Husky
Fra : Holm

Dato : 29-12-05 22:35

Hej gruppe

Jeg efterlyser erfaringer med huskies (sibirian), hvordan er de at træne?
Jeg spørger fordi jeg selv har det indtryk at de er meget egenrådige og kan
være svære at træne..at de er meget selvstændige osv. men jeg kender ingen
med denne race som jeg så kunne suge lidt viden fra,...derfor hører jeg
meget gerne om alle erfaringer...gode som dårlige.

(ja altså, det ville sikkert være rigtig godt med et par husky i det her
vejr))

Hilsen Holm

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-12-05 22:01

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget gerne om alle erfaringer...gode som dårlige.
>
> (ja altså, det ville sikkert være rigtig godt med et par husky i det her

Den er et trækdyr, og har det faktisk kun rigtigt godt, når den trækker. Men
det er den så til gengæld også rigtigt god til.
Har du en eller to i huset, vil de som regel ligge, helt apatisk, og bare
vente på næste tur ud, hvor de så vil prøve at rive armene af dig, hvis du
vil lufte dem i snor. Så op på cyklen, og lad dem slæbe dig en 5 til 10 km
ud af vejen, og tilbage igen. Det gør de gerne et par gange eller tre om
dagen. De fleste, som er allergisk over for hunde, kan tåle Siberian Husky,
men det skulle da så lige være undskyldningen for at have dem, hvis man ikke
vil bruge dem som trækdyr. Desværre er det også, en meget smuk hund,
hvilket får en del mennesker til at købe en eller to af dem, og de finder
ret hurtigt ud af, at det var en meget stor fejl. Besværlig og stædig, og
vanskelig at tæmme som familiehund.. JA, men som trækdyr, nej. Der træner du
dine flokledere, og resten følger dem. Men at sammensætte et godt team, og
vælge den rigtige Leader til netop denne kørsel, og formation, er en
kunstart. Men så langt kom jeg aldrig, for jeg havde kun to ...

M.V.H.....Benny..

Fra : Hermann Holm

Dato : 30-12-05 01:23

> [...]
> osv. men jeg kender ingen med denne race som jeg så kunne suge lidt
> viden fra,...derfor hører jeg meget gerne om alle erfaringer...gode

Jeg har en grønlandshund, men den er vel ret tæt på husky i adfærd m.m.

Den er ikke svær at træne, den finder ret hurtigt ud af hvad der forventes
af den. Men kun når den har lyst.
Den kræver MEGET motion. Jeg tilbringer mindst 2 timer med hende hver dag i
et hundeluftningsområde hvor hun kan løbe frit med andre hunde, og når hun
er voksen (hun er næsten 7 mdr. nu) regner jeg med at skulle bruge mindst
en time mere hver dag på at cykle med hende.

m.v.h.

Hermann Holm

--
Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed den mest bizarre..........

Fra : Clas Lau

Dato : 30-12-05 17:39

Jeg har ingen personlige erfaring med hunden - men har snakket med folk som
har.

Hunden bør du ikke vælge hvis du ønsker at træne hen i mod et større
træningsmål - altså andet end træksport. Dens selvstændighed/stædighed er
det som kan give problemer hvis du øsker en lydig hund. Den skal nok komme
når du kalder - men først når den har tid.

Flere folk som dyrker træksport (ikke racebestemt) blander faktisk
jagthunderacerne i deres trækhunde. For det første bliver de meget mere
omgængelige, mere trænbare og så bliver de faktisk bedre trækdyr. Det lyder
måske sjovt, men mange af trækhunderacerne er jo ikke opstået alene pga. af
deres trækevner. Det har også været et krav at de kunne sove ude i -40
grader, leve af absolut minimums kost (spiser egen afføring) og stærke
knogler til at kunne holde til lange ture dag ind og dag ud.

Når man så i vores domesticerede verden ønsker at køre slæde som konkurrene
bliver fart pludselige meget vigtig. Også at hundene kan "styres" i den
rigtige retning. Derfor blandes jagthundeblod i hundene f.eks. korthår som i
princippet har bedre "løbeegenskaber" en spidshundene. Det giver fart i
slæden - at disse hunde aldrig kunne klare sig på tværs af indlandsisen er
jo i denne sammenhæng uinteressant.

Mvh

-Clas-

Fra : fam. Ager

Dato : 30-12-05 19:11

"Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spidshundene. Det giver fart i slæden - at disse hunde aldrig kunne klare
> sig på tværs af indlandsisen er jo i denne sammenhæng uinteressant.

-----------------------

var det ikke "hunde på job" eller lign. udsendelse, hvor der netop blev vist
en sport med hund foran mountainbike i terrænet, hvor det også var ´huskyer
og weimaraner der var mixet? det mener jeg..
mvh. marie

Fra : Holm

Dato : 31-12-05 10:35

Hej Alle

Mange tak for jeres svar, de var rigtig gode og brugbare.
Jeg har jo en border collie bl. og kender rigeligt til motionsbegrebet
)), men jeg vil nok betænke mig en ekstra gang med huskyen, for den vil
nok være en kende for selvstændig,...og jeg er jo lidt vild med at træne
triks mm, så det bliver nok endnu en Border istedet for))

Det er bare så vigtigt at vælge den rigtige hund, ikke?

Hilsen Holm
Og rigtig godt Nytår til jer alle.