Pumpe Spørgsmål
Fra : H.S.

Dato : 08-01-06 15:44

Har anskaffet mig et 350L akvarie, men er lidt i tvivl om hvordan pumpen
skal sættes op, det er min første eksterne pumpe.

Er det bedst hvis pumpen suger vand ind i den ene ende af akvareriet, og
blæser ud igen, i den anden ende ? - Eller skal begge dele være i samme ende
?

Akvarie + pumpe har nu kørt i ca 4 timer, men jeg kan, til tider, høre
plasken indefra pumpen, er det normalt ? (Eheim 2206 Pro II)
Pumpen skyder nu og da en del luft ud i akvariet, er det normal for at
nystartet akvarie/pumpe ?

Hvor kraftigt skal jeg lade pumpen, pumpe ? - det sidder et lille regulator
håndtag på toppen af pumpen, som jeg har sat til cirka halv kraft, da fuld
kraft næsten blæser fiskene sidelæns (fiskene er neon, gurami, gubbi
o.lign).

Hvordan skal jeg sætte den 'pind' som blæser vand, fra pumpen, udi akvariet
? Skal den sidde vandret eller lodret, og i hvilken retning i akvaeriet er
det bedst at den pumper ?

En del spørgsmål, som jeg håber i kan besvare

--
----
Henrik

Besøg www.aficionado.dk
En cigarnyders blog

Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-01-06 16:21

H.S. wrote:
> [...]
> blæser ud igen, i den anden ende ? - Eller skal begge dele være i samme ende

sådan kører jeg i mit 325l, fungerer fint.

> [...]
> plasken indefra pumpen, er det normalt ? (Eheim 2206 Pro II)
> Pumpen skyder nu og da en del luft ud i akvariet, er det normal for at

ja, da der er luft i filtermateriale osv, du kan evt. ryste pumpen lidt,
så det bliver løsnet hurtigere.

> [...]
> håndtag på toppen af pumpen, som jeg har sat til cirka halv kraft, da fuld
> kraft næsten blæser fiskene sidelæns (fiskene er neon, gurami, gubbi

jeg har sat mit så der er godt med cirkulation, men så mine neon ikke er
generet af det, prøv dig frem.

> Hvordan skal jeg sætte den 'pind' som blæser vand, fra pumpen, udi akvariet
> ? Skal den sidde vandret eller lodret, og i hvilken retning i akvaeriet er
> det bedst at den pumper ?

min sidder så den peger mod det modsatte hjørne i den modsatte side, dvs
diagonalt.

> En del spørgsmål, som jeg håber i kan besvare

prøver da

mvh

Thomas Jensen

Fra : Niels Christoffersen

Dato : 08-01-06 18:53

"H.S." <public@NOSPAMqlm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> håndtag på toppen af pumpen, som jeg har sat til cirka halv kraft, da fuld
> kraft næsten blæser fiskene sidelæns (fiskene er neon, gurami, gubbi

Jeg kører med fuld knald på pumpen, og hvis du så lader udstrømningen pege
ind på glasset behøver du heller ikke at købe pigsko til dine neon.

> Hvordan skal jeg sætte den 'pind' som blæser vand, fra pumpen, udi
akvariet
> ? Skal den sidde vandret eller lodret, og i hvilken retning i akvaeriet er
> det bedst at den pumper ?

Jeg har valgt at sætte den i toppen, i 'gavlen', og pegende ind på glasset.
Indsugningen trækker jeg via et bundfilter
> Henrik

God fornøjelse med din balje; luftboblerne er sikkert allerede forsvundet.
Niels

Fra : H.S.

Dato : 09-01-06 18:19

"Niels Christoffersen" <n.christoffersen@get2net.danmark> wrote in message

> God fornøjelse med din balje; luftboblerne er sikkert allerede forsvundet.

lige precis !