manglende lyst til maden
Fra : Tidemann

Dato : 01-01-06 18:36

Hejsa og godt nytår til alle!

Bella, min lab. hvalp på 7 md. har de sidste 14 dage ikke haft den store lyst
til at spise.
Jeg fodrer hende med OLIVER'S ADULT i juniorport. da de ikke havde foder til
store hunde før.
Jeg købte en ny pose for 14 dg. siden og har skrevet og spurgt om de har lavet
om på smagen, men det benægter de.

Får hvalpe en periode med nedsat ædelyst, eller er maden bare blevet for
kedelig??

Et sidespørgsmål:
Bella gaber altid når jeg giver hende maden, og jeg skal røre ved hende/nusse
hende på hovedet, før hun spiser.
Og det er ligemeget om hun får maden i skålen eller i en aktivitets-bold og
hun har gjort det altid. Hvorfor gør hun mon det??

Egentlig gaber hun tit. Når hun skal ha´snor på, når vi sidder og spiser, når
hun skal ind i bilen, hvis hun skal lade kattene spise i fred, når vi siger
nej til noget hun ikke må o.s.v. Jeg har læst lidt om dæmpede signaler, men
ved ikke om det er det, der gør sig gældende her og især hvorfor?

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : qfha

Dato : 01-01-06 18:37

Det kan jo være hun ikke er sulten.

Hvordan ser hun ud tynd/tyk, hvordan ser pelsen ud? Du mærker hendes
tykkelse ved at mærke på brystbenet, er det skarpt eller "foret".

Prøv noget andet foder, af og til bryder de sig simpelhen ikke om det
som de får. Mange voksnehunde kan ikke lide hvalpefoder.

Kommer du vand i fodret. Det er der nogle som ikke kan lide.

Det var lidt skudt i blinde, men et par ideer.

Fra : H. Jensen

Dato : 01-01-06 19:00

> [...]
til
> store hunde før.
> Jeg købte en ny pose for 14 dg. siden og har skrevet og spurgt om de har

Jeg tror på der er lavet forskel på smagen, de har jo tilsat noget nyt og
fjernet noget andet! Min gamle har altid været meget fint spisende, men
efter de lavede foderet om har han ædt som ja en Lab. ;0) Han er blevet lidt
godt i stand for første gang i hans 4 leveår.... Min tæve der i mod spiser
det helst ikke, og har sultet sig inden jeg prøvede med hvalpefoder til
hende, det spiser hun med stort velbehag.... Hvadlpen er ligeglad, han æder
ALT...

Heidi

Fra : Karin

Dato : 01-01-06 19:39

Tidemann wrote:
> [...]
> om på smagen, men det benægter de.
>
> Får hvalpe en periode med nedsat ædelyst, eller er maden bare blevet for

Hvis hunden ellers virker glad og frisk kan det godt være at hun bare er
blevet lidt træt af fodret, selv om labradoren jo er kendt for at være
madglad
Vil hun godt spise godbidder og andre ting?

> [...]
> nej til noget hun ikke må o.s.v. Jeg har læst lidt om dæmpede signaler, men
> ved ikke om det er det, der gør sig gældende her og især hvorfor?

At gabe er som du skriver et dæmpende signal som mange hunde bruger for
at dæmpe en andens "trussel" (hunden kan opfatte det som truende når man
bukker sig ind over over den eller klapper den på hovedet)
Prøv at stille dig med siden til hunden når du giver den mad og halsbånd
på, så du undgår at bukker dig ind over den. Prøv også at kæle hunden på
brystet istedet for hovedet.

Hvis du har lyst til at læse mere om dæmpende signaler kan jeg anbefale
Irene H. Jarnved "Helhjertet hundetræning" og Turid Rugaas "På talefod
med hunden)

Karin

Fra : Thomas Larsen

Dato : 01-01-06 19:47

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> [...]
> men
> ved ikke om det er det, der gør sig gældende her og især hvorfor?

Vores fik osse ved 7-8 mdr alderen em lille periode hvor den ikke spiste ret
meget. Jeg gjorde simpelt hen det jeg fjernede maden fra den i et døgn, kan
godt være i syns jeg er ond, men jeg har det sådan den må spise hvad der
bliver serveret, og efter 30 timer uden mad ja så kan det godt være der kom
noget andet på tale, så fejlede maden intet. Lad værd med og tro at din hund
bliver vildt sultet hvis du gør det, den er vant til fra naturens side ikke
at vide hvornår der kommer mad på bordet. jeg har nu lidt efter den periode
begyndt og blande hvalpefoder og fuldkost foder, men igen din hund skal ikke
bestemme hvoornår der kommer nyt mad på bordet ved ikke at spise, det er dig
der bestemmer du er floklederen....

Mht til at den gaber når du fodrer hunden, så er det fordi den fortæller dig
at du er accepteret, når en hund strækker sig ned på forpoterene og gaber ja
så er der bestemt ikke farde på færde, tværtimod så nyder hunden dit
selskab, og så skal du lige endnu engang bekræfte den i at den må spise ved
at give den en kærlig berøring, den vil nok ikke gøre noget forkert eks tage
maden uden og få lov...

Ps...
Min hund spiser ikke før jeg forlader køkkenet, i det jeg træder over
dørtærskelsen så går han til bords, for så har jeg forladt maden, så han
acceptere oosse 100 % at jeg bestemmer over maden.

Mvh Thomas

Fra : Tidemann

Dato : 01-01-06 21:18

qfha skrev:

> Hvordan ser hun ud tynd/tyk, hvordan ser pelsen ud?

Slank (ikke tynd) og blank pels.

> Du mærker hendes
> tykkelse ved at mærke på brystbenet, er det skarpt eller "foret".

Det må jeg lige prøve i morgen, Bella er i pension nu og jeg kan først hente
hende i morgen.

> Prøv noget andet foder, af og til bryder de sig simpelhen ikke om det
> som de får. Mange voksnehunde kan ikke lide hvalpefoder.

Jeg vil høre om hun har spist pensionsmaden, ellers vil jeg gi´ hende noget
andet!!
Og foderet hun får nu, er voksenfoder!

> Kommer du vand i fodret. Det er der nogle som ikke kan lide.

Nej ingen vand, jeg har prøvet med gjorde ingen forskel.

"Thomas Larsen" skrev:

> Vores fik osse ved 7-8 mdr alderen em lille periode hvor den ikke spiste ret
> meget

Jeg har tænkt på om det kan være pga. tandskifte, men det ser bare ud som om
hun har skiftet alle tænderne.
Men måske kan hun være øm i gummerne!

Heidi skrev:

> Min gamle har altid været meget fint spisende, men efter de lavede foderet
> om har han ædt som ja en Lab. ;0)

Det er lige omvendt her, før åd hun som en Lab uden at tygge på maden, det
blev nærmest støvsuget op :0)

Karin skrev:

> Hvis hunden ellers virker glad og frisk

Det gør hun

> Vil hun godt spise godbidder og andre ting?

Ja hellere end gerne.

> Prøv at stille dig med siden til hunden når du giver den mad og halsbånd
> på, så du undgår at bukker dig ind over den. Prøv også at kæle hunden på
> brystet istedet for hovedet.

Jamen det er jo det sjove, for jeg bukker mig aldrig ind over hende. Når jeg
finder maden frem sætter hun sig en meters penge fra spisestedet, og venter
pænt til skålen står på gulvet . Så gaber hun og venter, selvom jeg har sagt
værsgod. Først når hun har slikket på min hånd og jeg har nusset hende på
hovedet spiser hun. Eller rettere sagt, spiste hun!! For nu gaber hun og
lægger sig foran madskålen, eller går sin vej.

Og jeg har ikke lært hende at hun skal sidde og vente på sin egen mad, så hun
har aldrig fået skældud for at tage maden før tid.
Jeg har sagt nej til hende og bedt hende om at sætte sig, når jeg gav kattene
noget i køkkenet, (men ikke skældt ud) så måske har hun bare blandet det
sammen.....................

Hun spiser maden senere og jeg lader bevidst skålen stå fremme, da jeg synes
det er bedre at lære hende, at hun nok skal få maden alligevel. Og hun er
lieglad med at kattene kommer og smager på hendes mad! Mine katte har også fri
adgang til maden (kattemaden altså :0) ) så jeg synes det skal være sådan.

Det gør ikke mig noget at hun slapper lidt af med at spise, hellere det, end
at hun stresser/sluger sin mad!
Jeg vil gerne gi´ hende noget hun kan lide, men ville høre om det var
almindeligt med nedsat appetit, inden jeg for ud og købte noget nyt som hun
måske heller ikke gad

Fra : Thomas Larsen

Dato : 02-01-06 09:17

> [...]
> Jeg vil gerne gi´ hende noget hun kan lide, men ville høre om det var
> almindeligt med nedsat appetit, inden jeg for ud og købte noget nyt som

en hund stresser ikke nåår den spiser, en hund den spiser bare mens der er
tid til det, for når den går fra maden er det en anden der tager resten og
det ved den fra natur, derfor så er der mange hunde der støvsuger madskålen.
det betyder bare hunden ved den er under dig i rangordenen..

Fra : Bodil

Dato : 02-01-06 13:03

"Thomas Larsen" <tlarsen@pc-dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det ved den fra natur, derfor så er der mange hunde der støvsuger
> madskålen. det betyder bare hunden ved den er under dig i rangordenen..

Den køber jeg simpelthen ikke hvordan kan spise hastighed have noget at gøre
med rangorden mellem hund og ejer.

Dvs. at efter din mening så tror alle hunde som spiser stille og roligt og
kan have mad stående hele dagen, at de bestemmer?

Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Thomas Larsen

Dato : 02-01-06 14:19

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dvs. at efter din mening så tror alle hunde som spiser stille og roligt og
> kan have mad stående hele dagen, at de bestemmer?

Jeg kan love dig at mad mellem hund og ejer har noget med rang orden og
gøre, du som flokleder bestemmer fuldt og fast over maden, og når du siger
til at den der er under dig må spise så går den til bords og så skal maden
altså kastes ned for ell. så tager den næste under den resten. Dermed ikke
sagt at den ikke kan spise stille og roligt, men mange hunde kaster altså
deres mad ned fordi de fra natur er vant til at den næste tager det. En hund
er fra natur ikke vant til at have mad og stå hele tiden, det vil bekræfte
at den tror den er floklederen hvis du lader mad stå fremme til din hund
hele tiden...

Mvh Thomas L.

Fra : Bodil

Dato : 02-01-06 14:40

> [...]
> hund er fra natur ikke vant til at have mad og stå hele tiden, det vil
> bekræfte at den tror den er floklederen hvis du lader mad stå fremme til

Ved du hvad Thomas L. det tror jeg simpelthen ikke på, jeg kan garantere dig
at min hund ved hvem der bestemmer, det har alle mine hunde gjort.
Alle de hunde jeg har haft har også kunnet have mad stående fremme hele
dagen, den må du længere ud på landet med.

Med venlig hilsen og glimt i øjet
Bodil og Kleo den grusomme
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 15:09

> [...]
> Alle de hunde jeg har haft har også kunnet have mad stående fremme hele
> dagen, den må du længere ud på landet med.

Hvad er dit hårdslående argument så for fænomenet??

--
Per, Esbjerg

Fra : Bodil

Dato : 02-01-06 15:28

> Hvad er dit hårdslående argument så for fænomenet??
>

> --
> Per, Esbjerg

Måske er det den anden vej rundt "smil"
måske er jeg så dygtig en leder at mine hunde har vist at der altid var
rigelig med føde med så dygtig en leder, derfor er der ingen grund til at
forhaste sig!!!
Nej ærligtalt så tror jeg bare at hunden har fundet ud af at der er rigelig
med føde, hvorfor så forhaste sig, længere er den ikke.
Bodil og Kleo (som bestemt ikke er for tyk)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 17:47

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Bodil og Kleo (som bestemt ikke er for tyk)

Bodil eller Kleo?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Bodil

Dato : 02-01-06 17:53

> Bodil eller Kleo?
>
> :)
>

> --
> Per, Esbjerg

ups. mest Kleo er jeg bange for

Bodil og Kleo (som straks tror den er "overhund")

Fra : Thomas Larsen

Dato : 02-01-06 18:19

Men gider heller ikke diskutere det med dei herinde, jeg har mit eget syn på
hunde opdragelse, og det vil jeg beholde, ejg træner hunde som de lever i
naturen og det har jeg det godt med.... at du så stiller dig på bagben og
overhovedet ikke tror på noget det er så din egen hovedpine som du kan tage
til dig ell, ej,.....

Fortsat god dag.

Fra : Anette

Dato : 02-01-06 21:20

Bodil wrote:
> Nej ærligtalt så tror jeg bare at hunden har fundet ud af at der er
> rigelig med føde, hvorfor så forhaste sig, længere er den ikke.

Hmmmm mine hunde har såmænd aldrig manglet noget heller, men altid ædt som
om der ventede en længre hungersnød lige om hjørnet. Ingen af de hunde jeg
har haft har kunnet gå fra foder - det skal spises NU - alt sammen.
Vi har tidligere haft Cocker spaniel, Labrador, Border collie , har nu PON
og Schappendoes.
Ingen af dem har dog været i tvivl om hvem der bestemmer over maden.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Thomas Larsen

Dato : 02-01-06 22:57

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> og Schappendoes.
> Ingen af dem har dog været i tvivl om hvem der bestemmer over maden.

Tak for lidt opbakning

Mvh Thomas L.

Fra : driver

Dato : 03-01-06 17:13

"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> wrote in message
> [...]
> men
> ved ikke om det er det, der gør sig gældende her og især hvorfor?

Jeg har aldrig hørt, at en en hund har sultet sig selv ihjel, når der står
noget der kan ædes fremme til den.
Så tag det helt roligt.
Vær dog opmærksom på, om den er øm når du trykker den på maven. Er det
tilfældet, er der noget galt, måske har den slugt noget den ikke kan komme
af med.
mvh
driver