Hundehus
Fra : Søren LH

Dato : 28-12-05 21:08

Hej,

Vil I mene man kan lade en 5½ måned gammel schæfer overnatte i hundehuset
her om vinteren? Hundehuset er velisoleret og åbningen beskyttet mod vind.

Den virker ikke som om den fryser når den har ligget 1 - 2 timer i
hundehuset. Kan jeg regne med hunden ikke fryser, hvis den ikke ryster?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 28-12-05 21:26

Søren LH skriblede bla:
> Vil I mene man kan lade en 5½ måned gammel schæfer overnatte i
> hundehuset her om vinteren? Hundehuset er velisoleret og åbningen
> beskyttet mod vind.

Ved ikke lige med så ung en hvalp, men en voksen schæfer kan da sagtens.
Min kan gå ind i stalden men foretrækker at rulle sig sammen i det fri.
Den har også overnattet i hundegård.

Da jeg arbejdede på sjælland KBH.havde vi 10 løbegårde med isolerede huse og
de lå ude i al slags vejr tit udenfor huset i 10 graders frost.
Døgnet rundt.
Der er jo en grund til at schæfere bruges som tjenestehunde. Bla deres
hårdførhed

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-12-05 21:37

jopa wrote:
> Der er jo en grund til at schæfere bruges som tjenestehunde. Bla deres
> hårdførhed

Jeg mindes også at have læst at det er den race der klarer
høje temperaturer bedst.

/Jens

Fra : Jasper Norman

Dato : 29-12-05 00:25

> [...]
>
> Da jeg arbejdede på sjælland KBH.havde vi 10 løbegårde med isolerede huse
> og de lå ude i al slags vejr tit udenfor huset i 10 graders frost.

Nu er jeg jo nok ikke liige den rette til at stille dette spørgsmål (jvf.
hunden knurrer) men jeg troede da at hunde blev lidt skøre af, at blive
forvist fra familien om natten. Sådan lidt "lænkehunds agtige". Kalle, og de
andre hunde jeg har haft, har alle sovet under sengen. Man lærer noget hver
dag

/Jasper

Fra : Ralph

Dato : 28-12-05 22:41

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den virker ikke som om den fryser når den har ligget 1 - 2 timer i
> hundehuset. Kan jeg regne med hunden ikke fryser, hvis den ikke ryster?

Det er vel et spørgsmål om tilvænning, ikke så meget hunden, men den skal
have tid til at udvikle en ordentlig underuld, så hvis hunden er vant til at
være ude i al slags vejr så kan den også sove ude.
Min Riesenshcnauzer ligger lige nu i køkkenet, men vil helt sikkert gå ud på
de kolde fliser i gangen om en times tid, og så kommer den ud i garagen om
et par timer.
Den tilbringer vel ca. 10 timer om dagen ude, 5-6 timer inde og natten i
garagen. Vi havde lidt snevejr og blæst her til aften, men den havde sit
"udekødben" på græsplænen og ville ikke ind før ca. kl. 21.30.

--
venligst
Ralph

Fra : jopa

Dato : 29-12-05 11:35

Ralph skriblede bla:

> Det er vel et spørgsmål om tilvænning, ikke så meget hunden, men den
> skal have tid til at udvikle en ordentlig underuld, så hvis hunden er
> vant til at være ude i al slags vejr så kan den også sove ude.

Korrekt.
Min beder selv om at blive lukket i hundegård.
Kan ligge der hele dagen uden problemer.
Vil så gerne ind til brændeovnen om aftenen
Ja det er fra den ene yderlighed til den anden.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : qfha

Dato : 29-12-05 08:34

Det er komplet hovedløst. En hund i den alder har stadig sin
hvalpepels og dermed ikke isolering nok, se at få den indendørs.

Fra : jopa

Dato : 29-12-05 11:18

qfha skriblede bla:
> Det er komplet hovedløst. En hund i den alder har stadig sin
> hvalpepels og dermed ikke isolering nok, se at få den indendørs.

Nu spørger han jo om råd.
ps tror såmænd ikke hvalpene på Grønland tager skade, men jeg skal ikke gøre
mig klog på området.
Som voksen er det intet problem for en schæfer.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 29-12-05 11:31

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Det er komplet hovedløst. En hund i den alder har stadig sin
hvalpepels og dermed ikke isolering nok, se at få den indendørs.

Nå nå, små slag. Jeg spørger jo bare.

Eller mener du hunden slet ikke må være ude om vinteren bortset fra når vi
går tur, træner m.v.? Faktisk ligger den i bilen ca. 8 timer hver dag, også
i denher tid. Og hun går selv ud i mellemgangen og lægger sig, hvor der er 6
grader.

Mvh
Søren

Fra : Ralph

Dato : 29-12-05 17:14

Det er komplet hovedløst. En hund i den alder har stadig sin
hvalpepels og dermed ikke isolering nok, se at få den indendørs.

Vi må da ikke håbe at ulvemor og bjørnemor læser med her, så bliver der
trængsel i de små hjem oppe nordpå.

--
venligst
Ralph

Fra : Anette

Dato : 29-12-05 22:16

Ralph wrote:
> Vi må da ikke håbe at ulvemor og bjørnemor læser med her, så bliver
> der trængsel i de små hjem oppe nordpå.

Nu har ulve- og bjørnemors børn jo den fordel at de har artsfæller at ligge
sammen med og holde varmen - og er ikke forvist væk fra flokken, som
schæferhvalpen er i en hundegård.

Hunden er et flokdyr og bør have mulighed for at være sammen med sin flok og
sin flokleder, der jo i dens verden er ( bør være) dens beskytter.

Nej, jeg ville ikke lade en knap ½ år gammel hvalp alene i
hundehus/hundegård en hel nat. Den er ikke færdigpræget og bør være tæt på
sin leder som ofte som muligt.

/ Anette

Fra : jopa

Dato : 30-12-05 00:00

Anette skriblede bla:
> Hunden er et flokdyr og bør have mulighed for at være sammen med sin
> flok og sin flokleder

Jeg skal fandme ikke ligge ude i hundegården og fryse klodserne

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 30-12-05 01:25

On Fri, 30 Dec 2005 00:00:08 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Anette skriblede bla:
>
>Jeg skal fandme ikke ligge ude i hundegården og fryse klodserne

Ihhhh altså... De dér Schæfer-ejere er da osse så sarte! tsk tsk tsk
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : jopa

Dato : 30-12-05 14:16

Leyna skriblede bla:

> Ihhhh altså... De dér Schæfer-ejere er da osse så sarte! tsk tsk tsk

Selvom vi Jyder inklusive hund er behårede bevis følger:
http://zora.dk/galleri/index.php?id=7

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-05 16:21

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Leyna skriblede bla:

> Selvom vi Jyder inklusive hund er behårede bevis følger:
> http://zora.dk/galleri/index.php?id=7

Hvor er han kanon flot og dejlig

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 30-12-05 16:57

Søren LH skriblede bla:

> Hvor er han kanon flot og dejlig

Takker han er sgu utrolig dejlig.
Kæmpe stor kælepotte
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 30-12-05 20:43

On Fri, 30 Dec 2005 14:16:02 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Selvom vi Jyder inklusive hund er behårede bevis følger:
>http://zora.dk/galleri/index.php?id=7

LOL
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Winther

Dato : 30-12-05 21:15

> Anette skriblede bla:
>
> Jeg skal fandme ikke ligge ude i hundegården og fryse klodserne
>
> --
> Mvh.John
> www.john.jp-web.dk

Kan ikke lige huske, havde du hår på klunkerne eller har du ikke, har Sørens
hund klunker eller er det en tæve....se næste afsnit af Soap....

Fra : jopa

Dato : 30-12-05 22:06

Winther skriblede bla:

> Kan ikke lige huske, havde du hår på klunkerne eller har du ikke, har
> Sørens hund klunker eller er det en tæve....se næste afsnit af
> Soap....

Ja du har ret det udvikler sig tit til en serie..
Men det står jo frit at læse de følgende afsnit eller syntes du det somme
tider kan blive for meget

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winther

Dato : 31-12-05 00:16

> [...]
>
> Ja du har ret det udvikler sig tit til en serie..
> Men det står jo frit at læse de følgende afsnit eller syntes du det somme

Jeg synes da det er ret underholdende

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-05 07:31

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nej, jeg ville ikke lade en knap ½ år gammel hvalp alene i
> hundehus/hundegård en hel nat. Den er ikke færdigpræget og bør være tæt på

Det mente jeg også indtil for relativ kort tid siden, men jeg har ændret
holdning.

Mvh
Søren

Fra : qfha

Dato : 30-12-05 07:48

Jeg synes, at det er misrøgt af en hund, først at have den liggende i
en kold bil i 8 timer, hvorefter den den skal henvises til et hundehus
når I kommer hjem. Hvorfor har du egentlig en hund? Det kan man da
kalde et hundeliv. Prøv med fætter BR næste gang du skulle få lyst
til et dyr.

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-05 08:44

[...]

Jeg tror nok jeg bruger mere tid på min hund end de fleste hundeejere.

Men man skal jo nu engang på arbejde - eller er hundehold kun for
arbejdsløse efter din mening?

Hvordan kan du i det hele taget udtale dig uden at kende alle
omstændigheder?

Din udtalelse er helt i skoven, men typisk for internettet: Man hører to
oplysninger og så mener man at man kan dømme folk til idiot..

Fra : qfha

Dato : 30-12-05 10:19

Jeg tager blot din udtalelse for pålydende, -8 timer i en kold bil og
ophold i hundehus når I er hjemme. Det er måske forkert?

Nej, jeg mener ikke, at hundehold kun er for folk som er arbejdsløse,
jeg arbejder selv fuldtime, men har sikret mig at hundene aldrig er
alene mere end 4 timer om dagen. Det kan lade sig gøre. Det er
jagthunde, så udover at gå på jagt trænes de hertil, men selvom de
er brugshunde, er de også meget elskede familiehunde, som er en del af
flokken og har deres naturlige plads også inde i huset eller i
stalden. Man skal da have overordentlig lidt plads fysisk og mentalt
for at forvise hunden til et udendørs hundhus på denne årstid. Ikke
mindst en hvalp, som endnu ikke har udviklet underuld til det klima vi
har pt. Har du ikke en garage eller lign du kan indrette med en
hundegård.

Og så har jeg endda ikke forholdt mig til emnet prægning af hvalp.

Fra : jopa

Dato : 30-12-05 10:43

qfha skriblede bla:
> Jeg tager blot din udtalelse for pålydende, -8 timer i en kold bil og
> ophold i hundehus når I er hjemme. Det er måske forkert?

Hejsa qfha (hedder du det ?)
Jeg skal ikke gøre mig til VM på dette område men har da haft netop denne
race i 30 år.

Kan fortælle hvorledes min egen foretrækker det.
Han er 13 mdr.
Jeg starter med at lukke ham ud om morgenen så han kan besørge.
Der render han frit på ejendommen 15 min ca.
Derefter får han mad og så har jeg ikke fred for ham før han kan blive
lukket i hundegård.

Han har mulighed for at komme i uopvarmet stald fra hundegården via hundelem
, og opvarmet fyrrum men han bliver som regel liggende i gården undtagen
når det regner
Der kan han nemlig holde øje med alt hvad der bevæger sig på vejen osv.
Stod det til ham så var han der det meste af dagen, men da jeg gerne vil
være sammen med ham henter jeg ham ind fra tid til anden.

Er vi på job er han da alene i op til 10 timer i hundegård.
Nu har vi begge skiftende arbejdstider så som regel er en af os da hjemme.

Vi går også lange ture herude på landet.
Han løber fri.

Skal siges at vi primært har ham som tyveriforsikring samt selvfølgelig
familiehund.
En schæfer har ingen problemer med at være alene hjemme og forstår at den
skal passe på når vi ikke er der.
Om den i en periode som Sørens ligger i en bil eller i en hundegård kan den
sagtens affinde sig med.
Kan forstå på Søren at det er en nødløsning til han har lært den at holde af
hundegården
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-05 11:04

> Kan forstå på Søren at det er en nødløsning til han har lært den at holde
> af hundegården

Nej, sådan er det ikke helt, for nu har hun faktisk lært at holde af
hundegården. Og adgangen til hundehuset er fra hundegården.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-05 11:16

> [...]
>
> Nej, sådan er det ikke helt, for nu har hun faktisk lært at holde af
> hundegården. Og adgangen til hundehuset er fra hundegården.

Og det er jo faktisk derfor hun går ude i hundegården/hundehuset i længere
perioder her i ferien: For at lære det

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 30-12-05 11:17

Søren LH skriblede bla:

> Nej, sådan er det ikke helt, for nu har hun faktisk lært at holde af
> hundegården. Og adgangen til hundehuset er fra hundegården.

Fint nok.
Som et kuriosum kan jeg da fortælle at vi var til Julefrokost i går sammen
med naboerne på vejen, og da vi kom hjem kl ca 00.00 lå Milo i hundegård med
en cm sne på sig.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-05 11:24

> [...]
> Som et kuriosum kan jeg da fortælle at vi var til Julefrokost i går
> sammen med naboerne på vejen, og da vi kom hjem kl ca 00.00 lå Milo i

Meget smart - når det bliver sent giver Vorherre ham dyne på

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-05 10:44

<quote>
Jeg tager blot din udtalelse for pålydende, -8 timer i en kold bil og
ophold i hundehus når I er hjemme. Det er måske forkert?
<quote>

Ja, at dømme misrøgt af hund, hovedløst, fætter BR og lignende ting uden at
kende alle detaljer, mener jeg er forkert.

<quote>
Nej, jeg mener ikke, at hundehold kun er for folk som er arbejdsløse,
jeg arbejder selv fuldtime, men har sikret mig at hundene aldrig er
alene mere end 4 timer om dagen.
<quote>

Nu sagde jeg ikke 8 timer uden menneskelig kontakt. Jeg har hende med på
arbejde, hun ligger i bilen, og jeg bruger 15 min. af min frokostpause til
at lufte hende, træne m.v.
Ca. ½ time hver vej til og fra arbejde samt 15 min. i frokostpausen: Nu har
min hund allerede over 1 times mere samvær med sin fører hver dag end en
hund som er hjemme medens ejeren er på arbejde.

<quote>
Det kan lade sig gøre. Det er
jagthunde, så udover at gå på jagt
<quote>

Man skal da have overordentlig lidt plads til dyr mentalt for at finde glæde
ved at slå dyr ihjel. At en hund ligger i et hundehus mener jeg er småting i
forhold til den lidelse jægere forvolder i dyreverdenen.

<quote>
[...]

Min hund er også meget inde, men hun kan ikke så godt med den ene af katten,
så derfor må der indgås nogle kompromis'er til jeg er kommet af med katten.
Der er flere omstændigheder, men jeg mener ikke jeg behøver blotlægge alle
mine private forhold for at få et svar på om en hund kan ligge i et hundehus
uden at blive overfuset.

<quote>
[...]

Hvorfor skulle en garage være bedre (bortset fra det temperaturmæssige)?

Hvordan kan det være at hunden ikke fyser i bilen eller hundehuset, når den
ikke har udviklet underuld til vort klima?

<quote>
Og så har jeg endda ikke forholdt mig til emnet prægning af hvalp.

<quote>

Det har jeg heller ikke, idet det ikke hører til under emnet "Hundehus"

Fra : Leyna

Dato : 30-12-05 11:30

On Fri, 30 Dec 2005 10:44:13 +0100, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>Man skal da have overordentlig lidt plads til dyr mentalt for at finde glæde
>ved at slå dyr ihjel. At en hund ligger i et hundehus mener jeg er småting i
>forhold til den lidelse jægere forvolder i dyreverdenen.

Nu er det vist ikke sådan at enhver idiot kan slippe afsted med at få
jagttegn. Man skal være en temmelig præcis skytte, og jægerens rolle
er primært at få vildtbestanden til at balancere. Der bliver skudt
syge dyr og der bliver nedlagt de dyr der er i "overskud", så det er
ikke noget med en vild blodrus og "slagtning".

Nu er det ikke fordi jeg selv kunne finde på at skå et dyr ihjel, men
de jægere jeg kender er skam ansvarsfulde mennesker, som holder meget
af både dyr og natur... og så har jeg jo selv jagthunde, som dog ikke
bruges til dette. De foretrækker vist at ligge på ryggen i sofaen.

> [...]
>mine private forhold for at få et svar på om en hund kan ligge i et hundehus

Naturligvis skal ingen overfuses fordi de stiller et spørgsmål.
Personligt ved jeg ikke om jeg ville sætte en hvalp i hundehus mange
timer om dagen. Min var over et år før der overhovedet blev bygget en
hundegård og dér var han så sammen med hund nr. 2 (i en periode på 4
mdr.) i 10-12 timer om dagen. Der var naturligvis et hundehus
(temmelig stort - selvbygget), som de begge to sagtens kunne være i,
og det tog de da fint, såeh...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-05 11:46

> [...]
> syge dyr og der bliver nedlagt de dyr der er i "overskud", så det er
> ikke noget med en vild blodrus og "slagtning".

At jægere skyder dyr for fornøjelsen kan man ikke komme uden om.

Der bliver oven i købet opdrættet ænder og fasaner til at blive udsat så
jægerne kan skyde dem. Og mange bliver kun ramt, men lever videre med hagl i
kroppen. Det er nok ikke sjovt for sådan en fugl.

> Nu er det ikke fordi jeg selv kunne finde på at skå et dyr ihjel, men
> de jægere jeg kender er skam ansvarsfulde mennesker, som holder meget
> af både dyr og natur...

Ja, jeg undrer mig også..........

> og så har jeg jo selv jagthunde, som dog ikke
> bruges til dette. De foretrækker vist at ligge på ryggen i sofaen.

Måske det også er grunden til at jeg ikke vil have en jagthund.

> [...]
> mdr.) i 10-12 timer om dagen. Der var naturligvis et hundehus
> (temmelig stort - selvbygget), som de begge to sagtens kunne være i,

Jeg mener det er bedst hunden lærer det fra lille, så man altid har
muligheden for at sætte hunden ud i hundegården. Og så kan der jo være
personlige grunde til at det er nødvendigt i perioder.

Grunden til at hunden skal være i hundegården og ikke i den indhegnede have
er at den ikke skal gå og være vagtsom og stresse over hvad som helst der
bevæger sig udenfor hegnet. Hundegården er afskærmet så hun ikke kan se ud
af haven fra den.

Jeg har også selv bygget mit hundehus, det er isoleret med 100 mm rockwool.
Jeg tror nu nok det nærmest er for stort, ca. 1 x 1 x1 m indvendigt, for
hunden skal jo bare ligge sammenrullet og holde på varmen.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 30-12-05 21:12

> Nu er det vist ikke sådan at enhver idiot kan slippe afsted med at få
> jagttegn. Man skal være en temmelig præcis skytte, og jægerens rolle
> er primært at få vildtbestanden til at balancere.

Det passer ikke! Min svigermor tog jagttegn da hun var 70, hun kan sq ikke
ramme en ladeport om hun så stod inde i laden.

Fra : qfha

Dato : 30-12-05 11:16

Det lyder da ok i mine ører, at din hund har valg og
bevægelsesmuligheder fra uopvarmet til opvarmet rum. Jeg synes, at din
hund mangler socialkontakt ved at være alene i 10 timer, selvfølgelig
kan de lære det, men det er ikke hundens naturlige adfærd.

En hvalp 8 timer i en bil, hvor den ikke har mulighed for at søge
varme eller motionere synes jeg er misrøgt. Det samme ville jeg mene,
hvis man satte en hund i et udstillingsbur udendørs i samme tidsrum.

Fra : Søren LH

Dato : 30-12-05 11:30

En hvalp 8 timer i en bil, hvor den ikke har mulighed for at søge
varme eller motionere synes jeg er misrøgt. Det samme ville jeg mene,
hvis man satte en hund i et udstillingsbur udendørs i samme tidsrum.

----------

Motioneret bliver den som sagt. Men ellers, sådan er det at være hund. Jeg
tvivler på hvor meget hundehvalpe i alle lande og gennem årtusinderne alle
er blevet holdt i opvarmede rum.

Mener du min bil er lige så utæt som et udstillingsbur?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 30-12-05 11:31

qfha skriblede bla:
> [...]
> hund mangler socialkontakt ved at være alene i 10 timer, selvfølgelig
> kan de lære det, men det er ikke hundens naturlige adfærd.

Som jeg har skrevet tidligere jeg har primært hund som tyveriforsikring at
den så samtidig er et skattet medlem af vores lille flok er en anden ting.

Den eneste sociale kontakt den får er i vores lille flok, og den tillader
ikke andre på ejendommen uden de først er godkendt af undertegnede.
Famile undtaget dem kender den jo.

Se jeg erkender da mit formål med at have hund.
En schæfer er pr definition skarpere end mange racer.Desuden hyrder den det
ligger i blodet.
Dvs den ser det som sin opgave at passe på flokken.
Det er de egenskaber jeg foretrækker
Ville jeg have hund på anden måde havde jeg nok en Golden eller anden
pjathund i stedet

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : qfha

Dato : 30-12-05 11:20

Du er ikke blevet overfuset, men blot fået et klart svar, som sagde
misrøgt.