle "OST"). Jeg mener at man skal lære
hunden at FORSTÅ ordet "nej" sagt med alm. stemme-højde. Det har mine
hunde da lært, og jeg slipper for at stå og råbe og skrige.

Vil det sige at du vil sige "nej" til en hund som er bange? Tror du
virkelig at det løser hundens problem?

> Igen som en psykolog ville væve. Vi andre dødelige tager det som en
> selvfølge

Øh, jeg er ikke psykolog, og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal bruge den
kommentar til...

Karin

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 20:23

Karin skriblede bla:

> Dette er ikke mere teori end det du skriver Det er faktisk
> eksempler som jeg personligt har oplevet i praksis.

Ok men det er så mig der er forkert opfattende

> Der er altid grunde til aggression hos hunden. Kunsten er at finde den
> rigtige grund og arbejde ud fra det.

Ja da men er en hund agressiv overfor ejeren så er hierakiforholdet ikke på
plads og så er det ikke hunden der er problemet.
Så skal ejeren på kursus eller spørgsmålet er om han/hun er egnet til
førerollen som jeg jo mener han/hun skal have.

I min terminologi er hunden nederst i hierakiet og må ikke vise agression
overfor NOGEN i familien.
Gør den det alligevel har vi en ubehagelig situation som skyldes mangel på
opdragelse af hunden.

> Derfor er det ofte nødvendigt at få professionel hjælp hvis man skal
> finde årsagen. Desværre er der alt for mange som kalder sig
> hundepsykolog og lign. som ikke har nogen uddannelse eller viden.

Gud hvor er vi enige der.
Den bedste hjælp fåes i klubberne hos sine træningskammerater.
Min erfaring er at disse konflikter opstår ikke tit ved erfarne hundeejere.

> Vil det sige, at du ikke mener at hunden kan knurre fordi den f.eks.
> ikke har tillid til ejeren, f.eks. fordi han har været hård ved den?

Ja vi skal over i dyremishandling før en hund viser agression på den måde..
Ved "normal" hård opdragelse får du tværtimod en trykket hund der ikke
knurrer men overpisser samt kryber.
Jeg har faktisk oplevet det hos et par stykker desværre.
Normalt kan en hundeejer sparke en hund i røven hvorefter den 10 sekunder
senere slikker dig i hovedet.

> Nej, en hund ved IKKE hvad "Nej" betyder - den er ikke født med en
> viden om hvad det danske sprog betyder -

Der går sommænd ikke lang tid før den ved hvad de forskellige ord/kommandoer
betyder.
Selv er de ikke født med den viden, men man skal da starte med det samme når
den gør ikke tilladte ting.

> Vil det sige at du vil sige "nej" til en hund som er bange? Tror du
> virkelig at det løser hundens problem?

Hvorfor skulle jeg da også det.
Siger kun NEJ når den laver ting jeg ikke vil have.
Hvad skulle dens problem være ?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Karin

Dato : 15-01-06 18:30

Mus wrote:

> For mig handler det om begge dele. Selvfølgelig skal den da have lært det
> først, det siger sig selv.
> Men jeg mener også det bla handler om at være konsekvent.

Ja, men konsekvens hænger også meget sammen med indlæring. Konsekvens
betyder at gøre det samme hver gang. Vi kender vist alle sammen en
hundeejer som kalder 117 gange på hunden, og som så bliver sur når den
endelig kommer. I det tilfælde har ejeren ikke være konsekvent og kun
kaldt én gang - istedet har han lært hunden at "kom - kom - kom - kom"
ikke rigtig betyder noget - "det er bare noget min ejer råber en gang
imellem". At hunden i dette eksempel ikke kommer kan jo ikke siges at
være dårligt lederskab - det er dårlig indlæring/træning.
Eller hunden som nogle dage må være i sofaen og andre dage får skæld ud
for at være der. Der er også inkonsekvent af ejeren og det er ikke
mærkeligt at hunden ikke kan finde ud af hvad den må og ikke må - igen
er det ikke hunden der er noget galt med - det er ejeren.

Karin

Fra : Mus

Dato : 15-01-06 19:54

> [...]
> mærkeligt at hunden ikke kan finde ud af hvad den må og ikke må - igen
> er det ikke hunden der er noget galt med - det er ejeren.

ganske korrekt. Ja det med at skælde hunden ud når den endelig kommer er jo
også selvforstærkende og klart hunden så ikke har den største lyst til at
komme.

Vores egen hører faktisk umådelig dårligt nu her. Ind i mellem er jeg i
tvivl om, om det er selektivt. Men hans hørrelse er bare meget dårlig. Så
han får lov at slippe.

LN

Fra : Søren LH

Dato : 15-01-06 19:09

> [...]

> jægere mener at det er den eneste måde at få en stabil apport, men det MÅ
> være fordi de ikke forstår at bruge de mere "bløde" metoder rigtigt.

Jeg har ingen anelse om hvad tvangsapport er. Dog mener jeg som Mus at man
selv må holde hund efter den holdning man selv har, og så må andre holde og
træne hund efter deres holdning, selvfølgelig forudsat det ikke er
dyrplageri.

> [...]
> indlæring, og for hårdhændet behandling fra ejeren side som har fået
> hunden til at sige fra (hvilket jeg synes er forståeligt nok)

Hvis hunden er agressiv er det oftest fordi den tager ansvar. Altså den
tiltror ikke lederen at han kan magte situationen og må selv styre den med
de midler den har og kender. Altså klart et lederskabsproblem i sådanne
tilfælde.

Mvh
Søren

Fra : Karin

Dato : 15-01-06 20:12

Søren LH wrote:

> [...]
> selv må holde hund efter den holdning man selv har, og så må andre holde og
> træne hund efter deres holdning, selvfølgelig forudsat det ikke er

Tvangsapport kan kort beskrives som at man påfører hunden en eller anden
form for "ubehag" f.eks. slår den på struben, niver den i øret eller
bogstavelig talt kvæler den med halsbåndet. Når hunden så skriger af
smerte eller gisper efter vejret lægges apporten ind i munden og
"ubehaget" forsvinder. Jeg vil beskrive dette som dyrplageri.

Du har ret i at folk må træne deres hund efter deres holdning. Desværre
synes jeg bare at folks holdning bygger på manglende/forkert viden.

> [...]
> de midler den har og kender. Altså klart et lederskabsproblem i sådanne

Hvis du her mener mangel på respekt for ejeren er jeg ikke enig. Jeg
mener at dette er meget sjældent og meget oftere skyldes alt muligt
andet. Det med aggression er altså ikke bare så simpelt som nogle vil
gøre det til.

Fra : Søren LH

Dato : 15-01-06 20:35

> [...]
> smerte eller gisper efter vejret lægges apporten ind i munden og
> "ubehaget" forsvinder. Jeg vil beskrive dette som dyrplageri.

Nej, det lyder ikke rart. Men det er da klart det er en metode der virker,
hvis målet er en hund der er digtig til at udføre øvelsen, det gør jo ikke
metoden mere human.

> [...]
> at dette er meget sjældent og meget oftere skyldes alt muligt andet. Det
> med aggression er altså ikke bare så simpelt som nogle vil gøre det til.

OK, vi er ikke enige, men jeg er ikke ekspert nok til at jeg vil diskutere
det videre.

Mvh
Søren

Fra : Mus

Dato : 15-01-06 22:07

> [...]
> smerte eller gisper efter vejret lægges apporten ind i munden og
> "ubehaget" forsvinder. Jeg vil beskrive dette som dyrplageri.

Selv om øvelsen kaldes et meget negativt ord som Tvangsapportering, så kan
tingene jo sagtens se anderledes ud i virkeligheden.

Der er sikkert nogle steder hvor det desværre stadig udøves med direkte
tvang og ubehag, men sådan behøver det på ingen måde at være.

Det er ikke den form for tvangsapportering jeg har oplevet. Men tvinger
hunden, men ikke via vold eller pinsler. Roser og beroliger når hunden har
apportbukken i munden. Det samme når den slipper. Og små step af gangen.
Stille og roligt. Men man får den ikke til at holde apportbukken i munden og
aflevere via leg som vi har gjort med vores. Vi har trænet ved at gøre
apportbukken levende så det der er mest interessant er at komme med
apportbukken til os - at hunden handler af lyst, da det er os der gøre den
levende og spændene.

> Du har ret i at folk må træne deres hund efter deres holdning. Desværre
> synes jeg bare at folks holdning bygger på manglende/forkert viden.

Ja men der er sikkert nogen der vil påstå det samme om dine metoder og mine.

LN

Fra : Leyna

Dato : 11-01-06 23:09

On Wed, 11 Jan 2006 17:08:33 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

> [...]
>kvinder kontra mænd
>
>I min begrebsverden er der kun en Boss og hunden har at adlyde.

Nænæ, der er ikke den store forskel dér. Her er det altså osse mig der
er bossen, og det ved både hunden OG manden!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : jopa

Dato : 11-01-06 23:18

Leyna skriblede bla:

> Nænæ, der er ikke den store forskel dér. Her er det altså osse mig der
> er bossen, og det ved både hunden OG manden!

Ja jeg sagde også "næsten" generelt.
Selvfølgelig er det dig der er bossen hjemme hos jer det er der ingen tvivl
om

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 12-01-06 01:21

On Wed, 11 Jan 2006 23:17:43 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Ja jeg sagde også "næsten" generelt.

hmmm... Jeg kan forstå at jeg ikke regnes med til "normen"?
Nåeh ja, det er jeg vel efterhånden vant til!

>Selvfølgelig er det dig der er bossen hjemme hos jer det er der ingen tvivl
>om

Hmmmmm...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : jopa

Dato : 12-01-06 10:42

Leyna skriblede bla:

> Hmmmmm...

Ikke så meget hmmmmm du skriver jo selv "big girls"
Hvorfor tror du Jens er bange for dig

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 12-01-06 11:02

> Ikke så meget hmmmmm du skriver jo selv "big girls"
> Hvorfor tror du Jens er bange for dig

Ikke bange, men jeg har respekt

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-01-06 13:09

On Thu, 12 Jan 2006 11:02:05 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Ikke bange, men jeg har respekt

Og det er jo noget helt andet. Mener da osse at mine hunde har respekt
for mig, men manden er bange! *LOL*

Fra : Leyna

Dato : 12-01-06 13:08

On Thu, 12 Jan 2006 10:41:44 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Ikke så meget hmmmmm du skriver jo selv "big girls"
>Hvorfor tror du Jens er bange for dig

*LOL*
Det kan da sagtens ændres.

Leyna

Fra : Leyna

Dato : 12-01-06 13:14

On Thu, 12 Jan 2006 13:08:22 +0100, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>*LOL*
>Det kan da sagtens ændres.
>
>Leyna

Og jeg skulle nok have forsøgt mig i test gruppen før jeg postede, men
nu skulle der vist være ny sig. på.

http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Karin

Dato : 12-01-06 02:33

Gert wrote:

> Hvem er så Boss - hunden ???

Glem nu alt det snak om hvem som er boss! Det er ikke det det handler om
her. Her er der tale om en hund som er begyndt at blive "underlig". Det
første man ALTID skal gøre når hunden ændrer adfærd er at få den tjekket
hos dyrlægen. I RIGTIG MANGE tilfælde viser det sig at hunden har ondt
eller er syg. Der skal vel ikke ret meget fantasi til at forestille sig
at et dyr som har smerter vil have en væsentlig lavere tolerancetærskel
end normalt, og derfor hurtigere vil reagere med aggression/forsvar.
Præcis på samme måde som mennesker: hvis vi har f.eks. hovedpine skal
der ikke så meget til før vi bliver sure.

Så vidt jeg kan forstå har ejeren ikke haft hunden så længe. Hvis det er
en omplaceringshund kan den meget vel have haft en masse dårlige
oplevelser med i bagagen (f.eks. fået tæsk af sin tidligere ejer).
Derfor skal en sådan hund behandles med tålmodighed og ikke skældud og
andre ubehageligheder. Tværtimod skal al energi bruges på at opbygge
dens tillid til den nye ejer, og hvis han ikke magter at styre sit
temperament er det bedre for ham og hunden at aflevere den tilbage...

Karin

Fra : Leyna

Dato : 12-01-06 11:28

On Thu, 12 Jan 2006 02:32:37 +0100, Karin <ran_slirp_a@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>her. Her er der tale om en hund som er begyndt at blive "underlig". Det
>første man ALTID skal gøre når hunden ændrer adfærd er at få den tjekket

Det troede jeg faktisk sagde sig selv, og måske har jeg ikke fulgt så
godt med, men det troede jeg at ejeren havde gjort FØRST!

Mine drenge ændrer osse ind imellem adfærd, og specielt Vaks finder på
at knurre og han har da osse snappet efter manden en enkelt gang. Så
ved jeg godt hvad det handler om, og det er sg* ikke lederskab. Næeh,
så skal vi en tur forbi dyrlægen og have tømt analkirtlerne.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Karin

Dato : 15-01-06 03:46

Leyna wrote:

> [...]
> ved jeg godt hvad det handler om, og det er sg* ikke lederskab. Næeh,
> så skal vi en tur forbi dyrlægen og have tømt analkirtlerne.

Mine hunde har heldigvis ikke haft problemer med analkirtlerne endnu,
men jeg har hørt at det lugter ganske fælt når de bliver tømt. Godt at
man kan få dyrlægen til at gøre det

Karin

Fra : Leyna

Dato : 15-01-06 11:24

On Sun, 15 Jan 2006 03:45:53 +0100, Karin <ran_slirp_a@get2net.dk>
wrote:

>Mine hunde har heldigvis ikke haft problemer med analkirtlerne endnu,
>men jeg har hørt at det lugter ganske fælt når de bliver tømt. Godt at
>man kan få dyrlægen til at gøre det

Det stinker virkelig fælt, og hunden har som regel meget ondt, før den
viser tegn på at der er noget galt. Det er dog ikke den store tur den
skal igennem hos dyrlægen, men smertefuldt er det altså for hunden.
Altså osse selve tømningen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 15-01-06 17:06

> [...]
> viser tegn på at der er noget galt. Det er dog ikke den store tur den
> skal igennem hos dyrlægen, men smertefuldt er det altså for hunden.

Hvorfor kan man ikke gøre det selv?

Og hvordan kan man se om de skal tømmes?

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 15-01-06 17:36

On Sun, 15 Jan 2006 17:06:10 +0100, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

<tømning af analkirtler>

>Hvorfor kan man ikke gøre det selv?

Det kan man osse godt, hvis man lige lærer hvordan, men jeg må
indrømme at DET vil jeg hellere betale mig fra.

Derudover, så ville jeg aldrig kunne gøre det alene, da der skal være
en til at holde hunden, og den eneste der kan holde Vaks, når han har
ondt er mig, såeh...

>Og hvordan kan man se om de skal tømmes?

Jeg tror ikke at man direkte kan se det, men jeg skal ikke gøre mig
klog på det område. Det er der sikkert andre der ved meget mere om.
Jeg kan se det, når Vaks begynder at knurre, ikke gider blive nusset
med eller når han begynder at snappe efter manden. Så VED jeg at den
er gal, men desværre er Vaks er ret sej hund, så han viser ingen tegn
på smerte før han stort set ikke kan bevæge sig mere. (Hellere
overdrive end være kedelig
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 18:26

Leyna skriblede bla:

> Det kan man osse godt, hvis man lige lærer hvordan, men jeg må
> indrømme at DET vil jeg hellere betale mig fra.

Tøsepige

> Jeg tror ikke at man direkte kan se det, men jeg skal ikke gøre mig
> klog på det område.

Du skal have fingeren op i røpetten på den.
Når man alligevel skal til den årlige vaccination eller lignende kan man jo
få dyrlægen til at checke.
De gør det tit pr automatik

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-01-06 19:27

On Sun, 15 Jan 2006 18:25:37 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Tøsepige

Har du prøvet at tømme analkirtler på Milo?
Vaks er jo nogenlunde samme størrelse, og han er stærk som en okse...
og så er mine hænder/fingre ikke meget bevendt mere, da jeg lider af
håndeksem med store væskende (og smertefulde) revner. Det begrænser
min bevægelsesfrihed en del.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 20:00

Leyna skriblede bla:

> Har du prøvet at tømme analkirtler på Milo?

Ikke endnu han er kun 13,5 år og regner med at min dyrlæge får lov da han
alligevel skal vaccineres her til sommer.
Han mærker om det er nødvendigt.

Nogen hunde klarer sig et helt liv uden tømning andre skal med mellemrum

> [...]
> og så er mine hænder/fingre ikke meget bevendt mere, da jeg lider af
> håndeksem med store væskende (og smertefulde) revner. Det begrænser

Du skal lade dyrlægen gøre det under alle omstændigheder

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 20:04

jopa skriblede bla:
> Ikke endnu han er kun 13,5 år

skulle være 13,5 mdr
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-01-06 21:36

On Sun, 15 Jan 2006 19:59:36 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Ikke endnu han er kun 13,5 år

Han ældes hurtigt, hva'?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 21:43

Leyna skriblede bla:

> Han ældes hurtigt, hva'?

Næ det er skisme mig der ældes
Han er vist kun 13,5 uger

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 21:45

Leyna skriblede bla:

> Han ældes hurtigt, hva'?

Her skal du se hvordan han ser ud når han spotter en missekat.
http://zora.dk/galleri/index.php?id=27

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 16-01-06 01:49

On Sun, 15 Jan 2006 21:45:24 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Her skal du se hvordan han ser ud når han spotter en missekat.
>http://zora.dk/galleri/index.php?id=27

Ja flot det er han jo, men ser han ikke en smule tumpet ud?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 16-01-06 06:11

> Ja flot det er han jo, men ser han ikke en smule tumpet ud?

En smule ???

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-01-06 11:06

pwh skriblede bla:

> En smule ???

Nej sgu meget.
Ingen grund til at puste sig sådan op for en lille missekat
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 16-01-06 12:17

On Mon, 16 Jan 2006 06:10:42 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>En smule ???

Ja, altså Jens... Det kaldes pli, you know!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 16-01-06 12:21

Leyna skriblede bla:

> Ja, altså Jens... Det kaldes pli, you know!

En mand der evig og altid går og sparker sine hunde i røven ejer ikke pli.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-01-06 18:21

jopa wrote:
> Leyna skriblede bla:

> En mand der evig og altid går og sparker sine hunde i røven ejer ikke
> pli. >:->

Og hans støvler lugter fælt

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-01-06 11:05

Leyna skriblede bla:

> Ja flot det er han jo, men ser han ikke en smule tumpet ud?

Jo meget

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-01-06 06:09

> Han ældes hurtigt, hva'?

Ja og han vejer 50 kg, bop bop bop

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-01-06 11:08

pwh skriblede bla:

> Ja og han vejer 50 kg, bop bop bop

Er på vej til de 90 kg det er sundt at bo på landet

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-01-06 18:22

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:

> Er på vej til de 90 kg det er sundt at bo på landet

Ja Olivers giver sul på sidebenene

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 15-01-06 20:43

> Leyna skriblede bla:

> Tøsepige

> Du skal have fingeren op i røpetten på den.

Nej det skal man ikke, de sidder udenfor, efter hvad jeg har forstået.

> Når man alligevel skal til den årlige vaccination eller lignende kan man
> jo få dyrlægen til at checke.
> De gør det tit pr automatik

Vil det sige det er først efter ca. et år det trænger sig på igen? Vizla fik
sine tømt ved 12 uger og er nu 26 uger. Jeg tænkte bare på om jeg skulle
gøre noget aktivt på nuværnede tidspunkt.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 20:54

Søren LH skriblede bla:

> Nej det skal man ikke, de sidder udenfor, efter hvad jeg har forstået.

Hvis det er tilfældet så burde man jo kunne se dem
Mener de sidder lige indenfor, men har ikke checket.

> Vil det sige det er først efter ca. et år det trænger sig på igen?

Ved det ikke Søren da det er individuelt fra hund til hund.
Min har ikke fået dem tømt og den er som sagt 13,5 mdr gammel.
Min forrige hund fik det aldrig gjort så hut jeg visker.

Kan jo huske forkert med min alder

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 21:02

jopa skriblede bla:
> Søren LH skriblede bla:

Ja de sidder i selve kanten af røpetten.
Fandt lige dette:
http://dansk-kennel-klub.cms123.com/872

Man skal dog have fingeren i røpetten så lidt ret har jeg da.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 15-01-06 21:34

> jopa skriblede bla:

> Ja de sidder i selve kanten af røpetten.
> Fandt lige dette:
> http://dansk-kennel-klub.cms123.com/872

Jeg tror godt nok det stadig betyder at de sidder lidt udenfor

> Man skal dog have fingeren i røpetten så lidt ret har jeg da.

Lad os deles om det

Mon ikke man kunne få dyrlægen til at vise det med en plastikhandske.

Men der må da være nogen i gruppen der har prøvet at gøre det?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 21:42

Søren LH skriblede bla:

> Jeg tror godt nok det stadig betyder at de sidder lidt udenfor

Kirtlerne har deres udløb udenfor men kirtelgangene kommer indenfra og er de
stoppede så presser man indenfra så de tømmes.
Det er vist gangene der stopper til.

Nå men jeg vil da forhøre nærmere næste gang jeg skal til dyrlægen.
Har da hørt at nogen klarer det selv så måske kommer der en på banen

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-01-06 06:14

jopa wrote:
> Nå men jeg vil da forhøre nærmere næste gang jeg skal til dyrlægen.
> Har da hørt at nogen klarer det selv så måske kommer der en på banen

Så burde man nok starte en mere relevant tråd,
det er ikke sikkert at alle analkirteltømmerne følger denne

/Jens (som tømmer sine hundes med et velrettet spark)

Fra : Søren LH

Dato : 15-01-06 21:03

> Søren LH skriblede bla:

> Hvis det er tilfældet så burde man jo kunne se dem
> Mener de sidder lige indenfor, men har ikke checket.

Her lige kigget på Vizla på alt hvad der er udenfor, og kunne ikke se noget.
Men det er måske bare fordi de ikke trænger til at tømmes.

> Ved det ikke Søren da det er individuelt fra hund til hund.
> Min har ikke fået dem tømt og den er som sagt 13,5 mdr gammel.
> Min forrige hund fik det aldrig gjort så hut jeg visker.
>
> Kan jo huske forkert med min alder

Jeg har aldrig overhovedet skænket det en tanke på min gamle hund,
og jeg husker ikke forkert på trods af min alder (på dette punkt)

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 15-01-06 21:07

Søren LH skriblede bla:

> Jeg har aldrig overhovedet skænket det en tanke på min gamle hund,
> og jeg husker ikke forkert på trods af min alder (på dette punkt)

Som jeg forstår artiklen er det en betændelses tilstand der stopper den
normale afgivelse af sekret, så har vi ikke fået tømt vores hunde er det vel
blot tegn på at de er raske

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Holm

Dato : 10-01-06 20:18

> [...]
>
> Som kæresten har sagt .. næstegang den bider er næstestop dyrlægens bord
> til en sprøjte eller retur hvor den kom fra

Hej Tøsen

Ingen hunde er ens og derfor er man nødt til at finde den løsning som passer
til hunden.
Hvad er det for en hund?
Nogle hunde vil konsekvent reagere med agression hvis de fysisk sættes på
plads, andre forstår meningen med det samme. andre igen skal afledes med
aktiviteter, find ud hvad der passer til jeres hund, for når den ene metode
ikke virker, så er man nødt til at finde en ny og brugbar.
Der aflives desværre alt for mange hunde fordi mennesker ikke forstår
hundesprog, er for utålmodige og kyniske.

Måske har jeres hund smerter og derfor kan den ikke andet end at forsvare
sig.
Få den evt undersøgt hos en dyrlæge eller hundekiropraktor.
Du skriver ikke noget om i hvilke situationer den har bidt/forsvaret sig ?
Er det når den bliver håndteret fysisk? (slået/andet?) for så kan jeg godt
forstå den!

Jeres hund har det måske ikke godt, måske fordi den bliver helt misforstået.
Løsningen er at hjælpe hunden hvis I vil beholde den, og det gøres ved at
lære mere om hunde adfærd, feks i en klub, hvor der findes uddannede folk
som kan hjælpe med de problemer der er.

Venligst Holm